Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
DU har skrivit av fel. Endast Re (ekv) = 0.

Då blev det ju genast LITE enklare

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem

ah, nu hänger jag med. Jag körde fast på nämnaren a^2 + 1 eftersom jag ville ha bort den så jag kunde lösa det lättare.

3/4 är rätt svar så du har gjort rätt.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Nej det tror jag inte, R är alla reella tal, men vid -1 då?

EDIT, hm.. nej, föresten, du ska inte lyssna på mig, nu blev jag tveksam. Någon annan får berätta hur det ska vara. Blandar ihop värde och definitionsmängd.

Edit 2: enligt din egna graf kommer du inte få fram ett svar som ligger mellan 0<=y<1.. så där borde den inte vara definierad. Eller tänker jag fel?

ja självklart är det så som du skriver ... värdemängden är -inf < x < = 0, 1 <= x < inf
definitionsmängden är hela R, eftersom funktionen är definierad för alla x € R

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Har ett problem med en uppgift.

Förenkla arctan 6 + arctan 10.

Problemet är alla stegen, tror jag missar någonstans. Är inte heller helt säker på i vilken form svaret/förenklingen ska stå i.

Skulle gärna uppskatta om någon kunde hjälpa mig.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

arctan(6) och arctan(10) är två stycken vinklar => leta efter additionsreglen för tan(u+v)

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
arctan(6) och arctan(10) är två stycken vinklar => leta efter additionsreglen för tan(u+v)

Jo, det är så jag har tänkt men blir inte rätt.

Har gjort såhär:

tan u = 6
tan v = 10

tan (u + v) = - 16/59 (enligt additionsformeln).

Hur går jag vidare här ifrån? Ska jag skriva att (u + v) = arctan -16/59, eller ska svaret vara -16/59? Eller är det något som jag har missat`Tycker det är det där "förenklar" som krånglar till det för mig.

Är riktigt osäker på detta. =/

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

tan u = 6 => u = arctan(6)
tan v = 10 => v = arctan(10)

=>
arctan(6)+arctan(10 ) = u + v = ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
tan u = 6 => u = arctan(6)
tan v = 10 => v = arctan(10)

=>
arctan(6)+arctan(10 ) = u + v = ....

Det hänger jag med på, men hur är det jag ska göra sen? Sen, om jag gör sådär, då får jag väl ut ett svar, ingen förenkling?

Har provat lite på Wolfram Alpha och fått fram att:

tan(arctan 6 + arctan 10) = (-16/59)

http://www.wolframalpha.com/input/?i=tan(arctan+6+%2B+arctan+10)+%3D+(-16%2F59)

Vilket stämmer bra med det jag har fått innan enligt additionsformeln med tangens.

Men sen? Kör jag arctan på båda leden blir svaret fel. Vad är det jag ska göra för operation efter detta?

Tack för svaren förövrigt. Uppskattar verkligen om någon skulle kunna förklara detta för mig.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ac3R
Hur går jag vidare här ifrån? Ska jag skriva att (u + v) = arctan -16/59

Har du inte svaret här?

u = arctan(6)
v = arctan(10)
u+v = arctan(6) + arctan(10) = arctan(-16/59)

Jag bara spånar lite. Men om du har svaret, publicera det här så ser vi vad de är ute efter.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Ska väl läggas till ett pi: arctan(-16/59)+pi

Permalänk
Medlem

Satt och räknade Matte B för att förfrisk kunskaperna något innan jag börjar läsa Matte C på komvux. Det mesta verkar inte ta för lång tid att lära sig igen, men ett tal hakade jag verkligen upp mig på och förstår inte:

-a^2 * (-a)^-2

Uppgiften går ut på att förenkla uttryck. Jag har kommit så långt som att:
-a^2 = -a*-a = a^2

stämmer?

Sedan kommer den svåra biten:
(-a)^-2, jag förstår inte riktigt. Hade det stått a^-2 så hade det blivit:
1/(a^2)?, men med (-a) blir det vad? Eller tänker jag fel överallt?

Facit säger -1, men har inte med en förenkling, bara svåret. Liksom tack.
Om a = 2 så blir svaret -1, ja! Det har jag kollat med miniräknaren med, men jag får inte till det.

Det är enda frågan i boken som det bara finns Ett exempel av. Utan förklaring...
Jag skulle vara jättetacksam för alla svar!
//pscs3

edit: Svar 10000...

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Sätter ut ettor så blir det enklare: (-1*a*a)/(-1*a*-1*a)

Permalänk

Om jag har tre vektorer givna u, v och w - hur ska jag då göra för att undersöka om de ligger i samma plan?

Uppgiften ligger under en kryssproduktslektion - så jag undrar lite smått vad de menar med "i samma plan" och hur man undersöker om de gör det?

// Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om du tänker på vektorer som pennor så är de i samma plan om alla ligger på samma yta (te x ett bord), skulle en ligga på ett block på bordet är den förskjuten från planet.

Lite hints hur du kan göra. Testa att kryssa två av dem. Hur ser den nya vektorn ut?
Vad måste gälla mellan den sista vektorn (om alla ska ligga i samma plan) och den kryssade, hur kan man kontrollera det?

Permalänk
Medlem

-a^2*-a^(-2) = -a^2/(-a)^2

nämnaren blir ju positiv för alla reella a så tecknet innanför parantesen spelar ingen roll.

-a^2/a^2 =-(a^2/a^2) = -1.

Septimux:

Om du kan beskriva en av vektorerna som en linjär kombination av de andra ligger de i samma plan.

tex att u = k1*v + k2*w. där k1, k2 är några heltal.

tex är (0,1,1) , (0,0,1) och (0,1,0) i samma plan eftersom (0,1,1) = 1*(0,0,1) + 1*(0,1,0).

Hoppas jag kom ihåg min linjär algebra, tror det ska stämma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Septimiux
Om jag har tre vektorer givna u, v och w - hur ska jag då göra för att undersöka om de ligger i samma plan?

Uppgiften ligger under en kryssproduktslektion - så jag undrar lite smått vad de menar med "i samma plan" och hur man undersöker om de gör det?

// Tack på förhand

Det finns ett enkelt sätt att kolla om tre vektorer ligger i samma plan, geometriskt kan man t.ex. tolka det som att räkna ut volymen av den parallellepiped (rätblock) som utgörs av de tre vektorerna.

se t.ex. http://www.ltcconline.net/greenl/courses/107/Vectors/DOTCROS....

Om vektorerna ligger i samma plan så är parallellepipedens volym noll eftersom den är "tillplattad" om vektorerna ligger i samma plan.

så givet vektorerna a,b,c räkna ut trippelprodukten:
a.(b x c) där . betecknar skalärprodukt och x kryssprodukt.

Alternativt så kan man räkna ut determinanten för matrisen
M = [a; b; c]
om determinanten är noll så ligger vektorerna i samma plan

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
-a^2*-a^(-2) = -a^2/(-a)^2

nämnaren blir ju positiv för alla reella a så tecknet innanför parantesen spelar ingen roll.

-a^2/a^2 =-(a^2/a^2) = -1.

Aaah, så dum jag känner mig! Förstår fortfarande inte riktigt...
Hur fungerar delen:
(-a)^-2? Den är väl inte lika med a^-2 (1/a^2)? Den måste bli negativ men jag förstår inte hur (-a)^-2 funkar tillsammans med (-a)^-2. Hittar inga fler exempel på det än detta talet så har inget att jämföra med.

Tack för svaren dock!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

x^-2 = 1/(x^2) definition!
och nu är
x = -a

(-a)^-2 = 1/((-a)^2) = ?
Nej, den måste inte (och blir inte) negativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
x^-2 = 1/(x^2) definition!
och nu är
x = -a

(-a)^-2 = 1/((-a)^2) = ?
Nej, den måste inte (och blir inte) negativ.

Ja, det låter mycket vettigt!

Stämmer även detta?
-a^2*(1/((-a)^2)) = a^2*(1/(-a)^2)

Om a = 2 så blir det senare:
2*2*(1/(-2*-2)) = 4*1/4 = 1

Men svaret ska bli -1... Jag får inte ihop det.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Ja, det låter mycket vettigt!

