Permalänk
Medlem

I längden så orkar man inte hålla på och skyffla musik till en flashspelare med för lite minne. I och för sig så kommer det rejält tiltagna minneskort som kan ersätta en hårddisk, men priset på dessa är inte tilltalande.

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem

Erty: Jag vet inte riktigt vad du menar, men det går alldeles utmärkt att "drag n' drop":a en mapp på spelaren. Då kan man bläddra via en filhanterare på spelaren och den visar taggen när man ska spela upp musiken. För att den ska läsa taggarna måste man uppdatera databasen, och här behövs ett program, men det ligger på under 1mb.
På iPod måste man ju föra över med iTunes, om man för över via windows kan man ju inte spela musiken! Typiskt DRM-skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSX
I längden så orkar man inte hålla på och skyffla musik till en flashspelare med för lite minne. I och för sig så kommer det rejält tiltagna minneskort som kan ersätta en hårddisk, men priset på dessa är inte tilltalande.

ja det är hemskt jobbigt att göra några musklick fan va folk har blivit slöa nuförtiden.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
ja det är hemskt jobbigt att göra några musklick fan va folk har blivit slöa nuförtiden.

Handlar kanske om att man inte har med sig datorn med alla låtar hela tiden. Då kan man använda sina 40 timmars speltid och lyssna på sina 2 timmar musik 20 gånger. Weee!

Men som sagt, har man den till och från jobbet bara så funkar det väl med flashspelare.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Hedersmedlem

Har någon en bild av en iPod Mini som står bredvid t.ex en JOS eller iRiver spelare?

Skulle vilja veta hur stor skillnad det är mellan dem, storleksmässigt.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Spelarnas dimensioner lär stå på respektive tillverkares hemsida. Att jämföra ytan och volymen på dem, när man har de siffrorna, är fort gjort

Permalänk
Medlem

Hur är iRivers support gentemot Apples?
Vad jag har förstått så är Apples extremt bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Spelarnas dimensioner lär stå på respektive tillverkares hemsida. Att jämföra ytan och volymen på dem, när man har de siffrorna, är fort gjort

Japp, men jag och siffror går inte så bra ihop (ser inte riktigt samband så enkelt etc, hur mkt större är t.ex x cm3 i praktiken?)

Får jag se en bild skulle det vara mkt enklare att koppla. Men din idé var iofs rätt smart

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Okej, iPoden är vacker... Men menysystemet och batteritiden suger. Är mer nöjd med min Creative Zen

Jo, iPoden är vacker, har en 3G själv men att menysystemet skulle vara bättre på en Creative Zen håller jag inte med om. Fast något sätt att lättare komma åt equalizern skulle uppskattas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Skämt och sido, har du testat mer än en flash-spelare? Meningen med en mp3-spelare är väl ändå att den ska vara liten, och lätt att ha i fickan osv?

Suck. Jag har ägt flockvis med MP3-spelare, från min första Rio 300 från den tiden du gick på lekis. Rio 300 hade 32 MB RAM inbyggt och det fanns plats för ett minneskort där det teoretiskt gick att trycka in ytterligare 64 MB RAM. Wow. Åtta låtar. Det du!

Därefter blev det Creatives första jukebox med hårddisk och ett användargränssnitt som än idag får mig att gapflabba. Det finns säkerligen amöbor på Venus som är intelligenta nog att skriva ett bättre användargränssnitt än det som fanns på dessa första hårddiskbaserade MP3-spelare.

Dessutom hade de en batteritid på någon nanosekund, alltså ungefär som en bärbar PC, och överföring av musik gjordes v---i---a u---s---b e---t---t z---z---z---z---z vilket innebar att man fick börja ladda över låtarna någon vecka innan man skulle använda dem. Det sämsta skit jag någonsin köpt.

Därefter blev det Archos första spelare med färgskärm och divx-möjlighet. Wow. Video. Fanskapet klarade säkert OGG också, eller vad ni här på listan tycker är livsviktigt. Tyvärr hade även Archos en batteritid på en nanosekund och dessutom var det lite si och så med vad Archos menade med DivX, alltså inte samma DivX som jag och alla andra trodde. Användargränssnittet var i färg, men även det fullständigt patetiskt med tre exakt samma funktioner ovanför tre exakt samma knappar. Och man tittade aldrig på video. Aldrig. (Steven Jobs har helt rätt när han citerade Indiana Jones och Sallah - "They're digging in the wrong place!".)

