Windows källkod läckt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Förstår inte varför folk känner skadeglädje.

Jag förstår inte varför man _INTE_ ska känna skadeglädje

Seriöst...dom får skylla sig själva, så enkelt är det. Klarar dom inte av att ha sin källkod i säkert förvar, ja då kanske det är dags att tänka om.

And that's why there is Open Source

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Microsoft har valt att ha sin kod stängd att någon person sedan stjäl denna kod ska de få skylla sig själva för det. Få se vad du tycker när jag kommer hem till dig och knycker din dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av jallabert
Inte alla, bara många
[quote]The 203MB file expands to just under 660MB, he said, noting that the final code size almost perfectly matches the capacity of a typical CD-ROM. The entire source code, he said, is believed to be about 40GB, meaning that the file circulating Thursday is only a fraction of the full code base.[]Quote
[/QUOTE]

40GB? Stämmer det verkligen? 40GB ren text alltså? Utan bilder och sånt... Wow, trodde aldrig att det skulle vara så stort.

Jag tror nog att man klarar sig bara man kör med brandvägg och håller sig uppdaterad.

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk

Rent hypotetiskt så skulle det vara jävligt intressant att titta igenom koden och söka efter referenser till *BSD, för det lär ju finnas åtahelvete mycket.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Till alla er som klagar över Windows Update som har runt 150MB uppdateringar... när jag tryckte in Mandrake Linux under VMWare så det första jag gör efter installationen av Mandrake är att uppdatera... 163MB uppdateringar... så ni som klagar på Windows borde nog inte klaga ändå...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Microsoft har valt att ha sin kod stängd att någon person sedan stjäl denna kod ska de få skylla sig själva för det. Få se vad du tycker när jag kommer hem till dig och knycker din dator.

Microsoft har byggt mycket av sin säkerhet med antagandet att koden skulle kunna hållas hemlig, om något går åt helvete bara för att någon får tag i koden så får de skylla sig själva eftersom det är de som valt den (enligt många) dumma taktiken.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Microsoft har byggt mycket av sin säkerhet med antagandet att koden skulle kunna hållas hemlig, om något går åt helvete bara för att någon får tag i koden så får de skylla sig själva eftersom det är de som valt den (enligt många) dumma taktiken.

Lustigt att du tycker att "de" får skylla sig själva, när det är konsumenterna som kommer att få ta emot den stora stöten.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Lustigt att du tycker att "de" får skylla sig själva, när det är konsumenterna som kommer att få ta emot den stora stöten.

Tja, det är ju naturligtvis synd om dem men de kan åtminstone skylla på någon annan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Lustigt att du tycker att "de" får skylla sig själva, när det är konsumenterna som kommer att få ta emot den stora stöten.

Konsumenterna som ger bort sina pengar till MS, så dom får skylla sig själva också.
Sen accepterar dom ju sånt här endå, dvs maskar och annat skoj.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Konsumenterna som ger bort sina pengar till MS, så dom får skylla sig själva också.

Härlig inställning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Härlig inställning.

Missat att folk acceptera att det dom betalar för går åt helvete lite nu och då?
Då får dom verkligen skylla sig själva, sen har jag inte sett några företag som krävt (och då med hot, verkar vara det enda som funkar på MS) att få tightare säkerhet i Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Missat att folk acceptera att det dom betalar för går åt helvete lite nu och då?
Då får dom verkligen skylla sig själva, sen har jag inte sett några företag som krävt (och då med hot, verkar vara det enda som funkar på MS) att få tightare säkerhet i Windows.

Du har så rätt så. Varför tar bara inte alla och lär sig det suveräna desktop-operativet linux. Att de accepterar felen istället för att ta till facklorna och högafflarna är bortom mitt förstånd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Du har så rätt så. Varför tar bara inte alla och lär sig det suveräna desktop-operativet linux. Att de accepterar felen istället för att ta till facklorna och högafflarna är bortom mitt förstånd.

Mja OSX är nog lättare om dom ska byta från Windows.
Men du är ju en inbiten Windows-användare så, att acceptera fel ligger i eran natur <- titta jag kan också mamma!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Mja OSX är nog lättare om dom ska byta från Windows.
Men du är ju en inbiten Windows-användare så, att acceptera fel ligger i eran natur <- titta jag kan också mamma!

Oj, det var nog det hetaste argumentet jag har hört på länge. Varför tar bara inte alla och byter till mac? Verkligen seriöst förslag.

Jag fattar inte ens att jag försöker argumentera med dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Jag fattar inte ens att jag försöker argumentera med dig.

