Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

bjonss13: Man kan välja om man vill ha datorskärmen ikopplad samtidigt. Har man den urkopplad blir tv:n primär skärm.

Shadde: Jo, det kommer att fungera.

Micke Åke: Det ska fungera på alla Radeon-kort, så det är bara att köra.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Är beredd att slå ett slag för S-VIDEO helt plötsligt.
Efter att i ett par år nu använt en sån här rgb-kabel så har jag idag övergått till S-VIDEO.
På grund utav att jag har haft problem med färgövergångar. Ser ut ungefär som när man har för få färger i windows. Fast inte så extremt, man måste kolla noga för att se.
Men med S-VIDEO har man inte alls det problemet.
Nu kan man ju även ställa in 720x576 för S-VIDEO direkt i vanliga drivrutinerna. Det blir kanon.

Permalänk

Orkar inte läsa 79 sidor. Kan man köra vanlig WXGA upplösning på sin bärbara samtidigt som man kör 720x576 på tv:n? Kortet är Radeon Xpress 1100.

Permalänk

hmm kan vi inte göra en samlingstråd om vilka tv apparater som funkar med timings? för jobbigt värre o kolla igenom snart 80 trådar

har inte testa min ännu.. är rädd att jag cpar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
hmm kan vi inte göra en samlingstråd om vilka tv apparater som funkar med timings? för jobbigt värre o kolla igenom snart 80 trådar

En wiki hade ju varit optimalt, där alla kan redigera. Creds till MrJonas men jag antar att inte ens han skulle orka/ha tid att uppdatera med alla användares information ständigt. Fram med en WIKI.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edholm
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010079534

Skulle en sådann fungera måntro?

Nej nej nej nej nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arune
Nej nej nej nej nej.

Hehe vadårå? är det dendära sync-kabeln som behövs eller?

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

Jag har en 10m lång kabel till salu. Just mitt ex. är byggt av Mr.Jonas och har en 3,5mm-kontakt till ljudet också.

Jag har fått allt att fungera perfekt och kan erbjuda personlig telefon/mail/msn-support vid köp
Jag har jämfört med pioneer-spelare för 2000kr och inte sett någon som helst skillnad i bildkvaliteten. Däremot har jag sett betydligt sunkigare bild hos billigare dvd-spelare. Jag har även fixat så att jag kan fjärrstyra mediaspelaren från mobilen. Att få bilden ryckfri tog mig nog längst tid av allt, en simpel liten grej egentligen när man väl vet vad det är.

Nåja, jag har för mig att jag gav 600kr för den. Det var ett tag sen så jag är inte helt säker. Varför jag säljer den? Jag vet inte... jag är uttråkad. Maila mig med prisidé: hugo.86@hotmail.com

Kabeln kan tryckas in i ett vadderat kuvert vid frakt eller hämtas i Malmö.

Edit: Fantastiskt lång tråd

Edit2: 10 meter lång var den visst.

Edit3: Såld!

Permalänk

Har inte haft tid till att leta igenom alla sidor efter min fråga:
Går det att ha en vga-kontakt i ena änden och en tp-kontakt i andra, och sedan dra in i en hubb, och sedan dra kablar med tp-kontakt i ena änden och scart i andra till flera apparater?

Jag tycker att det låter lite omöjligt iom spänningarna, men det vore tufft om det fungerade.
Annars antar jag att det bara går att göra en egen "hubb", dvs, en nätverksgrendosa

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Fungerar sladden med ATI Rage Mobility?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jhj
Fungerar sladden med ATI Rage Mobility?

Jag har för mig att det står längre bak (nästan i början) att det fungerar med ATI Rage. Vet inte om det är likadant uppbyggt, men det kanske ger en insikt om ifall det fungerar.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Har inte haft tid till att leta igenom alla sidor efter min fråga:
Går det att ha en vga-kontakt i ena änden och en tp-kontakt i andra, och sedan dra in i en hubb, och sedan dra kablar med tp-kontakt i ena änden och scart i andra till flera apparater?

Jag tycker att det låter lite omöjligt iom spänningarna, men det vore tufft om det fungerade.
Annars antar jag att det bara går att göra en egen "hubb", dvs, en nätverksgrendosa

Nej, det går inte att koppla analoga signaler i en digital switch/hubb.

Permalänk
Medlem

skulle man inte kunna använda synk signalen från s-video utgången om man har annat grafikkort än radeon.?

