Permalänk
Medlem

Nätverksproblem

Dagen D är kommen, jag har äntligen fått bredband här ute på Skånelandet
Radio-LAN, förvisso, men det är snabbare än modem och besparar mig hundratals kronor i månaden genom den fasta kostaden.

Så till problemet:
När vi nu ändå skulle få bredband i huset, passade jag på att knåpa ihop en någerlunda fet server av min förra dator som jag tänkt skulle routa bredbandet till husets övriga (två) datorer. I veckan har jag inhandlat allt som behövdes och knåpat ihop server och nätverk. Eftersom jag är "fattig student" köpte jag de billigaste märkesvarorna. D-Link har alltid funkat för mig...

Men servern "vägrar" komma åt intranätet (det hemma, alltså). Däremot fungerar nätverket mellan WS1 & WS2 utmärkt, det är det som är "konstigt".
Internetuppkopplingen fungerar som den ska, men bara på servern. Så just nu sitter jag och knappar på servern...

Ja, jag har läst igenom FAQen.

Systemspecifikationer:

Server:
466MHz Celeron(1), 128MB, 120GB (SATA), D-Link DFE-538TX.
OS: WinServer 2003
TCP/IP-config mot intranätet: IP: 192.168.0.1 Nätmask: 255.255.255.0 Gateway: [tom] DNS: [tom]
TCP/IP-config mot internet: hemligt (den funkar, hursomhelst).

WS1:
Min superduper-dator, integrerat nätverkskort, (mer behöver ni nog inte veta).
OS: WinXP
TCP/IP-config: IP: 192.168.0.112 Nätmask: 255.255.255.0 Gateway: 192.168.0.1 DNS: [tom]

WS2:
Medelmåttig dator till familjen. Nätverkskort: D-Link DFE-530TX.
OS: Win98
TCP/IP-config: IP: 192.168.0.2 Nätmask: 255.255.255.0 Gateway: 192.168.0.1 DNS: [tom]

Switch:
Netgear FS605 (5-port 100Mbps full duplex)

Radiomodem:
Reperatit (usb)

Ett försök att illustrera nätverkskonfigurationen i ASCII:

/ - - - - - WS1 Radiomodem - - - Server - - - Switch \ - - - - - WS2

Alltså: Problemet ligger i att servern inte hittar övriga datorer i nätverket och vice versa. Det går varken med "ping", ftp eller vanlig nätverksbläddring (genom windows). Jag har provat byta TP-kablar, jag har testat nätverkskortet i en annan dator (det funkade...), jag har testat att byta port i switchen...
Vad finns det mer som kan vara fel?

Förresten: När jag använder kommandot "ping" på servern verkar det som att den kör det genom internetanslutningen, istället för mot intranätet, som jag vill. Hur ändrar man detta (WinXP/WinServer2003)?
Jag hoppas att det går bra att använda XP/Win2k-drivrutiner på WinServer2003, annar skulle det kunna vara de som spökar.

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

För att arbetsstationerna skall komma ut på internet måste dom ha en DNS angiven. Sätt DNS till samma som Gateway så bör åtminstonde det problemet vara löst.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Jag har provat det, men det hjälper inte så länge datorerna inte hittar varandra i nätverket

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

Hmm, såna problem e jobbiga. Kan du pinga nätverkskortet när det sitter i servern? alltså med "ping 127.0.0.1" ?

Och enhetshanteraren visar att kortet är korrekt installerat osv?

Permalänk
Medlem

Jepp, kortet är korrekt installerat enligt enhetshanteraren och det går att pinga sig själv. Switchen blinkar t.om. lite då & då, men ingen vettig data verkar flyta

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du har en brandvägg installerad?
Jag hjälpte en kompis som hade problem med att hitta nätverket, brandväggen blockade allt

Visa signatur

Godis är gott, Gud är godare, fast på ett annat sätt...

Permalänk
Medlem

ja, på min WS, men det hjälper inte att stänga av den (den andra WS hittar min även om brandväggen är på).

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

Har du korsade tpkablar ?

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

nej.

eller jo, jag har gjort en liten "fuling" med TP-kabeln från min WS. Server och WS2 står i samma rum , medans min daor står två våningar bort, så till min är det dragen en 25m korsad (!) TP. Detta har jag löst genom att "förlänga" med ännu en korsad. Två fel blir ett rätt
Men nätverket fungerar från min WS, så det är inte det som är felet heller.

Edit:
Korsad kabel kvittar, jag läste nyss i databladet för switchen, den stödjer Auto MDI-X. Ganska imponerande för en 5-portars billigaste-jag-hittade-switch!

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

Någon som kör med D-Link DFE-538TX förresten? Verkar vara en ny modell (som krånglar )?

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

Har du tjänsten "routing & remote access" igång på servern?

Säger inte att det absolut är den som ställer till medbesvär, men ibland kan den vara lite... nödvändig i sådana här sammanhang

Permalänk
Medlem

Hmm, ska undersöka saken. Men ska den vara på eller av för att inte ställa till besvär? Det framgår inte så bra av ditt inlägg

Edit: Öhh, dumt inlägg, det är klard den ska vara på, när jag fått igång nätverket, vill säga.

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

Felet är lokaliserat. Det var SCSI-kortet som bråkade. Kanske inte det första man tänker på när nätverket inte fungerar!

Det verkar som att SCSI-kortet roffar åt sig alla resurser på något sätt, så att övriga kontrollkort (såsom Ethernet-kortet) slutar fungera som de ska. Jag har haft problem med SCSI-kortet i kombination medd serverns moderkort (Abit BE6) innan, så jag borde ju förstått det lite tidigare
Jag har tidigare även haft lite problem med IRQ-adressering hos kontrollkorten med detta moderkort, kan ju vara det också.
Men jag löste det genom att kasta ut SCSI-kortet, den styr ändå "bara" CD-spelare och brännare. Antar att jag klarar mig utan dessa möjligheter på en server så länge nätverket fungerar. Den har inte ens en diskettstation

Tack för er tid!

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.