Du förespråkar ju Windows, så att göra saker du inte förstår är väl ganska vanligt?

Ditt "argument" om att byta till Linux var minst lika taffligt, men jag skulle nog tro att folk har lättare för att gå från Windows->OSX än Windows->Linux, eller iaf att dom skulle klara sig bättre sen efteråt, finns mer att göra än att kolla mailen att surfa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Ditt "argument" om att byta till Linux var minst lika taffligt, men jag skulle nog tro att folk har lättare för att gå från Windows->OSX än Windows->Linux, eller iaf att dom skulle klara sig bättre sen efteråt, finns mer att göra än att kolla mailen att surfa.

Du kanske har missat att ett byte från Windows till OSX innebär komplett hårdvarubyte? Du försummar detta som om det inte vore någonting. Men klart, Mac-fanatiker har ju svårt att se helhetsbilden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Långsiktigt kan jag inte se några nackdelar med läckan, det kanske får Microsoft att inse att det inte funkar att "gömma" säkerhetshålen. Kortsiktigt däremot, kan det ju bli en otrevlig anstormning av diverse virus, trojaner och liknande.

Sen kan jag inte förstå på vilket sätt man skulle kunna sätta dit de som laddar hem och läser källkoden (och nej, jag har inte gjort det och planerar inte att göra det). Man begår inget brott när man gör det. Spridning, utdelning och återanvändning av den är naturligtvis en annan sak.

Permalänk
Medlem

Skulle de nu kunna komma någonting gott ur denna händelse så skulle det kunna vara en fungerande version av samma OS som sitter i X-boxarna.

Varför ladda ett operativsystem på +/- 100MB bara för att spela ett spel.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Har väl inte så stor betydelse om det är NT4 och W2K som läckt ut, W2003 Server är ju i stort sett samma som Win2000 Server, XP är samma som W2K WS med lite ögongodis.

W2K är i sin tur samma som NT4 med ögongodis och småsaker som stöd för USB.

NT4 är NT3.51 med Win95:s GUI.

Och NT 3.51 är i sin tur byggt på DOS 5.0 och Win3.1, även om MS påstår att det är ett helt eget OS.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Citat:

Har väl inte så stor betydelse om det är NT4 och W2K som läckt ut

Svenska försvarets nätverk är till stora delar byggt kring NT4.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JanErik
Har väl inte så stor betydelse om det är NT4 och W2K som läckt ut, W2003 Server är ju i stort sett samma som Win2000 Server, XP är samma som W2K WS med lite ögongodis.

W2K är i sin tur samma som NT4 med ögongodis och småsaker som stöd för USB.

NT4 är NT3.51 med Win95:s GUI.

Och NT 3.51 är i sin tur byggt på DOS 5.0 och Win3.1, även om MS påstår att det är ett helt eget OS.

Ja va skönt att du har koll på det.....

Permalänk
Glömsk

Som skapare av windowsprogram är det jäkligt frestande att titta på koden. Skulle vilja veta hur taskbaren fungerar så jag kan fixa den där jävla sorteringsbuggen i mitt DM4.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Som skapare av windowsprogram är det jäkligt frestande att titta på koden. Skulle vilja veta hur taskbaren fungerar så jag kan fixa den där jävla sorteringsbuggen i mitt DM4.

Vad hindrar dig från att titta på koden för att utveckla ditt program åt ett positivt håll?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Vad hindrar dig från att titta på koden för att utveckla ditt program åt ett positivt håll?

Han sitter säkert och tittar på koden, bara att han inte kan säga det här

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

Statement from Microsoft Regarding Illegal Posting of Windows Source Code
http://www.microsoft.com/presspass/press/2004/Feb04/02-12wind...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Som skapare av windowsprogram är det jäkligt frestande att titta på koden. Skulle vilja veta hur taskbaren fungerar så jag kan fixa den där jävla sorteringsbuggen i mitt DM4.

Om ingen ser det så är det fritt fram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JanErik

Och NT 3.51 är i sin tur byggt på DOS 5.0 och Win3.1, även om MS påstår att det är ett helt eget OS.

Där har du fel. Och varifrån har du hört att det skulle vara byggt på DOS?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JanErik
Och NT 3.51 är i sin tur byggt på DOS 5.0 och Win3.1, även om MS påstår att det är ett helt eget OS.

Källa?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

vem vet? dom kanske "läckte" ut den med flit? Antingen för att nån ska göra om det till nån fet WinUX på test :> , eller för att dom hade lite dåligt me cash å behöver stämma några tusen femtonåringar på 25 mille var