Är det här ett bra kort...

Permalänk
Medlem

Är det här ett bra kort...

Sapphire ATI Radeon X700 PRO 256MB GDDR3 PCI-E DVI TV-OUT RETAIL

har ingen lust att lägga 4-5000 på ett kort då jag inte spelar allt för mycket spel (Rome: Total War ibland och en del WCIII, Sims 2 occasionally), fast jag vill inte ha en flaskhals i systemet som sölar ner allt. Jag undrar om ovanstående passar till systemet nedan och inte slöar ner det...

Mbo: MSI Nforce4 Diamond
CPU: AMD Athlon 64 3500+ Winchester
Kylning: Zalman 7700 AlCu
RAM: OCZ gold pc3200 2x1GB
Hårddisk 1: WC RAptor 74GB
Hårddisk 2: Seagate Barracuda S-ATA 200 GB
Skärm: Hyundai 17" TFT med 12ms.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett X700XT eller 6600GT skulle vara ett bättre val men din dator skulle älska ett 6800GT eller X800XT.

Men ett av de billigare korten duger fint till vad du skall ha det till.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vad menas med *älska*? som sagt spelar jag inte så mycket spel, och att lägga ut 3500 kr extra för ett bättre kort vilket ger kanske 10-15% snabbare spelupplevelse på samma upplösning och bildkvalitet känns inte så najs. Eller har jag fel? x700 PRo har ju högre klockfrekvens än t.ex Leadtek's 6800... eller? hursomhelst, vill bara veta om det blir en bottleneck i systemet med ett mid end kort, eller om jag hellre ska byta ut de 2 GB OCZ minnena mot billigare 2x512MB Corsair. XMS. kan någon svara mig vad som skulle vara ett bätre alternativ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chenget
Vad menas med *älska*? som sagt spelar jag inte så mycket spel, och att lägga ut 3500 kr extra för ett bättre kort vilket ger kanske 10-15% snabbare spelupplevelse på samma upplösning och bildkvalitet känns inte så najs. Eller har jag fel? x700 PRo har ju högre klockfrekvens än t.ex Leadtek's 6800... eller? hursomhelst, vill bara veta om det blir en bottleneck i systemet med ett mid end kort, eller om jag hellre ska byta ut de 2 GB OCZ minnena mot billigare 2x512MB Corsair. XMS. kan någon svara mig vad som skulle vara ett bätre alternativ?

Ja, x700 Pro har högre klockfrekvens än vad 6800 serien har, men det är inte bara klockfrekvensen som spelar in. 6800 serien har fler pipelines m.m. som gör att det får klart högre prestanda. Kolla in den här sidan: http://www.ixbt-labs.com/articles2/radeon/x700-1.html där de testar x700 Pro och XT mot en rad kort. Mitt tips är ett x700 Pro. Det är ett väldigt bra kort som inte är så boldigt dyrt heller!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

ett mid end kort skulle verkligen vara flaskhals för den datorn.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz