Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Jag har fått igång kabeln och har fungerande bild men TVn tjuter och det fladdrar lite i övre vänstra hörnet, skulle gärna vilja att det fungerade helt felfritt.

Hur tar man reda på vilka inställningar/timings man ska i powerstrip?
Vill helst inte behöva prova mig fram eftersom mitt powerstrip har en tendens att låsa hela datorn när man mixtrar med det. Men om jag blir tvungen, vad ska man då prova att ändra på och finns det något man absolut inte bör ändra?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man blir av med den där "Powerstrip stängdes inte av korrekt" varningen?

Powerstrip stängs inte alltid av korrekt av någon anledning och det innebär att datorn blir helt obrukbar för resten av familjen tills jag kommer hem och får fixa det med VNC.

Vore också kul att veta hur man stänger av det där störiga XP-tipset om att man inte kör en optimal upplösning. Klickar man på den så vill ju XP ändra till 800x600 och det skulle förstöra allt.

Permalänk
Medlem

Sorry att jag inte svarat på frågor på ett tag, men jag har varit "lite" upptagen.
Jag ska ta mig tid att svara på några inlägg óch uppdatera guiden inom ett par dagar...
Det ligger nu ett nytt kopplingsschema i guiden, som ska fixa problemet med att en del tv-apparater inte växlar till RGB-läge. Jag har också ändrat lite på kopplingen av jordledarna, så att alla ledare i TP-kabeln nu används. På det hela taget börjar "mitt" schema likna Puccos rätt mycket.

Chimaira: Det finns tyvärr ingen inställning som är helt "rätt", så det är bara trial-and-horror som gäller. Du kan ändra på det mesta, se bara till att du har: 25Hz, Interlaced, sync + +. Kom ihåg att du med backsteg alltid kan ångra den senaste ändringen.

echo: Det verkar som att du borde installera om Powerstrip, helst till en ny version. Fråga annars på Powerstrips forum...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ställa in interlace med ett Radeon xt1900 kort, även fast jag har stängt av Tilings både på Primary och Secondary. Nån som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite på Powerstrips forum och såg din fråga där zeridox. Svaret från Rik Wang är intressant för fler, t.ex. Lezziter:

Citat:

You have to use the latest beta for X1K interlacing in PowerStrip.

Så jag antar att det bara är att köra!
Ladda hem här: http://www.entechtaiwan.com/files/psbeta.exe

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
echo: Det verkar som att du borde installera om Powerstrip, helst till en ny version. Fråga annars på Powerstrips forum...

Har 3.63 så är hyffsat ny i alla fall.

Tänkte fråga där men jag börjar bli lite smågrinig på att man snart har över 100 registreringar på olika forum. Kanske lite fult att klaga på det men det är inte särskilt smidigt faktiskt.

Hittade dock svaret i deras forum den här gången:
http://forums.entechtaiwan.net/viewtopic.php?t=22

edit:
Svar på min andra fråga. Det här tar visserligen bort alla 'ballong-tips' men det kan jag leva med

Citat:

Disable Balloon Tips

* Go to Start
* Click Run
* Type in
o regedit
* Click OK
* When the edit registry window opens edit the following key.
* HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\
CurrentVersion\Explorer\Advanced.
* Edit "EnableBalloonTips" and set the Value to 0.
* To restore set the Value to 1.
* If it is not present create a DWORD value and set the values to the above.
* Close the Registry Edit Window.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Jag kollade lite på Powerstrips forum och såg din fråga där zeridox. Svaret från Rik Wang är intressant för fler, t.ex. Lezziter:

Så jag antar att det bara är att köra!
Ladda hem här: http://www.entechtaiwan.com/files/psbeta.exe

Har lånat ut min sladd nu, men tänker sno tillbaka den pronto om jag kan få detta att fungera.

Kan jag få en "confirm" från någon som kör med ett X1K-kort? Har nämligen ett X1300PRO på G till HTPC med, så vore skönt att veta att det verkligen kommer funka.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

en lite fråga bara...skulle man kunna göra så att man kopplar t.ex ett xbox till en 17" TFT skärm ?

Visa signatur

:: Gigabyte GA-P35-GS3 :: Intel C2D E6750 @ 3,4Ghz :: 2048 Gb A-Data PC2-6400 :: XFX Geforce 7600GT ::

Permalänk
Relik 📜

Jaha, nu har jag testat med nya PS:
Det bästa jag kan åstakomma är 4st skärmar på TV:n med svart border mellan, ungefär som ett fönster.
Någon med idé?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg (så många) men jag kan bara inte förstå varför krångla och göra allt själv (bortsätt från att det kan vara rätt kul att prova om det funkar) när man kan köpa färdiga vga-scartkablar.
http://www.kjell.com/?item=39305&path=660000,1350000,1680000
Kan dock medela att om man kör med en crt (vanlig tv) riskerar man att förstöra bilden om man har samma bild uppe länge. Den bränns fast. Ska man köra datorn på tvn bör man ha en lcd eller plasma allternativt en projektor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Har inte läst alla inlägg (så många) men jag kan bara inte förstå varför krångla och göra allt själv (bortsätt från att det kan vara rätt kul att prova om det funkar) när man kan köpa färdiga vga-scartkablar.
http://www.kjell.com/?item=39305&path=660000,1350000,1680000
Kan dock medela att om man kör med en crt (vanlig tv) riskerar man att förstöra bilden om man har samma bild uppe länge. Den bränns fast. Ska man köra datorn på tvn bör man ha en lcd eller plasma allternativt en projektor.

Det är väl inte RGB signaler i en sådan? Dvs. klart sämre bild.

Och det där med att bilden bränner fasst gäller även Plasmaskärmar.
Man får helt enkelt se till att inte ha samma bild där hela tiden. Finns en funktion för jusst det, kallas skärmsläckare.

edit:
Aha, var visst rgb (de flesta är väl inte det?) men enligt sidan fungerar den inte för dator->TV. Gissar på att det fungear med ett ATi kort dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är väl inte RGB signaler i en sådan? Dvs. klart sämre bild.

Och det där med att bilden bränner fasst gäller även Plasmaskärmar.
Man får helt enkelt se till att inte ha samma bild där hela tiden. Finns en funktion för jusst det, kallas skärmsläckare.

edit:
Aha, var visst rgb (de flesta är väl inte det?) men enligt sidan fungerar den inte för dator->TV. Gissar på att det fungear med ett ATi kort dock.

Det är scart -> vga och inte tvärt om.

Permalänk
Medlem

Har lött ihop VGA-scart kabeln (enligt http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/) och lyckats få en bra bild med windowsbakgrunden. Måste säga att det var bra beskrivining på hur den skulle tillverkas med undantag för hur kondensatorerna skulle monteras på sladden med ljud. Fick gissa mig till det.

Bilden är som sagt bra och lätt att ställa in för att få windowsbilden. Problemet är att när jag försöker spela upp en film tappar jag bilden (det börjar fladdra), efter mycket besvär lyckas jag få bild på videosekvensken, men jag lyckas aldrig få den i mitten och med rätt storlek. Dessutom verkar det bara bli varannan bild med en svart därimellan. Sen börja bilden fladdra igen när jag stänger av videosekvensen och måste hitta nya inställningar igen i powerstrip för att få tillbaka windowsbakgrunden.

Det jag har sett av bildkvaliten är mycket imponerande, men ganska oanvändbart om jag inte lyckas visa videosekvenser.

Permalänk
Medlem

andcar: Det verkar som att du inte hittat en stabil inställning av timings för din tv, eller att det videouppspelningsprogram du använder själv ändrar upplösningen på skärmen när du öppnar en film.
Testa t.ex. Zoom Player för att se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Kan dock medela att om man kör med en crt (vanlig tv) riskerar man att förstöra bilden om man har samma bild uppe länge. Den bränns fast. Ska man köra datorn på tvn bör man ha en lcd eller plasma allternativt en projektor.

har aldrig varit med om inbränningar på en crt.. inte hört att det har hänt någon heller... däremot så har speciellt äldre plasma paneler sådana problem men är näst intill borta på senaste generationen "9" tror jag det är

Permalänk
Medlem

Just det, du har helt fel nusse. Det går otroligt mycket snabbare att få inbränningar på plasma och lcd än på crt.

Hur som helst är det inga problem - hur svårt är det att sätta igång skärmsläckaren?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

skärmsläckaren skapades ju just av den anledningen.. pga att gammla monitorer "crt" fick inbränningar.. men de problemen är borta sen länge!

