Vdsl scream - är det någon i hela sverige som har det?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har mailat bonet angående den höga pingen till gatewayen? I så fall vad svarade dom?

Permalänk

Ytterligare skumfaktor på Bostream

Idag har jag haft en tekniker hos mig från Swedia networks.

Han hade dessförinnan varit på stationen och kört ett par Tp-Test. Han kopplade in sitt modem, sin dator etc och körde på med 2 st Tp-Test. Alla nästan identiska med dom jag får.

Han pratade i mobiltelefon med en kille från Bostream (antar det) och dom verkade inte komma fram till någon direkt slutsats mer än att dom borde lägga upp en Ftp server i Stockholm på Bostreams nät som jag skulle kunna testa min upload emot, men detta var dock bara prat inget definitivt alltså.

Teknikerna fick också nöjet meddela mig att Bostream följer Tp-Test värderna till 100%. Dvs även om jag i verkligheten har max 200KB/s upload med mitt 13/13 VDSL med Tp-Tester på minst 7,5Mb/s upload så gör dom inget åt detta.

Han medgav också att dom i Göteborg har enorma problem med belastningar på nätet pgr av antalet kunder.

Enligt teknikern så kan det inte vara ledningarna från mig till stationen heller..nähe det menar du inte...

Kort och gott, jag betalar för 13Mbit VDSL men får nöja mig med 200KB/s upload.

Bostream vad är detta för något? Vi tycker det är ganska ok i Sverige men så här illa trodde jag inte att det skulle få bli för en konsument.

Kan någon ta reda på vart stationen i Biskopsgården ligger i Göteborg så ska jag med nöje kasta in ett par brandbomber så att dom får rensa upp stället.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

Re: Ytterligare skumfaktor på Bostream

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
Idag har jag haft en tekniker hos mig från Swedia networks.

Han hade dessförinnan varit på stationen och kört ett par Tp-Test. Han kopplade in sitt modem, sin dator etc och körde på med 2 st Tp-Test. Alla nästan identiska med dom jag får.

Han pratade i mobiltelefon med en kille från Bostream (antar det) och dom verkade inte komma fram till någon direkt slutsats mer än att dom borde lägga upp en Ftp server i Stockholm på Bostreams nät som jag skulle kunna testa min upload emot, men detta var dock bara prat inget definitivt alltså.

Teknikerna fick också nöjet meddela mig att Bostream följer Tp-Test värderna till 100%. Dvs även om jag i verkligheten har max 200KB/s upload med mitt 13/13 VDSL med Tp-Tester på minst 7,5Mb/s upload så gör dom inget åt detta.

Han medgav också att dom i Göteborg har enorma problem med belastningar på nätet pgr av antalet kunder.

Enligt teknikern så kan det inte vara ledningarna från mig till stationen heller..nähe det menar du inte...

Kort och gott, jag betalar för 13Mbit VDSL men får nöja mig med 200KB/s upload.

Bostream vad är detta för något? Vi tycker det är ganska ok i Sverige men så här illa trodde jag inte att det skulle få bli för en konsument.

Kan någon ta reda på vart stationen i Biskopsgården ligger i Göteborg så ska jag med nöje kasta in ett par brandbomber så att dom får rensa upp stället.

Och spendera tid i fängelse!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sajh
Är det någon som har mailat bonet angående den höga pingen till gatewayen? I så fall vad svarade dom?

maila själv ?

Permalänk
Medlem

Re: Ytterligare skumfaktor på Bostream

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor

Kan någon ta reda på vart stationen i Biskopsgården ligger i Göteborg så ska jag med nöje kasta in ett par brandbomber så att dom får rensa upp stället.

du passerar stationen varje gång du skall ner till stan
Ligger brevid OK/Q8 ett stor tegelsten hus, verkar som Flextronics/Skanova bor där då de är där varje dag 7.30-16:00 ...