Permalänk
Medlem

Hej! Nu har jag skaffat mig en kabel och följt MrJonas guide, och alla inställningar går bra och så. Men när jag startar TV:n så är bilden bara svart. Jag har även ljud i samma kabel och det fungerar utmärkt, men ingen bild syns till.

Vad kan vara fel?

Edit: Ska även tilläggas att tv-bilden hoppar till lite under uppstart av datorn, ingen bild visas dock utan bara några vita streck väldigt snabbt, sedan blir den svart igen.

Svar: Dum som jag är så hade jag i fel scart-uttag i tvn. Trodde att jag hade i rätt, men icke. Nu fungerar det strålande. Dock fladdrar bilden rätt kraftigt när man bara tittar på windows-applikationer vilket beror på att jag bara har en 50Hz tv om jag inte har fel? Dock ser filmer riktigt bra ut.

Men jag har fortfarande, eller jag har ett nytt problem. När tv:n får in bilden från datorn så börjar den att pipa något så otroligt, väldigt högfrekvent pip som är vanligt hos tv-apparater. Men detta pipandet är långt över vad man kan stå ut med.. Vad kan man göra mot det? Kan man göra något åt det överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Jag kan iaf konstatera att min Samsung CW-28C93N TV (inköpt 2001) inte fungerar med denna kabel. Har testat otaliga inställningar och kopplingar men TV:n vägrar att tolka signalen (vit bild) :(.

Så nu är jag på jakt till ett alternativ till denna kabel som åtminstonde är bättre än min supersunkiga kompostit kabel jag för närvarnade kör från ett geForce 2 MX kort. Anledningen till detta är att TV:n inte stödjer S-video (dock stödjer den RGB via SCART). Helst ska det vara något som kan köpa, då jag sjäv inte kan löda och mina kurskamrater i hårdvarugruppen börjar tröttna på att löda mina kablar

Någon som har ett bra tips? Det uppskattas väldigt mycket!

P.S Jag har ett Radeon 9600 PRO kort, om det nu skulle spela någon roll

Permalänk
Medlem

Wiki för Perfekt TV-ut

Allesammans
Jag har påbörjat en wiki med information, tråden är minst sagt svårläst.
Hjälp mer än gärna till med http://perfekttvut.gratiswiki.dk

Förslag?
Frågor?

Går även bra att PMa mig om det är något ni undrar över eller tvekar på om viss information skulle vara ett bra tillägg.

----------------------------------------------------
http://perfekttvut.gratiswiki.dk

Permalänk

http://av-connection.com/?HierachyID=550

Det är denna man ska köpa va?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dali Lonaru
http://av-connection.com/?HierachyID=550

Det är denna man ska köpa va?

http://perfekttvut.gratiswiki.dk/cgi-bin/gratiswiki.pl?K%F6pa...
Ja precis

Permalänk
Medlem

Hej,
Blev intresserad av denna kabel så jag har lött ihop en sån här enligt MrJonas guide, fungerar fint och kör med 1024x576. Jag använder ultramon och kör tv som primary. Har en sony 32" 100hzFX68B och kör med xp home ed. Min fråga är att jag vill använda tvn som ett mediacenter, få hela bilden som man har på monitorn med startknapp ikoner och få program att automatiskt starta i tv rutan istället för monitorn för att kunna surfa, kolla film, spela m.m är detta möjligt eller hur får man det bäst? annat operativ syst, fjärrstyrning, ?? lite noob på de här området känner jag
Två andra problem jag har är att ikoner och fönster blir lite skakiga, Bakgrund, filmer text och sånt blir ju kanon annars. Och att jag inte riktigt kan ställa in så jag får med hela skärmen på tv:n.
Tacksam för alla svar...

Mina parametrar i PS är:

PowerStrip timing parameters:
1024x576=1024,68,48,132,576,6,6,37,19875,312

Generic timing details for 1024x576:
HFP=68 HSW=48 HBP=132 kHz=16 VFP=6 VSW=6 VBP=37 Hz=25

VESA detailed timing:
PClk=19,88 H.Active=1024 H.Blank=248 H.Offset=52 HSW=48 V.Active=576 V.Blank=49 V.Offset=6 VSW=6

Linux modeline parameters:
"1024x576" 19,875 1024 1092 1140 1272 576 582 588 625 interlace +hsync +vsync

Permalänk
Medlem

(Jag har lagt till dina inställningar i wikin http://perfekttvut.gratiswiki.dk så att andra kan ha nytta av dem utan att läsa alla sidor på forumet, tack för att du delar med dig )

Permalänk
Medlem

Kabel till salu!

*Annonsen raderad av xphaze, försäljning är inte tillåtet i forumet*

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat lödbeskrivningen i guiden så att den stämmer överrens med det nya kopplingsschemat. Det har blivit lite mer komplicerat, men följer man bara min beskrivning så ska det gå bra!

Det är som vanligt bara att PM:a mig eller fråga här i tråden om något är oklart.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

hm när jag gjorde denna kabel så blev bilden widescreen. alltså 1dm svart längst upp på tvn och längst ned. Antar att de inte ska vara så?
Dessutom flimmrar bilden som faen

Hehe MrJonas: Blev lite förrvirad igårkväll när jag skulle löda, när schemat inte stämde med texten

EDIT: hehe hade tydligen ställt in widescreen på TVn på nått sätt. Löst nu

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Nu har jag uppdaterat lödbeskrivningen i guiden så att den stämmer överrens med det nya kopplingsschemat. Det har blivit lite mer komplicerat, men följer man bara min beskrivning så ska det gå bra!

Det är som vanligt bara att PM:a mig eller fråga här i tråden om något är oklart.

Har du några inställningar eller kan bekräfta om ett eller annat grafikkort fungerar får du gärna plita in det på wikin: http://perfekttvut.gratiswiki.dk

Permalänk
Medlem

Den dära bilden med "förbättrad" text, var ju samma bild, fast med kanske 200% mjukvaru skärpa, dvs så det blev ljusa skuggor vid varje bokstav..... Knappast äkta skärpa..

Jag kör S-video -> scart -> 28" TV och det är så perfekt som det kan bli.

Permalänk
Medlem

Har gjort en kabel och tänkte bara koppla om så min skärm kör genom dvi-vga-adaptern som följde med mitt Radeon 9800 pro för några år sedan.

Saken är den att jag inte får någon bild genom adaptern. Monitorn startar upp men är helt svart. Kan det vara att monitorn är för gammal? Känns riktigt långsökt... Har testat allt möjligt utan resultat.

Vore bra att kunna få igång den så jag kan koppla tvn till vgaporten och köra dubbla "skärmar". Annars är det bara att fjärrstyra datorn med endast tv som monitor i vga porten som återstår för att ställa in powerstrip.

Läste även på något annat forum att man inte kunde köra dubbla skärmar när man använder en dvi-vga adapter, det tycker jag iaf låter skumt. Varför borde man inte kunna göra det?

Fast det blir ett senare problem, nu får jag ju inte ens igång en skärm med adaptern.

Någon som har nått tips på vad som kan vara trubblet med adaptern/monitorn??

Permalänk
Medlem

JBRAA: Ignorance is bliss!
Det märks på dig att du inte sett resultatet med egna ögon. Men som sagt, vill du inte veta hur bra bild det kan bli så...

hensil-3: Jag har kört med DVI-VGA-adapter i alla år och hela tiden haft dubbla skärmar, så det du läst på andra forum stämmer inte.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBRAA
Jag kör S-video -> scart -> 28" TV och det är så perfekt som det kan bli.

Där tar du fel. Skillnaden är stor. Skärpan är mycket bättre och färgerna är också bättre. Som du ser har jag ett liknande kort som dig som jag använt för TV-out innan jag körde med denna kabel till mitt Media Center. Jag kan garantera att det är stor skillnad.

EDIT: Chimen: Jag har samma problem som dig. Någon som vet vad det beror på?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

"F: Jag får en perfekt bild av min skrivbordsbakgrund på tv:n, men jag kan inte se någon startmeny eller några ikoner. Varför?
S: TV:n fungerar som en helt separat andra bildskärm. För att visa saker på tv:n drar du antingen över fönster (åt höger) till denna, eller säger åt programmet du använder att visa bilden på skärm #2.
Videospelaren BSplayer kan med fördel användas eftersom videofönstret är helt fristående från uppspelningskontrollerna. Videofönstret dras då åt höger till tv:n och helskärm väljs (kortkommando "f"). Andra spelare som t.ex. Windows Media Player kan också användas."

Hur gör man för att ändra detta så att man kan klona skrivbordet istället?/finns det några nackdelar att göra detta?

Visa signatur

...