Stämmer även detta?
-a^2*(1/((-a)^2)) = a^2*(1/(-a)^2)

Om a = 2 så blir det senare:
2*2*(1/(-2*-2)) = 4*1/4 = 1

Men svaret ska bli -1... Jag får inte ihop det.

Variabeln a är alltid bara a.

En liten omskrivning av det du verkar ha problem med:

Säg att du delar upp talet minus a i -1 och a. Det är fortfarande samma sak.

(-a)^-2 = (-1*a)^-2

x^-2 kan skrivas om till 1/(x^2) Vi gör samma sak på ditt tal.

(-1*a)^-2 = 1/(-1*a)^2

Detta går att utveckla till 1/a^2:

1/((-1*a)*(-1*a)) = 1/(-1^2*a^2) = 1/(1*a^2)=1/(a^2)

Om du nu kollar på det tal du hade tidigare

-a^2 * (-a)^-2

Den andra termen ( (-a)^-2 ) skrev vi om till 1/(a^2)

-a^2*(-a)^-2 = -a^2*(1/(a^2)) = (-a^2) / (a^2)

Kommer du ihåg knepet med att skriva ut ettan tidigare.

-1*a^2 delat med a^2. Vad blir kvar?

Puh, va jobbigt det blev att skriva ut en så liten omskrivning såhär.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Variabeln a är alltid bara a.

En liten omskrivning av det du verkar ha problem med:

Säg att du delar upp talet minus a i -1 och a. Det är fortfarande samma sak.

(-a)^-2 = (-1*a)^-2

x^-2 kan skrivas om till 1/(x^2) Vi gör samma sak på ditt tal.

(-1*a)^-2 = 1/(-1*a)^2

Detta går att utveckla till 1/a^2:

1/((-1*a)*(-1*a)) = 1/(-1^2*a^2) = 1/(1*a^2)=1/(a^2)

Om du nu kollar på det tal du hade tidigare

-a^2 * (-a)^-2

Den andra termen ( (-a)^-2 ) skrev vi om till 1/(a^2)

-a^2*(-a)^-2 = -a^2*(1/(a^2)) = (-a^2) / (a^2)

Kommer du ihåg knepet med att skriva ut ettan tidigare.

-1*a^2 delat med a^2. Vad blir kvar?

Puh, va jobbigt det blev att skriva ut en så liten omskrivning såhär.

Jag tror det börjar klarna lite nu! Stort tack!

(-a)^-2 = (-1*a)^-2 = 1/(-1*a)^2 = 1/(-1^2*a^2) = 1/(a^2)

-a^2*(-a)^-2 = -a^2*(1/(a^2)), det förstår jag, men första biten:

-a^2, varför lösa ut den? Det blir ju -2*-2 som är 4... Men då stämmer det inte med facit, som säger -1... Men om jag gör det borde det inte bli (-1*a)^2 istället för -1*(a^2)? =/

Och brukar man lösa ut negativa tal på det viset, bara att Alla (verkligen Alla) andra tal i boken är för enkla för att det ska behövas?

Mycket tacksam för det utförliga svaret!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
-a^2, varför lösa ut den?

Jag tror du blandar ihop -a^2 och (-a)^2 ibland. -a^2, dvs. -(a^2) = -(a*a) = -a*a, är inte (generellt sett) samma som (-a)^2 = (-1*a)^2 = (-1*-1)(a*a) = a*a.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag tror du blandar ihop -a^2 och (-a)^2 ibland. -a^2, dvs. -(a^2) = -(a*a) = -a*a, är inte (generellt sett) samma som (-a)^2 = (-1*a)^2 = (-1*-1)(a*a) = a*a.

Det låter mycket, mycket vettigt! Jag tror jag kan få ihop det här i huvudet snart! Ska bara sova upp batteriet!

Finns det någon chans att just denna delen; (-a)^-2 heter något särskilt för att läsa lite mer om? Tycker att boken är väldigt dålig på att förklara varför man sak göra som man gör, den visar mest hur man gör det vilket inte är lika givande.

Tackar så oerhört mycket för all hjälp jag fått under kvällen!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Det låter mycket, mycket vettigt! Jag tror jag kan få ihop det här i huvudet snart! Ska bara sova upp batteriet!