Men. Därefter. iPod. Himmelrike. Änglar sjunger. Fåglar kvittrar.

En programvara som iTunes som man begriper. Med spellistor man fattar och vill använda. Med enkel redigering av vad låtarna heter. En firewirekabel som dels laddar batteriet, dels gör det blixtsnabbt att fylla den stora hårddisken. Ett batteri som fungerar i åtta timmar. Ett användargränssnitt som man omedelbart begriper med ryggraden. En MP3-spelare man plötsligt har med sig dag ut och dag in. På träningen. När man cyklar. I bilen. När man jobbar. Som bara fungerar utan att man behöver jiddra med systemet. Där tekniken hjälper mig och underlättar mitt liv. Inte tvärt om.

Sedan har det blivit iPod efter iPod och nu i våras iPod Mini. Och fortfarande finns det inget som slår iPod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Har man köpt något för så mkt pengar så blundar man gärna för nackdelar som man har upptäckt och att det är en skit mp3 spelare?

Kunde inte ha sagt det bättre själv

Permalänk
Medlem

network23: så du använder två antika och dåliga spelare och sen köper du iPod och då är den automatiskt bäst av alla? Den är kanske bättre än de du har använt men därför är den väl inte den bästa hddspelaren nånsin?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Erty: Jag vet inte riktigt vad du menar, men det går alldeles utmärkt att "drag n' drop":a en mapp på spelaren. Då kan man bläddra via en filhanterare på spelaren och den visar taggen när man ska spela upp musiken. För att den ska läsa taggarna måste man uppdatera databasen, och här behövs ett program, men det ligger på under 1mb.
På iPod måste man ju föra över med iTunes, om man för över via windows kan man ju inte spela musiken! Typiskt DRM-skit.

Va? Först säger du att du inte förstår vad jag menar, och säng bekräftar du det jag säger? Som sagt, man behöver ett program även för iHP...

Att man måste föra över med iTunes har för övrigt ingenting med DRM att göra utan att den måste göra en databas med taggarna. Precis som på iHP, bara att det väl i spelaren fungerar mycket smidigare (Min kompis har en iHP, jag vet). Nån gång kommer det säkert en spelare som själv kan läsa av taggarna och göra en egen databas (så man kan få både drag 'n drop och taggar) och då slipper man problemet. Men än så länge får man iaf dras med det.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
network23: så du använder två antika och dåliga spelare och sen köper du iPod och då är den automatiskt bäst av alla? Den är kanske bättre än de du har använt men därför är den väl inte den bästa hddspelaren nånsin?

1. Spelarna var inte antika när de köptes. De var "först och hetast" och precis sådana enheter som ni säkerligen skrikit er hesa om här på listan eller suktat efter med ficklampa under täcket.

2. De var "först och hetast" av respektive typ - första MP3- och flashspelaren, första hårddiskspelaren och första spelaren som även klarade bilder och video.

3. Alla dessa spelare var crap. Ingen användes. Alla blev liggandes hemma. Kass teknik. Kasst batteri. Kass anslutning. Kass användargränssnitt. Kassa prestanda.

Till skillnad från min iPod som jag använder dag ut och dag in.

iPod 100 poäng. Rio, Creative och Archos tillsammans 0 poäng.

Sorry, men jag känner inte för att gå på fler nitar.

Permalänk
Medlem

iPod är som en Mini, (bilen alltså). Tokdyr, kompakt och tidlöst kul. Designen och konceptet håller i längden! Folk som köper spelaren är oftast nöjda, trots att dom inte fick mest eller bäst för pengarna. Visst finns det bättre spelare. Men ingen (vad jag vet) som kan mäta sig med iPod vad gäller utsrålning, känsla och genialisk enkelhet. IPoden är lika dumsimpel som blocket.se.

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk

iPod Mini är billig.

iPod Mini rymmer 4 GB och kostar 2.590 inkl moms.

Jens of Sweden MP130 rymmer en åttondel (512 MB) och kostar 2.990 inkl moms.
Creative MuVo 2 X-Trainer rymmer en åttondel (512 MB) och kostar 2.949 inkl moms.
iRiver iFP-795 rymmer en åttondel (512 MB) och kostar 3.666 inkl moms.

Varför betala mer för en sämre spelare?

