Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Jag ska vara ärlig, jag orkar inte läsa 74 sidor.

Vad kan man göra åt problemet att man inte kan titta på vanliga kanaler på tv:n när datorn är påslagen och ihopkopplad med tv:n? Det är lite drygt att dra ut scart-kabeln varje gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bit
Jag ska vara ärlig, jag orkar inte läsa 74 sidor.

Vad kan man göra åt problemet att man inte kan titta på vanliga kanaler på tv:n när datorn är påslagen och ihopkopplad med tv:n? Det är lite drygt att dra ut scart-kabeln varje gång.

Läs föregående sida, orkar du inte det heller kan du söka på mitt nick efter mitt svar på just den frågan.

Permalänk
Medlem

Alltså, vad är skillnaden mellan att löda en egen kabel och köpa en VGA -> scart i affär'n?

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arune
Läs föregående sida, orkar du inte det heller kan du söka på mitt nick efter mitt svar på just den frågan.

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foster
Alltså, vad är skillnaden mellan att löda en egen kabel och köpa en VGA -> scart i affär'n?

Finns ingen likadan kabel att köpa i affär. Kort sagt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Relik 📜

Goddamn, skulle verkjligen vilja ha en sådanhär sladd, men är lika händig med lödkolv som en åsna, hehe.
Dessutom äger jag ingen.
Får försöka övertyga någon annan att bruka sina löd-skills på min sladd

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Goddamn, skulle verkjligen vilja ha en sådanhär sladd, men är lika händig med lödkolv som en åsna, hehe.
Dessutom äger jag ingen.
Får försöka övertyga någon annan att bruka sina löd-skills på min sladd

Jag beställde en av MrJonas/Dreamer. Fungerar utmärkt till familjens HTPC.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har en kabel lödd efter http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Mitt problem är rätt konstigt, jag har tittat igenom en massa sidor i denna tråd och inte funnit ett svar..

Med kabeln inkopplad och tv'n inställd på AV får jag endast svart bild, däremot i den lilla rutan där det står AV (blå bakgrundsfärg och vit text) så ser jag bilden från datorn. På exakt samma sätt kan jag sätta på text-tv och se en nästan perfekt bild (efter att ha pillat med inställningarna i PS).

Efter att ha lekt lite med text-tvn så råkade jag röra vid kabelns scart-ända och då tog signalen "över" de vanliga kanalerna, ljudet från de vanliga tv-kanalerna finns kvar men jag får en perfekt bild av datorns skrivbord.

Problemet ligger i att hela bilden "glider" till vänster, den rullar inte eller nåt sånt, utan den förflyttas bara i sidled långsamt långsamt. Det är kanalspecifikt också, det går långsammast på MTV och snabbast på TV3. Inga inställningar i PS fixar det, ändrar jag de horizontella inställningarna så börjar bilden omedelbart rulla.

http://peksa.tx-shells.net/kabel/

Där finns ett par bilder på problemet samt ett kort videoklipp. (Ursäkta filstorleken, jag ska förminska dem när jag får möjlighet)

/Peksa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peksa2
Jag har en kabel lödd efter http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Mitt problem är rätt konstigt, jag har tittat igenom en massa sidor i denna tråd och inte funnit ett svar..

Med kabeln inkopplad och tv'n inställd på AV får jag endast svart bild, däremot i den lilla rutan där det står AV (blå bakgrundsfärg och vit text) så ser jag bilden från datorn. På exakt samma sätt kan jag sätta på text-tv och se en nästan perfekt bild (efter att ha pillat med inställningarna i PS).

Efter att ha lekt lite med text-tvn så råkade jag röra vid kabelns scart-ända och då tog signalen "över" de vanliga kanalerna, ljudet från de vanliga tv-kanalerna finns kvar men jag får en perfekt bild av datorns skrivbord.

Problemet ligger i att hela bilden "glider" till vänster, den rullar inte eller nåt sånt, utan den förflyttas bara i sidled långsamt långsamt. Det är kanalspecifikt också, det går långsammast på MTV och snabbast på TV3. Inga inställningar i PS fixar det, ändrar jag de horizontella inställningarna så börjar bilden omedelbart rulla.

http://peksa.tx-shells.net/kabel/

Där finns ett par bilder på problemet samt ett kort videoklipp. (Ursäkta filstorleken, jag ska förminska dem när jag får möjlighet)

/Peksa

Kan säkert hänga samman med det jag beskrev på föregående sida. Testa alltså lägg 5V på pinne 8.

Permalänk

Wow många sidor nu

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Relik 📜

Får fan inte till det. Det bästa jag kommer fram till är:

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,6,66,20,576,4,12,6,24995,564

Generic timing details for 720x576:
HFP=6 HSW=66 HBP=20 kHz=31 VFP=4 VSW=12 VBP=6 Hz=51

VESA detailed timing details:
PClk=25,00 H.Active=720 H.Blank=92 H.Offset=-10 HSW=66 V.Active=576 V.Blank=22 V.Offset=4 VSW=12

Linux modeline parameters:
"720x576" 24,995 720 726 792 812 576 580 592 598 +hsync -vsync

http://www.unionen.se/pub/picture/namnl%F6s.PNG

Då ser det ut såhär på TV:n:
http://www.unionen.se/pub/picture/PICT0222.JPG

Har pillat på varenda reglage i powerstrip =/

btw, tack för sladden MrJonas

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Interlacing verkar av.

Jag kör med dessa:

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,4,56,124,576,1,3,15,13626,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=4 HSW=56 HBP=124 kHz=15 VFP=1 VSW=3 VBP=15 Hz=25

VESA detailed timing details:
PClk=13,63 H.Active=720 H.Blank=184 H.Offset=-12 HSW=56 V.Active=576 V.Blank=19 V.Offset=1 VSW=3

Linux modeline parameters:
"720x576" 13,626 720 724 780 904 576 577 580 595 interlace +hsync +vsync

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golle
Interlacing verkar av.

Jag kör med dessa:

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,4,56,124,576,1,3,15,13626,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=4 HSW=56 HBP=124 kHz=15 VFP=1 VSW=3 VBP=15 Hz=25

VESA detailed timing details:
PClk=13,63 H.Active=720 H.Blank=184 H.Offset=-12 HSW=56 V.Active=576 V.Blank=19 V.Offset=1 VSW=3

Linux modeline parameters:
"720x576" 13,626 720 724 780 904 576 577 580 595 interlace +hsync +vsync

Kan inte kryssa i interlacing, den kryssar ur sig själv direkt :/

EDIT:
Får det verkligen inte att funka alls.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Klicka för + på vertical.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macen
Klicka för + på vertical.

Det ger inget.. Antar att det bara är att ge upp, har ominstallerat drivrutiner och testat med 2 olika PS nu. Synd, hade varit coolt om det funkade.

Bästa jag får är bilden på TV:n uppdelad i 2 pga interlacing, något jag inte kan göra något åt med Powerstrip.

EDIT:
http://forum.entechtaiwan.com/viewtopic.php?t=3442&highlight=...

Well, isn't it great! PS kan inte köra interlaced med X1800-serien. Tack och godnatt..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kan man använda denna istället för att löda en egen kabel?

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010072855

Eller blir det kass bild endå?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

hmm har köpt ny tv nu, funkade inte på min förra, har kabeln jag gjort kvar, får testa sen...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

det står att det måste vara två skärmutgångar.. har ett X850XT med två DVI utgångar.. kör ju med dvi-vga adapter och det borde väl vara samma sak.. fungerar det då med ett sådant kort?

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför det blir som det blir med min kabel...
Den har tidigare fungerat perfekt och jag har kollat lödningarna och ingen av dessa är trasiga.

När jag kopplar in kabeln och aktiverar bildskärm 2 (har ett X850XT) så flimmrar bilden på tvn precis som den ska göra innan man har ställt in alla frekvenser och lines och sånt i Powerstrip.
När jag sedan klistrar in de inställningar som jag ALLTID har kört med så blir bilden stilla men kolsvart. Det blir bara svart och när jag drar över något till tvn så syns de inte.
Varför blir det såhär?!

