Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk

jag har nog provat alla inställningar nu och den grå/svarta bilden jag har värkar vara så bra det går att få det... Så vad tror du? kan det vara nått jag gjort fel i kabeln?
eller har du hört om någon annan med samma fel och att det berode på inställningarna?

här har jag lagt upp en bild jag tog på tv'n och en dump på hur det borde se ut.
http://web.comhem.se/~u73705004/vgatrubbel.jpg

Permalänk
Medlem

MrJonas: Vad tror du om min fråga? Är det naturligt att övergångarna mellan färgerna är helt jämna?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Datorn hittar inte ens min tv =/

Permalänk
Medlem

Här ser man lite hur jag menar. Bilden blev inte så tydlig då det var svårt att ta en bild på TV-skärmen.

Är detta normalt?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Menar du jämna eller ojämna, det är svårt att se på bilden som sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Menar du jämna eller ojämna, det är svårt att se på bilden som sagt.

Jag menar att färgövergången är ojämn, ungefär som om det saknas några nyanser. Nedan har jag gjort ett starkt överdrivet exempel.

Detta syns alltså på rörliga bilder. Det känns som om det hänger ihop med fallet med att vit text på svart bakgrund lämnar en "skugga" efter sig om nästa bild är svart. Förstår ni vad jag menar?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag blev precis klar med en vga till scart adapter enligt "receptet" i tråden. J*vlar vilken bild på dvd filmer osv.

Rekommenderas starkt

Permalänk
Medlem

Blunden - har du ställt in högsta färgkvalitet under 'egenskaper för bildskärm' ?

Om jag har det inställt på 16 bitar får jag problemet du upplever - men ställer jag om till 32 bitar försvinner problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Blunden - har du ställt in högsta färgkvalitet under 'egenskaper för bildskärm' ?

Om jag har det inställt på 16 bitar får jag problemet du upplever - men ställer jag om till 32 bitar försvinner problemet.

Yes. Jag var kanske lite otydlig. Exemplet ovan var mycket starkt överdrivet. Det gäller alltså bara rörliga bilder vad jag kan se. Bilder som bara rör sig sakta tror jag. En annan sak som kanske hänger ihop med detta är som jag skrev ovan att det kan bli kvar skuggor om man visar en bild med svart bakgrund och ljus text om bilden sedan växlar om till en helmörk bild. Gäller alltså fortfarande rörlig video. Oftast är det xvid jag tittar på.

Jag har också upplevt att färgerna kan vara lite urvattnade överlag om man tittar i MCE, alltså när man inte använder overlay. Detta även på min andra dator. Var ändrar man dessa inställningar?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tjena har gjort sladden enligt http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/.
Tror att det är ungefär samma kabel, men min bild på tvn blir ändå cp... :S
asså det är ju bra bild på bakgrunden på tv men när jag drar över tex en film så blir filmen utsträckt som fan...Är det upplösningen som är fel då ?
Vet inte vad jag ska ha för inställningar i power strip.

HJÄLP... min msn Clas_88@hotmail.com för snabbare hjälp

Permalänk

Sapphire Radeon 7000 64MB DDR, PCI,ATI7000,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

skulle detta funka ? för det är ett pci kort!

eller funkar alla radeon kort bara att man isf för köra htpc?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

asså det är som att jag bara ser halva delen/övre delen på en filmduk

Permalänk

darknez då har du skalat ner för mycket på 2 inställningar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

thunderinternet: jadå det funkar men jag rekommenderar 9250 PCI som minimum.

Permalänk

vad skulle det gå på isf? är inte gjord av pengar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Blev grym kvalitet. Jag undrar bara hur man ändrar inställningar på färger och ljus på film, Det ändras bara på skrivbordet när ja ändrar i powerstrip och i catalyst har ja inte hittat nått... Jag kan inte se på
TV- kanaler med kabeln i. ska de va så? Det är helt svart och hör bara ljudet. Skulle va skönt att slippa dra ur och sätta i hela tiden.

