Permalänk
Medlem

Vill lära mig!

Tja!

Skulle vilja lära mig att använda linux så jag behöver er hjälp.

Vilket ska jag börja med? Redhatt?
Finns det bra böcker man bör läsa?
Ska jag lägga det på en annan partition? Hur stor bör den vara? Funkar det med dubbla OS med win XP?

Div. tips mottages mycket tacksamt!

/Micke

Visa signatur

-AMD Athlon XP2400 -768 MB DDR -GF4Ti4200 -EP8K -Maxtor 30GB + Maxtor 80GB

Permalänk
Medlem

Vilket ska jag börja med?

SÖKA! LÄSA MANUALER...

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Vilket ska jag börja med?

SÖKA! LÄSA MANUALER...

Inte konstigt att många blir bortskrämda att använda linux när de får såna svar.

Svårt att säga vilken som är den bästa distributionen men Fedora(Redhat) och Suse är två lättanvända och lättinstallerade.
Du bör även lägga den på en annan partition så inna du installerar ser du till att du har utrymme till åtminstone en ext(2,3) partition och sedan en swap (swap partitionen rekomenderas att vara lika stor som dit ram-minne). Åtminstone Fedora och Suse installationen kommer då automatiskt att hitta din windows partiton och lägga till den som ett alternativ i bootloadern.

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan jag körde Mandrake, men den har länge varit en väldigt "nybörjarvänlig" distro.

Frågan är vad du vill göra, vill du
1) Komma igång med Linux direkt, och bara testa lite?
eller
2) Verkligen lära dig hur Linux fungerar?

Om 1) ovan, testa Mandrake, Fedora eller SuSe. Du kan även testa en livecd med Knoppix, då kan du köra ett komplett linux-system direkt från cd:n utan att röra något på din hd.

Om 2), så rekommenderar jag att testa gentoo, men då måste du vara beredd att läsa ganska mycket dokumentation. Gentoo har dock ett utmärkt forum där man kan få hjälp, men folk blir mycket mer hjälpsamma om man läst på innan man frågar.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

om du har problem med något rekommenderar jag alla trevliga howtos på nätet bara att söka med en sök motor

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem

tack för tipsen!

Visa signatur

-AMD Athlon XP2400 -768 MB DDR -GF4Ti4200 -EP8K -Maxtor 30GB + Maxtor 80GB

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill lära dig så kör LFS (Linux from scratch)
http://www.linuxfromscratch.org/

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

det där med "swap" fattade jag inte riktigt.. nån som orkar förklara hur man gör?

Visa signatur

-AMD Athlon XP2400 -768 MB DDR -GF4Ti4200 -EP8K -Maxtor 30GB + Maxtor 80GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Priest86
det där med "swap" fattade jag inte riktigt.. nån som orkar förklara hur man gör?

Linux motsvarighet till Windows "pagefile.sys" (väldigt simplifierat), dvs när linux tycker den har lite dåligt med RAM kommer den att "swappa" ut en del minne till swap-filen på hd:n. Normalt har man swap:en på en egen partition med ett speciellt swap-filsystem. Men oroa dig inte, det kommer att förklara sig om du installerar typ Mandrake.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?