Windows källkod läckt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Du förespråkar ju Windows, så att göra saker du inte förstår är väl ganska vanligt?

Ditt "argument" om att byta till Linux var minst lika taffligt, men jag skulle nog tro att folk har lättare för att gå från Windows->OSX än Windows->Linux, eller iaf att dom skulle klara sig bättre sen efteråt, finns mer att göra än att kolla mailen att surfa.

Jag tror du har missat främsta argumentet till att "alla" använder Windows. Det argumentet heter avändarvänlighet! Jag vill gärna kunna skriva ut saker genom att trycka på en knapp i iställlet för att starta xterm, skriva ett kommando med supersträng syntax där minsta avvikelse ger fel och ha med femtielva flaggor bara för att dokumentet jag vill skriva ut inte är i .ps! Jag vill gärna kunna ta bort kataloger utan att skriva ett jävla kommando plus massor med flaggor bara för att katalogen inte är tom. Jag vill gärna starta datorn med skivan i, installera och tuta och köra utan att behöva installera massor med shells och pilla i hundratals olika inställningsfiler bara för att få en fönsterhanterare (som för övrigt är värdelös).

Alla är inte administratörer som gillar att sitta och pilla i textfiler när man ska lägga till genvägar, det finns faktiskt folk som vill kunna arbeta med datorn utan att behöva lära sig ctrl+z, ctrl+c, bg, top, ps, chmod, rm, etc etc...

ps. tror jag citerade fel inlägg men orkar inte ändra som den lata windowsanvändare jag är!

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis
Sägs vara läckan.

Vore kul att veta hur gammal coredumpen är - har en känsla av att filerna är så gamla så det är nog en dator som åkt ut genom dörrarna utan att rensas rejält (chefsämnet som hade den är ju ett tecken till på det).
Men det lär man nog få veta snart - vet jag såg "utdrag" ur headern på coredumpen någonstans...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Ni som undrar hur koden till Windows 2000 ser ut kan ju kolla här: http://213.67.6.61/kernel.txt

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
Ni som undrar hur koden till Windows 2000 ser ut kan ju kolla här: http://213.67.6.61/kernel.txt

Hmm, något dåligt skämt till webcamera drivrutin?
Sådana länkar (om än ofantligt mycket bättre) förekommer rätt friskt i denna tråden redan...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Jag tror du har missat främsta argumentet till att "alla" använder Windows. Det argumentet heter avändarvänlighet! Jag vill gärna kunna skriva ut saker genom att trycka på en knapp i iställlet för att starta xterm, skriva ett kommando med supersträng syntax där minsta avvikelse ger fel och ha med femtielva flaggor bara för att dokumentet jag vill skriva ut inte är i .ps! Jag vill gärna kunna ta bort kataloger utan att skriva ett jävla kommando plus massor med flaggor bara för att katalogen inte är tom. Jag vill gärna starta datorn med skivan i, installera och tuta och köra utan att behöva installera massor med shells och pilla i hundratals olika inställningsfiler bara för att få en fönsterhanterare (som för övrigt är värdelös).

Alla är inte administratörer som gillar att sitta och pilla i textfiler när man ska lägga till genvägar, det finns faktiskt folk som vill kunna arbeta med datorn utan att behöva lära sig ctrl+z, ctrl+c, bg, top, ps, chmod, rm, etc etc...

ps. tror jag citerade fel inlägg men orkar inte ändra som den lata windowsanvändare jag är!

rm -rf fil eller katalog är fan så mycket bättre än att trycka shift+delete på fil och få upp ett felmeddelande "filen kan inte tas bort, den används av en annan process". Det finns även linuxdistar som tillåter dig trycka nästa hela tiden, precis som i windows. Under *nix har du ju också fördelen att ha ett riktigt grymt textbaserat shell du kan ta till om du vill, ett shell där du kan åstakomma riktigt mycket med lite input. Du kommer att kunna göra mer i bash än du kan i de flesta grafiska gränssnitt som finns i win som inte tillåter dig göra mycket mer än att klicka på den stora fina knappen.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Jag vill gärna kunna skriva ut saker genom att trycka på en knapp i iställlet för att starta xterm, skriva ett kommando med supersträng syntax där minsta avvikelse ger fel och ha med femtielva flaggor bara för att dokumentet jag vill skriva ut inte är i .ps! Jag vill gärna kunna ta bort kataloger utan att skriva ett jävla kommando plus massor med flaggor bara för att katalogen inte är tom. Jag vill gärna starta datorn med skivan i, installera och tuta och köra utan att behöva installera massor med shells och pilla i hundratals olika inställningsfiler bara för att få en fönsterhanterare (som för övrigt är värdelös).

