Permalänk
Medlem

Nätverksproblem

Dagen D är kommen, jag har äntligen fått bredband här ute på Skånelandet
Radio-LAN, förvisso, men det är snabbare än modem och besparar mig hundratals kronor i månaden genom den fasta kostaden.

Så till problemet:
När vi nu ändå skulle få bredband i huset, passade jag på att knåpa ihop en någerlunda fet server av min förra dator som jag tänkt skulle routa bredbandet till husets övriga (två) datorer. I veckan har jag inhandlat allt som behövdes och knåpat ihop server och nätverk. Eftersom jag är "fattig student" köpte jag de billigaste märkesvarorna. D-Link har alltid funkat för mig...

Men servern "vägrar" komma åt intranätet (det hemma, alltså). Däremot fungerar nätverket mellan WS1 & WS2 utmärkt, det är det som är "konstigt".
Internetuppkopplingen fungerar som den ska, men bara på servern. Så just nu sitter jag och knappar på servern...

Ja, jag har läst igenom FAQen.

Systemspecifikationer:

Server:
466MHz Celeron(1), 128MB, 120GB (SATA), D-Link DFE-538TX.
OS: WinServer 2003
TCP/IP-config mot intranätet: IP: 192.168.0.1 Nätmask: 255.255.255.0 Gateway: [tom] DNS: [tom]
TCP/IP-config mot internet: hemligt (den funkar, hursomhelst).

WS1:
Min superduper-dator, integrerat nätverkskort, (mer behöver ni nog inte veta).
OS: WinXP
TCP/IP-config: IP: 192.168.0.112 Nätmask: 255.255.255.0 Gateway: 192.168.0.1 DNS: [tom]

WS2:
Medelmåttig dator till familjen. Nätverkskort: D-Link DFE-530TX.
OS: Win98
TCP/IP-config: IP: 192.168.0.2 Nätmask: 255.255.255.0 Gateway: 192.168.0.1 DNS: [tom]

Switch:
Netgear FS605 (5-port 100Mbps full duplex)

Radiomodem:
Reperatit (usb)

Ett försök att illustrera nätverkskonfigurationen i ASCII:

/ - - - - - WS1 Radiomodem - - - Server - - - Switch \ - - - - - WS2