WAN hastighet på 3coms Wlan Router (54mbits)

Permalänk
Medlem

WAN hastighet på 3coms Wlan Router (54mbits)

Jo... jag tänkte ju köpa en sådan jag nämde i rubriken.. men vad har den för WAN hastighet.. Tänk tex ifall man nu får Bostream SCREAM 26mbit kommer då WANporten bi en flaskhals eller inte?

Har kommit fram till detta än så länge:

WAN port: 1 autosensing 10 BASE-T/100BASE-TX

WAN: 1 autosensing 10BASE-T/
100BASE-TX with Auto
MDI/MDIX detection

Innovative NAT routing engine increases LAN-WAN throughput by
up to 100 percent over standard NAT products

Vad menas med detta? är det så att det klarar 26mbit "genomströmming" eller kan den bara hantera antingen 10mbits eler 100mbits... Mystiken tätnar....!

Permalänk
Medlem

WAN-Porten klarar allt mellan 0 och 100mbit/s så den blir inga problem.... sen kommer du inte att kunna utnyttja alla 26Mbiten eftersom wlan delen inte klarar att putta ut detta till klienterna.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha för router då för att kunna "putta" ut detta till klienterna då?

Verkar ju helt omöjligt att gardera sin inför framtiden.....

Permalänk
Medlem

Ska du köra WLAN är ju 3com routern ett bra val (kör en sådan själv och är väldigt nöjd), men då kommer du inte att kunna utnyttja hastigheten fullt ut. Idag finns inga prisvärda alternativ till högre hastighet på anslutningen trådlöst ntäverk vilket gör att du måste satsa på kabelburet nät om du ska kunna använda 26Mbit (och högre hastigheter).

Iofs, du kommer att kunna utnyttja iaf 20Mbit i ditt 54Mbit WLAN, fast endast i optimala fall.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaWeN
Ska du köra WLAN är ju 3com routern ett bra val (kör en sådan själv och är väldigt nöjd), men då kommer du inte att kunna utnyttja hastigheten fullt ut. Idag finns inga prisvärda alternativ till högre hastighet på anslutningen trådlöst ntäverk vilket gör att du måste satsa på kabelburet nät om du ska kunna använda 26Mbit (och högre hastigheter).

Iofs, du kommer att kunna utnyttja iaf 20Mbit i ditt 54Mbit WLAN, fast endast i optimala fall.

Vad kan man räkna med för hastighet om man är typ 5 meter bort i lägenheten. Är det lätt att få 20 Mbit?

Har idag en D-Link 614+ vilken ger optimalt 10Mbit med 4x firmware å det räcker ju inte till BBB Vdsl.

Permalänk
Medlem

JAHA!

Men till min stationära datorer med kabel kommer jag kunna ladda hem saker i 26mbit?

Nu kommer jag nog aldrig få 26mbit eftersom det är nästan 2km till min telestation. Men man vill ju kunna ladda ner i 10mbit och ladda upp i 10mbit utan att WAN porten blir en flaskhals..

Kommer ju bara ha trådlöst till mammas bärbara (hon kommer bara maila o surfa) och till min HTPC (den kommer jag styra genom PcAnywhere samt ha som FTP-server).... Det är alltså vid HTPCn problemet med trådlöst kommer märkas... eftersom jag vill kunna som jag skrev ovan uppa i 10mbit samtidigt som jag laddar ner i 10mbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TFT
Vad kan man räkna med för hastighet om man är typ 5 meter bort i lägenheten. Är det lätt att få 20 Mbit?

Har idag en D-Link 614+ vilken ger optimalt 10Mbit med 4x firmware å det räcker ju inte till BBB Vdsl.

5 meter ifrån är inga som helst problem... men är man så nära finns ju heller ingen anledning att köra trådlöst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av linkker
JAHA!

Men till min stationära datorer med kabel kommer jag kunna ladda hem saker i 26mbit?

Nu kommer jag nog aldrig få 26mbit eftersom det är nästan 2km till min telestation. Men man vill ju kunna ladda ner i 10mbit och ladda upp i 10mbit utan att WAN porten blir en flaskhals..

Kommer ju bara ha trådlöst till mammas bärbara (hon kommer bara maila o surfa) och till min HTPC (den kommer jag styra genom PcAnywhere samt ha som FTP-server).... Det är alltså vid HTPCn problemet med trådlöst kommer märkas... eftersom jag vill kunna som jag skrev ovan uppa i 10mbit samtidigt som jag laddar ner i 10mbit

1. Ja, kör du vanligt 100Mbit ethernet fram till din arbetsstation så kommer du inte ha några problem med hastighetsminskning i ditt eget nät iaf.

2. Glöm porten utåt... den stödjer 100Mbit Full duplex så den kommer inte heller att sätta några begränsningar.

3. Du kommer inte att kunna köra 10Mbit full duplex på FTP'n med WLAN, tyvärr. Däremot finns det ju inget som hindrar att du vid din stationära laddar ner i 10Mbit samtidigt som någon tankar från FTP'n i samma hastighet, då märker du ingen prestanda förlust.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att den klarar 26mbit/s NAT throughput. Jag hittar tyvärr ingen information om vad denna klarar.
Bäst prestanda får du om du bygger en egen router av en gammal pc med två nätverkskort och linux (windows funkar i nödfall). Denna kopplar du sedan till en switch och en 54mbit/s accesspunkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Det är inte säkert att den klarar 26mbit/s NAT throughput. Jag hittar tyvärr ingen information om vad denna klarar.
Bäst prestanda får du om du bygger en egen router av en gammal pc med två nätverkskort och linux (windows funkar i nödfall). Denna kopplar du sedan till en switch och en 54mbit/s accesspunkt.

Jag har varianten med 4x LAN portar samt wlan, den klarar iaf runt 60Mbit trafik mellan externa och interna nätet...

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

OK.. så jag gör ingen dålig affär som byter ut min gamla D-Link 704 router?

För som det ser ut nu kommer jag göra på ett av dessa 2 sätt:

1. behålla D-Linken och placera en 3com AP på ett strategiskt ställe. och invänta bättre routerlösningar i framtiden

2. Byta ut D-linken mot en 3com router som står i hörnet på mitt hus. Och på så sätt uppgradera eller gardera sig inför framtiden för ynka 200kr extra.

D-Linken kommer ju att bli en flaskhals eftersom den bara klar 10mbit genomströmmning som någon sa här på forumet..

Permalänk
Medlem

Det beror ju på, det absolut bästa ur täckningssynpunkt är ju att ha en AP strategiskt placerad, och då köra en separat router som du i sin tur kopplar till AP'n. Dvs alternativ 1.

Problemet är ju då bara att om du nu får 26Mbit internet så kommer du inte ens att kunna utnyttja hälften av kapaciteten, nu vet ju iofs inte jag hur stor risk det är att du får en sådan anslutning men jag tvivlar starkt på det.

Ett annat alternativ är ju som någon nämnde att köra en dator som router och därmed kunna få både hög genomströmning och även möjligheter att kunna köra andra tjänster på den.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Problemet med att köra en ytterliggare dator om router är ju att det skulle isåfall vara HTPCn och den kommer ju bli inkopplad via det trålösa... Har ingen annan dator jag kan ha på 24/7

Och nej några 26mbit kommer det ju aldrig bli eftersom jag har typ 2km till stationen men bostream 8//1 mbit och telias 10mbit vill man ju kunna använda fullt ut..

Och vad som händer i nästa generation är ju inte värt att spekulera i än....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaWeN
Jag har varianten med 4x LAN portar samt wlan, den klarar iaf runt 60Mbit trafik mellan externa och interna nätet...