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Defekt kabel?

Hejsan...

Jag har ju försökt att göra en såndär kabel enligt MrJonas beskrivning. Jag har verkligen försökt att kolla på anslutningarna både en och två gånger extra. Jag tycker det ser ut att vara rätt (men det behöver det ju inte vara).

Det bästa jag lyckas få till är:

http://hem.bredband.net/b392804/p1.jpg
http://hem.bredband.net/b392804/p2.jpg

(Muspekaren ser dock normal ut när man är inne på det sekundära skrivbordet och kör runt)

Är det kabeln det är fel på tro? Kanske skall prova att löda om? Eller klarar kanske inte mitt grafikkort av hela proceduren? Jag har ett Radeon Mobility (okej har nåt år på nacken kanske) ... någon som provat med ett sånt tidigare? Chansade och började löda innan jag kollade upp om det skulle fungera.. ;o)

Någon idé nån?

MVH /David

Permalänk
Medlem

NiQ: Troligen visar din tv svart bild pga att den inte gillar signalen den får, och därför bara visar svart för att spara bildröret. Varför de gamla inställningarna inte fungerar har jag dock ingen aning om.

soca: Det där är lätt att fixa som tur är! Ditt problem är att tiling är på, stäng av det i Powerstrip så borde det fungera bättre. Se i FAQ:en hur du ska göra.

Pureten: Det fungerar utmärkt att köra kabeln via en DVI-VGA-adapter, jag har t.ex. alltid gjort det.

Zeecor: Jag har bara hört dåliga saker om sådana där boxar, du kan söka i den här tråden så får du se ett antal dåliga omdömen. Bildkvaliteten blir nästan lika bra som via s-video verkar det som.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
soca: Det där är lätt att fixa som tur är! Ditt problem är att tiling är på, stäng av det i Powerstrip så borde det fungera bättre. Se i FAQ:en hur du ska göra.

Tackar så mycket! Nu fungerar det alldeles perfekt! Otrolig skillnad från s-video måste jag säga!

Permalänk

Har stora problem med att få min bärbara att fungera tillsammans med tvn.

Köra vga -> vga och det funkar inte, så funderar på om man kanske skulle testa att köra vga-> scart?

Problemen i vga -> vga är att den tappar signalen efter x antal sek, helt omotiverat och varken tv supporten eller data supporten har en aning om vad det beror på.

Så om det finns nån i sthlms området med en sådan sladd så får han gärna höra av sig via mail.

Blixt.andreas@gmail.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TV:n stänger av sig...

Hmm, tja... den glädjen varade ett tag.

Jag har testat min kabal på två tv apparater. På den ena, en Centrum 20", några år, fugerar allt perfekt.

Det är när jag använder den "stora" teven som det uppstår ett märkligt fenomen. Det är en Philips tv från någon gång på 90-talet (minst 10 år). Bild och ljud blir jättebra, men teven stänger av sig med ljämna mellanrum. Precis som om det funnits en "sleep timer" som går igång när tv:n inte känner av någon signal (funktionen finns på Centrum TV:n,men det är inget som jag uppmärksammat på Philips TV:n tidigare). Jag har inte varit med om detta tidigare då jag använt vanlig tv-out eller DVD.

Jag undrar vad det kan bero på? Dessutom så lägger sig datorbilden i bakgrunden och rullar i sidled när man försöker titta på text-tv. Detta händer dock ej på Centrum teven? Jag förstår inte vad skillnaden kan vara.

Jaja... om någon har nåt tips eller fundering mottages detta tacksamt. Att behöva sätta på TV:n igen varje halvtimme eller så kan vara lite irriterande då man tittar på film. ;o)

MVH

Permalänk
Medlem

Re: TV:n stänger av sig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av soca
Hmm, tja... den glädjen varade ett tag.

Jag har testat min kabal på två tv apparater. På den ena, en Centrum 20", några år, fugerar allt perfekt.

