Linux torterar mina hårddiskar

Permalänk
Medlem

Linux torterar mina hårddiskar

Jag har märkt att mina hårddiskar aldrig varvar ner i linux, hur kan jag fixa detta? Mina hårddiskar blir fruktansvärt varma när de får gå precis hela tiden också tror jag inte att det är så bra för lagren i dem heller.
Helst så skulle jag ha som i windows så att alla varvar ner efter en viss tid, problemet är väl att systemet gärna vill skriva en massa loggar till systemdisken så den aldrig får vila endå men det kanske finns någon bra lösning till det också?
De andra hårddiskarna jag har borde man ju kunna ha i standby utan problem när de inte används.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

hdparm och apm hittar du sånt... men dock är det problem med loggarna, men sånt kan man nog mixtra till lite med diskcachen.

men ett bättre tips.. kyl dina diskar.
en uppstart av en disk motsvarar 6-8h vanlig drift... slitages-mässigt.

Permalänk
Medlem

Re: Linux torterar mina hårddiskar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Jag har märkt att mina hårddiskar aldrig varvar ner i linux, hur kan jag fixa detta? Mina hårddiskar blir fruktansvärt varma när de får gå precis hela tiden också tror jag inte att det är så bra för lagren i dem heller.
Helst så skulle jag ha som i windows så att alla varvar ner efter en viss tid, problemet är väl att systemet gärna vill skriva en massa loggar till systemdisken så den aldrig får vila endå men det kanske finns någon bra lösning till det också?
De andra hårddiskarna jag har borde man ju kunna ha i standby utan problem när de inte används.

Om du kör metalog som logger så kan den buffra skrivningen.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
hdparm och apm hittar du sånt... men dock är det problem med loggarna, men sånt kan man nog mixtra till lite med diskcachen.

men ett bättre tips.. kyl dina diskar.
en uppstart av en disk motsvarar 6-8h vanlig drift... slitages-mässigt.

Ska kolla lite i mansidorna till hdparm och apm då. Mina hårddiskar sitter redan på kylflänsar men de blir lite onödigt varma endå, några fler fläktar i burken vill jag inte ha då de för oväsen :/
Sen borde ju energiförbrukningen och därmed temperaturen i mitt rum bli lägre om hårddiskarna får varva ner, vilket inte händer om man skaffar fläktar.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Sen borde ju energiförbrukningen och därmed temperaturen i mitt rum bli lägre om hårddiskarna får varva ner, vilket inte händer om man skaffar fläktar.

En vanlig hårddisk drar runt 7 watt när den inte skriver till disken, så har du inte en jävligt stor bunt diskar i dattan din lär du knappast märka skillnad på rumstempen.

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kloppe
En vanlig hårddisk drar runt 7 watt när den inte skriver till disken, så har du inte en jävligt stor bunt diskar i dattan din lär du knappast märka skillnad på rumstempen.

Jag har några hårddiskar, ja (6st) och rummet är rätt så litet. Det märks faktiskt skillnad på om de varvar ner eller inte (dvs om datorn idlar i windows vs i linux över en natt).

Jag får inte fart på APM, när jag skriver apm, apmd eller något annat kommando som har med apm att göra så svarar den:
No APM support in kernel
trots att jag har det.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Jag får inte fart på APM, när jag skriver apm, apmd eller något annat kommando som har med apm att göra så svarar den:
No APM support in kernel
trots att jag har det.

Kör du SMP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Kör du SMP?

nope

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu