Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Alloj det var ett tag sen jag gjorde min kabel, orkade inte försöka fixa allt men nu tänkte jag ta mig tid o fixa så jag får till det... Mitt probelm när jag la av va att bilden på tv:n blev bara halva som visades på skärmen. :S
Jag har ett ATI RADEON 9800Pro o TV:n är av märket luma (tror jag att det står)

någon som har en tv av samma märke eller som kan hjälpa mig med mitt problem det är säkert enkelt att fixa men jag vet inte hur

Permalänk
Medlem

Jag har försökt att clona bilden i ati drivrutinerna men då blir tv:n disable. Det funkar bra att ha "utökat skrivbord" men jag vill kunna clona med. Någon som vet hur man gör? Om det ens går.

Permalänk
Medlem

Dali och Hyted: Det går tyvärr inte att klona direkt via ATI:s drivrutiner. Programmet Ultramon kan göra det, men eftersom det kräver omskalning av upplösningen i mjukvara är det riktigt krävande för datorn. Min AMD 3200+ klarade av kloningen när jag testade, men eftersom jag inte har behovet kör jag utan.
Försök köra utan kloning, det är knappast positivt för bilden att först skalas upp från DVD-upplösning (t.ex 720x576) till t.ex. 1280x1024 och sedan skalas ned igen för att passa tv:n!
Slutsatsen är: Använd inte kloning! Konfigurera istället programmen ni ska använda så att de visas på sekundära skärmen (tv:n).

Darknez: Är det som visas på tv:n en utdragen version av hälften av filmen som visas på skärmen? Eller är det alltid så (även på skrivbordet) att bara halva tv:n har bild och andra halvan är svart?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Testade ju kabeln igår igen men nu får jag ingen bild alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darknez
Testade ju kabeln igår igen men nu får jag ingen bild alls.

gjorde du inställningarna i powerstrip??

om inte sätt scarten i rätt scartingång på tv´n och starta powerstrip o gör de nödvändigs inställmingarna, det e ju inte direkt plug and play

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja jag gjorde alla inställningnar flera gånger./ måste man starta om datorn efter det att man har gjort nya eller de första inställningarna i power strip ?

rätt scartingång spelar det någon roll ?

Permalänk
Medlem

mmm klart det spelar roll vilken scart det är den sla sitta i den första om du inte har RGB på alla scartarna!!!!

hmm det är jätteknepigt att ställa in det jag fick hålla på hur länge som hälst innan jag fick min att funka! en sak man MÅSTE ha koll på är när man växlar mellan de olika sidorna i powerstrip är att den hoppar tillbaka till primära bildskärmen automatiskt där moggade min sig innan jag fattade vad som var fel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så du har bra bild nu ?
Jag använde den första scarten flera gånger.
vad menar dom starta om på 3.10 i "guiden" ? starta om datorn eller programmet ? men vilket fall som helst så testade jag båda då inget fungerade... det blir ju flimmer på tvn när man startar datorn. annars är det helt svart.

Permalänk
Medlem

han menar starta om datorn det gjorde jag!!
4. Ställ in timings i Powerstrip på bilden
är det viktigt att du har den inställd på den vgan som går till tv´n!!

min funkar mycket bra men bara en sak den flimrar lite men dock inte i film eller spel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nu hittar dator inte ens tv:n

nu har jag fixat så den hittar tvn har gjort som det står i guiden... får ingen bild bara massa flimmer.

punk 2.3 i guiden jag har inte punkt med en cirekel där i den rutan och en icon med fönster fönster jag har 2 st knappar med 1 o 2

Edit :12:59 23/8
framsteg har bild men ingen färg.... ser bara svagt bakgrundsbilden.

Edit :13:14 23/8
när man startar om datan så sparas inställningarna i power strip men nu hittar den inte tvn igen.

