Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan
Jag med. Fanboys finns ju alltid. Dock tycks dom regera här eftersom x800xt pe klart är snabbast. Trots detta leder Nvidia omröstningen.

Båda korten är ändå väldigt bra men på olika saker. Dom presterar väldigt olika ibland och därför är det svårt att bedömma. Även om det enda kortet är mycket snabbare i ett visst test så klarar bägge korten det bra trots allt då dom är grymt snabba redan. T.ex så är ATi korten nästan alltid snabbast i Direct3D och i höga upplösningar. Med AA/AF på är dom väldigt snabba, speciellt i Direct3D. I OpenGL är nVidia snabbare, oftast även med AA/AF. Dock så brukar ATi korten komma närmre nVidia korten i prestanda när man kör AA/AF i OpenGL. Om ATi får ordning på sina drivrutener när det gäller OpenGL prestanda så kommer det bli tufft för nVidia. Vad jag vet så kan ett ATi kort rendera allt som ett nVidia kort kan. Det är bara en hastighetsskillnad. Dock kanske PS3.0 erbjuder bättre tekniker för ljuseffekter osv men detta kan man göra med shaders. ATi korten har ju väldigt kraftfull shaderprestanda vilket är tur.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Bra skrivit Sledgehammer. Är det någon som sett några benchmarks i nya spel? tex rome: total war och Counter Strike: Source officiela

Permalänk
Medlem

Jag valde ett ATI för deras design och för strömförbrukningen. Ati har ett mycket smidigare kort som inte kräver lika mycket ström som Nvidia's kort.
Det tycker faktiskt jag är viktigare än några fps i något spel. En annan sak är ju hur grafiken ser ut. Jag upplever att ATI's grafik är lite "mjukare" och Nvidia's lite "hårdare", utan att säga att det ena ser bättre ut än det andra. Men det är ju bara vad jag tycker. Att argumentera över vilket som är bäst tycker jag är meningslöst. Det bästa vore om det kunde komma flera tillverkare av hög presterade grafikkort, för då skulle korten antagligen inte kosta så mycket pengar som dom gör idag.

Visa signatur

P4 3.0 Epox 4PDA3i 2048 Mb Asus AX800 Pro All Watter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niobe
Jag valde ett ATI för deras design och för strömförbrukningen. Ati har ett mycket smidigare kort som inte kräver lika mycket ström som Nvidia's kort.
Det tycker faktiskt jag är viktigare än några fps i något spel. En annan sak är ju hur grafiken ser ut. Jag upplever att ATI's grafik är lite "mjukare" och Nvidia's lite "hårdare", utan att säga att det ena ser bättre ut än det andra. Men det är ju bara vad jag tycker. Att argumentera över vilket som är bäst tycker jag är meningslöst. Det bästa vore om det kunde komma flera tillverkare av hög presterade grafikkort, för då skulle korten antagligen inte kosta så mycket pengar som dom gör idag.

Håller med. Man ser tydlig skillnad på ATI vs Nvidia i grafik. Dock gillar jag openGL-motorn vilket är lite synd eftersom jag är inställd på ett x800xt pe. Men det lär inte bli några större skillnader. Dessutom är ATI på gång med sina openGL drivisar.

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan
Håller med. Man ser tydlig skillnad på ATI vs Nvidia i grafik. Dock gillar jag openGL-motorn vilket är lite synd eftersom jag är inställd på ett x800xt pe. Men det lär inte bli några större skillnader. Dessutom är ATI på gång med sina openGL drivisar.

OpenGL är underbart och bättre på alla sätt mot Direct3D. Hoppas som sagt att ATi fixar detta.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

konsigt att mitt X800XT PE pwnar allt då ^^

Permalänk
Medlem

Har inte ATI fixat till sina OpenGL drivare grymt mycket på senaste?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackan86
Har inte ATI fixat till sina OpenGL drivare grymt mycket på senaste?

Jo, dom har jobbat på det och gör fortfarande. Dock så skiljer det rätt mycket i prestanda mellan t.ex GeForce 6800Ultra och ett X800XT. Även i låga upplösningar så är nVidia korten snabbare i spel som gamla Quake3. Det finns en anledning till att nVidia korten är så bra som dom är i Doom3. Det är inte att ett ATi kort inte klarar av att lämna mer prestanda utan det hänger alltså på drivrutinerna. Det som hade varit intressant är om nVidia hade skrivit drivrutinerna till ett ATi kort.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Beställde ett Sapphire X800XT platinum edition idag, som ska komma i lager på måndag...hoppas det inte blir försenat, och hoppas att jag inte blir besviken

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Beställde ett Sapphire X800XT platinum edition idag, som ska komma i lager på måndag...hoppas det inte blir försenat, och hoppas att jag inte blir besviken

Det vill mycket till i dagsläget för att bli besviken på ett sådant kort. Egentligen så behöver man snabbare processor många gånger än vad du har för att utnyttja kortet då många av spelen är processorkrävande.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Det stämmer antagligen väldigt bra det du säger Sledgehammer....hoppas då att min 2500+@3200+ duger tillräckligt bra
Har för övrigt kört nvidia dom 2 senaste grafikkorten vilket blir en ca 5 år i rad nu

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Det stämmer antagligen väldigt bra det du säger Sledgehammer....hoppas då att min 2500+@3200+ duger tillräckligt bra
Har för övrigt kört nvidia dom 2 senaste grafikkorten vilket blir en ca 5 år i rad nu

Du kanske kan köra ditt system hårdare? Din FSB bör ju gå att köra upp i minst 227Mhz.

Lite bra inställningar till NF7-S:

BIOS INSTÄLLNINGAR

AGP Frequency: 66Mhz
CPU FSB/DRAM Ratio: 3/3
Cpu Interface: Enable
Memory timings: Expert
Row-active delay: 6 (beror på vad minnet klarar, lägre värde ger mer prestanda)
RAS-to-CAS delay: 3 (beror på vad minnet klarar, lägre värde ger mer prestanda)
Row precharge delay: 3 (beror på vad minnet klarar, lägre värde ger mer prestanda)
CAS Latency Time: 2.5 (beror på vad minnet klarar, lägre värde ger mer prestanda)

CPU Voltage: 1.65 (öka succesivt)
AGP Voltage: 1.5v
DIMM Voltage: 2.9v
Chipset Voltage: 1.7v

System Bios Cacheable: Disable
Video Ram Cacheable: Disable
AGP Aperture Size: 64 eller 128M
FSB Spread Spectrum: Disable
AGP Spread Spectrum: Disable
CPU Thermal- Throttling: Disable
AGP Fast Write: Disable

Init Display First: AGP
Serial ATA Controller: Disable

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Nu har SLI kommit på Nforce4. Men...... kan man bara köra det på nvidia kort? det suger ju. Har ati någon sån krets på g?

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

SLI verkar kul, men dyrt. Räknas två kort med 256MB minne som ett kort med 512MB minne? Skulle gärna vilja ha SLI

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem

jag har beställt x800 XT.. men det dröjjer som fan

Visa signatur

P4 2.53 GHz 1x 512 mb ddr-ram pc2700. Geforce FX 5600 128 mb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
1. Leadteks kort har haft en enorm kopparkylare sen dom släpptes. MSI har egen kylare både på GT kortet och NU kortet, Gainward säljer sina kort med egna kylare nu. Så vad du baserar dina påståenden om att GT korten bara finns med referenskylare kan jag inte förstå.

2. Skall du ha ett x800XT behöver du byta psu ändå om det inte klarar ett GT. Myten om Nvidias strömförbrukning är en av de mest seglivade tydligen.
Som kuriosa kan jag medela att ett radeon 9800XT drar mer ström på idle än vad ett gf6800NU drar på full load.

3. "Jo vänta, tycker mej ha hört att ATI har bäst TV-out."
Ja du har säkert läst tråden där man skall löda en egen kabel för att få bra TV out på ATI. Detta är för att få en TV out på ATI som går att se på med acceptabel kvalite. På mitt Leadtek så har jag kanonkvalite utan att jag behöver fram med lödkolvar och dyligt.

4. "Nu har det gått ett tag. Nvidia tycks fortfarande leda, men det är väl bara för att rösterna är gamla

Idag hade alla röstat på X800XT PE eller hur"

Varför tror du det? Det är ju nu som ultrashadow2/PS3.0 spelen snart släpps. HL2 skall släppas med en PS3.0 funktion så Nvidia 6800 ägare kommer troligtvis antingen få en liten boost eller få ögongodis som inte ATI ägarna kommer kunna se. Ta nu inte upp Far Cry patchen som var en totalt misslyckad beta. Släpper dom patch 1.3 som skall inehålla mera detaljerade pixelchaders (ögongodis) så kan vi lägga en mera rimlig bedömning.

Precis

Nu ångrar man nästan att man köpte 9800pro skulle väntat å tagit 6800Gt/non ultra

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem

Jag fick hem mitt MSI Radeon X800XT PE idag.. grymt fint kort

Permalänk
Medlem

Skulle ta det som jag kunde få tag i då det verkar vara problem med tillgången.
Själv så köpte jag ett 6800gt direkt efter sommaren som jag har klockat upp i ultra-hastigheter. Fungerar stabilt och bra!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Oj.