Permalänk

det gör du ju med tv´n lek lite i tv´n går alltid..
ingen som har lust o hjälpa mig få igång min kabel?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hyted
Blev grym kvalitet. Jag undrar bara hur man ändrar inställningar på färger och ljus på film, Det ändras bara på skrivbordet när ja ändrar i powerstrip och i catalyst har ja inte hittat nått... Jag kan inte se på
TV- kanaler med kabeln i. ska de va så? Det är helt svart och hör bara ljudet. Skulle va skönt att slippa dra ur och sätta i hela tiden.

Om du kör overlay får du ändra i overlay controls.

Permalänk
Medlem

Vad är overlay?, Ett program?

Permalänk
Medlem

Idag tog jag äntligen tag i att försöka få kabeln att fungera i Linux - och med lite trixande så gick det bra

(tack vare tidigare inlägg av bla Dr Cain)

Jag använder Mandriva Linux och ändringarna jag gjorde i XF86Config är:

Section "Monitor" Identifier "TV" HorizSync 14.5-16 VertRefresh 49 - 51, 59 - 61 ModeLine "960x540" 20.222 960 1048 1120 1288 540 567 576 628 Composite interlace EndSection Section "Device" Identifier "device1" VendorName "ATI" BoardName "ATI Radeon (fglrx)" Driver "ati" Option "MonitorLayout" "CRT,NONE" Option "ForceMinDotClock" "12.5MHz" EndSection Section "Screen" Identifier "Screen1" Device "device1" Monitor "TV" DefaultDepth 24 Subsection "Display" Depth 24 Modes "960x540" EndSubsection EndSection

Jag använder är en timing för Widescreen TV som ger mindre overscan än normalt - hela powerstrip timingen är:

Citat:

PowerStrip timing parameters:
960x540=960,88,72,168,540,27,9,52,20222,312

Generic timing details for 960x540:
HFP=88 HSW=72 HBP=168 kHz=16 VFP=27 VSW=9 VBP=52 Hz=25

VESA detailed timing details:
PClk=20.22 H.Active=960 H.Blank=328 H.Offset=72 HSW=72 V.Active=540 V.Blank=88 V.Offset=27 VSW=9

Linux modeline parameters:
"960x540" 20.222 960 1048 1120 1288 540 567 576 628 interlace +hsync +vsync

Jag kunde dock inte använda mina "handgjorda" timings där jag justerat ännu mera, de fungerar i Windows, men inte i Linux.

Ville bara berätta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
*Massor av hjälpsam text*

Tackar, när jag väl fixar mig en kabel kommer jag behöva de där

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lust att löda ihop en sån här kabel till mig? Betalar komponenter + en hundring. Om någon är intresserad, pma mig. Jag har själv försökt, men det verkar som om jag har tummen mitt i handen när det gäller lödning.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Pulver: pröva att öka HorizSync till 14.5-16.8

Det kan vara så att det inte riktigt räcker till..

Jag kör själv 16.250Khz horisontellt.

EDIT: eller det kanske behövs ännu mer för 16:9 PALplus.. jag har tyvärr inte lika mycket erfarenhet av 16:9-apparater.

Kolla hur mkt som behövs i Powerstrip tex.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen Dr Cain

Jag testade att öka först till 16.8, men det hjälpte inte så jag ökade till 25.5 men det blev fortfarande ingen bild.

Detta gäller alltså timings som jag ställt in med "resolution in a resolution" och även ändrat i höjd och sidled med powerstrips verktyg i windows.

Min nuvarande timing ligger tyvärr för mycket till vänster i TV:n

Finns det något verktyg i Linux för att göra samma "förflyttning" av bilden som man kan göra i Powerstrip ?

Permalänk
Medlem

Hej alla:)

Jag har beställt en sån här VGA till PC adapter som heter "Grand Hand View II" jag vet som sagt inte hur alla funktioner i den kommer att fungera när jag sen kopplar den mellan datorns VGA till Tv'ns RGB (Panasonic-32PS11F/crt tv 100Hz) för jag har inte fått hem adaptern än,jag har kollat mycket i denna tråd & funderat på om jag också måste ändra till andra upplösningar liksom ni som bygger sådana hembyggda kablar gör? För om man läser informationen angående denna adapter så stödjer den dessa upplösningar: 640x480@60/72/75/85Hz, 800x600@60/72/75/85Hz, 1024x768@60/70/75/85Hz, 1280x1024@60

...och helt enkelt så ska man tydligen bara koppla vanliga vga utgången till denna adapters vga-IN & sedan koppla vanliga crt skärmen till adapterns vga-UT + att man sen kopplar till TV via adapterns RGB-UT, så vad jag förstår så ska man inte behöva klona skärmar & utöka skrivbord etc. (är det verkligen så enkelt som det låter)?

Jag har som sagt jag svårt att tro på att jag inte kommer behöva ändra & trixa massa med datorns upplösningar som ni här behöver med den här hembyggda VGA-PC kabeln. så jag skulle uppskatta om någon har en aning eller rent av har testat en sån här Grand View II eller liknande & kanske kan förklara ett och annat för mej isåfall & hur den fungerar i verkligheten

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1

Permalänk
Medlem

DaNnY_B - har inte sett det själv men jag har läst att andra är ganska missnöjda med bilden från sådana boxar - ungefär samma bildkvalitet som från s-video är vad jag läst.

...........................................................................

Nu är det väl inte så många som använder kabeln i Linux - men jag kan väl ändå beskriva hur jag löste mitt problem

Min bild låg lite för långt till vänster i TV:n.

Det jag gjorde var att jag startade windows och powerstrip och kopierade mina timings till anteckningar, sedan flyttade jag bilden en bit till höger med powerstrips verktyg och kopierade mina nya timings till anteckningar.

Sedan jämförde jag skillnaden i Linux modeline och såg att det som hänt var att 2st tal hade minskat.

ModeLine "960x540" 20.222 960 1048 1120 1288 540 567 576 628 Composite interlace

Hade ändrats till:

ModeLine "960x540" 20.222 960 1028 1100 1288 540 567 576 628 Composite interlace

Jag gjorde ändringarna i XF86Config och det fungerade utmärkt - bilden flyttades till höger

Sedan fortsatte jag att göra minskningar tills bilden var perfekt på min TV.

Har inte testat det - men jag utgår från att man kan ändra höjdinställning på bilden med dessa siffror:

ModeLine "960x540" 20.222 960 1048 1120 1288 540 567 576 628 Composite interlace

Permalänk
Medlem

jaså så du menar att den kommer att vara typ som s-video?,verkar ju inte alls nåt bra men dom kan väl inte sälja en produkt som inte ger bättre genom rgb än s-video?...för det finns nämligen s-video UT på denna adapter med (verkar då konstigt om det blir lika bild som RGB) jag hade iaf förväntat mej att det skulle vara åtminstone lika bra bild som man får med denna hembyggda kabel

Skulle vara väldigt intressant och veta vartifrån du fått din information för själv så har jag sökt nätet & googlat som en dåre men inte hittat nån direkt recension eller liknande info angående denna adapter så posta gärna en länk dit du fått din info.

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1

Permalänk
Medlem

Hittade 2 färska trådar på minhembio:s forum där några testat sådana boxar:

Tråd 1

Tråd 2

edit:

Klistrar in ett citat från medlemmen mickelin01:

Citat:

Köpte en sådan på Macoteket för 400kr. Den säljs också på andra ställen (Inwarehouse, OnOff etc) under namnet Grand View II, då för ca 7-800kr. Använder den för att koppla en gammal laptop som bara har VGA till TV:n. Bilden blir ganska usel, ungefär samma som när jag kopplar min stationära PC via TV-Out/S-Video.

Permalänk
Medlem

Pulver: Jadå, du kan flytta bilden med xvidtune, klicka sedan på "show" tror jag det var så visar den modelinen.

Permalänk
Medlem

Visste väl att jag läst det någonstans - nu blev allt mycket enklare

Det var ju precis som att använda verktygen i powerstrip - tackar!