Deus Ex 2 - WTF?!

Permalänk
3dfx Fanboy

Deus Ex 2 - WTF?!

Invisible War är en besvikelse.. tyvärr faktiskt.. jag blir smått förbannad när jag tänker på hur de förstört det här spelet...

1) Grafiken
Oacceptabel prestanda. Man måste tweaka runt i ini-filerna för att överhuvudtaget kunna spela. Jag fattar egentligen inte varför eftersom spelet ser jäkligt risigt ut emellanåt (även med allt på max).

Fullständigt ofattbart att spelet slank igenom ut i handeln. Det här är inget färdigt spel utan känns som en tidig beta. Jag menar, det krävs en apa för att förstå att spelet inte flyter på 80% av dagens gaming-PCs.

Spelet såg läckert ut på screenshots som visas innan releasen, men verkligheten är inte lika fager.

2) Konsolkänsla
Det här är tyvärr ett perfekt exempel på en rak konvertering från xbox. Allt är likadant. Obegripligt att man inte brytt sig om att anpassa spelet till PCn.

3) RPG-element
Visst, det går att modda vapen och installera biomods men skill-systemet från ettan är borta. Resultatet? Halvvägs in i spelet så har man "uppgraderat" huvudpersonen till maximum och inga ytterligare RPG-element återstår. Mycket tråkigt och medför att man inte förstår poängen med att genomföra vissa side-quests... (Man får 200 credits och 2 multitools för dem.. jippie wow wow!!)

4) Strid
Stridsmomentet är enormt irriterande. Inga headshots eller location-based damage. Man kan skjuta en motståndare med 2-4 skott utan att denna påverkas nämnvärt utan istället fortsätter att panga på tillbaka.

Alla vapen tar samma ammo, vilket gör att en del av taktiken (spara visst ammo till senare) försvinner helt och hållet.

Att man inte behöver ladda om vapnen är också en idiotförklaring till alla xbox-ägare där ute.

5) Storyn och karaktärerna
Saknar allt djup som fanns i ettan. Man bryr sig inte ett skit om karaktärerna i spelet och dessutom så är huvudpersonen irriterande efter ett tag (kan bero på att själva spelet inte är så bra).

6) Bandesign
Uselt. 4 rum och två ventilationsgångar. Där har du en bana i Invisible War.

Extremt trångt och begränsat. En rak motsats till ettan.

7) Laddningstider
Tror ni att "4 rum och två ventilationsgångar" laddar snabbt? Det gör det inte.

7) QuickSave och QuickLoad
Här finns en ny feature. Featuren är: "QuickLoad and QuickSave removed".

8) Gameplay
Visst, flera olika sätt att lösa problem, men haken är att detta upprepas runt hela spelet. Varje gång man kommer till en låst dörr så hittar man en ventilationsgång en bit därifrån. Gäääääsp... Varje gång man slösar en multitool på något så får man senare reda på att om man bara tittar runt hörnet så hade man kunnat lösa problemet idiotiskt enkelt.. Bläähh...

Nu springer jag runt med 20 multitools som jag inte vet vad jag ska göra med...

9) Biomods
Det finns ett relativt stort antal sådana och det är bra. Problemet är bara att man egentligen inte har någon valfrihet eftersom vissa biomods är överlägsna de andra.

Blackmarket biomods kan förvisso låta jävligt upphetsande men det finns bara en som är värd att installera. Jag pratar om Neural-nånting modden som tillåter en att hacka terminaler. Problemet är att om man installerar denna uppgradering så blir många av de svårare spelmomenten, idiotiskt enkla.

10) Quests
Visst det går att göra uppdragen olika beroende på vilken sida man jobbar åt, men det förändrar iprincip inget av spelet. Alliansfriheten är virtuell.

11) Spelets längd
Har inte tagit mig igenom det än men det snackas om 10-12 timmars speltid. Surt jämfört med ettan.

Fast när jag tänker efter så är det rätt sjyst av Ion Storm att inte tvinga oss att spela det här spelet längre än så....

12) Interface
Fullständigt logiskt och smidigt OCH LITET... eller inte..?

---

Irriterande nog så har de flesta recensenterna (Gamespot, IGN mm) gett spelet ett högt betyg. Jag förstår verkligen inte varför.

Har spelet till Xbox också och sakerna är föga oväntat inte speciellt mycket bättre där heller. Grafiken flyter på lite bättre förvisso men samtidigt så är det smått omöjligt att urskilja alla föremål.

Det här var en stor besvikelse.... köp inte spelet...

Misko's Score: 4 av 10

Visa signatur

Runnin with a pump pump
no bluffin we buck buck

Permalänk
Medlem

årets sågning?

Permalänk
Medlem

Hör hur misko drar igång motorsågen ända bort hit

Permalänk
Medlem

13) Banbyte

Varför i h*lvete åker man ut i Windows 50% av gångerna när det ska bytas bana och för att sedan kastas in igen? Tappar runt 100% av känslan.

Permalänk
Medlem

Jag har gett upp att spela spelet tills de släpper den på europa marknaden, förhopningvis så skall de har fixat alla buggar o FPS problemen.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Fattar inte vitsen med att släppa sådant skit. Jag menar, hur svårt är det att ta reda på vad alla gamers vill ha i ett spel? Varför släppa ett så pass buggigt spel? Varför inte lägga ut mer tid på design? Dom måste ju själva ha vetat att dom inte alls lagt ut tillräckligt arbete på spelet. Jag tror att dom bara hade pengar på skallen. Dom skrapar ihop något skit och hypar spelet som fan på alla forum. Sen utnyttjar dom titeln och satsar mer på Xbox versionen då det antadligen är där det säljs mest. Fan vad trött man blir på sådant.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

*suck* Trådar om DX2 börjar bli tråkiga, man hör aldrig något positivt tyvärr. Bara att hoppas på DX3.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Re: Deus Ex 2 - WTF?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av misko
7) QuickSave och QuickLoad
Här finns en ny feature. Featuren är: "QuickLoad and QuickSave removed".

Detta är väl ett stort plus. QuickLoad/QuickSave är en kass feature som delvis pajat många spel tidigare. Och nej, det räcker inte att bara låta bli den då spelen tyvärr byggs runt användandet av det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Fattar inte vitsen med att släppa sådant skit. Jag menar, hur svårt är det att ta reda på vad alla gamers vill ha i ett spel? Varför släppa ett så pass buggigt spel? Varför inte lägga ut mer tid på design?

måste_pressa_ut_vadsomhelst_innan_julhandeln_är_över?
Deus ex blev årets spel, det här ser ut att bli årets besvikelse istället. synd - för jag hade verkligen, verkligen väntat på det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med vilket skämt detta spel är!

Trodde inte mina ögon när jag startade och spelet hadde grafik lag! :/

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Kan bara hålla med vilket skämt detta spel är!

Trodde inte mina ögon när jag startade och spelet hadde grafik lag! :/

Lite slött att det inte finns något som heter grafiklag bara, dessutom ska man inte wärcha.

Permalänk
Avstängd

Misko är och förblir kung!

Och vi riktiga PC gamers måste störta M$ för att rädda spelindustrin..

Kolla vad dom gjort med Halo.. hur många spel ska dom få döda innan folk fattar onskan hos M$?

Jag vet vad MicroSoft står för... exremt liten slak snorre (Micro = väldigt litet, Soft = mjuk).. Bill får inte stånd och han måste jävlas med oss spelare med riktigt stora stakar, joystick altså

Skrivbord underlägg = http://ftp.sunet.se/pub/pictures/fun/BILL.JPG

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Misko är och förblir kung!

Och vi riktiga PC gamers måste störta M$ för att rädda spelindustrin..