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk

Re: Re: Ytterligare skumfaktor på Bostream

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Och spendera tid i fängelse!

Ja hade man inte offrat sig så hade vi fortfarande haft stora politiska problem i världen (förutom de som finns idag).

Men jag försökte vara lite ironisk hehe och jag vill nog göra större dåd om det ska vara värt med fängelse

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

angående vdsl

Fick det här mailet från bostream

Hej!
Hastighetsproblemen på VDSL i Gölteborg är nått som alla är berörda av mer
eller mindre & vi arbetar för fullt på att hitta en lösning på problemet.
Sen i fredags så har ett försök med ny utrustning fallit väl ut, så en
lösning borde koma inom dom närmaste veckorna.

Med vänliga hälsningar,
Mikael , Bostream Bredband, 090-2080800

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ytterligare skumfaktor på Bostream

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MightyToni
du passerar stationen varje gång du skall ner till stan
Ligger brevid OK/Q8 ett stor tegelsten hus, verkar som Flextronics/Skanova bor där då de är där varje dag 7.30-16:00 ...

Den stationen brann för nån är sen, om det var brandbomber eller nåt annat som startade branden det vet jag inte.

Permalänk

Re: angående vdsl

Citat:

Ursprungligen inskrivet av seve
Fick det här mailet från bostream

Hej!
Hastighetsproblemen på VDSL i Gölteborg är nått som alla är berörda av mer
eller mindre & vi arbetar för fullt på att hitta en lösning på problemet.
Sen i fredags så har ett försök med ny utrustning fallit väl ut, så en
lösning borde koma inom dom närmaste veckorna.

Med vänliga hälsningar,
Mikael , Bostream Bredband, 090-2080800

´Så dom påbörjade testerna i fredags o har redan kommit fram till att det går bra? Låter ju lite skunk..... Undrar vad exakt det är för nya grejer dom testat.....
Btw, jag hade över 400kb i DL speed på dc idag. trodde jag skulle trilla av stolen..

Permalänk

HEHE ja det kan man ju undraaaaa men dom har tydligen folk från alcatel som kikar på varför utrustningen i stationerna luktar skit.

Förmodligen så uppgraderar dom från win98 till win2k HA aha ah ahahhahah

Permalänk

Re: angående vdsl

Citat:

Ursprungligen inskrivet av seve
Fick det här mailet från bostream

Hej!
Hastighetsproblemen på VDSL i Gölteborg är nått som alla är berörda av mer
eller mindre & vi arbetar för fullt på att hitta en lösning på problemet.
Sen i fredags så har ett försök med ny utrustning fallit väl ut, så en
lösning borde koma inom dom närmaste veckorna.

Med vänliga hälsningar,
Mikael , Bostream Bredband, 090-2080800

Hoppas inte för mycket bara, till mig sa dom att dom skiter i min hastighet och att jag får nöja mig med det jag har.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

Re: Re: angående vdsl

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
Hoppas inte för mycket bara, till mig sa dom att dom skiter i min hastighet och att jag får nöja mig med det jag har.

VA ? är du allvarlig ? Sa dom verkligen så ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Beror på vilken "bredbandsrouter" du har... första generations "bredbandsroutrar" klarar endast 5-6 mbit i genomströmning (som dessutom försämras om du har dc och bittorrent igång när du testar (dvs många connections). Andra generationens klarar dock av cirka 40mbit i genomströmning (dvs wan <-> lan). Till andra generationen hör bla dlink 604 Dx mfl.

Jag tänkte köpa trådlös router som jag kopplar med sladd till min dator, laptopen ska gå trådlöst, ska det vara några problem med dagens trådlösa routers? Står det där 40MB i genomströmning i specarna?

Visa signatur
Permalänk

Re: Re: Re: angående vdsl

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redgrave
VA ? är du allvarlig ? Sa dom verkligen så ?

