Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Hmm... Jag har kopplat in konvertern till ett Geforce 6600 GT nu, men jag får inte bilden att synka.

Vilka nvidia-kort är det som inte stödjer interlaced scan?

Permalänk
Medlem

Öh, ja det är inte så många.. TNT 1,2, Geforce 1 tror jag..

Permalänk
Medlem

Aha... Då behöver jag inte oroa mig för det med andra ord.

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302119 fungerar dett kortet till 100 med kablen?

lödde ihop en kabel för några månader till ett annat radeon kort vilket jag inte lyckades får bild med .. och kablen är dubbelkollad i lödningar och motstånden är precis på rätt värden .. satt i 30 min o bara letade efter så perfekta motstånd som möjligt ( mutlimetermätning ) och jag har mätt kablen så att ingen ledare har kontakt med mer än de som ska de och jag har även mätt kondensatorerna fast jag tog inte samma som du fast de ska ändå vara samma spec.. har bara betalar för kontakterna ännu så..

annars kanske du har lsu att testa min kabel?

eller någon annan man kan lämna in den hos? hälst i stan vore bra.. ?

edit: någon som fårt igång dt med ett 128 ddr ati radeon 9700tx w/tv-out kort? ??

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

thunderinternet: Ja det funkar , jag kör med ett sådant själv.

Permalänk

Jag har haft min kabel inkopplad länge och allt har fungerat finfint, tills igår. Jag skulle kolla på en film med "MediaPortal", tydligen hade jag inte det codecet eller så var det fel på filmen, men datorn hängde sig så jag var tvungen att starta om med powerknappen, detta hände igen när jag testade igen (för att kolla om filmen funka). Nu när jag startar så fastnar den någonstans under uppstarten, kanske vid logga in skärmen lr ngt, iaf så ser jag ju inte det då det bara är flimmer tills man kommer in i Windows/Powerstip.

För att kolla vad det var så tänkte jag att jag skulle ta en crt-skärm och titta om jag kan se felet. Allt funkar tills Windows-loading är klart, då blir skärmen svart då den inte stöder upplösningen. I felsäkert läge kommer jag in, men det finns ju inget jag kan göra där.
Felet är säkert jätteenkelt men jag kan ju inte ser ett skit!

Kom gärna med förslag! Obs, PowerStrip har inte ens laddats vad jag ser, så jag förstår inte varför inte crt-skärmen kan se ngt?

Please help!

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om situationen - men har ingen smart lösning.

Någon gång räckte med att trycka på return på tangentbordet eftersom Powerstrip hade stannat med en varningsruta typ: "Powerstrip stängdes inte av rätt vill du fortfarande köra samma upplösning ?"

Andra gånger har det varit som du beskriver - varken TV:n eller en vanlig monitor klarar av att ta in upplösningen.

Då har jag tagit till den mer extrema lösningen att installera om windows...

Själv har jag delat min hårddisk i en "windows-del" och en "media-del" så att jag relativt snabbt kan göra en ominstallation utan att förlora någon "media".

Problemet kan inträffa när man installerar nya program eller codecs - gör man inte det så fungerar Powerstrip väldigt stabilt.

Förhoppningsvis finns det någon som har en lite mindre extrem lösning

Permalänk

Jo jag har inte lust att formatera, gjorde det för 3 veckor sen.... dessutom har jag 100gb musik/film på den så det tar sån tid att överföra och jag har inte partitionerat

Någon annan som har tips till mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XperienZe
Jo jag har inte lust att formatera, gjorde det för 3 veckor sen.... dessutom har jag 100gb musik/film på den så det tar sån tid att överföra och jag har inte partitionerat

Någon annan som har tips till mig?

Starta datorn i felsäkert läge. Gå in och flytta på Powerstrip mappen, vilket borde göra att powerstrip inte startar när du sedan startar datorn normalt.

Kanske fungerar ifall det är powerstrip som ändrar upplösning när det startar.