Hm... Tror det finns lite distar på linux som skulle passa dina önskemål perfa...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Jag tror du har missat främsta argumentet till att "alla" använder Windows. Det argumentet heter avändarvänlighet! Jag vill gärna kunna skriva ut saker genom att trycka på en knapp i iställlet för att starta xterm, skriva ett kommando med supersträng syntax där minsta avvikelse ger fel och ha med femtielva flaggor bara för att dokumentet jag vill skriva ut inte är i .ps! Jag vill gärna kunna ta bort kataloger utan att skriva ett jävla kommando plus massor med flaggor bara för att katalogen inte är tom. Jag vill gärna starta datorn med skivan i, installera och tuta och köra utan att behöva installera massor med shells och pilla i hundratals olika inställningsfiler bara för att få en fönsterhanterare (som för övrigt är värdelös).

Alla är inte administratörer som gillar att sitta och pilla i textfiler när man ska lägga till genvägar, det finns faktiskt folk som vill kunna arbeta med datorn utan att behöva lära sig ctrl+z, ctrl+c, bg, top, ps, chmod, rm, etc etc...

ps. tror jag citerade fel inlägg men orkar inte ändra som den lata windowsanvändare jag är!

Du har väl aldrig kört något annat os än windows?

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

So? Hur kan det komma sig att varenda tråd på Sweclockers urartar till en linux vs windows tråd. Spelar ingen roll om det är iis mot apache eller vad det nu är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
Du har väl aldrig kört något annat os än windows?

Jo använder FreeBSD i skolan och jag samt alla andra elever hatar det.

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Medlem

Nä men sluta att klanka ner på FreeBSD nu va? Kan aldrig tänka mig att alla elever kan hata detta underbara OS.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Jo använder FreeBSD i skolan och jag samt alla andra elever hatar det.

Vilket antagligen beror på att du inte är van vid systemet eller inte kan med det riktigt. När du är riktigt insatt i det är det riktigt kul att använda.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Vilket antagligen beror på att du inte är van vid systemet eller kan med det riktigt. När du är riktigt insatt i det är det riktigt kul att använda.

Det tror jag också. Jag har kört linux i några år nu, och tycker att det är mycket lättare att använda än windows. Men om man är som min mamma och inte fattar något om en ikon ser annorlunda ut så tycker man kanske inte det :).

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
So? Hur kan det komma sig att varenda tråd på Sweclockers urartar till en linux vs windows tråd. Spelar ingen roll om det är iis mot apache eller vad det nu är.

För att det är svårt att hävda sig utan att klanka ner på något annat. Man ser en väldigt klar likhet mellan icke-windows-användare, och det är att de just är mycket angelägna att klanka ner på windows.

Eller är alla icke-win-användare så fina människor, att de bara måste konvertera alla från slummen och in till himmelriket?

Varför inte bara nöja sig med att köra - enligt sig själv - det bästa operativet, och vara nöjd med det? Eller måste Windows verkligen framställas som det absoluta bottnet, för att andra system ska verka attraktiva?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
För att det är svårt att hävda sig utan att klanka ner på något annat. Man ser en väldigt klar likhet mellan icke-windows-användare, och det är att de just är mycket angelägna att klanka ner på windows.

Eller är alla icke-win-användare så fina människor, att de bara måste konvertera alla från slummen och in till himmelriket?

Varför inte bara nöja sig med att köra - enligt sig själv - det bästa operativet, och vara nöjd med det? Eller måste Windows verkligen framställas som _botten_, för att andra system ska verka attraktiva?

Troligtvis är flertalet av de som tar varje tillfälle i akt att trycka ned något annat operativsystem så stolta över att det precis lärt sig hur man mailar och surfar med den nytankade disten..

Bottom line:
Windows fungerar och används av väldigt många.
Linux är på uppgång.
Punkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
För att det är svårt att hävda sig utan att klanka ner på något annat. Man ser en väldigt klar likhet mellan icke-windows-användare, och det är att de just är mycket angelägna att klanka ner på windows.

Tja, man svarar ju som man blir serverad…
eller för att citera en stor tänkare:

Citat:

Du har så rätt så. Varför tar bara inte alla och lär sig det suveräna desktop-operativet linux

Men åter till tråden:
Lite kul är det att det verkar som om koden kommer från en bortglömd (under lång tid opatchad) linux ftp-server som fanns hos MS "hovleverantör" när det gäller portningar till *nix…
Lite tragikomiskt tycker jag
Fast det är ju bara rykten så dom som önskar får väl gotta sig åt det på det sätt de vill så länge det varar…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Tja, man svarar ju som man blir serverad…
eller för att citera en stor tänkare:

Att Linux inte är särskillt bra desktop-operativ, som passar den vanliga svensson, håller många inbitna linuxanvändare med om, och det betyder knappast att det är ett dåligt operativ. Diskussionen om vare sig konsumenterna blir drabbade eller inte, handlar just om dessa människor, som just är i behov att ett desktop-os, därav kommentaren om linux gällande desktop-miljö.

Men förlåt, jag kanske skulle rita upp en bild åt dig?

Edit: Kolla i den här tråden, t.ex. Räkna hur många "windows suger"-kommentarer det finns, sedan räknar du "icke-windows suger"-kommentarerna. Vad kommer du fram till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Att Linux inte är särskillt bra desktop-operativ, som passar den vanliga svensson, håller många inbitna linuxanvändare med om, och det betyder knappast att det är ett dåligt operativ. Diskussionen om vare sig konsumenterna blir drabbade eller inte, handlar just om dessa människor, som just är i behov att ett desktop-os, därav kommentaren om linux gällande desktop-miljö.
Men förlåt, jag kanske skulle rita upp en bild åt dig?

Behövs ingen bild för jag är helt med på hur du tänker, och i min värld tänker du fel…
Min poäng var snarare att det är så lätt att haspla ur sig vad man tycker är självklart, men någon annan uppfattar det som bash. Inte beroende på att någon har fel utan beroende på att båda har olika referensramar…

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Edit: Kolla i den här tråden, t.ex. Räkna hur många "windows suger"-kommentarer det finns, sedan räknar du "icke-windows suger"-kommentarerna. Vad kommer du fram till?

Tjugosju!
(Är ju samma sak som ovan, var drar man gränsen för yada yada resp. daya daya)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Att Linux inte är särskillt bra desktop-operativ, som passar den vanliga svensson, håller många inbitna linuxanvändare med om, och det betyder knappast att det är ett dåligt operativ. Diskussionen om vare sig konsumenterna blir drabbade eller inte, handlar just om dessa människor, som just är i behov att ett desktop-os, därav kommentaren om linux gällande desktop-miljö.

Men förlåt, jag kanske skulle rita upp en bild åt dig?

Edit: Kolla i den här tråden, t.ex. Räkna hur många "windows suger"-kommentarer det finns, sedan räknar du "icke-windows suger"-kommentarerna. Vad kommer du fram till?

Linux i sig är väl egentligen inget dåligt alternativ. Det är snarare så att de desktop enviroments som finns inte är tillräckligt bra anpassade för en absolut nybörjare. Samt hantering av vissa kringenheter som skrivare och scanners är allderles för komplicerad. Men just det är egentligen ingen del av själva kärnan, Linux.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

suck... win vs linux IGEN. Linux gurus kommer aldrig ifrån den 10 ggr större användavänligheten i windows och det är det som _säljer_ till dom stora massorna , och windows anhängarna kommer aldrig ifrån att linux e open source och antagligen de bästa server os:en i världen. PUNKT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Linux i sig är väl egentligen inget dåligt alternativ. Det är snarare så att de desktop enviroments som finns inte är tillräckligt bra anpassade för en absolut nybörjare. Samt hantering av vissa kringenheter som skrivare och scanners är allderles för komplicerad. Men just det är egentligen ingen del av själva kärnan, Linux.