Jasså, ati´s tv-out suger?
har då inte sett ett enda us2/ps3 spel =/

Kör vidare på att skaffa ett x800xt pe

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan
SLI verkar kul, men dyrt. Räknas två kort med 256MB minne som ett kort med 512MB minne? Skulle gärna vilja ha SLI

Jag kan ju inte annat än att hålla med:

:D:D:D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord1c
Jag fick hem mitt MSI Radeon X800XT PE idag.. grymt fint kort

Det är ett jäkligt bra kort.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trauma
Suck, kommer att få stroke av detta. Kanske ska skita i allt o köpa x-box istället

Har faktiskt varit inne på samma linje som du. Jag sitter på ett Geforce 3 Ti200 128 MB som drar sina sista suckar just nu. Väntar på ett Geforce 6800 Ultra. De känns lite mer framtidssäkra med SM 3.0. Men med den här väntetiden så kanske man ska satsa på ett ATi x900 med SM 3.0 istället. För den är ju snart ute...

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd

ATI Radeon X800XT PE PCI-E

btw SLI är fuskigt

Visa signatur

P4 1,9GHz Willamette 100FSB, Hercules 9800SE AIW 128MB 256-Bit 4Pipelines + Zalman 80C-HP - OP1, 512MB RDRAM 400MHz Samsung

Permalänk
Medlem

Jag kommer köra på X800 Serien sen för dom drar mindre ström, alltid haft problem med nvidias drivisar dom funkar aldrig (dock på äldre korten) Jag gillar ATi gamla vattenblock passar, om jag skulle köpa 6800 kort så skulle jag tvinga mig själv att köpa DD:s 6800 block.
Dom klockar bättre?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem

Angående alla 6800-kort med AGP-anslutning så bör ni läsa på denna sida:
http://www.tcmagazine.info/modules.php?name=News&file=article...

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knoxs
ATI Radeon X800XT PE PCI-E

btw SLI är fuskigt

SLi är inte fuskigt alls. Det är en teknik som möjliggör extremprestanda till dom som behöver det och till dom som har pengarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Angående alla 6800-kort med AGP-anslutning så bör ni läsa på denna sida:
http://www.tcmagazine.info/modules.php?name=News&file=article...

Tråkigt för dom som sitter på AGP kort.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Angående alla 6800-kort med AGP-anslutning så bör ni läsa på denna sida:
http://www.tcmagazine.info/modules.php?name=News&file=article...

Pfffffffffffffffff

Tssssssssssss

Där har ni det. Nvidia a lá ojsan. Nä tacka vet jag ATI. Piska ut high-end kort för 6000 kronor som man jobbat på i åratal och sen sitter det en super bug i hårdvaran. Nah, sånt får inte hända med så dyra produkter.

Fy faen, hade jag haft ett 6800 AGP hade jag super reklamerat och gått över till ATI för gott. Det luktar smördeg om nvidia nu.

Jag har hört att man börjat säga typ:
- E du färdig med båten pelle?
- Jo men faan, jag gjorde en nvidia!
- neeej, sicken otur!

eller:
- Oj, magnus har jobbat på den bokhyllan i 3 månader nu!
- Ja, men jag e rädd att han gör en nvidia!
- Usch jaaa, så tråkigt.

(utdrag ur ordlistan: att göra en nvidia = jobba som satan på nåt som bara blir skit i slutänden)

USCH på nvidia.

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trauma
Pfffffffffffffffff

Tssssssssssss

Där har ni det. Nvidia a lá ojsan. Nä tacka vet jag ATI. Piska ut high-end kort för 6000 kronor som man jobbat på i åratal och sen sitter det en super bug i hårdvaran. Nah, sånt får inte hända med så dyra produkter.

Fy faen, hade jag haft ett 6800 AGP hade jag super reklamerat och gått över till ATI för gott. Det luktar smördeg om nvidia nu.

Jag har hört att man börjat säga typ:
- E du färdig med båten pelle?
- Jo men faan, jag gjorde en nvidia!
- neeej, sicken otur!

eller:
- Oj, magnus har jobbat på den bokhyllan i 3 månader nu!
- Ja, men jag e rädd att han gör en nvidia!
- Usch jaaa, så tråkigt.

(utdrag ur ordlistan: att göra en nvidia = jobba som satan på nåt som bara blir skit i slutänden)

USCH på nvidia.

ähh...överdriver lite kanske:P

Det rör ju sig endast av en liten funktion av ett format som knappt används i privatbruk.

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk

Ni som säger att ATI kommer fixa sin opengl prestanda med drivers, vet ni om nvidia har kommer göra det samma fast med direct3d?

Permalänk
Medlem

Sapphire X800XT PE

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av highspeed
Ni som säger att ATI kommer fixa sin opengl prestanda med drivers, vet ni om nvidia har kommer göra det samma fast med direct3d?

66.81 ökar direct3d standarden på bekostnad av opengl dock...sen så är ju denna drivrutinen inte officiell från Nvidia utan det är någon hacker lr nått som moddat i den. Kommer säkert dock en "riktig" drivrutin ifrån Nvidia som boostar direct3D, speciellt ifall ATI förbättrar opengl...bra för alla:D

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200