Kolla vad dom gjort med Halo.. hur många spel ska dom få döda innan folk fattar onskan hos M$?

Jag vet vad MicroSoft står för... exremt liten slak snorre (Micro = väldigt litet, Soft = mjuk).. Bill får inte stånd och han måste jävlas med oss spelare med riktigt stora stakar, joystick altså

Stopp. vad har microsoft med det här att göra? de har varken utvecklat, distribuerat eller sålt spelet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag tycker Deus Ex 2 är hur bra som helst.

Dock spelade jag inte ettan speciellt intensivt så jag hade ju inga förväntningar av det. Vad det gäller prestandan så spelar jag det på Xbox, så det funkar fint, dock inte konstant 60fps, men det är ju snyggt, så man får ha överseende.

Om nu PC-versionen är så sopig, så rekommenderar jag varmt xbox-versionen, för den är kalas i mina ögon. Spelet är typ ett mellanting av Morrowind och SW:KOTOR. Kan ju knappast bli bättre.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Bara till att maila Ionstorm o klaga:
dxfeedback@ionstorm.com

Hoppas dom drar tillbaka skiten och gör om det helt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Startade precis spelet och jag trodde inte mina ögon .. med Shadows på Low och en res på 800 x 600 är spelet i princip ospelbart.

Och jag VÄGRAR att spela ett spel i 640 x 480, det är ju helt sjukt, Max Payne 2 som är ett mycket snyggare spel flöt på duktigt fint med allt på max i 1024.

*suck*

Vad hade Ion-Storm tänkt man skulle spela detta spel med?

Antar att de kommer att få ta emot en hel del fin kritik nu.

Nån som vet om det GÅR att få detta lir spelbart alls?

Permalänk
Medlem

Ettan är ju spelbart på min fem år gamla Pentium II med Voodoo2-kort. Det var dessutom ett riktigt bra spel, med en story som spöar skiten ur diverse science fiction-romaner. Slutet där man får välja hur världen ska utvecklas från och med nu är ju helt enkelt genialt.

Jag har inte testat tvåan (krävs nog en ny dator för det), men om det är så dåligt som misko får det att framstå som så klarar jag mig nog bra utan det. Synd att ett så bra spel ska få en så dålig uppföljare.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Alltså, vad har ni för datorer?

Jag har en P4 1,5GHz, Radeon 9700np, 256SDRAM och demot flyter på överallt med 1280x1024 res, multisampling 6x, allt på max samt ett par extra grafikinställningar påslagna genom .ini-filen som inte är igång sedan start.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=BT=-Demo
Alltså, vad har ni för datorer?

Jag har en P4 1,5GHz, Radeon 9700np, 256SDRAM och demot flyter på överallt med 1280x1024 res, multisampling 6x, allt på max samt ett par extra grafikinställningar påslagna genom .ini-filen som inte är igång sedan start.

Du kanske har ändrat cachemegsize:en i .ini-filen? Medans dom andra inte har det.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat Deus EX 2 än, men demot har jag testat. Det värsta med demot är att om man skjuter på händerna på liken flyger de och de flyger långt. Sen så tycker jag att de kunde lagt ner lite tid på fysiken i spelet. Gå fram till en tunna för att plcoak upp den och HUD:en talar om för dig att saken är för tung. Jo, det må hända, men då ska man inte kunna skjuta på tunnan så att den flyger tvärs igenom rummet eller att man ska kunna gå på den att den rullar dryga 2 meter. Mycket, mycket kass om jag får säga.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk

Det största problemet är som sagt konsolifieringen.. Jag tänker låtsas som om det här aldrig släpptes och vänta på en trea.

Visa signatur

Om du tycker att det jag skriver är för svårt för dig och att jag använder ord med för många stavelser - svara inte. Du får inte svara. Faktum är att du inte ens får läsa. Gå hem och mata dina getter.

Permalänk
Medlem

har inte spelat det mycket men.

Jag fick sätta ner alla settings till low och allt till high performance på mitt 9800pro för att göra spelet ens spelbart helt utan lagg. Annars var det typ 2fps när kollade på en sak. Grafiken mar mera 3D än deus ex 1. Det tog ungefär 10 sekunder att starta första banan och 4 sekunder andra gången den laddade. Var det också så för er?. Men jag tyckte det var kul att ta en stor sak och kasta på någons huve.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk

jag har spelat ca 10 timmar dx2 nu och måste självklart hålla med om att det suger tekniskt sett. Men jag har aldrig förr spelat ett så dåligt spel så mkt, så nånting måste ju utvecklarna ha gjort rätt ändå. Jag antar att det är själva konceptet som håller mig fast, för jag kommer garanterat att spela igenom hela spelet. Jag gillar Deus Ex 2, men det kunde ha blivit så otroligt mkt bättre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Stopp. vad har microsoft med det här att göra? de har varken utvecklat, distribuerat eller sålt spelet.

Dom köper upp spel till xbox, som egentligen (Halo var då iaf det) var menade för Mac/PC från början, sen gör företagen en halvdassig portning till dator-platform(arna)... woot.

För att inte vara 100% off-topic så orkade jag med Deus-Ex 2 demot i ungefär ...1-2 minuter, sen blev jag less.

Permalänk
Medlem

Ett tips. Om ni kör med antialising i kontrollpanelen till graffekortet. Säg att den är på 4X. Då får ni INTE gå under 4X i spelet. Kör man med application preference eller vad det heter så spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem

förstör dom Thief 3 som dom förstört deus ex då blir jag lite purken.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Testade just DNA-drivisarna för 9800pro.
STOR skillnad.
Skumt...

Innan så laggade 800x600 rejält (körde då Omegas), nu kan jag köra 1024x768 med 2x multisample. Dock så känns det som om det blev sämre IQ. Det kan dock ha varit inbillning.

Crasher till Desktop löstes genom att disabla Fastwrites.

System:
p4 1.8@2.0
Abit bd7-ii raid
512 MB PC2700
9800pro

Visa signatur

i7 6700k@4,6/Asus z170-a/64GB 2400@2666/2xGTX670 SLI/3840x2160

Permalänk

testade demot nu och det och jag såg inget fel på det i 1280x1024
hackade inget alls vad jag kunde se

har ett Asus Radeon9800Xt 256
och amd barton1.83 ghz som jag kör i 2.2 ghz

Visa signatur

AMD Athlon 64 FX-53 2.4 GHz 1 MB | MSI K8N NEO2 Platinum-54G | 200GB western digital | Ati Radeon9800Xt 256 | Crucial PC4000 BallistiX DDR 1024MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Praetorian
testade demot nu och det och jag såg inget fel på det i 1280x1024
hackade inget alls vad jag kunde se

har ett Asus Radeon9800Xt 256
och amd barton1.83 ghz som jag kör i 2.2 ghz

Vore ju konstigt om det inte skulle gå bra med det värsta grafikkortet på marknaden!?

Men det verkar som att demot och finalware inte är alls samma sak när det gäller belastning utav hårdvara.

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det i varje DX2 tråd och jag säger det igen, det är precis som med Halo. Vissa med lite långsammare system kan spela det helt utan problem i höga upplösningar med allt på max. andra med värsting system kan inte spela det i 800x600 med allt coolt avslaget. Släpptes patchar och man fick tips om vad man skulle ändra i filer mm. When all said and done så kan vissa fortfarande inte spela Halo, mig inkluderat. Medan nån med en Xp1700+@1700+ och ett Ati Radeon 8500 kan maxa allt i 1024x768.

Samma sak med spelet Tempel of Elemental Evil.

It just doesn't make sense. Förhoppningvis fixar det vid europa realeasen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|