Finns det någon chans att just denna delen; (-a)^-2 heter något särskilt för att läsa lite mer om? Tycker att boken är väldigt dålig på att förklara varför man sak göra som man gör, den visar mest hur man gör det vilket inte är lika givande.

Tackar så oerhört mycket för all hjälp jag fått under kvällen!
//pscs3

Vill du ha ett bevis eller vadå?

Annars är ju regeln att a upphöjt till något tal n:

a^-n=1/(a^n)

Permalänk
Medlem

har en liten uppgift jag inte förstår i boken

derivera
Y=(sin 3x)^2 står det i boken
i facit står det
2sin3x*cos3x*3=6sin3x*cos3x=3sin6x

det jag inte fattar är hur de går från 6sin3x*cox3x --> 3sin6x

:S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
har en liten uppgift jag inte förstår i boken

derivera
Y=(sin 3x)^2 står det i boken
i facit står det
2sin3x*cos3x*3=6sin3x*cos3x=3sin6x

det jag inte fattar är hur de går från 6sin3x*cox3x --> 3sin6x

:S

Du känner kanske till en formel för att skriva om sin(2x). Undersök om den formeln kan ge dig någon ledtråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av artiq
Vill du ha ett bevis eller vadå?

Annars är ju regeln att a upphöjt till något tal n:

a^-n=1/(a^n)

Mer när a är negativt så förstår inte mitt huvud hur uträkningen går ihop... Jag får klura på det mer i ensamhet och med boken.

Hittade också en väldigt störande uppgift:

Anta att du vunnit en frågetävling i en TV-show och att du som belöning får chansen att vinna en bil. Du får välja en av tre stängda dörrar, A, B och C. Bakom en dörr finns en riktig bil och bakom de två andra leksaksbilar. Vi säger att du väljer dörr A. Programledaren känner till vad som döljer sig bakom dörrarna. Hon öppnar då en av de båda kvarvarande dörrarna som hon vet döljer en leksaksbil. Vi antar att dörr B öpnnas och du ser att bakom den finns en leksaksbil. Programledaren frågar dig nu: Vill du byta till dörr C eller vill du behålla ditt första val A?

Hur bör du göra för att ha störst chans att vinna den riktiga bilen: stå fast vi A eller byta till C? Vad säger dig din intuition? Analysera problemet noggrant och motivera din ståndpunkt. Om du kan programmera, kanske du kan stödja din slutsats med resultatet från ett program som upprepat detta slumpförsök många gånger.

Jag tänkte givetvis att när dörr B öppnats så är det 50% att den är bakom dörr A och 50% bakom dörr C. Dörr B är ju inte längre ett alternativ i spelet, den är redan öppnad.

Facit säger såhär:
"Du bör byta!
Om du inte byter är din sannolikhet att få bilen 1/3.
Om du byter så får du bilen om den är bakom någon av de båda dörrar du inte valt.
Din sannolikhet är då 2/3 att få bilen. Se även träddiagrammet.

[träddiagram, typ:
Val 1: (a) 1/3 Bil,(b) 2/3 inte Bil
Val 2: (aa) 1 Står kvar vinner, 0 (ab) byter vinner, (ba) 0 står kvar vinner, (bb) 1 byter vinner]

Under finns uträkningen:
P(byta och vinna) = 1/3*0+2/3*1 = 2/3

Jag förstår inte hur detta går ihop. Någon som kan förklara?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Mer när a är negativt så förstår inte mitt huvud hur uträkningen går ihop... Jag får klura på det mer i ensamhet och med boken.

Hittade också en väldigt störande uppgift:

Anta att du vunnit en frågetävling i en TV-show och att du som belöning får chansen att vinna en bil. Du får välja en av tre stängda dörrar, A, B och C. Bakom en dörr finns en riktig bil och bakom de två andra leksaksbilar. Vi säger att du väljer dörr A. Programledaren känner till vad som döljer sig bakom dörrarna. Hon öppnar då en av de båda kvarvarande dörrarna som hon vet döljer en leksaksbil. Vi antar att dörr B öpnnas och du ser att bakom den finns en leksaksbil. Programledaren frågar dig nu: Vill du byta till dörr C eller vill du behålla ditt första val A?