Permalänk
Medlem

Har ett skumt problem som jag inte vet tagits upp innan (vet inte hur man söker i en tråd):

Jag får inte hela färgspektrat med min kabel, den gula färgen är orange/röd, och jag har inte lyckats få till det med några inställningar.

Som exempel så ser alla i simpsons väldigt solbrända ut

Kan det vara nån kabel som lossnat?

Permalänk
Medlem

Dhanjel: Det har inte tagits upp här, men jag känner igen problemet. Jag hade det nämligen på min förra tv. Lösningen för mig var att dra upp Total Pixels på Horizontal Geometry en kort stund så att tv;n blev osyncad och på något magiskt sätt fick rätt gul färg. Sedan drog jag ner Total Pixels till det samma som var förut så att bilden blev perfekt.

Jag vet inte vad problemet beror på, men det har med tv:n att göra hur som helst. På min nuvarande tv (en billig 4:3 Thomson) har jag inte märkt av något.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Dhanjel: Det har inte tagits upp här, men jag känner igen problemet. Jag hade det nämligen på min förra tv. Lösningen för mig var att dra upp Total Pixels på Horizontal Geometry en kort stund så att tv;n blev osyncad och på något magiskt sätt fick rätt gul färg. Sedan drog jag ner Total Pixels till det samma som var förut så att bilden blev perfekt.

Jag vet inte vad problemet beror på, men det har med tv:n att göra hur som helst. På min nuvarande tv (en billig 4:3 Thomson) har jag inte märkt av något.

Skumt. Kan det logiskt sätt vara en fellödning så jag ska kolla lödpunkterna igen? Bildkvalitén är ju klart bättre än s-video, men utan gul färg blir det kanska så tråkigt.

Permalänk
Medlem

Fellödning var också det jag först misstänkte, men jag hade lött helt korrekt. Faktum är att jag använder exakt samma kabel nu som jag gjorde då. Självklart kan ju du ha lött fel och därför stött på problemet, men det är inte så troligt. Kolla lödningarna i alla fall.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Köpa en sådan kabel?

Hej! Jag undrar om det finns någon här (trådskaparen tex.) som har möjlighet att mot betalning tillverka en sådan här kabel åt mig. Har i princip aldrig lödit något själv förut så jag tycker det bara verkar dumt att försöka tillverka en själv. Om någon känner sig manad så hör av dig, antingen här via PM eller på min e-post. (christoffer.orre@glocalnet.net).

Tack på förhand
/Christoffer

Permalänk
Medlem

Kollade lödpunkterna och de var ok, testade äve att ändra inställningarna i powerstrip utan resultat.

Permalänk

Ja, det hade ju inte varit fel att få någon annan att göra en sån här kabel åt en : ) hade nog lätt betalat 200:- plus kostnaden för material för en sån här. Eller så får jag lära mig löda bara ^^ Har skumläst igenom tråden, 78 sidor är dock långt :S Men blir det inte svartvitt med detta alltså, som det blir typ alltid med ATI-kort annars (grov överdrigt) ??

MVH

//FetJonthe

Permalänk
Medlem

jag lödade just ihopa mi kabel men tv´n bara flimrar fattar nada, jag har iof pillat satan i inställningarna i powerstrip funderar på att formatara om skiten o börja om från scratch

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går det att använda denna kabel som man löder ihop.. till denna bärbara:

http://www.inet.se/artikel/1967776

Permalänk

Vill gärna att någon löder en sån här kabel åt mig då jag misslyckades för drygt 2 år sedan när jag gjorde en själv, skicka ett PM.

Permalänk
Medlem

Min fungerar nu, var faktiskt en lödning som hade lossnat

Permalänk
Medlem

funkar denna även om man bara har tv´n som skärm eller måste man ha datorskärmen inkopplad??

fick den att funka på enbart på tv´n vilken bild det blir hohoho säger jag bara synd att storleken inte stämmer riktigt men ska kolla lite närmare på det sen hehe

Visa signatur
Permalänk

Lång tråd detta, har inte hunnit läsa allt.

Tänkte bara kolla så att detta fungerar med ATI Mobility X300. Någon som har testat med detta kort?

Sen, finns det någon som kör detta till en Panasonic 32 PX10? Är det 1024x576 som är optimalt och vilka inställningar ska man ha i Powerstrip?

Tack på förhand!