Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

pulver, i länk nr:1 så har ju killen en plasma som han tänkte koppla denna adapter till med rgb så då är det ju inte så konstigt det kanske blir kass bildkvalité när det oftast finns VGA,HDMI eller DVI utgångar på en sådan...men som sagt stämmer länk nr:2 så verkar detta inte så roligt just angående kvalitén på bilden & att det kanske blir bättre med vanlig s-video kabel än med denna adapter:( Dock så vet man inte vad dessa personer har för TV modeller t.ex 100hz eller att dom inte har RGB genom scart för sånt bör väl påverka hur bra kvalitén blir också eller?

Jag får väl helt enkelt testa denna adapter (dimper nog in hos posten i eftermiddag) och själv avgöra då hur bra/dålig kvalitén är och sedan isf skicka tillbaka skiten därifrån jag köpt den.
(att jag ville ha en adapter var för att jag ville ha det så enkelt som möjligt och slippa trixa massa,för jag är inte så bra på det här)

Bara en liten notis: Det stod i en av "vga-tv-specialkablarnas" länkar att det kanske inte går att spela alla spel genom kabeln? och då kan man ju undra vad det är för vits med den hembyggda specialkabeln om man nu vill lira mycket spel genom tv'n...vet iofs inte om det är samma problem med denna adapter jag har på G... men som sagt bara en notis.

Föresten! såna här färdiga kablar som du nämde i den danska butiken finns det inte flera ställen typ nån svensk butik som har sådana kablar också?

Här är föresten en länk jag hittade med recension av en liknande adapter från Grandtec dock utan RGB utgång:

http://www.siliconpopculture.com/review/57_0_2_0_M/

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1

Permalänk
Medlem

Det stämmer att det inte går så bra att spela spel med vga->scart kabeln - det går, men är inte så smidigt.

Det fungerar nämligen bara när spelet är inställt på exakt samma upplösning som du har inställt i powerstrip. Eftersom de flesta spel startar med menyer mm som oftast är inställda på 800x600 så ställer det till med problem eftersom man då inte kan se bilden.

Det finns dock spel där man kan ställa in upplösning innan man startar spelet, exempelvis Far Cry och Toca Race Driver spelen. Då kan man ställa in typ 720x576 och allting fungerar som det ska.

Men denna kabel är alltså inte bra om man tänkt spela mycket spel på TV:n - den är främst bra för att titta på film - exempelvis för en HTPC.

Den danska butiken är den enda jag sett som säljer rätt kabel - jag har inte sett någon svensk butik som har den.

Jag tror den danska butiken tillverkar och säljer på beställning - de har antagligen inte kabeln hemma i lager.

Vill du inte beställa från danmark kan man alltid testa att PM:a Mr.Jonas och höra om han har en kabel till salu

Permalänk
Medlem

Va bra Pulver då kanske den här adaptern är nåt för mej iaf:)...för blir bilden som s-video är jag nog nöjd ändå...hittade föresten denna länk från 64bits angående en VGA-TV adapter: http://www.64bits.se/recensioner/vm2000/

Om du vill så kan jag länka hit nån bild när jag testat "Grand Hand View II" på min tv.

Tack för en annars givande konversation:) på återseende/ DaNnY_B

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1

Permalänk
Medlem

Darknez: Jag är inte riktigt säker på vad du menar, men om det är felet som visas på Idiot-sidan (länkad i guiden) så får du bort det om du stänger av Tiling.

Blunden: Om du bara kan se fenomenet på rörliga bilder och om du främst tittar på x-vid, är jag rätt säker på att det inte beror på kabeln utan på källan. När en redan komprimerad DVD-film komprimeras hårt till x-vid är det ganska förståeligt att kvaliteten försämras. Jag kan se samma sak via min stationära DVD-spelare i vissa filmer, t.o.m. i datoranimerade typ Monsters Inc.

Hyted: När vissa tv-apparater får in en blanking-signal låser de sig tyvärr till RGB. Det är inte sladden det är fel på egentligen, utan tv:n. Sätt en liten stömbrytare på blanking-signalen så behöver du inte längre dra ur sladden vid tv-tittande.