Permalänk
Medlem

hmmm kontakta trådskaparn man måste klicka i nån ryta så den håller zynkningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har ni tid får ni gärna lägga in info i http://perfekttvut.gratiswiki.dk så att så många som möjligt kan få det att fungera utan det helvete vi gått igenom

Permalänk
Medlem

Jag fick precis min kabel att funka med dessa inställningar:

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,74,56,126,576,11,3,27,15056,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=74 HSW=56 HBP=126 kHz=15 VFP=11 VSW=3 VBP=27 Hz=25

VESA detailed timing:
PClk=15,06 H.Active=720 H.Blank=256 H.Offset=58 HSW=56 V.Active=576 V.Blank=41 V.Offset=11 VSW=3

Linux modeline parameters:
"720x576" 15,056 720 794 850 976 576 587 590 617 interlace +hsync +vsync

Jag har dock lite problem. Bilden är bra och så, men den flimmrar en massa. Innan körde jag en komposit kabel, vilket gjorde att de blev lite suddigare, men billden blev bättre och man slapp en bild som hoppar. Vad är de som kan vara fel, eller ska de va så dålig bild? TV:n är visseligen på 50hz, men så flimmrigt ska de inte vara tycker ja.

Permalänk
Medlem

Hej,

jag har läst denna tråd till sid 20, sen orkade jag inte leta efter svar på min fråga längre utan hoppas någon kan hjälpa till här!

Jag har idag lött denna kabel enligt beskrivningen och den fungerar bra mellan min dator (radeon 9700 pro) och en gammal 28 tums tv.

1. Den tv jag vill använda kabeln till (52" bakprojektion) skall kopplas till en HTPC och jag undrar då hur man gör om man har just en HTPC. Guiden visar ju hur man "utökar skrivbordet" till tv-n, men hur gör man om man enbart vill använda tv-n som display? är det bara att göra alla inställningar enligt guiden och sen bara stänga av bildskärmen, starta om datorn med tv-n på och så är det klart? fungerar det då med powerstrip?

Jag vill också tacka skaparen av guiden till hur man löder denna sladd!

EDIT:

Jag har nu installerat sladden i den riktiga tv-n och får fin bild i 720x576, med "utökat skrivbord-funktionen". När jag stänger av (och kopplar ur) bildskärmen och startar datorn får jag dock ingen synk på tvn! TV:n fungerar altså inte som enda bildskärm. Vad beror detta på? Jag har inte kopplat om några kablar. Jag vill helst kunna köra med enbart tv:n inkopplad!

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kabel till salu!

Säljer nu min 10-meters kabel med ljud i då jag köpt lcd-tv.
Prisidé: 300:- + eventuell frakt (50:-).

Om du är intresserad, skicka ett meddelande!

Mvh
Christoffer

Permalänk
Medlem

Falafel: Installera VNC och ställ in allt "remote", dvs logga in på din filmdator från en annan dator och ställ in allt.

Permalänk
Medlem

jag kör endast tv´n som bildskärm men jag bara drog ut vga:n till skärmen så skickades signalerna till tv´n istället!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan sälja en fullt fungerande kabel för 100kr i sthlm ifall ngn är intresserad!

Visa signatur

---------------------------------------------
Antec Sonata II, Gigabyte 965-DS4,, Intel Core2Duo 6300, 2x1024mb DDR2, Samsung 250gb HD, Hyundai Q17s TFT, Sapphire 1900XT 256mb, Hauppage 150PVR

Permalänk

Försökte att få det att funka med bärbara Acer Aspire 5102 som har ATI Xpress 1100, som är ett integrerat chipset. Klistrade in timings som funkade perfekt för min tv med en annan dator, men det blir bara svart i rutan.

Funkar det inte med integrerade ati-kort?

Permalänk
Medlem

Jag har lödat ihop kabeln men stötter på problem när jag ska göra inställningarna i PowerStrip. Det går nämligen inte att komma in i "Advanced timing options".
Jag har ett ATI Radeon Mobility X600 256MB, är det inte kompatibelt?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spooke
Jag har lödat ihop kabeln men stötter på problem när jag ska göra inställningarna i PowerStrip. Det går nämligen inte att komma in i "Advanced timing options".
Jag har ett ATI Radeon Mobility X600 256MB, är det inte kompatibelt?

Tacksam för svar

Uppgradera till nyare evrsion av powerstrip, alternativt så måste du köpa dig en laglig version

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna funka om man vill ha sin dator monitor ikopplad samtidigt att koppla in en VDI till VGA och koppla sladden man ska löda till den adaptern?

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret!
Jag har nu lyckats få en skaplig bild till min Philips 32PW8506 (32" widescreen), har dock lite funderingar:

1. Bilden är lite flimrig, finns det timings för just min TV?

2. Måste TV´n vara en förlängning av skrivbordet, jag vill gärna se vad som visas på datorskärmen.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Problem men powerstrip”Advanced timing options”!!