Permalänk
Medlem

Vit bild med Samsung

Hej!

Jag får tyvärr bara en vit bild på min TV (Samsung CW-28C93N) när jag använder denna kabel. Min TV stöjder RGB och jag har kopplat in på rätt SCART.
Ändrar jag timings till någora andra än "standard" (på Windows sidan i guiden).
Så blir bilden svart (men inte blå som den blir när ingen signal kan dekteteras).

Tyder detta på att kabeln är fellödd (vilket den inte borde vara) eller kan det vara någon mjukvaruinställning som är galen?

Mycket tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Re: Vit bild med Samsung

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sethiano
Hej!

Jag får tyvärr bara en vit bild på min TV (Samsung CW-28C93N) när jag använder denna kabel. Min TV stöjder RGB och jag har kopplat in på rätt SCART.
Ändrar jag timings till någora andra än "standard" (på Windows sidan i guiden).
Så blir bilden svart (men inte blå som den blir när ingen signal kan dekteteras).

Tyder detta på att kabeln är fellödd (vilket den inte borde vara) eller kan det vara någon mjukvaruinställning som är galen?

Mycket tacksam för hjälp!

Jag hade EXAKT samma problem med min Samsung 21".
Lödde bort motstånden i scartkontakten och vips så fungerade allt perfekt!

EDIT: Vit bild på en Samsung tv betyder att den inte kan hantera signalen.

Permalänk
Medlem

Nice
Det innebär ingen risk att ta bort motstånden då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
thunderinternet: Ja det funkar , jag kör med ett sådant själv.

hej hej

har skaffat ett 9250 nu som ja sa och jag körde häromdagen med s-video efter en stund så var de så jobbigt att se på fast det är bättre än composit ..

du har inte lust att guida mig igenom hur man ska göra för detta med catalyst är något nytt för mig så.. sen får du gärna lämna dina inställningar om du vill

sen en anna halvfråga när du kör s-video eller 2 skärmar kan du ha 2 olika inställningar för om jag tar 1200*1024 så syns inte hela bilden på tv så jag får gå ner på min skärm och tv till 800*600 är detta rätt?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sethiano
Nice
Det innebär ingen risk att ta bort motstånden då?

Hörde med MrJonas innan jag lödde bort mina motstånd och enligt han var den ingen fara.
Och min tv fungerar ju än så det är nog lugnt!

Permalänk
Medlem

Men det finns bara ett motstånd (en resistor) i SCART kontakten?

Vilka exakta motstånd är det du menar?

Jag provade att löda bort resistorn i SCART-kontakten men det fungerade inte, blev vit bild som vanligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sethiano
Men det finns bara ett motstånd (en resistor) i SCART kontakten?

Vilka exakta motstånd är det du menar?

Jag provade att löda bort resistorn i SCART-kontakten men det fungerade inte, blev vit bild som vanligt

Aha, såg att lödningschemat var lite omgjort sen jag lödde min. Då skulle båda motstånden sitta i scartkontakten och 100nF motstånden fanns inte.
Så prova att även löda bort 100 Ohm motståndet i vga-kontakten.

Permalänk

Mycket spännande att testa detta, har tröttnat på S-video. Men tyvärr är lödning inte min starka sida så jag undrar om det finns någon i stockholm som man kan köpa en färdig kabel av?

Skicka PM till mig i så fall.

Visa signatur

Bergdahl Consulting: www.bergdahl.tv

Permalänk

bocadillo det är inte så dirext svårt .. var noob på de med så.. dock köp en till d-sub så ska allt fixa sig.. sen dubbel kolla allt både en och 2 gånger innan du gör något.. btw någon kring ljungbytrakten som kan testa min kabel?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Någon som provat köra detta med en HD-tv?

