Boll/gravitation-test/simulation :)

Permalänk
Medlem

Boll/gravitation-test/simulation :)

Jag har börjat leka lite med lite fysiksimulering, och skapade en boll som påverkas av gravitationen, och kan studsa mot väggarna.
Bollen styrs av piltangenterna.

http://w1.696.telia.com/~u69603941/Project1.exe

Om man bortser från den dåliga bollanimationen (altså, som gör att bollen ser ut att snurra), verkar själva "bollkänslan" bra? Jag tycker att något fattar för att det ska kännas riktigt realistiskt, men jag kan inte sätta fingret på det.

Och posta gärna era fps.

Jag har tänkt att göra ett litet spel baserat på detta, där man ska styra en boll likt i demot, och ta sig förbi hinder, eller något sådant.

Och ledsen för att filen är något stor för att vara ett så enkelt demo, jag har fler sprites inlästa som inte används än.

Edit: För att få bollen att studsa, håll upp-tangenten nere.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker den är rätt realistisk. Fick som max 60FPS.

Permalänk
Medlem

Hur stor del av kraften ska vara kvar efter en studs mot en vägg? För tillfället jag har satt att 70% av den ursprungliga rörelseenergin ska behållas, men verkar det vettigt?

Det beror ju naturligtvis på villket material bållen är av, men säg för en tennisboll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Konstant fast fps på 64, antar att du låst den där eller nått..

1) När man släpper uppåtknappen halveras studshöjden för varje studs.. Den borde kunna studsa bättre än så tycker jag.

2) Nu är det säkert iof realistiskt, men jag tycker iaf att det känns som om bollen åker väldigt snabbt. Men somsagt, troligtvis är det nog rätt ändå.

3) Om det ska vara i ett spel där man ska undvika grejer skulle iaf jag uppskatta lite mer "air-kontroll",

4) "Start-sekvensen" (när man ska få bollen att studsa) ser inte så fin ut.. Kanske du skulle kunna göra en lite kraftigare "uppskjut" när man är stilla och ska börja studsa.

Kan bli ett kul spel av dethär, keep us posted

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Hur stor del av kraften ska vara kvar efter en studs mot en vägg? För tillfället jag har satt att 70% av den ursprungliga rörelseenergin ska behållas, men verkar det vettigt?

Det beror ju naturligtvis på villket material bållen är av, men säg för en tennisboll.

Ta en tennisboll och släpp den och kolla hur många ggr den studsar och sen testa samma i spelet och justera?

70 - 75 fps btw

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

För tillfället föröker jag väl efterlikna en tennisboll, så jag tweekade studsen till vad som kändes realistiskt. Men jag ska prova öka min elasticitetsvariabel lite.

Hastigheten är jag faktsikt nöjd med. Om jag gör den segare, så känns det mer som just en simulation.

När jag gjorde "startsekvensen" tänkte jag hur man kan börja studsa med en stillastående basketboll genom att slå på den. Altså, ytterst små studs från början, och större och större därefter.

Spelet ligger nog en bra bit bort, tror jag, eftersom spelprogrammering är helt nytt för mig, men det blir nog ett roligt projekt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att börja med C++?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning till det.

Edit: Jag har ingen tennisboll. =/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det skrivet i då?

Permalänk
Medlem

Delphi, as always.

Docksider: Alla känner väl inte igen Delphi-ikonen, eller.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ereinion
Vad är det skrivet i då?

åhh pascal du ser väll delphi ikonen?

Permalänk
Medlem

97-99 fps, ser väldigt realistiskt ut GJ:)

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk
Medlem

85fps, antar att jag har v-sync på som standard... skön känsla, skulle dock vara lite lättare att bedömma om den inte studsade så förbannat snabbt

Permalänk
Medlem

Runt 65-72 FPS.

Jag tycker att bollen avtar väldigt mycket i fart osv när man studsar den uppåt mot en vägg. känns lite tråkigt att inte kunna studsa iväg med den jättelångt

Typ som i xjump när man hoppar på en vägg där, om du nu spelat det någon gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppis
Jag tycker att bollen avtar väldigt mycket i fart osv när man studsar den uppåt mot en vägg. känns lite tråkigt att inte kunna studsa iväg med den jättelångt

Det är meningen att det ska vara realistiskt, inte roligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker att luftmotståndet - horisontellt sett - känns lite väl stort.. Egentligen bör det vara omärkbart.

Annars gillar jag det.

40-50 fps med en del hack då och då. AMD k6-2 300 ;D

Permalänk
Medlem

Motståndet åt sidorna är lika stort både när bollen studsar och när den rullar, kom jag på. Den ska ju naturligtvis vara mycket mindre när bollen är i luften. Ska fixas.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

70FPS

Tycker det kändes som om bollen slutade studsa lite väl snabbt när man släppte alla tangenter...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Docksider
åhh pascal du ser väll delphi ikonen?

Frågade innan jag laddade ner programmet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Ser ingen anledning till det.

Edit: Jag har ingen tennisboll. =/

Det känns mer solidt tycker jag Men, nej, det finns ingen egentlig anledning till det annat än att det är trevligt att kunna fler språk, särskilt ett som är så stort som C/C++

Okej :\ Jag skulle gärna hjälpa dig, men jag har inte heller någon

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Såg finnemang ut, förutom att bollen såg ut att ha "lite" överskottsenergi! Dvs jag tyckte den såg ut att studdsa väldigt snabbt.
Låg och snurrade mellan 85-83, som lägs 81fps.

Ah, system kan ju vara bra att skriva ut, tack Jurij, XP2500+, 512mb minne och 9600xt.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

75 Fps

System
|
|
|
\ /

Visa signatur

# 1 "Arbetshästen": P4 2.0 Ghz, Radeon 9600 128Mb, 512Mb RAM.
# 2 "Kebaben": 333Mhz, Savage4 32Mb, 64Mb RAM.
# 3 "Odöpt": Acer Aspire 5021WLMi

Permalänk
Medlem

Det var häftigt det där.
Jag hade 85 fps hela tiden.

Permalänk
Medlem

56-60 fps, med processorn i topp. Jag har ingen speldator riktigt.

Du borde kanske göra så att vänster-/högerstyrning inte funkar precis när bollen studsar mot en vägg. Om man trycker uppåt och höger tills den går i väggen, så blir studsen lite kort om man inte fort släpper höger piltangent.

Permalänk
Medlem

haha , breaking all records me 100fps konstant (förutom när du högerklickar på den blåa "baren" och sen klickar i spelet )

Du pratade om att du efterliknade en basketboll ? Det är exakt så jag tycker det ser ut..som om du skulle tappa en basketboll och titta på medans den studsar (inte för att det är så stor skillnad på tennis/basketboll studs

annars var det bra, det gick lite väl fort också men det är väl så det ska va : Snabbt som satan så du inte ser vad som händer ..hmm det påminer mig om Quake

Permalänk
Medlem

Jag blir lite funderam om inte bollen studsar olika snabbr beroende på frameraten. Det är naturligtvis inte bra.

Jag måste göra en liten "benchmark-version" som tar tid på hur lång tid det tar för bollen att stanna.

Edit: Se första inlägget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

edit: jag sänkte skärmens uppdateringsfrekvens till 60 Hz och fick då det här

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem

19s, 60 fps.

Permalänk
Medlem

15 sek 75 fps.. jadu, det är bara att försöka fixxa

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Fan, då var det altså på det viset.

Visa signatur