Permalänk

D-Link 614+

Har precis skaffat D-Link 614+.Kopplade in detta efter mitt kabelmodem och kör nu en stationär pc från routern med ethernetkabel och min bärbara via trådlöst.Min internetoperatör är Tele2.Nu till frågorna:

1. Där finns alltså en brandvägg i routern.Räcker denna så jag kan avinstallera min Norton Firewall?

2.Hur uppdatera sig brandväggen?

3.Kan jag göra ett hemmanätverk med denna router mellan den stationära och den bärbara så jag kan t.ex nå skrivaren från båda datorena?

3.Hur gör man i så fall?Båda kör XP Pro.

Ja jag vet att jag är novis på detta område så snälla HILFE

mvh

Visa signatur

The South Gonna Do It 'gain

GEORGIA REBEL

Permalänk

Re: D-Link 614+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GEORGIA REBEL
Har precis skaffat D-Link 614+.Kopllade in detta efter mitt kabelmodem och kör nu en stationär pc från routern med ethernetkabel och min bärbara via trådlöst.Min internetoperatör är Tele2.Nu till frågorna:

1. Där finns alltså en brandvägg i routern.Räcker denna så jag kan avinstallera min Norton Firewall?

2.Hur uppdatera sig branväggen?

3.Kan jag göra ett hemmanätverk med denna router mellan den stationära och den bärbara så jag kan t.ex nå skrivaren från bda datorena?

3.Hur gör man i så fall?Båda kör XP Pro.

Ja jag vet att jag är novis på detta område så snälla HILFE

mvh

1. Ja, det har jag gjort iaf.

2. Du får uppdater Firmware, men det är inte nödvändigt

3. Ja, dela ut skrivaren på datorn, och gå in på den dator via den andra datorn, högerklicka på skrivaren å välj installiera

Permalänk
Medlem

Re: D-Link 614+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GEORGIA REBEL
Har precis skaffat D-Link 614+.Kopllade in detta efter mitt kabelmodem och kör nu en stationär pc från routern med ethernetkabel och min bärbara via trådlöst.Min internetoperatör är Tele2.Nu till frågorna:

1. Där finns alltså en brandvägg i routern.Räcker denna så jag kan avinstallera min Norton Firewall?

2.Hur uppdatera sig branväggen?

3.Kan jag göra ett hemmanätverk med denna router mellan den stationära och den bärbara så jag kan t.ex nå skrivaren från bda datorena?

3.Hur gör man i så fall?Båda kör XP Pro.

Ja jag vet att jag är novis på detta område så snälla HILFE

mvh

1. Den brandväggsfunktionalitet du har i routern bygger på att all inkommande trafik normalt (om du inte ställer in annat) fastnar i routern, den vet helt enkelt inte vart den skall ta vägen. All utgående trafik släpps däremot igenom. Funktionen heter NAT och är ingen brandvägg. Utöver detta så finns det filter där man kan ställa in begränsningar i ut- och intrafiken genom routern baserat på (har jag för mig) IP-adress (både extern och intern), MAC-adress och port. Det är denna filterfunktion som normalt kallas för brandvägg.
Som du ser av detta så kan du inte kontrollera vilka program som t.ex. skall få komma ut på nätet så för att vara på den säkra sidan mot t.ex. trojaner så bör du ha Norton kvar för utgående trafik.

2. Utöver att det kommer nya mjukvaruversioner med buggfixar och småändringar så behöver inte 614en uppdateras på samma sätt som en mjukvarubrandvägg.

3. Ta det lungt, följ bruksanvisningen och dela ut de resurser, t.ex. skrivare som skall vara åtkomliga på nätverket. Det är mycket skrivet om just utdelning i detta forum så bkäddra runt lite bland senste veckornas frågor så hittar du svar på det mesta.
Skulle du trots detta inte lycka så fråga igen.
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Lycka till.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte