Viruset går inte att få bort.

Permalänk
Medlem

Viruset går inte att få bort.

Tjosan.

Håller på och ska ta bort viruset på en bekants dator. Viruset som heter w32.randex.gen får jag inte bort. När windows startas så startar gahh.exe virus-filen musirc4.71.exe.
Att gå in i regedit och ändra i [run] fungerar inte, strängen kommer tillbaka. gahh.exe i c:\windows\ eller nåt sånt som den ligger i går inte heller att ta bort. Försöker jag starta datorn i safemode så stannar den bara upp vid m... . dll. Aktivitetshanteraren går inte heller att nå, utan stänger ner sig efter 2-3 sekunder.

Då kommer den vanliga frågan: "Vad ska jag göra nu"?

Tack på förhand.

//Marjasin

Edit: MAn kanske ska nämna att det är win2000 som är på den. Kan det fungera att göra boot-disketter och ändra i regedit via dos?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat starta i Safe mode och ta bort strängen i Run?

Permalänk
Medlem

Japp, de har jag gjort som sagt var, då hänger sig datorn vid nån dll-fil som börjar på m någonting. Inget forum eller någon av anti-virus-företagens hemsidor har sagt något om det. Finns inte vad jag vet något verktyg heller för att ta bort masken.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du tror inte jag har försökt med den? Sökt på f-secure, trend, avg, olika forum, och alla säger samma sak hur man ska ta bort det, men jag kommer inte åt det eftersom inget virus-program hittar viruset samt att den återskriver i regedit att varje gång windows ska starta så starta masken. Den hittar filen musirc4.71 och tar bort den, men den hittar inte källan gahh.exe.

Permalänk
Medlem

Du kan prova att ta ta bort all behörighet på gahh.exe
Starta om datorn då kan inte systemet starta gahh.exe
Då kan du ta bort filen och städa registret
Fick något liknande vid jul då var det några dll filer inblandade
åxå tog en stund att hitta allt skit

Permalänk
Medlem

Aha, du menar att högerklicka på filen o security typ? Eller var det något annat sätt du gjorde för att ändra behörighet?

Permalänk
Medlem

Japp helt rätt