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk

mad max menar du att ha en hd tv eller bara en film som är hd? jag skulle gissa på att bilden blir likabra typ fast det går säkert göra finare kablar till en hd tv fast då med lite mer elektronik..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har ett problem. byggt en sådan där synk box som fanns på moddning.com och nu till problemet som är att när jag ser på film i full skärm så syns bara halva filmen från mitten av filmen så texten syns inte och längst upp på filmen men om man tex tar en mapp och maximerar den på full skärm så syns hela bilden.

jag ställde frågan här derför det är ungeför samma prinsip på boxen och ett sädant där grafikkort.

Snälla är det någon som skulle kunna hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

jag byggde också en sån men det har med lite olika upplösningar och antal färger att göra, så du får kolla i programmet och textfilen till det och testa dig fram. Du har väl kollat så det adaptern fungerar i dos läge?

Permalänk
Medlem

Jag använder inte något av de där programen för jag använder powerstrip kan det vara något som har med det att göra.
men jag tycker det skulle vara undilit om den inte fungerar för du kan ju tex få upp skrivbordet i rätt storlek.

Permalänk
Medlem

Fan får inte skiten att fungera. När jag väljer typ 640x480 så reagerar tv'n. Nån gång har jag även fått jätterandig bild när jag inte kört 720x576.
Men när jag kör på 720x576 så är TV'n bara blå, som om den inte begrep att det skickas signaler till den.
Gaah vet inte var jag ska börja felsöka. Ska börja med att mäta upp kabeln imorn så det inte är kortisonslutning någonstans. Har tagit bort ati tray tool och installerat gamla hederliga catalyst. Nåt mer tips?

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk

l'o'vet

jag får med bara blå bild och har jag inte orkat fullfölja alla steg så jag har inte gjort allt men blå bild betyder att den har kontakt och väntar på signaler dock som de står i faqén så ska man ej ha tv på förlänge med osyncad signal

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Men anmärkningsvärt är ju att jag fick bild, om än dålig, när jag körde nån dretupplösning utan att ha gjort timinginställningarna. Nån gång fick jag en helt svart bild med ett grönt streck i mitten, men aldrig mer än blå bild med de korrekta inställningarna. Och de värdena som man angivit när jag gjort den nya upplösningen ändras efter att man sparat dom. Får väl ominstallera även Powerstrip och se om det blir någé skillnad.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

PROBLEM!

Jag som varit så nöjd hur länge somhelst. Plötsligt en dag så var där ingen bild på TV:n. Kollar man på de vanliga tv-kanalerna rullar dator bilden rundor precis som vanligt, men på AV-1 blir det ingen bild alls. Har kollat kablen efter fel men hittar inget, har testat en DVD-spelare med RGB på tv:n och det fungerar.

Antar att det är nånting med blankningsignalen som inte fungerar??

Vilka här i tråden är det man kan kontakta om man vill inhandla en ny kabel? (vilket jag egentligen helst inte vill då jag antagligen snart ska köpa en ny TV och då köra via HDMI...)

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk

Har läst FAQ:en och http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Är dock lite osäker, vilka inställningar ska jag klistra in i powerstripe (paste timings) om jag har en 28tums widescreen 100hz alt 32tums widescreen 100hz?

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk

.

Permalänk
Medlem

Underbart!

Har haft den här kabeln klar i över ett år, men fick det inte att fungera i början, antog att det var fel på kabeln och det verkade stämma!

Tog tag i problemet förra helgen och har sedan dess lekt runt lite med TV:n.
För några timmar sedan upptäckte jag härligheten med 1024x576-upplösningen (kör på en 32" Samsung Widescreen 50Hz-TV), har kollat på lite HDTV-klipp, DVD-filmer samt spelat Halo.

Ett tips för er som vill spela Halo på TV:n via kabeln, om ni använder er utav samma upplösning som jag, så knappa in -vidmode 1024,576,60 -adapter 2 som parametrar, "-adapter 2" ska ni endast knappa in om TV:n är en sekundär skärm.

Tack för tipset MrJonas!