Linköpings Stadsnät. Vilken leverantör ska jag välja? Vad har ni?

Permalänk
Avstängd

Linköpings Stadsnät. Vilken leverantör ska jag välja? Vad har ni?

http://www.utsikt.se/internetlev_lin.asp

Har ingen aning om vilken man ska slå till på.. Tele2 känner jag för men jag har ingen aning. Någon som har något av dom osv..

Tack på förhan

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Linköpings Stadsnät. Vilken leverantör ska jag välja? Vad har ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lakanman
http://www.utsikt.se/internetlev_lin.asp

Har ingen aning om vilken man ska slå till på.. Tele2 känner jag för men jag har ingen aning. Någon som har något av dom osv..

Tack på förhan

Jag kommer nog ta Vattenfall eller Tele2. Min station kommer att bli utbyggd i November så det är lite tid kvar :). Vattenfall har jag hört ska ha bra peering osv men är något dyrare.

Några som jag tycker att du ska hålla dig borta från är Visit och Bahnhof.
Varför?
- Visit har min kompis i Linghem och hans nät är ostablit ibland = inget man vill ha om man sitter och spelar samt har en urusel support. Det är inte ens värt att ringa dit när ditt bredband inte funkar. Nu har ju han iofs bredband via kabeltv, inte ADSL, men det borde ju vara samma usla support till både ADSL och Kabel tycker man.
- Bahnhof för att jag bara har hört dåliga rykten om dem, det är dock möjligt att de har förbättrat sig nu på sista tiden.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Avstängd

Jag bor i Askeby så det är inte långt ifrån Linghem.. Frågan är om man får med modem med vattenfall och tele2?

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Satsa på tiscali

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lakanman
Jag bor i Askeby så det är inte långt ifrån Linghem.. Frågan är om man får med modem med vattenfall och tele2?

Saxat från Vattenfalls popup:

"Priser ADSL
inkl Utsikts stadsnätsavgift
Startavgift: 1 195 kr exkl modem
Startavgift: 1 795 kr inkl modem"

Tele2 stog det inget om man fick modem eller inte. Skicka ett mail?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Linköpings Stadsnät. Vilken leverantör ska jag välja? Vad har ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
- Visit har min kompis i Linghem och hans nät är ostablit ibland = inget man vill ha om man sitter och spelar samt har en urusel support. Det är inte ens värt att ringa dit när ditt bredband inte funkar. Nu har ju han iofs bredband via kabeltv, inte ADSL, men det borde ju vara samma usla support till både ADSL och Kabel tycker man.

Visit är skit, Bor själv i Linghem och har de, ska ha 1mbit i sändning men haft runt 100-200kbit i flera månader nu, mailat flera gånger utan svar, Jävla skit bolag! fan att man ej kan ha annat här ute

Lakanman: Stadsnätet är väl inte nedgrävt i Askeby iaf?
EDIT: Såg nu att dme hade de, fyfan, varför har dme inte i linghem då som är mkt större? :

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Linköpings Stadsnät. Vilken leverantör ska jag välja? Vad har ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMoj
Visit är skit, Bor själv i Linghem och har de, ska ha 1mbit i sändning men haft runt 100-200kbit i flera månader nu, mailat flera gånger utan svar, Jävla skit bolag! fan att man ej kan ha annat här ute

Lakanman: Stadsnätet är väl inte nedgrävt i Askeby iaf?

Var glad att du har något.. Jag sitter med svettigt modem som kostar per MINUT!!!!!!.. vidrigt

Jo det är nedgrävt.. Bara att beställa. Vi får välja mellan 7 st leverantörer

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Om du är ansluten till stadsnätet skaffa inte nått jävla adsl då.. Du kan få upptill 100mbit, Jag skulle satsa på bredbandsbolaget och de, dem köra via stadsnätet så de borde funka

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Avstängd

Går bara köra ADSL här

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Lakanman: Jag har avbokat min beställning på uppgradering till scream nu som jag väntat ett halvår på och ska säga upp bostream helt så fort Glocalnet byggt ut. Utbyggnaden ska ske denna månad. sen sitter man förhoppningsvis med upp till 8mbit för 250kr /månad 200kr billigare än nu + snabbare Jocke Holm är nöjd med sitt visit iaf..går snabbt som fan.

Permalänk
Medlem

Jag har i princip bara hört negativa saker endast om Visits kabel-TV internet, och inte om deras stadsnätanslutning.

Jag använder själv Visits stadsnät, och jag kan verkligen inte klaga på ostabilitet, jag kan inte komma ihåg att det har varit nere någon gång på väldigt länge.

Fast IP + Mailkonton + webutrymme ingår också.

Supporten kan dock vara förskräcklig, jag mailade till Visit och frågade om reverse delegering för någon månad sedan, och har fortfarande inte fått något svar, det är väldigt illa.

Förutom det där med supporten kan jag rekommendera Visit.

Permalänk

mina föräldrar har visit via fiber. det ska vara en 10mbit uppkoppling. jag tror brorsan som mest kommit up i 700kb/s ner och knappt 70kb/s upp. tämligen uselt med andra ord.

Nån som vet om något annat företag leverar fiber i lkpg?

Permalänk
Avstängd

Okie.. grannen tog Visit. Ska se hur det går för han när han får det..

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk

Ska flytta från Berga in till Snickaregatan. Har just nu BBB adsl + ip-telefoni och de vill ha 5-8 veckor att flytta hela rasket och under denna tid är man utan både internet OCH telefon, vet inte om jag vill det riktigt. Så alternativen är;

ComHem
Installation: 0 kr om man binder upp sig i 12 månader
Månadsavgift: 505 kr med "adsl" 8/1 och telefon
Fördelar: går snabbt att koppla in, en vecka ca
Nackdel: Endast en ip-adress, och då dynamisk

Telia ungdom och stadsnätet
Installation: 250 kr + ~1495 kr (visit t ex)
Månadsavgift: 420 kr totalt
Fördelar: Fast ip, tar längre tid att installera
Nackdel: Endast en ip-adress, väg iofs up av att den är fast

Flytt av nuvarande BBB-abbonemang
Kostar: ?
Månadsavgift: 458 kr
Fördel: Får fortfarande 5 ip-adresser
Nackdel: Tar 3-8 veckor

Enligt denna tråden, http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=36214... , så klarar kabeltv-nätet bra mycket mer än 8/1 (om än i halv duplex) så ComHem borde uppgradera sin anslutningar nu när BBB kör så hårt på 24/1.

EDIT: Det är ungefär samma hastighet på samtliga alternativ (8/1), utom då kanske BBB, beror mycket på avståndet till nya lägenheten, som jag inte alls vet om.

Någon som har något förslag?

Permalänk
Medlem

pepelorum: Vad är det för hastighet vi pratar om när det gäller stadsnätet och BBB?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tossen
pepelorum: Vad är det för hastighet vi pratar om när det gäller stadsnätet och BBB?

I stadsnätet är det ADSL som gäller (8/1) för min del iaf. Med BBB så är det också ADSL men då upp till 24/1 (om man bor nära dvs), har nu 8/1 från dem.

www.utsikt.se kan man läsa om de olika leverantörerna som finns i stadsnätet.

Permalänk
Medlem

Bor man nära stationen så man kan få bra hastighet av 24/1 tjänsten så skulle jag ta den. Annars skulle jag nog sattsa på comhem 8/1, min erfarenhet är att man får det som det står att man ska få av dom.

Men sen beror det lite på om du vill ha fast ip och så. Plus egna erfarenheter av de olika leverantörerna självklart