Permalänk
Medlem

Fundering kring nollan i mobilnr

Har ett mobil nummer , 073-0xxxxxx.

Det jag undrar lite över är när jag går in och ska söka efter mitt nummer i Hitta.se, så får jag se att man uteslutit nollan i telefon nummret. Så det man nu undrar lite över, är om det går att ringa mitt nummer utan första nollan i mobilnummret ?

Tycker det är lite underligt att man inte har tagit med första siffran i nummret i nummer upplysningen.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirk Bork
testa

Har skickat ett mess till Teila för förfrågning, så jag väntar och ser vad dom säger.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare att bara testa?

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk

Varför inte bara testa att ringa från din hemtelefon till din mobiltelefon och utesluta nollan?

EDIT: För långsam...;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzly-WD
Varför inte bara testa att ringa från din hemtelefon till din mobiltelefon och utesluta nollan?

EDIT: För långsam...;)

Jag tycker om att få email.

Sen har jag ingen hemtelefon, utan har bara nallen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så finns det inga mobilnummer med mindre än 10 siffror, så det hade nog aldrig kopplats upp.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Funkar väl likadant som med hem-nummer, om man har t.ex. 011-xx xx xx (riktnummer Norrköping i det här fallet) så byter man ut mot +46 11 xx xx xx vid samtal från utlandet, likadant vid mobilsamtal, det blir alltså +46 73 xxx xx xx.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

instämmer med Nidhogg.. men eftersom alla riktnummer börjar på 0 så ärdet lite konstigt att dom itne skrivit med den..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pipen
instämmer med Nidhogg.. men eftersom alla riktnummer börjar på 0 så ärdet lite konstigt att dom itne skrivit med den..

Det är inte rikt nummret som det är frågan om. Utan mitt mobil nummer. Mobilnummret börjar med en nolla. Det har inget med rikt nummret att göra.

Utan rikt nummret är, som jag sa tidigare 073. Utan det är första siffran i mitt mobilnummer som en nolla som man inte har tagit med i Nummer upplysningen. Och det är det som jag är lite funderas över.

Inget annat.

073-0xxxxxx.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

den nollan eller eller 3:an som står efter e beroende på vilken operatör du du har.

Permalänk
Medlem

De har väl skrivit fel helt enkelt...

Permalänk
Hedersmedlem

Eller så har de numrena lagrade i nåt databasformat som tar bort inledande nollor då dessa sällan betyder nåt. Ett liknande fenomen i Excel höll på å göra mej vansinnig när jag skulle göra en personnummerlista på jobbet, där de fyra sista siffrorna skulle vara i egen kolumn för att kunna döljas vid utskrift. Många i listan hade inledande nollor i de fyra sista. Tog en stund att hitta rätt cellformat för att få Excel att låta bli att sudda ut dem.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Eller så har de numrena lagrade i nåt databasformat som tar bort inledande nollor då dessa sällan betyder nåt. Ett liknande fenomen i Excel höll på å göra mej vansinnig när jag skulle göra en personnummerlista på jobbet, där de fyra sista siffrorna skulle vara i egen kolumn för att kunna döljas vid utskrift. Många i listan hade inledande nollor i de fyra sista. Tog en stund att hitta rätt cellformat för att få Excel att låta bli att sudda ut dem.

Ja, jag snackade med Telia i dag. Och det måste vara något "program" fel hos Nummerupplysningen [ hitta.se ], för nollan måste vara med för att man ska kunna nå mig på nallen.

Visa signatur