Permalänk
Medlem

Hur många hdd's!?

jag undrar hur måånga hdd's man får plats med på ett modekort? är det så många tills det är slut på palts i burken lr ?

Visa signatur

Nämen, tjena.

Permalänk
Avstängd

ett normalt moderkort har två IDE platser, vilket ger ett max på 4 IDE hårddiskar. Sedan finns det ett interface som heter SATA och på det kan man sätta på en hårddisk per SATA-kontakt. När det är fullt kan man skaffa PCI-kort som har 1 IDE/sata kontakt och uppåt, vanligast är två IDE kontakter tror jag. Sedan beroende på hur många pci-platser ditt moderkort har så kan du slänga in lika många PCI-kort för hårddiskar Vanligast är att cd-romen och dvd'n också sitter på IDE-platser så du får räkna bort plats för sådana om du använder det.

Permalänk
Medlem

tillräkligt för att få rum med pr0n så att du klarar dig till du gifter dig...

Visa signatur

"För människan finns blott tre stora händelser: att födas, att leva, att dö.
Hon vet ej om att hon föds,hon lider av att dö och hon glömmer att leva"

Permalänk
Medlem

Lite off-topic då det inte handlar om antal hårddiskar som kan kopplas till ett och samma moderkort utan berör generell användning - men se även till att du har ström så att det räcker...

Permalänk
Medlem

Hur kan man kolla så att man har ström så det räcker?

Kör själv med 2 HDs och 2 CD/DVD och min ena HD har crashat tre gånger det senaste halvåret Den dyker senare upp som oformatterad och all data är borta.

Skulle det kunna vara pga strömförsörjningsproblem?

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Avstängd

mjäeee

jag kör för tillfället 7 hårddiskar, 1 dvd-rw och ett Barton2500+ system på mitt 360watts agg och det går stabilt. Visst jag börjar närma mig gränsen för vad mitt agg klarar men det har gått lite snoppsyndrom i att ha mycket watt.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en HDD tar upp till 15w vid uppstart och max 8w vid användning så kan man nog ha ett par...

Visa signatur

:-Dennis

Permalänk
Medlem

teoretikst, 2 idekanaler 4-5 pci-platser vilket blir

5*4+4 = 24 st

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Får du inte problem med IRQn då?

Visa signatur

Vacker vetenskap lever längst!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
teoretikst, 2 idekanaler 4-5 pci-platser vilket blir

5*4+4 = 24 st

hmm man kan ju har kontrollerkort som stödjer 8 IDE diskar alltså 8x5 = 40 + 4 = 44

Snackar man sen SATA så finns det väll SATA kontrollerkort som tar upp till 24 diskar tycker jag att jag har sett.

Länk till som har plats för 12 diskar: http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetai...

men om det nu finns med 24 så har vi ju 5x24 = 120 + kanske SATA portar på moderkortet + kanske IDE kanaler också

så en 130 diskar rent fysiskt e nog inte omöjligt men sen hur windows hanterar detta kan man ju fråga sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
teoretikst, 2 idekanaler 4-5 pci-platser vilket blir

5*4+4 = 24 st

Kör scsi
15 diskar per kort (normala kort).
(plus 4 onboard ide)

5 * 15 + 4 = 79 st diskar

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

eller usbdiskar.....129 st

Visa signatur

System1 Intel i5 3.3 ghz, Corsair Vengeance 4gb 1600mhz, 74 gb Raptor 10k rpm & 3tb USB 2.0, ATI Radeon 6870 1gb, BenQ 24" LCD G2420HD
System2 Intel C2D 2.8 ghz @ 3.2 ghz, 2x2gb DDR2, ATI Radeon HD 4850, 250 gb SATA

Permalänk

gurrgurr: 127! inte 129

(kanske USB 2.0 stödjer 129, vad vet jag men gammal vanlighederlig USB stödjer 127 enheter/port)

Dessutom så kanske du har som jag- inbyggd raid på moderkortet, både ide och sata raid vilket blir några fler.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Tja...finns special scsi-raid-kort för 60 diskar...

5 x 60 = 300 diskar

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Eller ett *gäng* seriekopplade FW-diskar...

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Tja...finns special scsi-raid-kort för 60 diskar...

5 x 60 = 300 diskar

om man då laddar upp med 300 diskar á 250gb st så får man ett trevligt litet lagringsutrymme på 75 terabyte! och den som inte nöjer sig med det borde slå sig i huvudet med ett badkar och tänka över sitt storhetsvansinne.

tack och hej.

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanctus
om man då laddar upp med 300 diskar á 250gb st så får man ett trevligt litet lagringsutrymme på 75 terabyte! och den som inte nöjer sig med det borde slå sig i huvudet med ett badkar och tänka över sitt storhetsvansinne.

tack och hej.

Man har nog ett ordentligt storhetsvansinne om man tror att man kan slå sig själv i huvet med ett badkar.

Permalänk
Medlem

Och om man har 75 Tb

Visa signatur

:-Dennis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanctus
om man då laddar upp med 300 diskar á 250gb st så får man ett trevligt litet lagringsutrymme på 75 terabyte! och den som inte nöjer sig med det borde slå sig i huvudet med ett badkar och tänka över sitt storhetsvansinne.

tack och hej.

Ska vi ha en liten tävling:
Hur många år kommer det dröja till Sanctus kommer få äta upp det där uttalandet

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Medlem

jag tror fortfarande på USB-förslaget... 127 enheter per USB-kontroller.. så om man slänger in 5st Högkvalitativa USB-kontrollerkort som exempelvis har 4st separata cpu's, en för varje port (vi räknar med 4st portar per kort för enkelhetens skull) så blir det:
5 kort * 4 kontroller * 127 enheter per port = 2540enheter... * 300Gb HDD kanske... Well, You do the math from here on
Men jeflar vad många USB-hubbar man lär behöva

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk

Hur e det med USB gämfört med FireWire??

Kan man itne koppla dem efter varandra i Firewire??

alltså fårn disk till disk??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanctus
om man då laddar upp med 300 diskar á 250gb st så får man ett trevligt litet lagringsutrymme på 75 terabyte! och den som inte nöjer sig med det borde slå sig i huvudet med ett badkar och tänka över sitt storhetsvansinne.

tack och hej.

I dagsläget finns det inga 250 gb scsi diskar högsta jag har sett e 146.8 en sån kostar runt 6500 kr då blir det 300x146.8=44040 ungefär 44 tb kostnaden för de blir
1 950 000 kr vilket e mycket! ungefär 2 miljoner kronor