Permalänk

Hjälp mig att välja datordelar..

Hej, några här har väl sätt i en tidigare tråd att jag försökt fixa ihop lite hårdvara från JMEDATA..

men nu hade jag tänk att ni kan få hjälpa till att välja datordelar för max drygt (Inte exakt) 20 000 :- exklusive chassi.

jag hade tänkt mig något sånt här och här

Hit me.

EDIT: Ni kan dessutom tipsa mig om en bra TFT-skärm @ 19"

Permalänk
Medlem

INTE JMEDATA, största överprisföretaget som finns, beställ från datorbutiken. Tycker jag iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk

nforce3 250Gb kort
valfri A64
Ati x800
Hitachi 7k250/ WD raptor
Kingston KHX3000 Cl2

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Jag har funnit JMEData billigare iaf, bland de saker jag beställt iaf till datorn. Sen såklart så finns det ju varor där ena parten är billigare.

Permalänk
Medlem

www.datorbutiken.se är ju fan 1200:- billigare på själva CPU:n bara, hur har du letat egentligen ? ; )

Permalänk
Medlem

1.
En stor fördel med att bygga ihop en dator själv är att man kan välja delar från olika butiker för att få det bästa priset.
Bestäm vad du vill ha, gå in på http://buggy.no-ip.com och leta reda på var du köper den billigast och köpt den där.

2.
Jag skulle inte lägga 5k på en processor. Det är inte värt det när du får en processor som presterar nästan lika bra för mycket mindre pengar. Gå ner ett snäpp i alla fall (du märker inte skillnaden (förutom i plånboken - om du inte väljer att lägga pengarna på något annat i datorn)).
Du får en 3200+ för 2375kr på datorbutiken.com (taget från buggy). Det är mindre än hälften mot den du tänkt köpa! Och tro mig du märker ingen skillnad alls, visst du kanske tjänar x antal poäng i benchmarkprogrammen men det är inget som spelar någon roll när du använder datorn - till att ex. spela.

3.
Processorn du har valt ingår det fläkt med. Men du köper även en Zalman CNPS7000A-CU fläkt?
Om du inte ska ha den boxade fläkten så välj en processor utan fläkt.

4.
Istället för att köpa en 3400+ skulle jag kanske köpa en 3200+ och lägga till så att du får 1024 MB i ram i stället. Men det beror lite på vad du ska med datorn till om du behöver det.
Själv tycker jag som sagt att det är ett bättre val.

5.
Nu är inte jag en gamer, men ang. grafikkortet så skulle jag inte heller där köpa ett grafikkort för 5k.
Jag skulle köpt ett 9800pro för ~2k.

Det räcker gott och väl och satsa istället på att uppgradera än att köpa en dator för så mycket pengar som möjligt så att den ska hålla länge.
För köper du ett grafikkort idag för 2k så kan du köpa ett grafikkort om ett halvår för under 3k som piskar skiten ur det där grafikkortet (kanske inte riktigt men du förstår poängen i alla fall). Men det är min åsikt, många tycker ju om att ha "onödigt" många FPS.

6.
Kasta ut floppyn
Jag skulle aldrig bygga en dator med diskettstation idag. Visst, det är inte mycket pengar men att ha en floppy på en så modern dator sänker intrycket på datorn rejält

Om du går ner ett snäpp på processorn och går ner till ett Radeon 9800 pro och kör med 1024 mb i ram så tjänar du ungefär 4000 kr. De kan du lägga undan i en speciell hög för datoruppgraderingar. Det betyder ju att du kan köpa två st. grafikkort i framtiden för ~2k var. Om du då lägger till tusen kronor varje grafikkort så får du två riktigt bra grafikkort som du kan köpa när du behöver det. Tro mig, det andra grafikkortet du isåfall köper om du gör så kommer piska skiten ur det du valt nu och inte kosta så mycket mer.

Sen om jag ska blanda in mina personliga åsikter lite mer så skulle jag köpa ett dual Operton system för 20k istället om jag hade pengarna.
Men återigen, det beror på vad du gör med datorn. I spel så tjänar du inget, utan snarare förlorar lite på att ha två processorer.

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=77633

2000:- billigare. Snabbare diskar, nyare moderkort, snabbare DVD brännare. .

Permalänk
Medlem

ser att du funderar på en amd64 boxed med fläkt vilket gör att du inte bör köpa en zalman fläkt också? om du vill ha en zalman köp inte en boxed processor.

Visa signatur

Athlon64 3200+ | MSI K8T NEO-FIS2R | Kingston 1024 PC3200 | Connect3D Radeon 9800Pro | Seagate 160GB SATA | Antec Midi Tower

Permalänk

skillnaden mellan JMEDATA och datorbutiken är väl inte såå jättestor skillnad på.. priset..
JMEDATA.se

Datorbutiken.com