Det är när jag använder den "stora" teven som det uppstår ett märkligt fenomen. Det är en Philips tv från någon gång på 90-talet (minst 10 år). Bild och ljud blir jättebra, men teven stänger av sig med ljämna mellanrum. Precis som om det funnits en "sleep timer" som går igång när tv:n inte känner av någon signal (funktionen finns på Centrum TV:n,men det är inget som jag uppmärksammat på Philips TV:n tidigare). Jag har inte varit med om detta tidigare då jag använt vanlig tv-out eller DVD.

Jag undrar vad det kan bero på? Dessutom så lägger sig datorbilden i bakgrunden och rullar i sidled när man försöker titta på text-tv. Detta händer dock ej på Centrum teven? Jag förstår inte vad skillnaden kan vara.

Jaja... om någon har nåt tips eller fundering mottages detta tacksamt. Att behöva sätta på TV:n igen varje halvtimme eller så kan vara lite irriterande då man tittar på film. ;o)

MVH

Jag skulle nog testa det jag skrev på förra sidan: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6368601...
eftersom text-tv-problemet låter som ett overlay-problem.
Kanske kanske kanske kanske löser det även ditt andra problem, att TVn stänger av sig, troligtvis tror inte TVn att den får någon bild eftersom just den signalen saknas.

Skriv gärna här om det löser problemet eller inte.

MVH Anders

Permalänk
Medlem

Re: Re: TV:n stänger av sig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av arune
Jag skulle nog testa det jag skrev på förra sidan: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6368601...
eftersom text-tv-problemet låter som ett overlay-problem.
Kanske kanske kanske kanske löser det även ditt andra problem, att TVn stänger av sig, troligtvis tror inte TVn att den får någon bild eftersom just den signalen saknas.

Skriv gärna här om det löser problemet eller inte.

MVH Anders

Hmm, det stod mycket nyttigt på föregånde sida. Där stod förutom ditt tips ett inlägg från Yoshimura. han skrev att han saknade ett stift på pinne 9 på sin lap top.

Jag har försökt vänt och vridit på min bärbara och det ser inte bättre ut än att inte heller jag har något stift där pinne 9 skall sitta. Tyvärr.... Varför utelämnar man pinne 9 egentligen?

Då återstår alternativet med att koppla till pinne 14 istället som Golle föreslog. Men nu är det ju så att jag har ljud med i min kabel också vilket betyder att jag har "slut" på ledare. Verkar som om jag får leva med att slå på TV:en varje halvtimme!

Tack för att ni svarar på alla frågor i alla fall!

MVH //David

Permalänk
Medlem

Fungerar det här med ett Intel Extreme Graphics-kort (865g)?

Permalänk

Har alltid förvånat mig hur lata och dumma grafikkortstillverkare är som vägrar implementera äkta RGB ut i interlaced. Vem fan kan uppskatta sunkig kompsit och S-video smörja?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: TV:n stänger av sig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av soca
Hmm, det stod mycket nyttigt på föregånde sida. Där stod förutom ditt tips ett inlägg från Yoshimura. han skrev att han saknade ett stift på pinne 9 på sin lap top.

Jag har försökt vänt och vridit på min bärbara och det ser inte bättre ut än att inte heller jag har något stift där pinne 9 skall sitta. Tyvärr.... Varför utelämnar man pinne 9 egentligen?

Då återstår alternativet med att koppla till pinne 14 istället som Golle föreslog. Men nu är det ju så att jag har ljud med i min kabel också vilket betyder att jag har "slut" på ledare. Verkar som om jag får leva med att slå på TV:en varje halvtimme!

Tack för att ni svarar på alla frågor i alla fall!

MVH //David

Jag kom att tänka på att man använder ju redan pin 9 på VGA kontakten. Den är ju kopplad med ett motstånd emellan till pin 16 på SCART:en.

Så om det skulle vara så att min laptop saknar ett stift på pin 9. Varför fungerar kabeln?

Så om jag skall prova att koppla pin 8 på SCART:en... kan jag dela den rödvita ledaren i SCART:en direkt och koppla denna till pin 8, för att testa? Jag tänkte fråga först eftersom jag inte gärna vill göra sönder grafikkortet.

Permalänk
Relik 📜

Fortfarande ingen som fått det att funka med X1800XT?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S