Problem med AMD XP 2800+ barton och ASUS A7N8X Deluxe/Gold

Permalänk
Medlem

Problem med AMD XP 2800+ barton och ASUS A7N8X Deluxe/Gold

Hejsan! =P

Har ett litet konstigt problem med min processor och mobo. Datorn funkar finfint annars med Radeon 9800pro och Kingston 512 DDR 400mhz. Det konstiga är mitt BIOS. Om jag ändrar något i det, bara 1 sekund i tidsinställningarna eller dylikt. Då startar inte datorn utan jag måste då resetta CMOS. Min processor som skall köras i ca 2025 Mhz eller vad det är körs bara i 1236 Mhz. Detta skulle jag vanligtvis enkelt kunna ändra i BOIS men då startar ju inte datorn efteråt!

Tänkte nu pröva att flasha mitt BIOS men måste då veta vilken version jag har av mobo't. Det framgår inte på kartongen eller i manualen och Datorbutiken.com är väldigt sega på att svara på min fråga.

Någon som vet vilken version dessa mobo's har ?

Permalänk
Medlem

kolla på moderkortet

Permalänk
Hedersmedlem

Angående ditt problem, det ska finnas en jumper som ställer om mellan 100 MHz och 133+.

Har för mig att Rev 1.03-1.04 har mest problem med CMOS. Vilken BIOS-version har du? Det är iaf lätt att se.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Vet nu att det är Rev 2.0 efter att jag undersökt moderkortet.
Hämtade BIOS updateringen
(hämtade från http://www.asus.com.tw/support/download/selectftp.aspx?l1_id=... )

Flashade och allt det funkade. Nu skall det vara 1007 Bios vad nu det betyder (står dock Pheonix - AwardBIOS v6.00PG i DXDIAG) . Men det hjälpte inte överhuvudtaget. Fortfarande samma problem. Nu körs processorn i 1241Mhz och fortfarande bootar ej datorn om jag ändrar något i BIOS.

Vad skall jag ta mig till?!
Klockan är 04.00 nu och jag har hållt på hur länge som helst nu. Börjar snart gråta!

Ok dags för en till uppdatering =/
Prövad att installera ett helt annat BIOS (REV 1005 Beta 002)
och resultatet är fortfarande densamma. Kan alltså inte ändra något i BIOS för då får jag inget BIOS pip och måste resetta CMOS. För övrigt funkar datorn mycket bra (förutom att min 2800+ körs i 1.2 ghz då =((( )

En ny EDIT dårå..

Ingen verkar vilja svara i min tråd men jag skriver ändå i hopp om svar. Datorbutikens telefon support visste inte heller vad som var fel. Nu lyckades jag efter lite trixande på random i BIOS få den att boota med 166mhz på bussen istället för 100. Då kör den i den hastighet som CPU'n skall köras i (ca 2075 Mhz) Men i BIOS blir tempen ca 80C och i ASUS probe ca 50. När jag sedan kör 3dmark03 stängs datorn av efter ett par scener in i "Battle Of Proxycon".

Det blir nog till att skicka in moderkort och processor för min fläkt och luftströmingen i mitt Lian Li PC50 fungerar jättebra men jag skulle gjärna vilja ha så många synpunkter från er som möjligt.