AcoustiPack dämpar chassit så här mycket (ljudexempel). Är din dämpning bättre?

Permalänk
Medlem

AcoustiPack dämpar chassit så här mycket (ljudexempel). Är din dämpning bättre?

På SilentPCReview har de testat ett "AcoustiPack Noise Damping Kit" som kostar nästan 500:- i butik. Nedan finns länkar till ljudet från den hemska fläkten i lådan, både med och utan dämpning.

Odämpat:
http://www.silentpcreview.com/files/images/damping/Undamped%2...

Dämpat med dyr matta:
http://www.silentpcreview.com/files/images/damping/Damped%20C...

Frågan är - hur står sig din dämpning mot ljudreduktionen dessa mattor ger?

Enligt mig låter det inte som dessa mattor dämpar speciellt mycket. Men är de verkligen så otroligt mycket bättre än t.ex. ett billigt paket från Mekonomen med asfalt+skumgummimatta?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

GURGEL! Klarar du av såntdär ljud? =/

"NJIIIIIIIII" Jag skulle självdö efter fem minuter!

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig klara av det, varken dämpat eller odämpat!

Vad jag vill veta är egentligen hur mycket bättre dyra "proffsljuddämparmattor" är än billighetsvarianten.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

jag tycker att min asfalts matta i från mekonomen dämpar bättre

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

ja körde med ljusisolerande matta från Micro. samma matta dom använder under motorhuven
funkar HUR bra som helst. sen eren mycket billigare

Visa signatur

Dator1: Chieftec-Fulltower|XP200+Barton 1833@2190|Expo 8rda+|MSI-Ti4200|200Gb+120Gig|DualDDR 2x256 pc3200 twinmos WinBond|Kylning --> 120mm cpufläkt. 4st 80mm chassit fläkt 1st 90mm chassitfläkt..alla kopplade till 2st fläktkontrollers.

Permalänk
Medlem

Kan 5 mm kompakt neopren med ljudfälla få en 10k rpm SCSI-disk tyst, så kan det ta bort det där vidriga "NJIIIIII" också. (Grym beskrivning på ljudet förresten Wentor-)
Det är alltså gamla hederliga tunga gummi-musmattor.. de där som luktar lite mysko (samma material som i våtdräkter)

Allvarligt talat.. hade jag haft det ljudet från början hade jag nog bytt fläktar innan jag ens börjat fundera på ljuddämparmattor

Tycker att ett tyst "whhooosh" är enormt mycket bättre än ett "NJIIIIII"

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

det låter som en jetmotor som är igång.
jag har köpt sån där svampig dämpmatta men jag tycker inte den dämpar speciellt mycket. i så fall värmeutstrålningen, för det blev några grader varmare i lådan..

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Du glömde ju att skriva att de använde en:

Thermaltake 70x25 mm fan, FD12702598-2F
Specifications: 49 CFM, 6000 RPM, 0.55 Amps, 47 dBA

Som ljudkälla i ett tomt chassi. Så det kan låta mindre om man använder en annan fläkt

Testet -> http://www.silentpcreview.com/modules.php?op=modload&name=Sec...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var lite kul att de bara använde en fläkt, och ändå fick det att låta så mycket!

Ni som har fattigmansdämpning...vad är det för färg på skumgummimaterialet? Jag vägrar ha gul-grön-vit mossa i mitt chassi, även om jag inte ser det så ofta...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Prova den gul-grön-vita mossan med KROMAT överdrag, den är snyggare.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på det där överdraget! Inte en enda "kommersiell" datorljuddämpningsmatta har folie närmast ljudkällan. Folien måste ju göra att mer ljud reflekteras, som annars skulle absorberats...

Jag vill ha en svart eller grå matta!

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd

jag la in lite dämpmaterial i min dator idag.
gjorde susen. ni vet sånt skummgummi med kullar på

Visa signatur

I want a lover I don't have to love,
I want a girl who's too sad to give a fuck.

Permalänk
Medlem

Jag har akustipak i min sonata och det dämpar väll lite grann måste jag säga
Största skillnaden är om jag stänger dörren som är dämpad. annars är det ju ändå bara nätagget som för oljud...

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs http://forum.sweclockers.com/regler.html#6 (6 rader i singaturen är ej tillåtet)

Permalänk
Medlem

Det är just det där "lite grann" jag ville åt!

Om dämpmattor för 500:- bara dämpar lite grann...ja då kan man lika gärna köpa något för ett par hundra. Jag kör nog på det.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag har dämpmattor för runt 300:- i min burk. Köpt på Mekonomen.
Först 4mm Bitumengummimattor överallt, sedan 10mm självhäftande skummgummimattor med Kromat ytskikt utanpå dessa mattor.
Mycket tyst är det.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk

Jag kör Spire noisepads i min gamla burk (som nu används av mamma o brorsan). Den burken är så jävla tyst så jag har svårt att tro det.
Dom mattorna kostar 99kr på webhallen, tyvärr får man bara fyra bitar, 2 smala och 2 breda.

Permalänk
Medlem

Tyckte inte det var speciellet stor skillnad med eller utan den mattan.

Permalänk
Hedersmedlem

Dämpmatta är nog det sista jag skulle åtgärdat för en tystare dator.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Jag har dämpmattor för runt 300:- i min burk. Köpt på Mekonomen.
Först 4mm Bitumengummimattor överallt, sedan 10mm självhäftande skummgummimattor med Kromat ytskikt utanpå dessa mattor.
Mycket tyst är det.

Hur påverkar dessa mattor för biländamål temp och luftflöde när dom används i datorchassi?

Permalänk

Oh no, it's the computer that says NNNII!

Det ligger mycket sanning i att det ljudet är mycket mer irriterande än ett "wosch" ljud.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Hur påverkar dessa mattor för biländamål temp och luftflöde när dom används i datorchassi?

Minimalt.
Det är ju i så fall om man täpper för hål som i vanliga fall är öppna, som det kan bli varmare.
Jag märker då ingen skillnad i tempen.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Dämpmattor är det sista man gör för att få en så tyst dator som möjligt... Men jag tycker det ger lite resultat Speciellt om man har en front lucka

Däremot får du nästan räkna med lite blod det kom blod ur mig 2 ggr under installationen...

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs http://forum.sweclockers.com/regler.html#6 (6 rader i singaturen är ej tillåtet)

Permalänk
Medlem

Som jonasy och Blabar påpekar, och som jag hintade om tidigare.. Dämpmattor är den sista avslutande touchen i ett ljuddämpningsprojekt, annars blir det som Cola-Lighten i en amerikansk hamburgerlunch. Potatis kokt i fett, fett kött stekt i fett, vitt bröd och fett med fet dressing, och så en Cola Light på det för då är "allt förlåtet" eftersom det är en lightprodukt.

Dämpmattor är ingen mirakelkur, utan tar ner ljudet en bit.. och har du skrikiga NJIII-fläktar innan, så har du fortfarande det om du petar in skumgummi eller vad du nu funderar på. Först monterar man allt vibrerande så att vibrationerna inte går ut i chassit, sen byter man NJIII's mot whooosh's (små skrikmonster mot stora fläktar) och tar ner volten så att de blir ännu tystare, sen öppnar man upp fläktgaller och sånt så man slipper turbulensljudet, kablar föser man undan eller virar ihop så de inte blockerar luften.. Sen tar man och isolerar det sista med mattor för att få ner det lilla ljud som är kvar.

EDIT:
sOFFe, jag kikade lite noggrannare på de mattorna jag använder.. endast gummimatta, och det är 5mm kompakt neopren med bitumen som bindmedel/extra ljuddämpning. Kan nog vara samma typ av mattor gissar jag. Hur som helst tar det bort i stort sett allt tjutande ljud och en hel del av det lågfrekventa. Det kan jag rekommendera.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Nån som harn använt: biltemmas :Skrikdämpningsplattor?

Visa signatur

Fråga/ämne: "Ska träffa en tjej o vi ska säkert nuppa jag är nervös"

Svar: Drick en bärs och sluta ljuga, din date består utan en toarulle och en tysk lädersmisk film"

Permalänk
Medlem

Skrikdämparplattor? Uhmm.. har du kollat hur stora o.s.v. de är, för det låter väldigt mycket som om det är skrikdämparplattor för bromsbelägg... Alltså små plattor som man sätter mellan beläggen och kolven för att små högfrekventa vibrationer inte skall fortplanata sig så att det låter NJIII när man bromsar med bilen. (Har du hört en risig Volvo 240 bromsa så har du nog hört hur det låter utan skrikdämparplattor)

Om det nu är så att du har hittat stora sjok med nåt material som heter skrikdämparplattor är jag nyfiken på vad det är.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

/BILRESERVDELAR/BROMSAR/SKIVBROMS DELAR/UNIVERSAL/

Skrikdämpningsplattor universal
Tillverkade av ett speciellt gummimaterial som tål hög värme och effektivt dämpar vibrationsljud från bromsbeläggen. Självhäftande och enkelt klippbara till rätt format. Finns i två storlekar och levereras i satser om 4 st plattor.

Art nr Pris Antal
Mått: 95x60 mm 59-201 39,90 kr
Mått: 120x70 mm 59-202 39,90 kr
Pris för 4 st...

Någon som har sådanna här?

Visa signatur

Fråga/ämne: "Ska träffa en tjej o vi ska säkert nuppa jag är nervös"

Svar: Drick en bärs och sluta ljuga, din date består utan en toarulle och en tysk lädersmisk film"

Permalänk
Medlem

Versus: Hur tjocka är de där mattorna?
Är de samma typ som bitumen-mattor?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

jag har iofs ganska känsliga högtalare.. men hos mig lät den dämpade mera än den icke dämpade....

Visa signatur

www.extremejaps.com Crex, Nissan 200sx Driver