Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Jag tycker att man, objektivt, måste erkänna att Nvidia erbjuder en bättre produkt den här generationen. Förra generationen var det ATI som var bättre.
Som konsument handlar det om att få så mycket som möjligt för sina pengar. Och då är det inte viktigt om det är ett ATI eller Nvidia-kort. Att vara trogen ett märke, sk fan-boy, är dumt och straffar sig ofta. Så fort inte favorit-märket är bäst lurar man sig själv och köper sämre prylar. Helt i onödan!!

För egen del har jag ett 6800 Ultra som ska hämtas på måndag. Men nästa generation är det mycket möjligt att det blir ATI om jag får se bevis på att deras kort är bättre.

Håller med dig att nVidia har bättre produkter denna generation utom precis i toppen. X800XT (PE) är snabbare i majoriteten av nya spel så det kan man knappast kalla en sämre produkt IMO. Tycker ATI gjort bort sig rejält denna med generation.

Permalänk

Tjena tjabba hallå.

Nu vet jag inte om du har beställt ditt kort men.
Igentligen borde man vänta, det mesta drivrutinera är i beta stadit.
Och dom nya spelen har inte kommit än.
Nån som vet vad det nya spelen kommer ha för grafikkort motor?
Men som många ATI fan boys skriver, man ser ingen skillnad mellan +/- 10fps. Har sätt detta många ggr.

Sen dom som klaggar på Nividas Dx9, det var förra generationen som dom var riktig kasa

PS
Är backis så kan vara lite stav fel m.m men det får ni leva med

Permalänk
Medlem

Ett GeForce 6800 Ultra är beställt.
Stod och valde mellan ATi och nVidia och valet föll på nVidia för att det känns mer stabilt. Har kanske lurat mig själv, men jag tror också på att det är mer kräm i kortet och att rätt drivrutiner väcker krafterna i kortet till liv. Och skulle så INTE vara fallet så är det fortfarande ett grymt bra kort.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
tyvärr Ro.ARM, jag håller inte med dig.

förr i tiden, när första generationen av radeon kort fanns ikring... de fick pris efter pris av tidningar, på grund av deras höga bildkvalitet. de har alltid haft den, högkvalitets renderingar, det är mjukvara, javisst.

Mjukvarumessigt så är ati mil framför nvidia, och det beror allt på deras render fusk för att offra kvalite för en gnutta mer hastighet.
det har dock inte alltid varit så.

Det var förra generationen som Nvidia fuskade för att få bättre resultat i tester. Dvs man körde , med hjälp av drivarna, ibland Dx8 grafik och försökte få folk att tro att det var Dx9(för att förenkla lite). Men de nya korten i den här generationen har inget behov av att man tar till sådana metoder. Tyckte inte det var bra och valde därför att inte köpa något Nvidia-kort förra året.

Fast för övrigt tycker jag inte att man kan se någon stor skillnad på bildkvalite. Äger och har ägt flera både ATI och Nvidia-kort.
Inga tester jag läst nämner att 6800-korten skulle ha dålig bildkvalite jämfört med den här generationens ATI.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Föresten ATI ertappades ju också med drivis-fusk hos denna generationens grafikkort. Kommer inte exakt ihåg vad det va, men sweclockers hade en artrikel om det. Så numera är dom väl lika goda kålsupare båda. Eller så är frågan nu "vem fuskar mest" eller "ÄR det fusk att optimera" etc etc.

Man blir ju trött.

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trauma
Föresten ATI ertappades ju också med drivis-fusk hos denna generationens grafikkort. Kommer inte exakt ihåg vad det va, men sweclockers hade en artrikel om det. Så numera är dom väl lika goda kålsupare båda. Eller så är frågan nu "vem fuskar mest" eller "ÄR det fusk att optimera" etc etc.

Man blir ju trött.

Går ju att diskutera om det är fusk om det ger exakt samma bildkvalite. Jag anser att det inte är det, så länge inte bildkvaliteten försämras alls så tycker jag det är ok. Men alla är inte av den åsikten.

Permalänk
Medlem

Får nog hålla med S_Z. Det som det nakna ögat inte kan se kan ju inte spela någon roll. Alla optimeringar som leder till snabbare prestanda utan att kvaliteten berörs är ju egentligen inget annat än framsteg. Det är nvidias gamla "fusk" som för evigt smutsat ner ordet "optimering" i grafikkorts världen. Hör man numera optimering tänker man genast fusk

Man ska kanske sluta vara så nitisk. Jag tillhör den "blinda" typen av spelare som aldrig skulle lyckas se skillnad på små "fusk"-optimeringar.

Var det föresten nån som kommer ihåg vad det var som ATI anklagaes för nu nyligen för fusk. Jag kan inte hitta artikeln. Det var nån optimering, som vissa ansåg vara fusk. Men sen har jag för mig att det hela lades ner till ATI´s fördel, men jag är inte säker för jag såg inte slutet.

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Det handlade om ATIs trilinear filtrering. ATI har en filteralgorithm som gör så att den använder trilinear överallt där den anser att det behövs, alltså där det skulle synas om det inte var trilinear. Men det är alltså inte trilinear filtrering överallt och detta anser vissa som fusk, även om man inte kan se någon som helst skillnad. nVidia har en liknande optimering men den ger inte riktigt lika bra resultat även om man i de flesta fall inte ser någon skillnad där heller. Vissa menar att man måste ha "riktig" triliear för att kunna göra rättvisa jämförelser vilket jag inte håller med om. Om bildkvaliten är precis den samma med och utan optimeringen men optimeringen ger högre prestanda vem i hela fridens namn är då intresserade av att köra utan denna optimering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rascali
Beror ju lite på vad du tänker spela, ATI har visat sig vara värdelösa i doom 3 t.ex.

Visst, nVidia korten är klart bättre i Doom3 men att säga att X800XT är värdelöst i Doom3 skulle jag vilja kalla en stor överdrift! När AA/AF används är Ultran som mest dryga 10 fps snabbare än X800XT, i de flesta fall mindre än så. Skulle knappast kalla det värdelöst.

Permalänk
Medlem

Håller med. Skillnaden är minimal. Dessutom är ju som sagt doomIII skapat med 6800 i åtanke. Detta optimerade nvidia spel har på något sätt blivit verktyget för jämnförelse av grafikkort. Ofta låter det typ så här:

- Vilket kort tycker du är bäst Olle?
- Nvidia 6800 Ultra så klart, öööhöö ööh
- Varför det då?
- För det e klart snabbast i DOOM3 ju, öööh ööhhöö
- Men i alla andra spel vinner ju X800XT PE
- Men det e klart snabbast i DOOM3 ju, öööh öööhhhöööh
- Jo men det finns så många andra spel. Om nu X800XT PE vinner flest tester, är inte det bäst då?
- Nääää, öööh öööh
- Varför?
- För det e klart snabbast i DOOM3 ju, öööh ööhööhöö
- Just

Så verkar det ofta låta. Kanske något överdrivet dock.

Sitter förtvivlat o väntar på en grafikkortstillverkar recension/benchmark så man kan se vilket X800XT PE som är bäst. Just nu lutar det åt antingen ASUS eller HIS ICEQII kort. Skulle dock vara kul att se någon recension innan.

Finns det mot förmodan någon som har något av ovan nämnda kort och kanske kan berätta nåt?

Egentligen skulle man iofs vilja vänta till cat4.9 för att se prestanda då. Om man vid det tillfället mäter cat4.9 mot nvidias senaste. Baserat på det hade man sen kunnat göra ett bra köp. HL2 har nog kommit då oxå. Men vem fasiken vill vänta, grrrrr.

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Trauma haha det va en kul jämnförelse

Man kan vända på det med

- Vilket graikkort tycker du är bäst Olle ?
- ATI .. utantvekan
- Jasså?, men är det så självklart ?
- mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
- Vaddå då ?
- Nvidia grafikkort är så jävla dåliga i bildkvaliten att man inte ser någonting när man spelar!
- Men tycker du inte själv att det är en rätt brutal överdrift, 99% ser/tänker inte ens på den minimala skillnad som verkligen finns.
- öhhhhh... Nvidia kort har så jävla kass bildkvalitet
- Har du ens sätt skillnaden själv ?
- öhhhhh... Nä för Nvida har så jävla kass bildkvalitet
- Tror du själv dom skulle sälja miljontals grafikkort om bildkvaliteten varit så hemsk?
- öhhhhh... Nvida har kass bildkvalitet
- ?

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem

Borde man inte jämföra X800XT PE och 6800Ultra Extreme istället?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Borde man inte jämföra X800XT PE och 6800Ultra Extreme istället?

Nä. Prismässigt ligger XT PE och Ultran i samma nivå. Dessutom så finns det inga XT i AGP utförande.

Permalänk
Medlem

Tja, kanske vore det mest rättvist. XT PE är ju ATI´s överklockade orginalchip och EXTREME är nvidias överklockade orginalchip. Eller vad vet jag. PE är ju väldigt vanligt men EXTREME finns väl bara på 1 Gainwaldkort så vitt jag vet.

Undras om EXTREME är snabbare än PE allt igenom. Har inte sett något test med EXTREME kortet som är 50Mhz snabbare. Undras hur varmt det blir???

ATI kanske planerar att möta EXTREME med ett XT PE PE eller nåt

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trauma
Tja, kanske vore det mest rättvist. XT PE är ju ATI´s överklockade orginalchip och EXTREME är nvidias överklockade orginalchip. Eller vad vet jag. PE är ju väldigt vanligt men EXTREME finns väl bara på 1 Gainwaldkort så vitt jag vet.

Undras om EXTREME är snabbare än PE allt igenom. Har inte sett något test med EXTREME kortet som är 50Mhz snabbare. Undras hur varmt det blir???

ATI kanske planerar att möta EXTREME med ett XT PE PE eller nåt

eVGA har ett extreme kort med. Och ja 6800UE vinner nästan alltid över X800XT PE. Dock kostar kortet ca 30-40$ mer. Har inte sett svenska priser så det är lite svårt att säga de svenska priserna. Detta är rekommenderade priser från nVIDIA i dollar

6800NU = 299$
6800GT = 399$
6800U = 499$
6800UE = 549$

har läst detta någonstans på nvidias hemsida men orkar inte leta upp det igen.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

Jag väljer den som Komplett får in fortast i lager.
Sån fanboy är jag och så mycket bryr jag mig

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
eVGA har ett extreme kort med. Och ja 6800UE vinner nästan alltid över X800XT PE. Dock kostar kortet ca 30-40$ mer. Har inte sett svenska priser så det är lite svårt att säga de svenska priserna. Detta är rekommenderade priser från nVIDIA i dollar

"Nästan alltid" tycker jag är en liten överdrift. Verkar inte som UE är så mycket snabbare än U i de flesta fall: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2113&p=1

Här använder dom ett överklockat U, inte riktigt ett UE men nästan så det ger ju en fingervisning: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/graphics-cards...

Tycker inte 6800UE verkar vara ett prisvärt kort, inte för den lilla extra boost man får över ett U. Skulle hellre lagt pengarna på ett U och klockat upp det lite i så fall.

Permalänk
Medlem

Var det ATi som för ett par år sedan hade någon slags mjukvara till sina kort så att man kunde se genom väggar etc. i exempelvis Counter-strike? Om jag minns det rätt så var det inte det huvudsakliga syftet med mjukvaran/drivarna, men de möjliggjorde att man kunde fuska.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem

va???

--------------------- offtopic---------------------------
VA? Menar du wallhack? Inte va väl det ATI? Det är väl ett hack. Om det var ATI som skapade wallhack så va det fan Nvidia som skapade Aimbot.
---------------------ontopic-----------------------------
Tack för länkarna till 6800u EXTREME testerna. Jag har letat efter dom Tackar

Intressant läsning. X800XT PE har dock fördelen att i majoriteten av spel slår den hårt när man använder AA+AF. Det gillar jag.