Visa signatur

...

Permalänk

ska det stå K2K på kondensatorerna som på bilden

dom jag fick när jag köpte på ELFA står det K5K på.
Kan det vara därför jag inte får någon bild på tvn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Blunden: Om du bara kan se fenomenet på rörliga bilder och om du främst tittar på x-vid, är jag rätt säker på att det inte beror på kabeln utan på källan. När en redan komprimerad DVD-film komprimeras hårt till x-vid är det ganska förståeligt att kvaliteten försämras. Jag kan se samma sak via min stationära DVD-spelare i vissa filmer, t.o.m. i datoranimerade typ Monsters Inc.

Jag tror att det mest är röliga källor, men jag ska testa stilbilder.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

jag köpte inte samma kondensatorer men en elektriker sa att de skulle funka med några snarlika dock var de på samma värde och de är uppmätta så de funkar( specielt mätinstrument)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

K5K på den kondensatorn betyder: K(tillverkare Kemet)5(50volt)K(10% tolerans)
På andra sidan ska det stå 104 vilket betyder etta nolla + fyra nollor=100000pF=100nF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Jag tror att det mest är röliga källor, men jag ska testa stilbilder.

Det verkar röra sig om stillbilder också. Jag testade att kolla på bilder i MCE. Vad kan det bero på?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att min gamla tv inte ville hoppa ur rgb-läget när kabeln var inkopplad, och jag vet att det är fler i samma sits. Min lösning på problement var att istället för att låta blanking-signalen gå från VGA pin 9 (+5V) istället gå från VGA ping 14 (vertical sync). När monitorsignalen är aktiv skickas då runt +5V (+5.15 på min burk), men den droppar, till skillnad från pin 9, till 0 då synken stängs av, tex vid monitor off.

På min tv funkar det då att kolla på andra källor när vertical sync stängs av (och i scarten då alltså blanking), så jag lägger bara upp en genväg för att via fjärren låta htpc:n skicka monitor off (genom wizmo, powerstrip eller vad man nu vill).

Mot MrJonas fina instruktioner skulle enda skillnaden vara att kopplingen för vga pin 9 istället går till vga pin 14.

Jag är långt ifrån någon expert på det här, så om det i längden kommer skada tv:n eller grafikkortet har jag ingen aning om. Det fungerar fint för mig än så länge i alla fall, inga störningar eller brus.

Duktigare personer får gärna rätta och komplettera.

Hoppas ngn mer har nytta av det här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golle
Jag hade problem med att min gamla tv inte ville hoppa ur rgb-läget när kabeln var inkopplad, och jag vet att det är fler i samma sits. Min lösning på problement var att istället för att låta blanking-signalen gå från VGA pin 9 (+5V) istället gå från VGA ping 14 (vertical sync). När monitorsignalen är aktiv skickas då runt +5V (+5.15 på min burk), men den droppar, till skillnad från pin 9, till 0 då synken stängs av, tex vid monitor off.

På min tv funkar det då att kolla på andra källor när vertical sync stängs av (och i scarten då alltså blanking), så jag lägger bara upp en genväg för att via fjärren låta htpc:n skicka monitor off (genom wizmo, powerstrip eller vad man nu vill).

Mot MrJonas fina instruktioner skulle enda skillnaden vara att kopplingen för vga pin 9 istället går till vga pin 14.

Jag är långt ifrån någon expert på det här, så om det i längden kommer skada tv:n eller grafikkortet har jag ingen aning om. Det fungerar fint för mig än så länge i alla fall, inga störningar eller brus.

Duktigare personer får gärna rätta och komplettera.

Hoppas ngn mer har nytta av det här.

