VIlken av dessa två TFT skärmar?

Permalänk
Medlem

VIlken av dessa två TFT skärmar?

Jag har nu en längre tid sneglat mot TFT skärmar då jag åker på lan ganska mycket och vill kunna ta mig friheten att kunna sätta mig på ett tåg och åka dit jag vill med min datorutrustning.

De två skärmar jag har hittat i "min" prisklass, dvs inte över 3000kr. Det kanske inte finns de allra bästa skärmar i denna prisklassen men här är två har jag hittat iallafall.

Viewsonic VX715 17 TFT 16ms
Direktlänk till denna sida: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSVX715-16

Hyundai L70S+ 17" TFT 12ms
Direktlänk till denna sida: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HYL70SPL

Iom att jag spelar väldigt mycket vill jag ha så snabb responstid som möjligt. Dock så är ju detta ett dilemma i TFT skärmens värld, eftersom en vissa 12ms presterar sämre än andra vilket gör att jag blir lite sne :/

Kan ni rekomendera någon av skärmarna? Vilken ska jag satsa på? Vet ni någon annan skärm i samma prisklass som är bättre än någon av de här?

Permalänk
Medlem

Viewsonic VX715 UTAN tvekan.. en 17-tummare med DVI till det priset!
Funderar själv på en sådan, dessutom har väl Viewsonic grym pixel-policy?

Tror nog 16ms duger bra, och skärmen har en läcker design också,
klart värd 2995kr.

Permalänk
Medlem

Någon mer som kan hålla med om att det är ett bra köp? Eller finns det bättre skärm för samma pris eller något mer?

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk

mjo Viewsonic har bra pixel-policy, en död pixel = ny skärm.
Kör på Viewsonicen du kommer nog inte ångra dig.

Permalänk
Medlem

Alltså, rätta mig gärna om jag har fel, men iom att TFT skärmar inte oftast har mer än 75Hz som max, betyder inte det att bildskärmen endast kan visa 75bilder/sekunden.

Dvs i CS (Counter-Strike) är det "fysiskt" omöjligt att få 100fps fastän fpsen ligger stabilt på 100 inne i spelet?

Permalänk
Medlem

f=1/T dsv du får ett updaterings intervall på ca 0.013333... med andra ord du får en ny bild var 0.013333... sekund. Jag har min crt i 85 hz för tillfället och jag kan få mer än 85 fps. Jag är inte inne i TFT skärmar så mycket men jag ANTAR att om du har 12ms resonstid så motsvarar det en frekvens på 83 hz om det varit en crt skärm, eller??

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

vladmir... skulle du kunna räkna ut hur många Hz du får ur en med 16ms på? Min matte och mitt tänkande ligger inte på topp

Edit: Jag hittade den här skärmen med för samma pris, tror ni den ligger i klass med veiwsonics?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305367&cks=PRL

Permalänk
Medlem

xNp^: om ni är 16 personer som ska dela på 1000 äpplen, hur många äpplen får då varje person? Om du räknar ut det så får du fram din skärms uppdateringsfrekvens. Inte så avancerad mattematik tycker jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Dvs i CS (Counter-Strike) är det "fysiskt" omöjligt att få 100fps fastän fpsen ligger stabilt på 100 inne i spelet?

Om du nu inbillar dig att du spelar bättre med 100 fps istället för ~70, så är nog inte TFT något för dig.

Kan dock tillägga att spel (i mitt tycke) flyter på bättre på en TFT (förutsatt att det inte är ghosting och skit) i och med att varje pixel uppdateras oberoende av andra pixlar, vilket inte är fallet på en CRT.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

SWEjo, jag bara inte påstår utan jag kan verkligen känna skillnad på 70 och 100fps när jag spelar CS.

Permalänk
Medlem

Hur känns en 17" tums tft? Jag är sugen på tft, men är det inte lite med 17 tum? 19 tummarna är så förjäkligt dyra!

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Base... av vad jag har "hört" så ska man uppleva en 17" TFT bildyta som en 19" CRT (ungefär) ... men jag har inget som kan bekräfta att de är så

Permalänk
Medlem

----- dubbelpost"bugg" -----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
SWEjo, jag bara inte påstår utan jag kan verkligen känna skillnad på 70 och 100fps när jag spelar CS.

Det är skillnad på att spela bättre och att känna skillnad. Dock är det en vanesak att spela med 70 respektive 100 fps, om man nu är så reaktionssnabb.

Förut, när jag spelade Counter-Strike 1.5 med min gamla burk (se signatur) så låg jag runt 50 fps på de banor som inte hade så mkt effekter (exempelvis vatten). Nu när jag lirar Counter-Strike:Source så ligger jag på mellan 60-100 fps beroende på bana och märker ingen skillnad alls mot förut. Spelar dock fortfarande lika bra(?) som jag gjorde med CS1.5. Och nej, det beror nog inte på bildskärmens uppdateringsfrekvens.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Base
Hur känns en 17" tums tft? Jag är sugen på tft, men är det inte lite med 17 tum? 19 tummarna är så förjäkligt dyra!