Men snälla, vad vill du har sagt, egentligen? Naturligtvis är Linux bara kärnan, men utan enviroments är den inte värd ett skit för den vanliga användaren. Du skriver att de inte är tillräckligt bra anpassade, altså har du samma åsikt som mig.

Vill du ha fram något, eller bara motstätta dig för skojs skull?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Men snälla, vad vill du har sagt, egentligen? Naturligtvis är Linux bara kärnan, men utan enviroments är den inte värd ett skit för den vanliga användaren. Du skriver att de inte är tillräckligt bra anpassade, altså har du samma åsikt som mig.

Vill du ha fram något, eller bara motstätta dig för skojs skull?

Vi har ungefär samma åsikt om linux på desktopen. Jag ville bara poängtera att det egentligen inte är själva linux det är fel på
Och sen går det faktist använda GNU/Linux eller BSD med de enviroments som finns idag också, dock kräver det lite mer kunskap än det bör göra för att det ska kunna bli allmänt använt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem

Sådär nu berättade de om det på aktuellt (SVT2 alltså)

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Och min flickvän kom hem idag och sa "När man har suttit med Linux hela dan så märker man fördelarna"

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Och min flickvän kom hem idag och sa "När man har suttit med Linux hela dan så märker man fördelarna"

Och min syrra som är 8 år säger att linux är bättre än windows :). Hon har installerat redhat själv också

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

Vad snackar jag i

Aja, om man vill ha ett säkert os kan man inte köra nått alls...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Varför kan inte ni med Linux låta dom som vill köra Windows vara? Varför försöka övertala dom till att köra Linux? Jag kör mest Windows men jag kör också Linux, jag hatar inget av dom. Men gör som ni vill, snacka skit om dom som vill använda Windows eller dom som är nybörjare. Stora delar av Linuxfolket är fan värre än mobbarna i skolan när dom väl kommer igång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VeNoM
Varför kan inte…

Hallå hallå!
Varför fortsätta på den urspårningen då?

How'bout nyheten?
How'bout de senaste ryktena om läckan…
How'bout de senaste ryktena om innehållet?

Det verkare ju finnas mycket BSD däri, men finns det GPL oxå? och vad händer då med Windows (enl. GPL)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iqf
Here it is!
http://homepage.mac.com/xidius/pictures/sourcecode.jpg

edit: Jag har inte sett den innan, och då borde det vara fler som inte sett den.

Börjar ju bra:

char make_program_look_big(1600000);

Det ska la vara :

char make_program_look_big[1600000];

?

Permalänk
Medlem

Ta bort om detta bryter mot några regler eller lagar.

grep -ir fuck windows_2000_source_code/*
http://slashdot.org/comments.pl?sid=96614&cid=8265074

grep -ir " shit" windows_2000_source_code/*
http://slashdot.org/comments.pl?sid=96614&cid=8265171

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dehär kom ju ganska snopet må jag säga, jag trodde Microsoft hade koll på sin källkod.

Jag ser både för och nackdelar med dehär:
Nackdelarna är ju först och främst att många kommer att få ta skit för dehär. Inte minst de som "snodde" koden, utan också de som tankar ner och blir påkommna. Det kommer nog komma endel farliga virus pågrund av detta, för det är ju "ganska" mycket lättare att hitta svagheter i c++ kod än asm kod =).

Fördelarna är att om någon hittar hur ntfs är uppbyggt så lär ntfs stödet till linux äntligen bli helt stabilt =), efterssom ntfs-formatet inte är patenterat så lär Microsoft inte kunna göra nått åt det. Kanske blir det, som många nämt, bättre stöd mellan windows och linux genom samba (om det går att förbättra mycket mer).
En annan fördel kan vara att Windows blir bra mycket säkrare för att Microsoft nu verkligen måste koncentrera sig på att täta igen de eventuella luckorna som kommer/har hittats.

Kanske kommer longhorn släppas tidigare nu?

Tror att detta mestadels kommer sluta possetivt.

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org