Det låter som en lösning för mig iaf, då jag inte har något stift på pin 9 på VGA utgången på min laptop? (Som vanligt när man ska göra något så är det något som skiter sig
Såg på "idiot" chemat att nyare TV apparater ibland kunde ställa in sig på RGB utan denna kabel ansluten, men när jag tesstade fick jag bara blåskärm

Hittade ett motstånd som enligt märkningen (Gul, Lila, Röd, Guld) Ska vara 470 Ohm, men när jag mäter det visar multimetern 4,69K Ohm... Hoppas jag har fel, men blir inte det 4690 Ohm?
Tesstade nämligen med detta motstånd, funkade inte, testade utan, fungerade inte heller, men det flimrar till precis då jag slår på AV läget på Tv´n...? (Såg även här på "idiot" chemat att de inte använder sig av något motstånd på denna kabel...)

Får införskaffa rätt grejer å prova igen med kopplingen som Golle föreslår, hoppas det fungerar då!!!!

Finns fortfarande inga färdiga kablar att köpa eller?

En annan fråga, finns det verkligen inga lösningar för att få bra bild för Nvidia kort? Har ett GeForce 4 MX420 kort i min HTPC, bilden är OK (Inte perfekt, men fullt acceptabel vid TV och filmtittande) Däremot är den fruktansvärt grådassig (Mörk) Har försökt justera in färger, ljus å kontrast till förbannelse, men ställer man upp ljuset blir det förvisso ljusare, men ännu grådassigare... Trist!
Ska förvisso inv i ett nytt kort så småningom, men Analoga TVnätet släcks ner här första april, å innan dess kommer det förmodligen inte bli några större förändringar i ekonomin :-/...
Skulle ju vara kul å få det att fungera med det kort jag har så slipper jag prioritera ett nytt grafikkort för den delen!

Ku att det finns så många problemlösare iaf Tycker det är ruttet att det inte finns fördiga lösningar för BRA tv out på dagens grafikkort, med tanke på vart utvecklingen har varit på väg de senaste åren....(Eller har jag missat det?

SNyggt ändå att hålla en tråd levande i så många år innom ett område med så snabb utvekling!

Visa signatur

Börjar fungera bättre nu....

Permalänk
Medlem

Vad kan vara anledningen till att jag inte får bild på min TV en "Centrum Mirach 115 14""
Det funkar med S-Video men inte med kabeln.
I uppstarten av datorn flimmrar bilden till, men när jag kommer in i Windows flimmrar den ingenting
Kan det vara timings till TV:n som spökar?

Grafikkortet är ett ATI Radeon X800XT om det spelar någon roll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rillom
Vad kan vara anledningen till att jag inte får bild på min TV en "Centrum Mirach 115 14""
Det funkar med S-Video men inte med kabeln.
I uppstarten av datorn flimmrar bilden till, men när jag kommer in i Windows flimmrar den ingenting
Kan det vara timings till TV:n som spökar?

Grafikkortet är ett ATI Radeon X800XT om det spelar någon roll.

Fick igång min kabel nu iaf Vilken skilldnad på bild! Får väl införskaffa ett ATI kort till HTPC´n oxå då....

Rillom!

Låter som om du är på rätt väg, jag fick precis som du att det flimmrade till precis vid uppstart eller precis då man slår över till AV på tv´n... Sedan återgick bilden till blått! (Ursprungsfärgen på AV kanalen på min TV då inget är anslutet till den)
Testade med alla de inställningar som fanns till POWERSTRIP, och plötsligt hoppade bilden igång med en av dom! (Vart svart bild på vanliga AV kanalen, där man knapt kunde skönja bilden från datorn! Men jag har en särskild RGB kanal om man knappar på AV ett par ggr...Där var det klockren bild)

Powerstrip var väldigt känslig! Ett par klick åt något håll i inställningarna och bilden försvann! Det fanns ju inga färdiga inst för 14" TV vad jag kunde se, så gissningsvis får du helt enkelt prova dig fram tills du får bild! (Kan nog ta en stund, för det fanns ju några justeringar å zappa på :-/)
På min 28" TANDBERG TV fungerade två av de färdiga 28" ins som fans på MrJonas sida!

Hoppas det löser sig! Helt klart en avsevärd förbättring!

Kalle

Ps: Enda nackdelen vad jag hitintills kan se är att overscan funktionen på TV sändningen inte går att justera till så man får in hela bilden vid fullskärmsläge i tv´n, utan att bilden "spårar ur"... Ska tydligen gå att lösa med ULTRAMON! Får prova det vid tillfälle!

Visa signatur

Börjar fungera bättre nu....

Permalänk
Medlem

Testa också Powerstrips "resolution-in-a-resolution". Funkade klockrent på min TV, all overscan är borta.
Här finns instruktioner: http://entechtaiwan.com/forums/viewtopic.php?t=27
Jag verkade få bästa resultat med 544 px på höjden, men man får ju testa sig fram till vad passar.

Permalänk
Medlem

Eller så använder man ett frontend-program där man kan justera bilden så att den blir "perfekt"

Eftersom jag aldrig fått bra bild med WMR9 (gäller det alla med vga->scart kabeln ?), men riktigt bra bild med overlay - så använder jag front-end programmet Meedio under Windows.

Där kan man använda overlay samt ställa in bilden "perfekt".

Med MCE och Mediaportal kan man dock endast använda WMR9.

Men just nu testar jag ju kabeln under Linux med MythTV som front-end - lite struligt att få allt att fungera perfekt, men när det väl fungerar är det underbart

Permalänk
Medlem

Jag har använt detta i ett år nu med skitbra bild. Problemet är att under hela denna tiden har bilden småhackat och ryckt lite här och där. Under denna tiden har jag bytt dator men exakt samma problem kvarstår.

WinDVD, powerstrip, ultramon, nyaste drivrutinerna, inga andra program (formaterat).

Är det verkligen bara mitt överkänsliga öga som märker detta?

Permalänk
Medlem

Bit: Du är defenitivt inte ensam, jag stör mig något enormt på det. Men det finns en lösning.
Det som händer är att filmens framerate inte är hyffsat jämnt delbar med TV:ns refeshrate på 50 hz och för att du inte skall få tearing så har man vsync och tripple buffering. Det gör dock att det kan rycka om det blir bilder över/inte hinner visas. Pröva directshowfiltret reclock, för att synca om ljudet till bilden.
Då kommer filmer som körs i 24000/1001 FPS köras ~4% snabbare för att matcha 25 FPS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Bit: Du är defenitivt inte ensam, jag stör mig något enormt på det. Men det finns en lösning.
Det som händer är att filmens framerate inte är hyffsat jämnt delbar med TV:ns refeshrate på 50 hz och för att du inte skall få tearing så har man vsync och tripple buffering. Det gör dock att det kan rycka om det blir bilder över/inte hinner visas. Pröva directshowfiltret reclock, för att synca om ljudet till bilden.
Då kommer filmer som körs i 24000/1001 FPS köras ~4% snabbare för att matcha 25 FPS.

Underbart, någon som vet vad jag pratar om. Däremot har jag inte den blekaste om var jag hittar denna inställningen i windvd eller något annat program. Vilken program använder du?
Edit: Jag googlar och letar i väntan på svar, kanske jag hittar det själv.

Permalänk
Medlem

Reclock

Där finns gott om läsning i ämnet också.

Jag fick dock aldrig det att fungera så bra med Dolby Digital Ljud.

(fungerar faktiskt klart bättre på en Xbox)

Permalänk
Medlem

Har även jag lött ihop en kabel, som funkar okej.

Problemen är följande:

1) Det går inte att titta på nåra andra kanaler, trots att jag är nästan 100 på att ja lött helt rätt. Är väl inte hela världen iofs iom att jag tänkt köpa ett tv-kort. Ska pröva Wizmo o se om det funkar bra.

2) Powerstrip. Jag använde 1024*576 timingsarna från guiden, men det ser inte helt hundra ut. Framförallt är det att texten är oskarp. Flimmer har jag också till viss del, men inget som stör. Jag har förstått att alla TVs är olika o att man får pröva sig fram, men VILKA inställningar är det jag skall ändra/laborera med i PStrip?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag behöver lite hjälp
Jag har gjort sladden den ger ut bra bild grymt bra bild men problemet är att jag inte vill ha den här upplösningen...

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,15,144,81,576,1,3,17,14328,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=15 HSW=144 HBP=81 kHz=15 VFP=1 VSW=3 VBP=17 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14,328 720 735 879 960 576 577 580 597 interlace +hsync +vsync

Då blir det bara halva bilden på tv:n... så när jag har musen vid startmenyn o drar över till tv så kommer den på halva, filmer blir skit dåliga då... utsträckta och man ser inte hela bilden.
Om jag vill byta upplösning hur gör jag ? vad har ni för några inställningar snälla hjälp mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Har även jag lött ihop en kabel, som funkar okej.

Problemen är följande:

1) Det går inte att titta på nåra andra kanaler, trots att jag är nästan 100 på att ja lött helt rätt. Är väl inte hela världen iofs iom att jag tänkt köpa ett tv-kort. Ska pröva Wizmo o se om det funkar bra.

Prova löda pin 8 i scarten (kopplad till 5V från pin 9), kolla på http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/VGA-SCART.pdf
Jag hade kanske samma problem, datorbilden låg osynkat på tv-kanalerna tills jag fick på 5V på pin8 i scarten, då fattade TVn att det inte är en overlay/on-screen-menu man försöker generera utan en AV-signal (scart har något sånt enligt standarden, men det är nog inte alla tv-apparater som stödjer detta därav att det fungerar för vissa).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arune
Prova löda pin 8 i scarten (kopplad till 5V från pin 9), kolla på http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/VGA-SCART.pdf
Jag hade kanske samma problem, datorbilden låg osynkat på tv-kanalerna tills jag fick på 5V på pin8 i scarten, då fattade TVn att det inte är en overlay/on-screen-menu man försöker generera utan en AV-signal (scart har något sånt enligt standarden, men det är nog inte alla tv-apparater som stödjer detta därav att det fungerar för vissa).

Tackar, ska pröva det imorrn.

Men sen till det andra, vilka inställningar är det man ska fingra på för att få bilden bättre? Är det i advanced timing options eller i custom resolutions? Vad bör man börja med?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Tackar, ska pröva det imorrn.

Men sen till det andra, vilka inställningar är det man ska fingra på för att få bilden bättre? Är det i advanced timing options eller i custom resolutions? Vad bör man börja med?

Följ bara tipsen på MrJonas sida, rekommenderar att använda Puccos inställningar eftersom de de frekvenserna är beräknade så de ska stämma med PAL-standarden, plocka in dem och välj "lock scanning freq", rullar bilden så prova flytta runt/förstora/förminska bilden med pilarna.

Har man använt Puccos inställningar tror jag det är mindre risk för att man har frekvenser som TVn inte tycker om (och det kan medföra pipande ljud, flimmer osv).

Edit:
Dessa inställningar:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?postid=3544549#po...

Permalänk

Mycket nice guide. Men jag undrar om man kan göra tvärtom..dvs scart till VGA...Från exempelvis en video till en datorskärm. Är detta möjligt, hur gör man isf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har gjort kabeln enligt "http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/" men är inte nöjd med resultatet har "rinningar i bakgrunden och störningar i allmänhet...
Kan det vara så att kabeln är dåligt gjord? Eller är det antingen eller?

Permalänk

Undrar lite om det finns färdiga kablar av den här typen att köpa i Sverige, som man får samma funktion med!?, eller är det bara att försöka löda?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

några frågor innan jag sätter igång

Har läst Dreamers guide (vilken hjälte!) och känner mig nästan redo att ta fram lödkolven... Fast först har jag några frågor. De har säkert besvarats tidigare i tråden, men den är ganska stor och tjock att leta igenom.

Först, vilken funktion har 100 ohm-motståndet som ska kopplas på röd jord? Varför just röd jord?

Sen, kondensatorerna som kopplar samman röd jord med övrig jord saknas på diagrammet med varianten som inkluderar audio. Jag antar att det bara är en tidigare version. Stämmer det? Oavsett, i det tidigare diagrammet var då röd jord inte sammankopplad med övrig jord (inte med kondensatorer, men inte heller med vanliga ledare)... vad är det som är speciellt med röd jord?

Sist, audiojorden (i den varianten) kopplas inte bara mellan audiojord-pinnen i scarten och jord på audiokontakten, utan även till skärmen på cat5kabeln / jorden mellan vga- och scartkontakterna (scart 21). Är det bra med en 3-vägsjord på det sättet?
Jag tänkte inte leda audiosignalerna genom cat5-kabeln utan bara dra ut en audio-tvåledare ur scartkontakten tillsammans med cat5-kabeln (min audio kommer inte från datorn utan från min mixer, som står på ett annat ställe). Finns det något skäl till att det skulle kunna bli dåligt, störningar eller så? Ska jag ändå koppla audiojorden till scart 21, eller bara mellan scart-audiojord och audiokontakten (via skärmen på den separata audioledaren) ?

Hoppas det finns någon här som kan svara, jag såg att Dreamer inte postat på ett tag. Okej, tack på förhand.
/kim

edit: svar till ThePenguin

Citat:

Men jag undrar om man kan göra tvärtom..dvs scart till VGA...Från exempelvis en video till en datorskärm. Är detta möjligt, hur gör man isf.
---
Undrar lite om det finns färdiga kablar av den här typen att köpa i Sverige, som man får samma funktion med!?, eller är det bara att försöka löda?

1) Man kan göra tvärtom, det är bara fråga om att koppla sync-ledaren på en annan pinne. Om jag har förstått rätt.
2) Sådana som man pratar om här verkar inte finnas att köpa, däremot finns "tvärtom"-sorten att köpa på flera ställen, tex. kjell c:o och diverse hembio-butiker.

I tråden om den här kabeln på minhembio finns mer var man kan köpa såna kablar, alternativt vilken pinne som ska bytas. (Säkerligen i den här tråden också, men den här är 74 sidor, den andra 4....) Titta efter inlägg där folk frågar om "den här scart->vga-kabeln jag har hittat i en affär funkar istället för att löda".

minhembio-tråden: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=49770

Permalänk
Medlem

Har just lött ihop och testat(med multimeter) kabeln från MrJonas sida, allt verkar stämma vid mätningarna.
Men när jag kopplar den till datorn så händer det väldigt lite.
Vid uppstart blinkar bilden till två gånger, en precis när jag slår på strömmen och en samtidigt som windows startar, i övrigt är det svart, som om inget var inkopplat. Ingen skärm hittas heller i ATI's bildskärmsinställningar.
Jag gissar att något blivit felkopplat, men frågan är vad...

Kan nämnas att TV-ut-kretsen är förstörd(Mental note: koppla aldrig in och ur kablar mellan TV/dator medans bägge är i drift ), och TVn "hittas" i bildskärmsinställningarna, även om inget är inkopplat på s-video-utgången.

Hur attackerar jag lämpligen detta problemet bäst?

Tack, toffe_

edit: läste lite mer i tråden... är väl säkert andra dac:en som är bränd, just great...
Vet ni föresten om Matrox Millenium kan spotta ut interlaced signal samt composite sync, och där genom funka med sladden? Har ju ett sådant PCI-kort liggandes...

edit2: Testade sladden på servern(ATI Rage Pro i linux).
Blir en vit rand på högra sidan

(--) ATI(0): Virtual size is 720x576 (pitch 720) (**) ATI(0): *Mode "720x576": 14.3 MHz, 14.9 kHz, 50.1 Hz (I) (II) ATI(0): Modeline "720x576" 14.33 720 735 879 960 576 577 580 597 interlace composite

Borde inte drivrutinerna säga ifrån om tex composite inte stöds?
TVn visar utgången som "SVHS", tror den att utgången skickar s-video-signal?

Är det verifierat att ATI Rage Pro inte stöds?

Visa signatur

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...