Kan ju säga att det är en ordentlig skillnad jämfört med en 17" CRT iaf. Nackdelen med 19":arna är ju att de har samma maxupplösning som 17"-skärmarna, vilket innebär att pixlarna på en 19" är större. Det är dock en smaksak och det är smartast att följa plånboken, för du blir knappast missnöjd vad du än väljer.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Base... av vad jag har "hört" så ska man uppleva en 17" TFT bildyta som en 19" CRT (ungefär) ... men jag har inget som kan bekräfta att de är så

alltså, när de mäter tum på en crt, så mäter de hela "glasytan" och en ganska bra bit av den göms bakom all plast

när de mäter tum på TFT så mäter de den... "tittbara" ytan, alltså allt du kan se

så en 17" TFT kan man ungefär gämföra med en 19" CRT...

så ligger det till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
Det är skillnad på att spela bättre och att känna skillnad. Dock är det en vanesak att spela med 70 respektive 100 fps, om man nu är så reaktionssnabb.

Dom som spelat seriöst vet att man spelar BÄTTRE med 100fps. Det blir lättare att spraya. Siktet blir lika stort som innan man skjöt snabbare med 100fps. Så du som inte verkat har spelat CS på så hög nivå bör inte uttala dig då du verkligen inte vet.

Permalänk
Medlem

Något i den stilen Mackan, iom att jag suttit och lirat cs i strax över 4½år är inget under 85fps igentligen acceptabelt att spela på för min del, man har blivit så kräsen va de gäller fps och den ska, som den alltid gör, ligga på 100fps.

Men men, det är väll bara att inse, dagens TFT skärmar duger inte att spela cs på då. :/ Får bli att köpa mig en barebone då.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Så du som inte verkat har spelat CS på så hög nivå bör inte uttala dig då du verkligen inte vet

Det är ingen merit att göra det heller

Däremot, ska en skärm användas till snabba spel såsom CS och andra då är crt bättre. Dessutom får man en ganska bra crt för samma peng som en ok tft! Däremot är tft mycket behagligare att titta på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackan86
Dom som spelat seriöst vet att man spelar BÄTTRE med 100fps.

Det är trots allt inte hårdvaran som gör spelaren. Det är ungefär som att sitta på ett 56K-modem och tro att man kan ladda ner snabbare bara för att man har många hårddiskar.

Citat:

Det blir lättare att spraya. Siktet blir lika stort som innan man skjöt snabbare med 100fps.

Fysiken i spelet ändras ju knappast bara för att man har en långsam dator.

Citat:

Så du som inte verkat har spelat CS på så hög nivå bör inte uttala dig då du verkligen inte vet.

Som sagt. Är väl ingen vidare merit att göra det heller...

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
Det är trots allt inte hårdvaran som gör spelaren. Det är ungefär som att sitta på ett 56K-modem och tro att man kan ladda ner snabbare bara för att man har många hårddiskar.

Fysiken i spelet ändras ju knappast bara för att man har en långsam dator.

Som sagt. Är väl ingen vidare merit att göra det heller...

Det är ju precis så det är. Och har jag sagt att det är en merit att ha spelat på en ganska hög nivå? Och varför tror du de proffisionella spelarna inte spelar om de har under 100fps? Jo för det blir svårare att spraya. Jag tror jag vet mer än dig om detta i alla fall. Och din jämförelse var ju inte särskilt bra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackan86
Och har jag sagt att det är en merit att ha spelat på en ganska hög nivå?

Nej, men det verkar som att ditt liv kretsar kring det

Citat:

Och varför tror du de proffisionella spelarna inte spelar om de har under 100fps?

Förmodligen för att de blir ledsna över att inte datorn klarar av att leverera 100 fps. Då är hela året förstört för dem.

Citat:

Jo för det blir svårare att spraya. Jag tror jag vet mer än dig om detta i alla fall.

Fysiken ändras fortfarande inte om man har en långsam dator. Det är pingen som är avgörande i det fallet, men det är ju något helt annat.

Citat:

Och din jämförelse var ju inte särskilt bra..

Den var fullkommligt lysande, bara det att du inte insett det ännu.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
Nej, men det verkar som att ditt liv kretsar kring det

Förmodligen för att de blir ledsna över att inte datorn klarar av att leverera 100 fps. Då är hela året förstört för dem.

Fysiken ändras fortfarande inte om man har en långsam dator. Det är pingen som är avgörande i det fallet, men det är ju något helt annat.

Den var fullkommligt lysande, bara det att du inte insett det ännu.

Men förstår du inte? Siktet drar ihop sig snabbare med 100fps än med 70 och det blir lättare att spraya. Det är FAKTA. Det är därför de proffisionella vill ha 100fps när dom spelar. Och jag har inte spelat CS på ca ett år nu. Så det är nog du som ska ta och skaffa dig ett liv istället för att sitta här och argumentera för något som är fel.