Permalänk
Medlem

River iFP-795 kostar annars ca 2200 pix på netonnet. Kan varit webbhallen också. En spelares minneskapacitet avgör inte om den är dålig eller inte. En vanlig ipod på 20 gig kostar ca 400 pix mer än en ipod mini, är den då 5 ggr bättre?

Köpare av flashspelare och hdd baseradespelare köper sin produkt för att man har olika preferenser. Som t.ex lagringskapacitet, batteritid, storlek, tålighet för stötar etc. Att det ska vara så fruktansvärt svårt att förstå...

Permalänk
Medlem

Låt folk som är frälsta av denna lilla saken spendera sina surt förvärvade slantar på en sånn. Personligen stuntar jag i om du köper märke A eller märke B bara du känner dig nöjd.
Sen finns det alltid viktigpettrar som alltid ska ha rätt. "Du har köpt märke A som har sämre batteritid, skumt menysystem och ful design. Därför är du dum i huvudet!"

Ipod har blivit en innegrej. Hurvida det är en medelmåtta, kass eller bra mp3spelare låter jag vara osagt. Men snälla, sluta klaga på andras val bara för du gjort ett annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL
Har jag sagt att iPod är den bästa produkten eller? Det finns ingen objektivt bästa produkt för alla målgrupper. Det är en självklarhet. Siemens säljer A52or idag för 250-300 spänn med kontantkort. Det är inte en särskilt avancerad mobil. Men de som köper den får sina förväntningar uppfyllda om det nu är en enkel mobil de vill ha. En person som efterfrågar en kameramobil med en massa flashiga funktioner skulle inte vara nöjd med en A52a. Det jag säger är att iPod är bra nog att uppfylla kundernas förväntingar, och nöjda kunder rekommenderar produkten till andra i samma situation. Givetvis skulle en person som är sjukt nöjd med sin A52a inte rekommendera den till en 14-årig mobilnörd som vill ha ALLT på sin mobil.

Precis. Som vissa andra av er säger, så uppfyller inte Ipod allas behov. Vissa vill faktiskt bara ha en skitliten flashspelare, just för att de inte behöver 60gb för sin musik. Andra behöver faktiskt mycket musik med sig (inkl. mig), och de personerna överväger kanske ett köp av en Ipod. Den största missen med Ipod enligt mig är att den inte dyker upp som en hårddisk i Windows, vilket är grymt dåligt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
Den största missen med Ipod enligt mig är att den inte dyker upp som en hårddisk i Windows, vilket är grymt dåligt

Vet inte om du syftar på hårddisk som föra över musik eller hårddisk som flyttbar disk. Min 3G poppar åtminstonde upp som en flyttbar hårddisk när jag kopplar in den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
iPod Mini är billig.

iPod Mini rymmer 4 GB och kostar 2.590 inkl moms.

Jens of Sweden MP130 rymmer en åttondel (512 MB) och kostar 2.990 inkl moms.
Creative MuVo 2 X-Trainer rymmer en åttondel (512 MB) och kostar 2.949 inkl moms.
iRiver iFP-795 rymmer en åttondel (512 MB) och kostar 3.666 inkl moms.

Varför betala mer för en sämre spelare?

Varför skulle den vara sämre för att den har mindre minne? Jag väljer ljudkvalitet och design framför större minne any day. Jag ska köpa en 512MB Monolith för samma pris som en Ipod-mini, skulle aldrig få för mig att köpa en Ipod-mini bara för att den har större minne.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Håller med dig Lellky. Iofs är fanatiker lika jobbiga oavsett vad de är anhängare till, men Apple-sekten är väl den största på detta forum (eller kanske de som alltid försvarar Microsoft vad de än gör).
Ner med fanboys!

störst är väl ändå alla amd fanboys här eller?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Låt folk som är frälsta av denna lilla saken spendera sina surt förvärvade slantar på en sånn. Personligen stuntar jag i om du köper märke A eller märke B bara du känner dig nöjd.
Sen finns det alltid viktigpettrar som alltid ska ha rätt. "Du har köpt märke A som har sämre batteritid, skumt menysystem och ful design. Därför är du dum i huvudet!"

Ipod har blivit en innegrej. Hurvida det är en medelmåtta, kass eller bra mp3spelare låter jag vara osagt. Men snälla, sluta klaga på andras val bara för du gjort ett annat.

