Billion Broadband Firewall & VPN Gateway with 4-port 10/100M Switch

Permalänk

Billion Broadband Firewall & VPN Gateway with 4-port 10/100M Switch

Ska då snart skaffa bredband och tänkte skaffa den här routern.... (Länk)

Undrar om nån här har erfarenheter, goda eller dåliga av den ?

Sen har jag en par andra frågor: (snälla flama mig inte, har inte haft bredband förr )

1. Hur funkar NAT ? länka gärna till en faq
2. Har den här routern allt jag behöver ? Kan jag alltså bara koppla routern i väggen och alla datorer i routern, starta routern dhcp-server och börja surfa ?

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har en sån. Jag har varit riktigt ledsen på den tidigare, men med senaste firmvare-uppdateringen har den blivit vesäntligt bättre. Se till att uppdatera direkt om du köper en. För övrigt: Det är en billig NAT-router som klarar av ungefär samma som alla andra billiga NAT-routrar klarar, dvs inte så mycket men tillräckligt för de flesta.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Jag har en sån. Jag har varit riktigt ledsen på den tidigare, men med senaste firmvare-uppdateringen har den blivit vesäntligt bättre. Se till att uppdatera direkt om du köper en. För övrigt: Det är en billig NAT-router som klarar av ungefär samma som alla andra billiga NAT-routrar klarar, dvs inte så mycket men tillräckligt för de flesta.

Riktigt ledsen ? Vilka sorts problem har du haft ?

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasterOfDisaster
Riktigt ledsen ? Vilka sorts problem har du haft ?

Det var nog mycket för att jag gick från en P133'a med Linux och två nätverkskort till Billion (för att jag ville ha någonting tyst). Så blev jag besviken för att jag inte kunde göra så mycket som med iptables det finns, som med alla billiga NAT-routrar, en hel del begränsningar vad gäller de mer avancerade port forward/brandväggsfunktionerna. Sen så var den helt enkelt långsam, och hade en del stabilitetsproblem. T.ex. kunde den ibland inte förnya IP när tiden löpt ut vilket gjorde att man fick boota om den någon gång i veckan. Men mycket blev bättre efter senaste uppdateringen Framför allt hastigheten som blev, enl. min högst ovetenskapliga bedömning 20-30% bättre. Stabilitetsproblemen har också lösts, nu har min varit uppe konstant 24/7 utan att boota om sen någon gång i november.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk

Så för hemmabruk (2 datorer, 512 lr 1mbit dsl) så borde den funka bra ?

EDIT: Vill gärna kunna köra active på DC, funkar det med denna ?

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem

min granne har en sådan...

den kör han till 10 mbit fiber. Den verkar funka ganska ok. Han lyckades dessutom få till active mode nyligen.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasterOfDisaster
Så för hemmabruk (2 datorer, 512 lr 1mbit dsl) så borde den funka bra ?

EDIT: Vill gärna kunna köra active på DC, funkar det med denna ?

Visst, det tycker jag. DC kan jag inget om men det handlar väl om att forwarda några portar antar jag, så det borde gå.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk

Är gränssnittet lätt att använda eller är det väldigt svårt för en relativt erfaren datornörd ?

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)