Funderar på att beställa ett HIS ICEQII X800XT PE eller ASUS X800XT PE. Tror ni dessa e bra? Alla andra från connect3d och club3d etc etc verkar vara samma skräp. HIS har dock den feta ICEQII fläkten och ASUS är ju bara ASUS

Annars får det bli ett Gainwald 6800 Ultra EXTREME 450Mhz.

Det står mellan dessa 3 nu kan jag tycka.

EDIT: Oj såg just nu priset på Gainwald 6800UE gulp.

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Det var inte ATi, det var Asus i sina drivrutiner till Nvidiakorten som pillade med nåt sånt vad jag minns
Wallhack alltså.

Permalänk
Medlem

Doom3-fantasterna säger såklart 6800, men vad händer sen då? doom3 kör så bra på 6800 på grund av opengl, men nästan alla andra nya spel kör ju med d3d. Möjligt att jag har fel, men ati presterar faktiskt bättre än nvidia enligt majoriteten av prestandatesterna.

Visa signatur

Dell: P4 3,2 EE, 1024m DDR 400 mhz, Leadtek 6800LE 16/6, 345/830,
2*120gb SATA, Dell 19" TFT
3dmark03: 11600 3dmark05: Feta artifakter :(

Permalänk
Medlem

Nu är valet gjort.

Det blir ATI Radeon X800XT PE

Det som fick bägaren att rinna över var 2 saker:
1. Den fina prestandaökningen från cat4.7 till cat4.9. Detta lovar goot för framtiden att ATI kan fixa till sina drivers så bra och så snabbt.
2. Den eminenta herr S_Z inlägg ovan med länkar till 2 tester varav speciellt denna (http://www.xbitlabs.com/articles/vi...cards-2004.html) visar att ATI krämar ifrån Nvidia nästan alltid när AA+AF användes och upplösningen höjs.

Med det system jag har vill jag köra i antingen 1280x1024 eller 1600x1200 och med 4AA+16AF. Och i dom lägena är X800XT PE alltid snabbast.

För andra året irad kommer nu Nvidia 2:a igen.

Nu är bara frågan: ska man köpa ASUS eller HIS ICEQII?

/ps: Tack för länken S_Z

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Hedersmedlem

ICEQII är omöjlig att få tag på och har inte ASUS kortet heatpipes?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

När kommer PCI-Express komma? ska köpa en dator om 2 månader typ och undrar om det är värt det? kommer bli Amd64 3500,6800GT kanske x800xt PE

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Nu har det gått ett tag. Nvidia tycks fortfarande leda, men det är väl bara för att rösterna är gamla

Idag hade alla röstat på X800XT PE eller hur

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk

För mej var valet ganska enkelt Jag beställde ett ATI Radeon X800XT PE
Det bara känns som om det är ett bättre kort

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Japp x800XT PE verkar helt klart vara det mäktigaste kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
För mej var valet ganska enkelt Jag beställde ett ATI Radeon X800XT PE
Det bara känns som om det är ett bättre kort

Har du fått ditt kort? Om JA, hur var det?

Helt rätt pojkar. X800XT PE verkar regera. Rösta på nu för jag vägrar avsluta denna tråden med nvidia i ledningen.

...Vadå opartisk?!??

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Gef!

Hahaha det är lite kul... på alla ATi fanboy sidor så är X800XT PE typ dubbelt så bra som Geforce (man kan ju undra vilket Geforce de satte in och sa att det va 6800 ultran), men på de riktiga testerna som typ ATi och nVidia gjorde själva så var det rätt jämnt. (Kolla bådas hemsidor). Jag är inte riktigt säker men var Geforce bättre på D3d å ATi på opengl eller tvärtom? Iallafall det jag menar är att båda två är gigantiskt bra kort men jag gillar nVidia så det får bli mitt val!

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Ett 6800 från Gainward.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.