Teknikern efter samtal via telefon med chef på Bostream:

"Dom kommer inte att göra något åt dina problem, dom följer Tp-Test när dom värderar din hastighet. Du kan ju försöka med att ringa kundtjänst fast dom brukar inte kunna så mycket...

Jag förstår att det är tråkigt för dig men jag kan inte göra mer, det dom skulle kunna göra är att sätta upp en FTP server i stockholm som du kan tanka emot för att få rättvisade värden."

Vill sluta tänka på bostream nu, ska köpa cigg. Känns inte som om en hemsida kommer att göra susen men idg är iaf informerade nu om mitt/vårt projekt

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JediSthlm
Jag tänkte köpa trådlös router som jag kopplar med sladd till min dator, laptopen ska gå trådlöst, ska det vara några problem med dagens trådlösa routers? Står det där 40MB i genomströmning i specarna?

Jag är inte i alla fall nöjd med de trådlösa routrarnas prestanda. Testat både D-Link och Netgear (bara .11g standarden), blev inte så jäkla nöjd. Kanske 3Coms trådlösa presterar bättre....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Nja... när du går åt andra hållet så går du över 1gbit länkarna medan när man går från bostreams nät in till sunet så går den över 10gbit (vilket man även kan se när man tittar på vad routrarna heter i bägge riktningar).

Edit: Kan även tillägga att routingen före förändringen såg ut enligt:

3 0.506 [82.182.3.9] cr1-gig1-7.torgg4.sth.bostream.net
4 0.521 [195.245.240.19] netnod-ix-ge-a-sth-4470.sunet.se
5 0.543 [130.242.80.31] stockholm1.sunet.se

Medan den nu ser ut enligt:

3 0.529 [82.182.5.5] cr2-gig1-1.kungstensg23.sth.bostream.net
4 0.719 [82.182.0.54] cr1-tengig2-1.fredhall.sth.bostream.net
5 0.704 [82.182.0.50] cr2-tengig2-1.torgg4.sth.bostream.net
6 0.682 [195.69.119.19]
7 0.770 [130.242.82.49] stockholm2-POS8.sunet.se
8 0.724 [130.242.80.31] stockholm1.sunet.se

Åter igen - nej!

Du säger "vad routrarna heter i bägge riktningar", det är bara vad interfacen heter. Varje interface har en IP-adress, och således ett eget namn i DNS. Du kan omöjligt med hjälp av en traceroute säga vad interfacet heter som paketen går ut ifrån routern på iom. att TTL endas dekremeteras på det inkommande interfacet. Exempel:

host1-----ifX1-[routerX]-ifX2-------ifY1-[routerY]-ifY2-----host2 host2 = 192.168.0.1 ifX1 = 10.0.0.1 ifX2 = 10.0.0.2 ifY1 = 10.0.1.1 ifY2 = 10.0.1.2

...om du gör en traceroute från host1 till host2 kommer du få något sådant här resultat:

traceroute to host2 (192.168.0.1), 30 hops max, 38 byte packets 1 routerX-if1 (10.0.0.1) 0.771 ms 0.707 ms 0.690 ms 2 routerY-if1 (10.0.1.1) 1.380 ms 1.119 ms 1.115 ms 3 host2 (192.168.0.1) 4.708 ms 4.794 ms 4.715 ms

..om du sedan jämför med den traceroute som du pejstade in ovan så innebär det att du "vet" att linan _fram till_ 82.182.0.50 (cr2-tengig2-1.torgg4.sth.bostream.net) är 10GE, men du kan inte säga någonting om linan mellan "195.69.119.19" och det interface den är förbunden med i routern hos Bostream (CR2).

Så vitt jag vet används det för övrigt inte 10GE för anslutning till Netnod, och jag kan med säkerhet säga att inte Sunet använder den tekniken utan isf. POS/OC192 för 10gbps-anslutningar.

Permalänk
Medlem

Jag sa inte att det ÄR så utan SKULLE KUNNA vara så...

Eftersom bostream har direktpeerig på fler ställen än sol-ix och netnod (och över fetare snören än 1gbit) så skulle aktuella routingen tex kunna vara över 10gbit. Dessutom är det routinghoppet över netnod ett hopp som inte finns med i dnserna vilket inte direkt tillhör vardagen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Jag sa inte att det ÄR så utan SKULLE KUNNA vara så...

Eftersom bostream har direktpeerig på fler ställen än sol-ix och netnod (och över fetare snören än 1gbit) så skulle aktuella routingen tex kunna vara över 10gbit. Dessutom är det routinghoppet över netnod ett hopp som inte finns med i dnserna vilket inte direkt tillhör vardagen.

Snälla vänner ni verkar veta mer än Bostream själva, kan ni inte skaffa jobb där så att det blir rätt för en gångs skull?

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

Traceroute och netlantis (som tyvärr är nere just nu men iaf ) samt ripe.net är dina vänner

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: angående vdsl

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
Teknikern efter samtal via telefon med chef på Bostream:

"Dom kommer inte att göra något åt dina problem, dom följer Tp-Test när dom värderar din hastighet. Du kan ju försöka med att ringa kundtjänst fast dom brukar inte kunna så mycket...

Jag förstår att det är tråkigt för dig men jag kan inte göra mer, det dom skulle kunna göra är att sätta upp en FTP server i stockholm som du kan tanka emot för att få rättvisade värden."

Vill sluta tänka på bostream nu, ska köpa cigg. Känns inte som om en hemsida kommer att göra susen men idg är iaf informerade nu om mitt/vårt projekt

Undrar verkligen vart du får allt ifrån, i din tidigare post skriver du "Han pratade i mobiltelefon med en kille från Bostream (antar det)" Hur kom du då fram till att detta skulle vara någon chef. Plus att det du skriver om tptest endast står att teknikern sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Douhane

...
De har fått förseningar, så det bir inte utbyggt förrens v 30 7-8v försening!!!
Tycker man borde ha bättre koll på hur lång tid det tar att bygga ut telestationerna!
...
Dålig stil av Bostream iallfall tycker jag!

Det är samma för alla bolag i hela Sverige (förutom Telia) under våren. Precis alla installationer har försenats cirka 4-12 veckor eftersom Telia plötsligt under april beslöt att utrusta asmånga stationer med ADSL innan midsommar. Givetvis får konkurenterna omplacera sig sist i kön.

Permalänk
Medlem

Jahaja!.. imorrn skulle min station varit färdig (huskvarna) men jag ringde bostream och nu är det framflyttat för andra gången till vecka 32!!!..det gällde just min station sa tjejen.. Men så sa jag att i linköping har de ju också lyttats fram till vecka 30.. och då kröp det fram att det gäller ALLA stationer som man gick ut med i våras!!

Jag frågade bruden varför jag skulle tro på detta datum när de inte hållit de andra två och det kunde hon inte svara på.

Är det verkligen lagligt att ljuga som bostream gör?

Jag menar.. Jag beställer "26 mbit" (jo jag skriver så för det är vd som står på varenda j-vla affisch på stan) av bostream men jag har ingen möjlighet att få veta i förväg om det blir 26/26 eller 8/1 eller ännu mindre!!

Samtidigt så kan jag inte få nåt besked överhuvudtaget när jag får min produkt levererad!!!

För över detta på bilbranschen tex.. Du beställer och betalar för en porche som enligt försäljaren finns på lager och har 400 hästkrafter men i verkligheten får du en Lada niva med 90 hkr!!!!

Hur många skulle acceptera detta? Svaret är inte en själ på jordens yta!!

Men för bostream går det helt utmärkt att göra likadant och de kommer undan med det!

Bostream skriver på sin hemsida att pts granskar telia och det tycker jag är bra men pts borde ta sig en ordentlig titt på bostream också.