Har du sett några testuppgifter på detta? Länk? Eller har du mätt själv och hur gjorde du i så fall?
Jag är nyfiken för jag har en likadan router själv.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Har du sett några testuppgifter på detta? Länk? Eller har du mätt själv och hur gjorde du i så fall?
Jag är nyfiken för jag har en likadan router själv.

/H

Kopplade in routern efter en av mina burkar, sedan hängde jag bara på de andra på routern och dundrade på med FTP...

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Har oxå köpt paketet med gateway å kort och är mycket nöjd. Men jag har en fråga när jag kollar instälningarna i min gateway så står det att PC-kortet som är anslutet är ett 22Mbps och inte 54Mbps. Är det så i era oxå?

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adl
Har oxå köpt paketet med gateway å kort och är mycket nöjd. Men jag har en fråga när jag kollar instälningarna i min gateway så står det att PC-kortet som är anslutet är ett 22Mbps och inte 54Mbps. Är det så i era oxå?

Är för dålig mottagning, därav den går ner. Du kan välja hastighet manuellt till 54 Mbit och kolla om det går snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag kollar i DHCP Client list och där borde väll inte mottagningen spela någon roll eller?

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

När jag tittade nyss så stod det 24Mbps i routern och 54Mbps på klienten. Klart mysko men kanske beroende på att jag bara surfat lite och inte flyttat filer och haft mig.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Hiker

Så e det för mig oxå det står olika i klienten (laptop) och gatewayn.

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

har ni kommit fram till något nytt?

Tack

.o

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Det är inte säkert att den klarar 26mbit/s NAT throughput. Jag hittar tyvärr ingen information om vad denna klarar.
Bäst prestanda får du om du bygger en egen router av en gammal pc med två nätverkskort och linux (windows funkar i nödfall). Denna kopplar du sedan till en switch och en 54mbit/s accesspunkt.

den ska klara 30 mbit/s througput

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adl
Hiker

Så e det för mig oxå det står olika i klienten (laptop) och gatewayn.

Har du också lägra siffra på routern än för den bärbara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
den ska klara 30 mbit/s througput

Har du någon källa för denna uppgift? Länk?
Finns där motsvarande uppgifter för andra routrar?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linkker
JAHA!

Men till min stationära datorer med kabel kommer jag kunna ladda hem saker i 26mbit?

Nu kommer jag nog aldrig få 26mbit eftersom det är nästan 2km till min telestation. Men man vill ju kunna ladda ner i 10mbit och ladda upp i 10mbit utan att WAN porten blir en flaskhals..

Du kommer inte få 10 mbit i båda riktningarna heller... tyvärr, du kommer få 8/1 adsl. Så det blir nog inga problem med WAN porten. Bor du inom 1000m med bostream får du 13/13. Så det blir adsl 8/1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Har du också lägra siffra på routern än för den bärbara?

/H

Ja det står 24Mbps routern och 54Mbps i den bärbara samma för dig?

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adl
Ja det står 24Mbps routern och 54Mbps i den bärbara samma för dig?

Ja. Men allt fungerar till full belåtenhet så jag bekymmrar mig inte så mycket. Kanske någon liten bugg som fixas i nästa FW.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Har du också lägra siffra på routern än för den bärbara?

Har du någon källa för denna uppgift? Länk?
Finns där motsvarande uppgifter för andra routrar?

/H

Anställd på 3com är källan. Motsvarande siffra har jag för netgears senaste 802.11g NATbox som ska teoretiskt klara 108 mbit/s med hjälp av komprimering, 20-25 mbit/s ska througput ligga på där

Permalänk
Medlem

Har testat täckningen på min router är mycket nöjd när man rör sig på samma plan men när man går upp eller ner så funkar det inte lika bra är det någon annan som har testat det? Har testat lite olika postioner på antennerna och det gör ganska stor skillnad, men jag får inte till det i höjdled (mellen olika våningar).
Ja vill ju kunna surfa i tvättstugan oxå

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson