Deus Ex 2 - WTF?!
Invisible War är en besvikelse.. tyvärr faktiskt.. jag blir smått förbannad när jag tänker på hur de förstört det här spelet...
1) Grafiken
Oacceptabel prestanda. Man måste tweaka runt i ini-filerna för att överhuvudtaget kunna spela. Jag fattar egentligen inte varför eftersom spelet ser jäkligt risigt ut emellanåt (även med allt på max).
Fullständigt ofattbart att spelet slank igenom ut i handeln. Det här är inget färdigt spel utan känns som en tidig beta. Jag menar, det krävs en apa för att förstå att spelet inte flyter på 80% av dagens gaming-PCs.
Spelet såg läckert ut på screenshots som visas innan releasen, men verkligheten är inte lika fager.
2) Konsolkänsla
Det här är tyvärr ett perfekt exempel på en rak konvertering från xbox. Allt är likadant. Obegripligt att man inte brytt sig om att anpassa spelet till PCn.
3) RPG-element
Visst, det går att modda vapen och installera biomods men skill-systemet från ettan är borta. Resultatet? Halvvägs in i spelet så har man "uppgraderat" huvudpersonen till maximum och inga ytterligare RPG-element återstår. Mycket tråkigt och medför att man inte förstår poängen med att genomföra vissa side-quests... (Man får 200 credits och 2 multitools för dem.. jippie wow wow!!)
4) Strid
Stridsmomentet är enormt irriterande. Inga headshots eller location-based damage. Man kan skjuta en motståndare med 2-4 skott utan att denna påverkas nämnvärt utan istället fortsätter att panga på tillbaka.
Alla vapen tar samma ammo, vilket gör att en del av taktiken (spara visst ammo till senare) försvinner helt och hållet.
Att man inte behöver ladda om vapnen är också en idiotförklaring till alla xbox-ägare där ute.
5) Storyn och karaktärerna
Saknar allt djup som fanns i ettan. Man bryr sig inte ett skit om karaktärerna i spelet och dessutom så är huvudpersonen irriterande efter ett tag (kan bero på att själva spelet inte är så bra).
6) Bandesign
Uselt. 4 rum och två ventilationsgångar. Där har du en bana i Invisible War.
Extremt trångt och begränsat. En rak motsats till ettan.
7) Laddningstider
Tror ni att "4 rum och två ventilationsgångar" laddar snabbt? Det gör det inte.
7) QuickSave och QuickLoad
Här finns en ny feature. Featuren är: "QuickLoad and QuickSave removed".
8) Gameplay
Visst, flera olika sätt att lösa problem, men haken är att detta upprepas runt hela spelet. Varje gång man kommer till en låst dörr så hittar man en ventilationsgång en bit därifrån. Gäääääsp... Varje gång man slösar en multitool på något så får man senare reda på att om man bara tittar runt hörnet så hade man kunnat lösa problemet idiotiskt enkelt.. Bläähh...
Nu springer jag runt med 20 multitools som jag inte vet vad jag ska göra med...
9) Biomods
Det finns ett relativt stort antal sådana och det är bra. Problemet är bara att man egentligen inte har någon valfrihet eftersom vissa biomods är överlägsna de andra.
Blackmarket biomods kan förvisso låta jävligt upphetsande men det finns bara en som är värd att installera. Jag pratar om Neural-nånting modden som tillåter en att hacka terminaler. Problemet är att om man installerar denna uppgradering så blir många av de svårare spelmomenten, idiotiskt enkla.
10) Quests
Visst det går att göra uppdragen olika beroende på vilken sida man jobbar åt, men det förändrar iprincip inget av spelet. Alliansfriheten är virtuell.
11) Spelets längd
Har inte tagit mig igenom det än men det snackas om 10-12 timmars speltid. Surt jämfört med ettan.
Fast när jag tänker efter så är det rätt sjyst av Ion Storm att inte tvinga oss att spela det här spelet längre än så....
12) Interface
Fullständigt logiskt och smidigt OCH LITET... eller inte..?
---
Irriterande nog så har de flesta recensenterna (Gamespot, IGN mm) gett spelet ett högt betyg. Jag förstår verkligen inte varför.
Har spelet till Xbox också och sakerna är föga oväntat inte speciellt mycket bättre där heller. Grafiken flyter på lite bättre förvisso men samtidigt så är det smått omöjligt att urskilja alla föremål.
Det här var en stor besvikelse.... köp inte spelet...
Misko's Score: 4 av 10
Runnin with a pump pump
no bluffin we buck buck