Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

En fråga om gränsvärden då x går mot oändligheten.

Har haft två sätt i åtanke men lyckas inte komma fram till någonting konkret med något utav dem. Kan tillägga att log(x) är ln(x).

1) att multiplicera in x för att erhålla formen x^((1/x) +1) - x i täljaren.

2) skriva om x^(1/x) som e^((1/x) * lnx)

Skulle bli väldigt glad om någon kunde klargöra åtminstone ett tips på vägen för hur beräkningen utförs. Vetskapen om att gränsvärdet skall bli ett hjälper mig inte..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fraelsarn
Svaret ska bli 2-(pi/8).

e^x = P och 1 + xy^2 = Q tror jag.

Hmm 2-e-1/e fick jag fram.

Halvcirkelbågen = C . P = e^x och Q = 1+xy^2 så vi får:

P'(m.a.p y) = 0 och Q'(m.a.p x) = y^2 och och y^2 - 0 != 0 så vi måste lägga till en linje L från 1 till -1.

vi har då Kurvintegral(C) + Kurvintegral(L) - Kurvintegral(L) och

Kurvintegral(C)+Kurvintegral(L) blir med greens formel. (D=området mellan C och D).

(Dubbelintegral av D) y^2 dxdy

Kör på polära kordinater(x=rcos@, y=rsin@, dxdy = rdrd@)

(Integral från -1 till -1) dr (Integral från pi till 0) r * y^2 d@

vilket blir:

(Integral från -1 till 1) dr (Integral från pi till 0) r^3 sin^2(@) d@

Sen får du bestämma primitiva funktioner och greja. Det blev för jobbigt att skriva här.

Problemet sen är ju att vi måste räkna ut integralen för L och subtrahera denna.

Man ser att den inte beror av y så det enda som blir kvar är:

(Integral av -1 till 1) e^x dx som ger e - e^(-1) => e - 1/e.

Förstår inte varför vad jag gör fel, men det kanske kan hjälpa lite iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkan
En fråga om gränsvärden då x går mot oändligheten.

http://img48.imageshack.us/img48/4316/limite.jpg

Har haft två sätt i åtanke men lyckas inte komma fram till någonting konkret med något utav dem. Kan tillägga att log(x) är ln(x).

1) att multiplicera in x för att erhålla formen x^((1/x) +1) - x i täljaren.

2) skriva om x^(1/x) som e^((1/x) * lnx)

Skulle bli väldigt glad om någon kunde klargöra åtminstone ett tips på vägen för hur beräkningen utförs. Vetskapen om att gränsvärdet skall bli ett hjälper mig inte..

Funderade lite om man kunde använda L'Hopitals regel då jag tror både täljare och nämnare går mot oändligheter, fast derivera täljaren verkar ju bli jobbigt.

L'Hôpital's rule

Permalänk
Medlem

Jag går nationalekonomisk fortsättningskurs och har en liten fundering kring en uppgift! Jag hoppas att det är fler som läst nationalekonomi här, om inte så kanske jag kan få hjälp ändå eftersom det är det är en komplett matteuppgift;

"Ett företag har produktionsfunktionen q = (K^0.2 +L^0.2)^5 och priserna på produktionsfaktorerna är r=w=2. Kostnadsfunktionen är C = wL + rK.

a) Härled företagets långsiktiga kostnadsfunktion.

I a-uppgiften borde man kunna skriva om q = (K^0.2 +L^0.2)^5 till q = K + L, vilket ger mig problem när man sedan ställer upp Lagrange multiplikatorn;

L = wL + rK + λ(q - K - L)

...och löser partialderivarorna eftersom "dq/dL blir lika med w - λ = 0" och "dq/dK blir lika med r - λ = 0". K och L har alltså försvunnit ur ekvationerna! Det är här jag fastnar eftersom det är ju K och L man ska sätta in produktionsfunktionen (q - K - L = 0) för att sedan lösa ut och sätta in i kostnadsfunktionen C(q) = wL + rK! Kostnadsfunktionen C(q) skall ju endast innehålla w, r och q. Hur får jag ut värdet för L och K?
(Har tyvärr inget facit)

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
Funderade lite om man kunde använda L'Hopitals regel då jag tror både täljare och nämnare går mot oändligheter, fast derivera täljaren verkar ju bli jobbigt.

L'Hôpital's rule

Det funderade jag också på men jag delar inte din tro om att både täljare och nämnare går mot noll. Eftersom x^(1/x) -> 1 då x->inf ger att täljaren -> 0.

Tar gärna emot dina fortsatta tankar kring frågan, eller synpunkter på huruvida jag tänker felaktigt eller ej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkan
Det funderade jag också på men jag delar inte din tro om att både täljare och nämnare går mot noll. Eftersom x^(1/x) -> 1 då x->inf ger att täljaren -> 0.

Tar gärna emot dina fortsatta tankar kring frågan, eller synpunkter på huruvida jag tänker felaktigt eller ej!

Å andra sidan multipliceras det med x som går mot oändligheten. Vilken går snabbast? Multiplicerar jag ihop täljaren får jag:

x^(1+1/x) - x

Om vi säger såhär. Om täljaren går mot noll kan svaret på gränsvärdet inte vara 1 eftersom nämnaren definitivt går mot oändligheten. 0/inf => 0

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
Hmm 2-e-1/e fick jag fram.

Halvcirkelbågen = C . P = e^x och Q = 1+xy^2 så vi får:

P'(m.a.p y) = 0 och Q'(m.a.p x) = y^2 och och y^2 - 0 != 0 så vi måste lägga till en linje L från 1 till -1.

vi har då Kurvintegral(C) + Kurvintegral(L) - Kurvintegral(L) och

Kurvintegral(C)+Kurvintegral(L) blir med greens formel. (D=området mellan C och D).

(Dubbelintegral av D) y^2 dxdy

Kör på polära kordinater(x=rcos@, y=rsin@, dxdy = rdrd@)

(Integral från -1 till -1) dr (Integral från pi till 0) r * y^2 d@

vilket blir:

(Integral från -1 till 1) dr (Integral från pi till 0) r^3 sin^2(@) d@

Sen får du bestämma primitiva funktioner och greja. Det blev för jobbigt att skriva här.

Problemet sen är ju att vi måste räkna ut integralen för L och subtrahera denna.

Man ser att den inte beror av y så det enda som blir kvar är:

(Integral av -1 till 1) e^x dx som ger e - e^(-1) => e - 1/e.

Förstår inte varför vad jag gör fel, men det kanske kan hjälpa lite iallafall.

Tack så mycket, var till stor hjälp, nu har jag löst den!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Lite hjälp med induktionsbevis önskas..

Jag ska visa att summan av (från i=0 till n) (i-3) >= n^2/4

Gäller det nu att addera n+1 till båda led, eller ska jag ersätta n^2/4 med (n+1)^2/4 ?

Trist att det inte finns LaTeX =/

Hade gärna försökt hjälpa dig men du har nog skrivet av uppgiften fel,

VL:
n=0 -> summa 0
n=1 -> summa -2
n=2 -> summa -3

HL:
n=0 -> summa 0 (stämmer)
n=1 -> summa 1/4 (stämmer ej, -2 är inte större än 1/4)
n=2 -> summa 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fraelsarn
Tack så mycket, var till stor hjälp, nu har jag löst den!

Va roligt. Du får gärna förklara vad jag gjorde fel. Har nämligen tenta på det här nu i veckan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
Va roligt. Du får gärna förklara vad jag gjorde fel. Har nämligen tenta på det här nu i veckan.

Det var jag som hade klantat mig när jag skulle lösa uppgiften, missade R i bytet till polära koordinater. Hade gjort så många parametriseringar med x=cost osv innan så hade glömt bort att r skulle vara med vid övergången till polära.

Sen så är jag rädd att jag missledde dig när jag skrev upp P och Q. P var e^x Men Q var tydligen 1+xy^2 (hade glömt ettan förut).

Så för att räkna ut L så parametriserar du linjen mellan (0,1) och (0,-1) som x=0 och y=t, t varierar mellan -1 och 1. Sätter du in det i standardformeln för kruvintegraler ger det en integral 1 dt över intervallet -1 till 1. Detta blir 2.

Hoppas det hjälper

Permalänk

Jag har ett litet problem i Linjär Algebra.