Intelligentaste nån har sagt, tråden handlar mera om de besserwissers som äger ipoden inte ipoden i sig.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Vet inte om du syftar på hårddisk som föra över musik eller hårddisk som flyttbar disk. Min 3G poppar åtminstonde upp som en flyttbar hårddisk när jag kopplar in den.

Jag har hört att man måste installera iTunes eller något annat program för att kunna föra över musik och andra filer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
Jag har hört att man måste installera iTunes eller något annat program för att kunna föra över musik och andra filer

Om man ska föra över musik som man ska lyssna på i podden så måste man använda något program, men om man bara ska ha den som en extern hårddisk och förvara saker på så räcker det att bara plugga in den. Lite som två saker i en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Suck. Jag har ägt flockvis med MP3-spelare, från min första Rio 300 från den tiden du gick på lekis. Rio 300 hade 32 MB RAM inbyggt och det fanns plats för ett minneskort där det teoretiskt gick att trycka in ytterligare 64 MB RAM. Wow. Åtta låtar. Det du!

bla bla bla...

Jag köpte Soundblaster 16 till min 386:a när det var "det senaste". Hur vet du hur gammal jag är?

Vad har Rio 300 med nya mp3-spelare att göra? Du får plats med 50-100 låtar med 256/512MB, och spelarna är mindre och stöttåligare än iPod. Ser ingen mening med att bära runt på flera tusen mp3-filer på en "ömtålig" hårddisk.

Eftersom man sitter vid datorn varje kväll är ansträngningen minimal. Sätt i USB-kabeln, lägg in mp3-filer. klart. Ungefär lika svårt som att föra över bilder från digitalkameran.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en MuVo^2 4GB som jag är mycket nöjd med. Gillar att jag kan föra över musiken utan något program (med id3-taggar, förstår inte varför de skulle försvinna) och lätt kan sortera det som jag vill (kataloger). Nackdelen är displayen, men jag tycker det är enkelt att navigera ändå. Bara man sorterar musiken vettigt.

iPod är säkert en mycket bra spelare, men jag gillar inte att behöva använda ett program för att föra över musiken.

Jag hade en MP110 256MB innan jag skaffade min MuVo^2, men den hade alldeles för lite minne. Kan inte tänka mig att använda något där man knappt ens får in 50 låtar. 4GB börjar kännas lite, men än så länge klarar jag mig.

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
iPod Mini är billig.

iPod Mini rymmer 4 GB och kostar 2.590 inkl moms.

Jens of Sweden MP130 rymmer en åttondel (512 MB) och kostar 2.990 inkl moms.
Creative MuVo 2 X-Trainer rymmer en åttondel (512 MB) och kostar 2.949 inkl moms.
iRiver iFP-795 rymmer en åttondel (512 MB) och kostar 3.666 inkl moms.

Varför betala mer för en sämre spelare?

Enligt pricerunner kostar MuVo^2 4GB 1890kr, ganska mycket billigare än iPod Mini.

Permalänk

när jag tänker apple, tänker jag esteter. Stämmer kanske inte helt in på ipod men ändå. I princip alla vänsterorjenterade personer jag känner till äger en äpple, om dom har en dator.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min ipod 3G. Jag behöver inte mer stand by tid. Jag lyssnar inte på musik i mer än 8timmar i sträck. Ljudvolyms strypningen gör mig ingenting... skulle inte behöva högre volym... snäckorna är inte så falligt dåliga men jag har spelat sönder dem samt ett par koss the plug nu har jag ett par sony.. Min ipod brukar hålla i 4 dagar innan jag måste ladda upp den igen.. vilket är fullt tillräckligt.. Jag trivs helt enkelt med min ipod och skulle aldrig tänka mig att byta ut den mot t.ex en jos mp 100... Men det är ju en personlig åsikt som igen annan en en själv kan påverka

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem

Jag ser bara en anledning till att köpa en iPod igentligen, den är snygg!
Precis som alla andra Apple produkter är den estetiskt tilltalande.

Men tyvärr är den för "dålig" för att jag skulle köpa den. Det finns ingen inspelningsmöjlighet, den har dåligbatteritid och den har sämmre ljudkvalitet än tex iRiver H3XX serien.

Fixa en iPod som har samma "kvalitet" som liknande produkter (tex H3XX) så köper jag den direkt!

Visa signatur

NES_Boy The One!