Permalänk
Medlem

Siktet drar ihop sig snabbare? Hur är detta testat?

Tydligen verkar det dock som om det i CS finns någon bugg som gör att spelet uppför sig olika beroende på uppdateringsfrekvens.

Att sedan det skulle påverkas av SKÄRMEN ser jag som totalt nys. Spelets fysik vet ju ingen om hur ofta skärmen uppdateras. Skickar grafikkortet ut 100 fps och skärmen bara visar 75 så kan det faen omöjligen ha inverkan på något. Eller?

Någon som är insatt som kan berätta?

(Helst inte någon som spelar CS. Alla sådana är totalt låsta och helt okunniga. DET BARA ÄR SÅ JÄVLA IDIOT, som Mackan just skrev. Ganska tradigt i längden.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Dog
Siktet drar ihop sig snabbare? Hur är detta testat?

Tydligen verkar det dock som om det i CS finns någon bugg som gör att spelet uppför sig olika beroende på uppdateringsfrekvens.

Att sedan det skulle påverkas av SKÄRMEN ser jag som totalt nys. Spelets fysik vet ju ingen om hur ofta skärmen uppdateras. Skickar grafikkortet ut 100 fps och skärmen bara visar 75 så kan det faen omöjligen ha inverkan på något. Eller?

Någon som är insatt som kan berätta?

(Helst inte någon som spelar CS. Alla sådana är totalt låsta och helt okunniga. DET BARA ÄR SÅ JÄVLA IDIOT, som Mackan just skrev. Ganska tradigt i längden.)

Ne Det vill jag inte riktigt hålla med om
Visst är de lättare att spela med 100 fps än med när man ska spraya (i just de spelet)
Det ligger ändå lite sanning i vad Mackan86 har skrivit
Tillägga att jag spelar aldrig de spelet själv. Dottern brukar lira de ibland

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Skärmen påverkar inte om man kör utan vsync. Men om man kör vsync på och skärmen bara klarar 75hz så kan man ju inte få 100fps utan då bara 75. Svarade detta på din fråga?

EDIT: Måste också säga att med vsync på ser spelet lite bättre ut och det känns mer mjukt när man spelar det. Så kan man ha vsync på ha det på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Alltså, rätta mig gärna om jag har fel, men iom att TFT skärmar inte oftast har mer än 75Hz som max, betyder inte det att bildskärmen endast kan visa 75bilder/sekunden.

Dvs i CS (Counter-Strike) är det "fysiskt" omöjligt att få 100fps fastän fpsen ligger stabilt på 100 inne i spelet?

Ja, TFTskärmar har väldigt låg HZ. typ 0?
De använder en helt annan teknik som gör att inte hela skrämen uppdateras hela tiden utan bara det som behövs.

Visa signatur

And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackan86
Men förstår du inte? Siktet drar ihop sig snabbare med 100fps än med 70 och det blir lättare att spraya. Det är FAKTA.

Om det stämmer så är det bland det sjukaste jag läst på väldigt väldigt länge, ber om ursäkt isf.

Detta innebär att alla inte spelar på lika villkor, även om alla spelar utan fusk. Förstår inte hur de kan anordna tävlingar som CPL om spelet uppför sig olika beroende på vilken dator man har. Vad är nästa steg? Optimera spelen för dem som sitter med AMD och att Intel-användarna enbart får använda ärtpistoler och slangbellor?

Citat:

Och jag har inte spelat CS på ca ett år nu. Så det är nog du som ska ta och skaffa dig ett liv istället för att sitta här och argumentera för något som är fel. [/B]

Jag köpte ett liv på Pressbyrån i förrgår.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
vladmir... skulle du kunna räkna ut hur många Hz du får ur en med 16ms på? Min matte och mitt tänkande ligger inte på topp

Edit: Jag hittade den här skärmen med för samma pris, tror ni den ligger i klass med veiwsonics?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305367&cks=PRL

Jag skulle valt en skärm med högre Hz, denna klarar endast 1280 x 1024 / 75 Hz.

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
Jag skulle valt en skärm med högre Hz, denna klarar endast 1280 x 1024 / 75 Hz.

Också var det ju det där med att TFT-skärmarna inte använder sig av uppdateringsfrekvens.

1000/16=62,5 FPS

Alltså, en 16 millisekunders TFT klarar i praktiken inte av att leverera mer än 62,5 bilder per sekund. Dock skiljer sig tekniken ganska så rejält mellan en CRT och en TFT. En TFT uppdaterar varje pixel när det behövs, medan en CRT är beroende av uppdateringsfrekvensen.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk

Jag kollar på denna skärmen:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LGL1915SS

den har en responstid på 12ms vilket gör att skärmen kan visa 83,3fps. När jag lirar cs, mm så brukar jag bara ligga på ungefär 80fps. Men lirar inte cs längre. Tror ni att skärmen kommer hänga med i bilspel, bf1942, DoD mm?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2