"Bestäm matrisen för den linjära avbildning som speglar planets vektorer (punkter) i linjen y=x"

Ok, så här resonerar jag. Om vi har att

y = x

Betyder det att

(y1 y2) = (x1 x2)

Matrisen som uppfyller det är A = (1 0, 0 1), eftersom det ger samma x1 och x2 värde. Kommat markerar radbrytning.

Facit tycker dock att det ska vara tvärtom, alltså A = (0 1, 1 0). Betyder det inte att x2 och x1 byter plats? Då uppfylls väl inte y = x? Jag förstår inte?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Septimiux
Matrisen som uppfyller det är A = (1 0, 0 1), eftersom det ger samma x1 och x2 värde. Kommat markerar radbrytning.

Nja, spegling i y = x innebär till exempel att vektorer parallella med denna ( till exempel (1 1)) ej skall påverkas, att (1 0) skall avbildas som (0 1) och att (0 1) skall avbildas som (1 0).

Permalänk

Jag skulle behöva lite hjälp med kombinatorik.

Tre personer ska dela upp 13 guldmynt mellan dem,
på hur många sätt kan de fördela guldmynten om kravet är att alla ska få minst ett mynt?

Hur ska man tänka här?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Antar att alla mynten är "lika". Ge först var och en av personerna ett mynt. Då har du 10 kvar som du ska fördela. Låt x1 vara hur många person 1 får, x2 hur många person 2 får och x3 hur många person 3 får. Antalet sätt att fördela mynten blir då lika med antalet heltalslösningar till ekvationen
x1 + x2 + x3 = 10
där x1, x2, x3 >= 0. Det finns en känd formel för detta antal lösningar. Alternativt kan du nog använda dej av genererande funktioner om du stött på det.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whodoo
Antar att alla mynten är "lika". Ge först var och en av personerna ett mynt. Då har du 10 kvar som du ska fördela. Låt x1 vara hur många person 1 får, x2 hur många person 2 får och x3 hur många person 3 får. Antalet sätt att fördela mynten blir då lika med antalet heltalslösningar till ekvationen
x1 + x2 + x3 = 10
där x1, x2, x3 >= 0. Det finns en känd formel för detta antal lösningar. Alternativt kan du nog använda dej av genererande funktioner om du stött på det.

Hm, menar du att lösningen ges av ekvationen x+2x+3x=10 ?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

gissar att han menar x med index 1,2 och 3.
man kan använda x, y och z istället så att:

x + y + z = 10
x, y, z >=0

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Om man tänker att 13 mynt ska fördelas i 3 celler. Det första myntet kan placeras på 3 olika sätt, det andra på 3 olika sätt osv, varför det borde bli 3^13
Men det är fortvarande fel

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Om man tänker att 13 mynt ska fördelas i 3 celler. Det första myntet kan placeras på 3 olika sätt, det andra på 3 olika sätt osv, varför det borde bli 3^13
Men det är fortvarande fel

Nja, om man som sagt börjar med att ge alla var sitt mynt har man 10 kvar. Dessa kan sedan fördelas som:

10 0 0 9 0 1 8 0 2 7 0 3 ... 0 0 10 9 1 0 8 1 1 7 1 2 ... 0 1 9 ... 0 9 1 0 8 2 ... 0 0 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Hm, menar du att lösningen ges av ekvationen x+2x+3x=10 ?

Jag menar att x1, x2, x3 är variabler (som representerar hur många mynt de olika personerna får). Varje lösning till ekvationen motsvarar en fördelning (och vice verca). Därför vill du ha Antalet lösningar, själva lösningarna är ointressanta.

Anledningen till att du inte kan bara ta 3^10 är för att du antagligen inte bryr dej om de enskilda mynten, utan räknar som att alla är likadana. Med din metod gör du skillnad på Vilka mynt de olika personerna får, inte bara vilket antal de får.

Edit: i vilket sammanhang har du fått uppgiften? Eget intresse? Gymnasiet? Universitet/Högskola? Så man inte ger en lösning som är onödigt dryg eller överkurs.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whodoo
Edit: i vilket sammanhang har du fått uppgiften? Eget intresse? Gymnasiet? Universitet/Högskola? Så man inte ger en lösning som är onödigt dryg eller överkurs.

Gymnasiet, diskret matematik

Men det borde väl vara som Elgot säger, det är multiplikationsprincipen fastän man drar bort de fallen där någon blir utan.

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Sitter här och kliar mig i skallen angående derivata. Allt var frid och fröjd tills lite trigonometri-termer ville vara med och till på köpet division och annat krafs.

Boken förklarar värre än en påse sopor så vänder mig till Swec istället.

Uppgiften i sig som jag kört fast på lyder som så:

Låt f(x) = (2-cos x)/sin x och lös ekvationen:

a) f (x) = 0 (Den har jag klarat)
b) f'(x) = 0 (Den som bråkar)

Enligt facit blir f'(x) = (1-2cos x)/sin^2 x

Jag har försökt nu ett tag att få ihop det men är alltid något som faller. Om någon kunde vara snäll hur man deriverar detta tal på rätt sätt vore jag innerligt glad. Problemet är bara att derivera, inte nödvändigtvis att lösa f'(x) = 0.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att derivatan av f(x) = g(x)/h(x) = (g'(x)h(x) - g(x)h'(x))/h(x)^2 och att sin(x)^2 + cos(x)^2 = 1

Permalänk
Medlem

aha, den formeln var inte med i min bok. Tack så mycket.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk

Hej,

En fråga:

Jag ska visa att 43 | 7^(10n+1) +6^(11n-1)

43 kan skrivas som 6*7+1, alltså 6*7+1 | 7*7^10n +6^(11n-1)

Hur är det med delbarhet nu?, eftersom 7 delar 7*7^10n delar den hela uttrycket?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det bygger på att (a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
[Utförlig förklaring]

Tack så otroligt mycket för hjälpen! Nu förstår jag äntligen hur man ska göra!

Har tyvärr inte haft tid att sitta med det innan idag, men nu så har jag räknat på det! Tack igen!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Hej,

En fråga:

Jag ska visa att 43 | 7^(10n+1) +6^(11n-1)

43 kan skrivas som 6*7+1, alltså 6*7+1 | 7*7^10n +6^(11n-1)

Hur är det med delbarhet nu?, eftersom 7 delar 7*7^10n delar den hela uttrycket?

Kan göra ett försök.

43 | 7^(10n+1) + 6^(11n-1) => 43 | 7^(10n) * 7 + 6^(11n) * 6^(-1).

Vi antar att 43 faktiskt delar uttrycket för ett naturligt tal n och försöker genom induktion bevisa att 43 då kommer dela uttrycket för n+1.

43 | 7^(10(n+1)+1) + 6^(11(n+1)-1) =>43 | 7^(10n) * 7^11 + 6^(11n) * 6^10.

Vi ser att vi har faktorer av både 7^(10n) och 7 i första termen, och samma sak blir det med den andra VSB.

Någon får gärna tillrättavisa mig om jag argumenterar (eller räknar) fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
Kan göra ett försök.

43 | 7^(10n+1) + 6^(11n-1) => 43 | 7^(10n) * 7 + 6^(11n) * 6^(-1).

Vi antar att 43 faktiskt delar uttrycket för ett naturligt tal n och försöker genom induktion bevisa att 43 då kommer dela uttrycket för n+1.

43 | 7^(10(n+1)+1) + 6^(11(n+1)-1) =>43 | 7^(10n) * 7^11 + 6^(11n) * 6^10.

Vi ser att vi har faktorer av både 7^(10n) och 7 i första termen, och samma sak blir det med den andra VSB.

Någon får gärna tillrättavisa mig om jag argumenterar (eller räknar) fel.

Hej,

problemet är ju bara att man måste visa att det gäller för ett n innan man gör induktionsantagandet...

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Hej,

problemet är ju bara att man måste visa att det gäller för ett n innan man gör induktionsantagandet...

Fast det gäller väl för n = 1?

>> 7^11+6^10

ans =

2.0378e+09

>> ans/43

ans =

47390533

>>

Blir ju inte så lätt för hand då men. Du har rätt, det är nog någon annan prinip man ska använda.

Permalänk
Medlem

Du kan visa för n=1 att 43 | 7^11 + 6^10 genom att räkna modulo 43, om det säger något...

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whodoo
Du kan visa för n=1 att 43 | 7^11 + 6^10 genom att räkna modulo 43, om det säger något...

Hm, har du lust att visa hur du menar?

Visa signatur

» Well, tough titties...