Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Athlon64 med SSE3?

Permalänk
Melding Plague

Athlon64 med SSE3?

<font style="font-size: 10pt"><b>Athlon64 med SSE3?</b></font> <small class="small">onsdag 3 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2264&p=1" target="_blank" >Anandtech</a> har publicerat en mycket intressant och läsvärd krönika angående datorindustrin just nu. De diskuterar vart industrin är på väg och vad tillverkare i Asien känner om kommande tekniker.
<br />
<br />De har även lyckats få tag i lite intressant information om AMDs kommande planer på processormarknaden. Tydligen skall de nya kärnorna (San Diego och Venice) stödja SSE3. Det skall komma en "E"-revision av respektive kärnor som dels infogar SSE3-instruktionerna, men också förbättrar den integrerade minneskontrollern.
<br />
<br /><I>A surprisingly popular question also revolved around ATI's upcoming chipsets. Next week we'll see the launch of ATI's latest AMD and Intel chipsets, but for the first time we're seeing an unusually large amount of interest from the motherboard manufacturers. This is yet another area I'll be touching on later in the article.</I>
<br />
<br />Mycket läsvärd krönika hos <a href="http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2264&p=1" target="_blank" >Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AMD jobbar på

Kommer att bli fina processorer med domdär kärnorna

Permalänk
Medlem

SSE3 instruktionerna?

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk
Hedersmedlem

SSE3 är det som gör att P4:an är så mycket bättre än Athlon64:an.........ööööhhhh

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jahaja, vad jag vet så har fortfarande inget program något direkt stöd för SSE3?

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

SSE / 3DNow implementeras oftast i drivrutiner för grafikkort samt att DirectX-libbarna är hyffsat optimerade för just dessa utökningar. Det är väl väldigt sällan man som programmerare optimerar 3DNow / SSE för hand utan oftast så överlåter man det på kompilatorer

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk

Metus: Det beror på. Jag vet en hel massa ställen där programmerare optimerar för SSE för hand men det är alltid fall där SSE gör väldigt mkt nytta.

Permalänk

När beräknas dessa komma?

Permalänk
Avstängd

Vad jag har hört skulle Winchester ha SSE3. Kanske inte stämde.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

får jag fråga vad SSE3 egentligen är för något? nån kunnig?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Danne2k: Hade du läst artikeln så hade du vetat
(länk hämtad från artikeln) http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=1956&p=9

Permalänk
Medlem

Vad är Venice för kärna? Den har jag inte hört talas om förrut.

Annars är detta bra nyheter eftersom jag planerar att köpa en AMD med San Diego kärna när den släpps.

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem

Tog ovanligt lång tid denna gången, för AMD att implementera dessa instruktioner.
AMD brukar ju vara snabba på detta...

Frågan är om AMD har haft problem att implementera eller om Intel har komplicerat själva processen för AMD.
I vilket fall så är det skönt att se, det gillar jag.

Visa signatur

Asus P4C800 Deluxe | Intel Pentium IV 3,0 GHz | 1024 Mb RAM | Gainward 7600GS 512Mb | Voodoo5 5500 PCI | 2x IBM Deskstar 120GXP 80Gb [RAID0]
Addtronics 7890A /w Enermax EG651P-VE 550W

Permalänk
Medlem

När släpps den? Då har AMD allt intel har förutom HT...ska man behöva vänta ännu längre? har inte sett nån annan på sweclockers som använder ett så gammalt system som jag

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yunudr
Tog ovanligt lång tid denna gången, för AMD att implementera dessa instruktioner.
AMD brukar ju vara snabba på detta...

Frågan är om AMD har haft problem att implementera eller om Intel har komplicerat själva processen för AMD.
I vilket fall så är det skönt att se, det gillar jag.

SSE2 tog väl flera år?
Och SSE3 är ju rätt dåligt om man jämför med SSE2 som jag förstått det i alla fall.

Det är ju inte negativt, men det är inget som jag baserar mitt val av processor på.

Permalänk
Medlem

"Då har AMD allt intel har förutom HT..."
Calle2003: Tror inte AMD processorer är superpipelinade. Det är det Intel gör för att driva upp klockfrekvensen.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd

Klart inte AMD har allt Intel har, det är ju olika processorer. Intel har ju inte Hypertransport till exempel.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knightmare
"Då har AMD allt intel har förutom HT..."
Calle2003: Tror inte AMD processorer är superpipelinade. Det är det Intel gör för att driva upp klockfrekvensen.

ja, men AMD gör mer per klockcykel än intel. det vet du väl? (eftersom du skriver att du fick en AMD64 idag).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Echo: Det stämmer nog det du säger, nu när jag tänker efter. Dem vart nog lite sega på SSE2.

Visa signatur

Asus P4C800 Deluxe | Intel Pentium IV 3,0 GHz | 1024 Mb RAM | Gainward 7600GS 512Mb | Voodoo5 5500 PCI | 2x IBM Deskstar 120GXP 80Gb [RAID0]
Addtronics 7890A /w Enermax EG651P-VE 550W

Permalänk
Avstängd

SSE1 kom ju med P3. Men det var först med Palomino, alltså på P4 tiden som AMD fick SSE.
SSE2 kom med P4, men det var först med A64 AMD fick SSE2.
Med andra ord, så är dom ovanligt snabba nu.

Permalänk
Medlem

SSE3 är ju lite missvisande, MMX var ju det första, och det var ett stort steg jämfört med Pentiums utan mmx, om ni kommer ihåg de där spelen som krävde mmx, eller dom som såg mycket bättre ut med mmx...
Sen när SSE kom så var det en väldig massa nya instruktioner, så många nya att Inte ltyckte det var värt att kalal processorn för Pentium 3 istället för 2.
SSE2 som infördes med P4an hade också en hel del nytt, gjorde ritkgit stor skillnad i vissa saker.
SSE3 är faktiskt snarare SSE2+, för det är inte så mycket nytt som har införts, därför var det väll också lättare för AMD att införa dom i sin kärna...

eller nått, har tråkigt ville abra dela med mig av mina tanakr...

Permalänk
Avstängd

Håller med Kilroy lite där, 13 instruktioner är inte mycket att hurra för. Inte värt att bli kallat SSE3 iaf.
Har inte sett någonstans att dom pratar om hur mycket bättre prestanda det blir heller.
Verkar ganska dött det där.

Permalänk
Medlem

Mjo, inte bara det.

2-3 utav dem är väl bara för hyper-threading?
Så de kommer ju inte AMD att inkludera. Och inte intel heller vad gäller Dothan (om de nu inte bestämmer sig för att köra med HT där också, nyheterna säger ju emot varandra där som det är nu).

Men det tog ju ett tag innan SSE2 att utnyttjades så det kanske blir lite skillnad i slutändan, men det är som sagt inget som jag skulle bry mig om när jag köper ny processor.

Permalänk
Medlem

Vissa av de nya SSE3 instruktionerna är jättebra, men som sagt, de är inte så många, SSE2+ hade varit mer passande...
Och eftersom de är så få så var det väll som sagt ganska lätt för AMD att integrera dom...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Rätt bra artikel. Undrar dock hur många som svarade i tråden som läste hela.

Få se nu om jag fick allt rätt....Sent DDR-2, dröjer innan fler än 2st tillverkare har Nforce 4 moderkort, framåt för AMD och Intel sitter fast....jepp det var allt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]