Permalänk

SATA problem

Har precis fått hem en ny leasingdata som det sitter en 160gig SATA disk i. Det var XP på den och enbart 1 enda partition ( C: ) på 160 gig.

Ville lägga in windows 2000 professional så la i win2k pro skivan och startade om datan. Bootade med skivan och valde därefter att ta bort partitionen C: som jag brukar. Sen partitionerade jag upp den i 10 gig för C: men resterande fick bara två streck ( -- ) före storleken.

Men jag körde installationen på C: ändå och det fungerade utan några felmeddelanden, när den sedan startade om så gick den in i installationsdelen igen? Den borde gått in i Setupdelen. Nu när jag försöker starta om så står det " Operativsystemet kan inte startas " Vad kan det vara för problem?

Försökte även med den medskickade Recoverycdn och hela installationen funkade fint la bara 1 partition nu på 160 gig som det var och installationen funkade fint. När den startade om så lät jag den gå förbi " Tryck på valfri tangent för att starta med cdn " eller hur det nu står, som jag brukar göra. Då kom det fram igen " Operativsystemet kan inte startas "

Någon som vet vad problemet kan vara? Känns frustrerande då det aldrig hänt förut Iofs har jag aldrig haft en SATA disk förut men ska väl inte vara annorlunda?

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem

har du dos disketter??? i så fall kan dom komma väl till pass...

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk

Har inga dos disketter. Men kan fixa.

Hur kan dom komma väl till pass? Vad ska jag göra med dom?

Du menar bootdisketter right ?

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk

GA-8IPE1000 Series
P4 Titan Series Motherboard

Står det i manualen.

Datorn är splitterny och ihopsatt, funkade innan med XP.
Det är en leasingdator btw ifall det nu skulle ge några fördelar i hur det kan tänkas vara.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem

I och med att det är en P4 du har så antar jag att du har ICH5 chipet.
Och det har ju native stöd för S-ATA så då ska du inte behöva några disketter med drivrutiner på.
Men det borde ju funka så som du gör. Ta bort alla partitoner och skapa en ny C: på 10GB och formater den till NTFS. Sen skapar du dom andra partitionerna och fortsätter installationen. Det borde ju funka, och du ska ju inte starta på cd´n efter första omstarten men det verkar det inte som du har gjort.
Så jag vet inte riktigt vad det kan vara för fel, du får mixtra lite

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matti
I och med att det är en P4 du har så antar jag att du har ICH5 chipet.
Och det har ju native stöd för S-ATA så då ska du inte behöva några disketter med drivrutiner på.
Men det borde ju funka så som du gör. Ta bort alla partitoner och skapa en ny C: på 10GB och formater den till NTFS. Sen skapar du dom andra partitionerna och fortsätter installationen. Det borde ju funka, och du ska ju inte starta på cd´n efter första omstarten men det verkar det inte som du har gjort.
Så jag vet inte riktigt vad det kan vara för fel, du får mixtra lite

Det är som du säger ICH5.
Jag har testat formatera om och om igen. Fast bara genom win2k skivan iofs fast borde fungera det med? Jag har inga startdisketter så jag kan köra fdisk men borde väl ge samma resultat som med skiva?

Står fortfarande bara "Operativsystemet kan inte köras" när den ska in i setupen. Kör inte genom cdn efter den kopierat in filerna och rebootat.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma