Bygge med ASUS A7N8X Deluxe samt Lian Li PC50

Permalänk
Medlem

Bygge med ASUS A7N8X Deluxe samt Lian Li PC50

Håller på med mitt första bygga och har lite frågor. Om man skall ta bygget i ordning var är det bäst att börja ? Mammakortet antar jag ?

En annan grej. Nivet den luckan där alla skärmkablar, USB, ljud och grejer skall gå ifrån ? Det sitter små hål för de olika uttagen där men jag får de inte att komma ut där utan våld. Det sitter massa små metall bitar ivägen. Nu är min fråga sådan: Borde jag ta bort metallbitarna med tång eller ska jag ta bort hela mojängen eller skall jag bara pressa på som fan så jag kan skruva fast mobo´t ?

Snabba svar vore gött hehe

Permalänk
Medlem

Du bör ju sätta in moderkortet först om du inte ska modda om chassiet.
Sen bör du förslagsvis sätta in processorn och cpufläkten, sen är det bara att sätta i resten av korten.

För att få loss metallbitarna som sitter över de olika utgångarna från moderkortet ska du bara böja bort dem.

Visa signatur

Celtic -Din pilsner i snöstormen

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att men lianli chassina ska det ju gå att ta ut moderkortsplåten (dom flesta iaf?)

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Sen så följer det med en I/O-sjöld (den metallbrickan med hål i för kontakterna) till moderkortet (gjorde det för mig iaf, samma moderkort). Byt ut den som sitter i nu med den som följde med så beöhver du inte använda våld.

Permalänk
Medlem

våld är inte altid bra när du leker med elektronik men aj ahr för mig att de Don_Tomaso skrev ovan är rätt.

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Medlem

Kom ihåg, Läs manualen

Permalänk

moderkort

först så sätter du ppå distanserna för moderkortet (följer oftast med både chassie och moderkort, de är för det mesta i messing (guldaktiga i färgen)

Var noga med att inte sätta distanser där det inte finns infästningar för att skruva fast moderkrotet (finns fler hål än vad som används för moderkortet pågrund utav de olika standarderna (atx,matx, o allt vad det heter).

När du fått ut alla distanser som du kan skruva fast, så byter du "plåten" bak för utgångar av tgb, ljud, usb, lan osv till den som följde med moderkortet (om inte orginalplåten passar, den kan sitta fast på lite olika sätt, står i manualen)

Sedan när du sett att moderkortet passar lyfter du ut det igen, monterar cpu och kylare,dettapågrund utav att det kan bli problematik att montera kylare som skall fästas i de 4 skruvhålen på moderkortet när du inte kommer åt från baksidan.

Sedan så monterar man ramminnen, har du 1 ramminne placerar du det i bank1, har du 2 st ramminnen monterar du dem i bank 1+3 det är iaf dualddr på abit ic7-max3 kortet.

skall du montera en annan nordbrygge kylare eller någon annan kylare på moderkortet som skall skruvas fast, så gör det innan du lyfter in det o chassiet, dettapågrund utav att det underlättare avsevärt, och risken för att kortet knäcks (ifall man använt för få infästningar) och att manf örstör något när man försöker pilla dit muttrarna från sidan.

Sedan monterar du moderkortet, tänk på att lägga ner lådan (ifall det är en tower eller cube) så att moderkortet kommer ligga vågrätt i burken när du monterar, detta för att det inte ska röra sig och förstöra någon krets eller lödning vid monteringen. Med tanken på att det väger en del med cpu kylare.

Det är dock väldigt svårt att förstöra en lödpunkt eller ågot annat på moderkortet om man är försiktig och inte använder våld. elektroniken brukar mestadels ge igen ifall man brukar våld.

sedan när moderkortet sitter på plats med cpu + kylare och ramminne. Då är det bara att monera allt, tänk på att inte ha någon ström i nätagget.

Nu spelar det ingen roll i vilken ordning du gör det, men jag skriver det i den ordningen jag brukar göra det.

Jag börjar alltid med grafikkortet, monterar på en bättre kylare först efter att jag testat att det fungerar orginal (detta för att åfett nytt kort ifall det råkar bara fabriksfel, att tänka på är att alla garantier går ut när man byter kylare eller moddar.

ja åter till monteringen...

när du monterar grafikkortet, skall det pressas in i en agp port (om du inte köpt ett superdyrt pci express kort och moderkort, finns det ens på marknaden idag?).De nyaste grafikkorten skall oftast matas med ström från nätaggregatet med en molex (den stora 4 poliga kontakten som är Rektangulär, inte kvadratiskt, den är till för moderkort för p4or)

sedan monterar jag alla pci kort, börjar alltid längs ner för att få så mycket luft mellan det stekheta grafikkortet och de övriga korten, detta för att öka kylningen på grafikkortet.

Det är inga konstigheter med dessa monteringar, tänk bara på att ta bort "täckplåtarna" som sitter baktill, för att kunna montera korten.

Sedan så monterar jag cd/dvd enheter och hdd's.

i en lian-li så är det separerade där hdd's sitter i botten och cd/dvd enheter i toppen, montera cd enheterna som du vill, gärna med luft om du har lust, för att få svalare komponenter. (Jag har själv en sonta och lämnat den översta tom och satt cd enheter i de 2 nedre 5,25" facken).

Sedan hårddiskarna skall placeras med mycke luft runt om, har du 4 platser, montera dom med en plats imellan, eftersom " väggarna" i racket även "låser in" värmen.

sedan skall alla usb, ljud och firewire kontakter från fronten monteras (vet inte om dem sitter på lian-li.

USB
det är 4 stift för varje usb kontakt, oftast så är det 2 usb kontakter eller ingen alls, dvs, du skall ha 8 st kontakter för usb, 2 st av varje, att notera är att man inte får blanda ihop de olika usb kontakternas kablar, då kommer det inte funka och i värsta fall går något sönder. Det står ALLTID i moderkortets manual vart de olika kontakterna skall monteras, och oftast står det vad de olika kontakterna kan ha för namn, exempelvis så stod det vcc och det stod +5 på chassiekontakten, detta är fortfarande samma kabel, så den pluggas in på vcc, sedan stod det ground på moderkorts manualen och gnd på kontakten, bara att plugga in på ground.

Firewire:
det är på samma sätt som med usb, står i manualen vilket stift som skall monteras vart, oftast bara 1 firewire på fronten.

Ljud
för mig var det en ända stor kontakt på 6x2 stift (inte säker på hunr många i bredd) och den pluggade jag enbart in på moderkortet (gick bara att montera på ett sätt, och det fungerade).

Installation
Sedan när det gäller S-ata, så behövs det installeras drivrutiner när man installerar sitt operativsystem, dessa drivrutiner följer med moderkortet, även på internet i vissa fall.

Detta behövs vid installation utav operativsystem, för att kunna komma åt S-ata hdd's, ska låta det vara osagt om vilka operativsystem du behöver drivrutiner till då jag själv inte har några satadiskar (skall byta upp mitt system och då kommer jag att ha S-ata, den dagen den sorgen)

Vad jag inte vet är hur S-ata kabeln monteras, men pata kabel (flatkabel/ide vad jag nu ska kalla det) går oftast att montera åt båda hållen, men det finns en kabel som är röd (alltid ytterst) den skall monteras mot pin1, och de som säger att den skall vara mot power, det stämmer inte, för på både min floppy och min gamla brännare så skall den monteras åt andra hållet, sedan beror det också på vad man har för cd/dvd och floppy enheter. Tror det är en standard idag som säger åt vilket håll kabeln skall monteras, men kolla försäkerhets skull, burkar stå en liten 1a i hörnet där den röda kabeln skall vara monterad, tror inget alvarligt händer mer än att enheten inte hittas ifall den monterats fel.

Att notera är att den enheten du vill ha som master (första enhet) skall byglas till master och monteras på yttersta kontakten på pata kabeln, alternativt slot1 på S-ata. detta gäller även cd/dvd enheter.
och den som skall vara andra enhet, byglas som slave (andra enhet) detta syns även i utforskaren i windows, master hamnar före slave.

Ang s-ata så vet jag att man enbart kan montera 1 enhet per slot, och har även hört att det eventuellt kommer att finnas en möjlighet att montera 2 enheter på en S-ata slot, detta vet jag inte säkert om eller när det kommer.

Antar att de 2 övriga enheterna (ifall det är en 5 kontakts pata kabel (1 för moderkrot och 4 st för enheter (vet inte om dessa funkar på alla moderkort) då antar jag iaf att yttersta byglas master och de 3 övriga som cable select (den känner av vilken som skall vara först, två och trea av de som är just cable select, att notera är att den yttersta kabeln alltid skall vara cable select.

Om du skall använda 2000 eller xp och ha en disk som är större än 128 gbg, då behöver du installera sp4 för 2000 och sp1 för xp, för att diskar på 128gb+ använder 64 bitar och de under 128 gb använder sig utav 32 bitar, detta anledningen till att det inte stöds, spelar då ingen roll ifall du partionerar eller inte.

Sedan är alla oens om i vilken ordning man skall installera drivrutiner och sp's.

jag brukar själv börja med moderkort (för att få ingång nätverket och internet)

sedan installerar jag följande saker i samma ordning jag skriver upp den i:
moderkortets alla drivrutiner
grafikkort
directX
tv-kort
Servicepack
antivirusprogram

sedan installerar jag de övriga programmen jag vill ha, såsom officepaketet, photoshop, autocad, microstation mm.

Jag vet att folk inte kommer vara ens med mig om instalations ordningen, men detta funkar aldeles ypperligt för mig, så jag kör på det själv, virusprogrammet bör inaktivers vid installation då det kan störa installationerna.

Ifall jag missat något ber jag er kompletera mig.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

ehh - du kan allt.

Visa signatur

Det är väl ingen gas i CCFL? Insidan är väl målad med flouricerande färg som sedan beyses med UV-ljus?
- Fräsbanan

Permalänk
Medlem

Går nog inte få mer detaljerat än dådär

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."