Hej jag få inte till det med den här kabeln. Problemet är att ”Advanced timing options” är avaktiverad för skärm 2 (dvs tvn,). Det går inte alltså inte att trycka på den knappen och därför kan jag inte ställa in det man behöver ändra.

Grafik kortet hittar tvn, och tror att det är en skärm, så där funkar det nog. Har ett ati 9250 kort och en 3 år gammal sony wide 28” 50 hz. Kabeln tror jag funkar då jag kollat alla ledarna. HJÄLP!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnhj
Problem men powerstrip”Advanced timing options”!!

Hej jag få inte till det med den här kabeln. Problemet är att ”Advanced timing options” är avaktiverad för skärm 2 (dvs tvn,). Det går inte alltså inte att trycka på den knappen och därför kan jag inte ställa in det man behöver ändra.

Grafik kortet hittar tvn, och tror att det är en skärm, så där funkar det nog. Har ett ati 9250 kort och en 3 år gammal sony wide 28” 50 hz. Kabeln tror jag funkar då jag kollat alla ledarna. HJÄLP!!!

läs svaret som jag skrev 3 rader upp..

Permalänk
Medlem

tack för svaret, med andra ord. det löser sig om man skaffar fullversion... eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnhj
tack för svaret, med andra ord. det löser sig om man skaffar fullversion... eller?

Den som lever får se..

Permalänk
Medlem

Har nu fått en bild men......
Ja ni ser själv.

http://upload4.postimage.org/1136282/PICT0002.jpg

Bakgrunden är upphackad, likså video. MEN muspekaren är helt stabil över hela tiden. Mycket märkligt, är det kabeln eller inställning i powerstrip???
Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Spooke:
1. Bilden kommer alltid att vara lite flimrig eftersom den fortfarande är Interlaced. Märker du tydligt av flimret när du ser på film måste du göra finjusteringar för att det ska bli bra. Tyvärr är alla tv-apparater olika, så det är rätt otroligt att någon annans timings skulle fungera perfekt på din tv, även om det var samma modell.
Och...flimmer i windows får man räkna med.
2. Inte nödvändigtvis, programmet Ultramon klarar att klona datorskärmen och visa den på en sekundär skärm. Dock sker omskalningen från t.ex. 1600x1200 till 720x576 helt i mjukvara, vilket gör funktionen resurskrävande. Varken Windows eller Catalyst har någon sådan funktion inbyggd. Ställ in programmen du använder så att de visas på skärm #2, du vänjer dig till slut. Med filmspelaren BSPlayer kan du t.ex. ha uppspelningskontrollerna på en skärm och filmen på den andra.

andnhj: Det där ser ut som ett klassiskt fall av Tiling. Eller rättare sagt, om tiling är på kan ge det ge sådana problem när bilden är interlacced. Kolla i FAQ:en så ser du hur du löser det.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Nu har jag skaffat en 21":are (Panasonic TC 2175UR, 50hz) och som bäst har jag lyckats få en "stabil" bild som rullar med en skärmlängd per sekund åt höger, samtidigt som en "mörk till ljus" effekt rullar uppifrån och ner.

Har provat 720x576, 720x480, 1024x576, +en hel del andra.
Har mest tänkt spela gamla arkadspel via MAME ut från min Laptop (Med Radeon Mobility 9700), så jag har mest tänkt köra interlace-upplösningar, 640x480i som mest.

Orkar inte läsa igenom alla 80+ sidor efter en modeline som passar Panasonic-apparater, så jag tänkte helt fräckt kolla om någon här kan ge mig lite snabba tips.

Kabeln är gjord av MrJonas själv, men när jag beställde den visade det sig att min Centrum-TV saknade RGB-scart. Nu när jag har chansen att prova igen så tar jag den.

UPPDATERING!
Den bästa bilden jag har lyckats få hittills ser väldigt bra ut, men rullar i sidled åt höger. Vad ska man justera då för att få bilden att stå stilla? Finns det någon bra guide någonstans om felsökning?

Det mest frustrerande är att jag inte får samma resultat varje gång jag startar en inställning som jag har sparat. Har detta med att göra att TV'n varit avstängd en stund och behöver "värma upp" eller varför blir det så?

Hjälp!

Visa signatur

"You are not the contents of your wallet. You are not your job. You are not your f*cking khakis!"