Hur bör du göra för att ha störst chans att vinna den riktiga bilen: stå fast vi A eller byta till C? Vad säger dig din intuition? Analysera problemet noggrant och motivera din ståndpunkt. Om du kan programmera, kanske du kan stödja din slutsats med resultatet från ett program som upprepat detta slumpförsök många gånger.

Jag tänkte givetvis att när dörr B öppnats så är det 50% att den är bakom dörr A och 50% bakom dörr C. Dörr B är ju inte längre ett alternativ i spelet, den är redan öppnad.

Facit säger såhär:
"Du bör byta!
Om du inte byter är din sannolikhet att få bilen 1/3.
Om du byter så får du bilen om den är bakom någon av de båda dörrar du inte valt.
Din sannolikhet är då 2/3 att få bilen. Se även träddiagrammet.

[träddiagram, typ:
Val 1: (a) 1/3 Bil,(b) 2/3 inte Bil
Val 2: (aa) 1 Står kvar vinner, 0 (ab) byter vinner, (ba) 0 står kvar vinner, (bb) 1 byter vinner]

Under finns uträkningen:
P(byta och vinna) = 1/3*0+2/3*1 = 2/3

Jag förstår inte hur detta går ihop. Någon som kan förklara?

Tadaa!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Mer när a är negativt så förstår inte mitt huvud hur uträkningen går ihop... Jag får klura på det mer i ensamhet och med boken.

Det finns två möjligheter: -a^-n och (-a)^-n
Det förra kan skrivas som -(a^-n) och är alltså lika med -(1/a^n); i det senare fallet kan man till exempel införa b = -a, erhålla b^-n, använda regeln för att få 1/(b^n) och slutligen byta tillbaka till 1/(-a)^n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Tadaa!

Mycket intressant, fick inte ihop det förens jag skrev upp alla scenarion och jämförde själv:

B - G - G <- Scenario 1 G - B - G <- Scenario 2 G - G - B <- Scenario 3 A B C Scenario 1: Spelare väljer Bil, spelledare visar Get, byte ger förlust Spelare väljer Bil, spelledare visar Get, byte ger förlust Spelare väljer Get, spelledare visar Get, byte ger vinst Spelare väljer Get, spelledare visar Get, byte ger vinst Scenario 2: Spelare väljer Get, spelledare visar Get, byte ger vinst Spelare väljer Bil, spelledare visar Get, byte ger förlust Spelare väljer Bil, spelledare visar Get, byte ger förlust Spelare väljer Get, spelledare visar Get, byte ger vinst Scenario 3: Spelare väljer Get, spelledare visar Get, byte ger vinst Spelare väljer Get, spelledare visar Get, byte ger vinst Spelare väljer Bil, spelledare visar Get, byte ger förlust Spelare väljer Bil, spelledare visar Get, byte ger förlust

Det har fått mig lite intresserad av att faktiskt prova olika lösningar!

Skulle det gå att förklara som såhär:
Anledningen till att det är fördelaktigt att byta är för att spelledaren i alla fall utom det där spelaren valt bilen bara har En möjlig dörr att öppna. Detta sker i två tredjedelar av spelen. I dessa fall vinner spelaren genom att byta. Om spelaren faktiskt valt bilen så finns det två möjliga dörrar, men enbart det ena scenariot kommer att utspelas. Därför vinner spelaren i 2/3 av fallen på att byta dörr medan det fortfarande enbart är 1/3 chans att spelaren valt rätt från början.

Jag hittade sedan förklaringen i wikipedia som jag missade:
Som synes är det bara om man valde rätt dörr till att börja med som det kan bli fel om man byter. Då det är 1/3 chans att man valde rätt dörr från början blir det också bara 1/3 chans att man förlorar om man byter, och således 2/3 chans att bytet ger vinst.

Den var mycket tydligare, men nu när jag ändå har skrivit min variant så får den vara kvar. Vem vet, i framtiden kanske någon förvirrad stackare googlar fram just den förklaringen!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<