Hade jag vetat att bostream var så urusla hade jag drivit vidare projektet med att få stadsnätet indraget i brf'n.. Nu är den chansen förbi och mitt enda alternativ är bostream för kul bredband.. arghhhhhhhhhhhhh!!

Permalänk

hehe du välkommen till klubben, när bostream lanserade scream i juli förra året stod det på deras hemsida att Vasa i gbg redan var utbyggd och att de andra skulle följa 2 månader senare, nu i Maj var det min polare på Vasa fick sitt scream så puss på dig

Dessutom är VDSL ändå trasigt så du gör lika bra i att vänta ett år tills dom har fixat det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Jag sa inte att det ÄR så utan SKULLE KUNNA vara så...

Okej. Jag reagerade bara på att du drog slutsatser utan att förklara vad du grundade dem på.

Citat:

bostream har direktpeerig på fler ställen än sol-ix och netnod (och över fetare snören än 1gbit)

Vart och med vilka ISP:s har man >1gbps peering? Jag säger inte att det inte är så, men du får gärna berätta mer om du vet.

Citat:

över netnod ett hopp som inte finns med i dnserna vilket inte direkt tillhör vardagen

Kanske inte, men det är dock något långsökt att utgå från att Netnod börjat med 10GE endast pga. att ett IP inte resolvar i DNS...

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: angående vdsl

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mots
Undrar verkligen vart du får allt ifrån, i din tidigare post skriver du "Han pratade i mobiltelefon med en kille från Bostream (antar det)" Hur kom du då fram till att detta skulle vara någon chef. Plus att det du skriver om tptest endast står att teknikern sagt.

Ledsen om mina meddelanden är osammanhängande.

Först inlägget om teknikern var precis efteråt och mitt humör var i väldigt blandade känslor och ville därmed endast delge er situationen som uppstod i mitt hem.

Andra inlägget var skrivet efter mer eftertanke. Det var en kille från bostream han pratade med punkt slut, och i och med att det var han som bestämde att dom inte kunde hjälpa mig vore konstigt om detta inte vore någon i chefsposition, men alla kan ju dra egna slutsatser om det jag skriver givetvis.

Teknikern talade åt personen i fråga ang tp-test. Alltså det var inget teknikern bestämt.

Jag förklarar gärna mer om så önskas. Lovar att jag ska bättra mig i mina inlägg.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killme413
maila själv ?

jag har mailat dom.
Bara undrade om nån annan har gjort de tidigare

Permalänk

Hehhe, någon på gbg-masthugget som kan köra tptest? märkte att dom grejjade med något i morse,
har 11mbit ner TCP nu men fortf. 2mbit up.
Verkar som om dom delvis återställt det som det var innan det pajjade helt iaf.

Permalänk
Medlem

Sitter på GBG/Masthugget. Ringde Bostream idag och klagade på min Upload. Får sammanlagt max 200 kbyte/sec från min ftp, max 70 kbyte/sec och användare. "teknikern" testade att pinga min dator och fick då 30ms, vilket han själv tyckte var lite kasst. Jag har blivit lovad 13/13, vilket jag verkligen inte har. Körde TPtest idag:

TCP
Sändning: 1.92 Mbit
Mottagning: 3.80Mbit

UDP
Sändning: 9.08MBit
Mottagning 9.06MBit

Oftast ligger UDP på ca 12 upp och runt 20 ned om jag inte minns fel, ibland så pajar det på DL i UDP

Permalänk
Medlem

UDP kan vara hur högt som helst,

För min del är det TCP som räknas.
Oftast det man nyttjar ändå

*EDIT*
Kört lite TPTest jag med nu

UDP upload ligger runt 12mbit och download är runt 20mbit eller strax över.

Är ju schyssta värden men de flesta sätt att överföra data på är ju med TCP så schyssta UDPvärlden är lika användbart som kylskåp på nordpolen.

Permalänk

UDP är mycke användbart då TCP ska ligga i närheten och gör det inte det så är det bostream som fuckat upp skiten.