Ridskolan (spelet)

Permalänk
Medlem

Ridskolan (spelet)

Nu är det så här att mina små kusiner har fått ett pcspel som heter ridskolan. De blev naturligtvis jätteglada och jag skulle hjälpa dem installera spelet efter tomten hade farit.

Stoppar in cd-skivan klickar igång exefilen (tror inte ens man måste installera spelet, kan köra det från skivan) och får upp ett liknande errormeddelande "Inte nog med ram eller diskutrymme". Ni skulle sett deras miner :/

Tänker vad fan? Det är helt klart nog mycket minne och 100GB ledigt på datorn. Sen kollade jag på baksidan av spelet och där stog det "Systemkrav: Win 95 / 98" och datorn jag installerade på hade XP Home.

Så troligtvis är väl spelet för gammalt och XP klarar inte av att köra det? Vad ska jag göra? Finns det något sätt man kan köra äldre spel på XP? Känns lite overkill att lägga in Win 98 och köra dualboot.

Kan tilläggas att alla drivrutiner är installerade samt nyaste directx.

Väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem

Lite OffT, finns det inte två filmer som heter Ridskolan?

OnT, testa att köra i kompatibilitetsläge för win98.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

ridskolan? ooookeeeeej........
Och folk klagar på datorspelandet... Jag förstår dom...

(Testa högerklicka på .exe filen - välj properties och compatibility - kryssa i lite shit..)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
ridskolan? ooookeeeeej........
Och folk klagar på datorspelandet... Jag förstår dom...

(Testa högerklicka på .exe filen - välj properties och compatibility - kryssa i lite shit..)

Tack för de snabba svaren! Det där såg lovande ut, ska testas!
Om ni mot all förmodan lyckats få det till ett porrspel så är det fel.

Edit: Det här spelet jag menade. Något i den serien iaf.

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot

Jag tror bestämmt att det gör det

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

funkar tyvärr inte så ofta att ändra där men det är värt ett försök.
äldre spel som t.ex. gta1 har jag börjat köra med dos emu eftersom det funkar så dåligt med winxp

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Det finns ingen Win 98 emulator?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo, det tror jag, fast det skulle vara till linux då, tyvärr.

Tror min syrra spelade det spelet på min gamla 75mhz pentium när vi var små.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Skaffa filmen istället då.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz | ASUS P5K SE | Corsair 2+2 GB DDR2 PC-6400 | GeForce 8800GTS 640MB | Seagate Barracuda 500+1024 GB S-ATA

Permalänk
Medlem

nedu.. de blir nog att be de små kusinerna vänta ett par timmar medans du lägger in win98

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk

Filmen är nog bättre än spelet skulle jag tro ialla fall .. iof har jag ju inte spelat spelet......

Visa signatur

Om man tar längre steg när man går sliter man inte ut skorna lika fort.

Permalänk
Medlem

fattar inte vilken spelutvecklare skulle vilja göra ett sådant här spel..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Själva spelet heter nog "Häst & Ponny" men när man stoppar in skivan heter står det "Ridskolan". Finns det absolut inget annat sätt att få igång det om inte "kompatibilitetsläge för win98" skulle fungera? Förutom att dra in 98 då.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Håll er till topic!

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Om du inte får igång det på någon annat sätt så rekomanderar jag att du kör in VPC och kör Windows 98 under.

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goose
Om du inte får igång det på någon annat sätt så rekomanderar jag att du kör in VPC och kör Windows 98 under.

Vad är VPC?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen Microsoft Virtual PC
Finns 45 dagars testversion på deras hemsida.
Konkurrenten VMware har också testversion att ladda ner.
Kort sagt så har du en virtuell dator som du kör i windows. Spelet lär väl inte vara så krävande så om det bara vill starta i windows 98 tror jag det går bra.
Iaf smidigare än att installera dualboot.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

VPC = Virtual PC.
Ett datoremulerande program som gör att du kan installera ett operativsystem på en "dator i datorn".
Jag sköter det mesta av mitt surfande och arbete från en VPC, så slipper jag en massa program som segar ner den riktiga och alla virus.
Det är ganska bra att ha en mall, så om tillexempel en virtualpc blir virusangripen, så är det bara att ta bort den och kopiera mallen.
Annars blir du tvungen att installera om hela Windows på VPC:n

En nackdel är att den inte kan "kopplas" direkt till grafikkortet, utan det går igenom en massa flaskhalsar. Du kan prova om det går att spela på den, inte garanterat att det går...

Visa signatur

Dell: P4 3,2 EE, 1024m DDR 400 mhz, Leadtek 6800LE 16/6, 345/830,
2*120gb SATA, Dell 19" TFT
3dmark03: 11600 3dmark05: Feta artifakter :(

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen, synd bara att jag inte kan testa allt nu. Får nog låna hem skivan och pilla på min dator och se om det fungerar. Men det där VPC måste ju nästan fungera?

När jag kört igång VPC installerar jag win98 i den virtuella datorn då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mmmm, det är bara att installera.
Stöter du på något problem så kan du pm:a mig för hjälp. Är kanske inte tillgänglig 24/7 men ändå

Visa signatur

Dell: P4 3,2 EE, 1024m DDR 400 mhz, Leadtek 6800LE 16/6, 345/830,
2*120gb SATA, Dell 19" TFT
3dmark03: 11600 3dmark05: Feta artifakter :(

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hio
Tack för alla tipsen, synd bara att jag inte kan testa allt nu. Får nog låna hem skivan och pilla på min dator och se om det fungerar. Men det där VPC måste ju nästan fungera?

När jag kört igång VPC installerar jag win98 i den virtuella datorn då?

Jepp installera windows 98.
Som sagt grafiken är nog det man behöver vara lite rädd för. Jag vet inte hur det här spelet är gjort men som barnspel så är det oftast enkel 2D (windows "rendering"), borde funka.

Adapa, du kan ju aktivera recovery disk i virtual PC. Bara starta om och inte spara ändringarna, skinande ren windowsinstallation igen (alltså inne i virtuella maskinen).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

haha, det var bra att du skrev "(spelet)" annars vet man aldrig vad du hade fått för komentarer

Visa signatur

"Hörru, som chef tycker jag det ser illa ut."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adapa
Mmmm, det är bara att installera.
Stöter du på något problem så kan du pm:a mig för hjälp. Är kanske inte tillgänglig 24/7 men ändå

Tackar! Får se om jag får några problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Jepp installera windows 98.
Som sagt grafiken är nog det man behöver vara lite rädd för. Jag vet inte hur det här spelet är gjort men som barnspel så är det oftast enkel 2D (windows "rendering"), borde funka.

Adapa, du kan ju aktivera recovery disk i virtual PC. Bara starta om och inte spara ändringarna, skinande ren windowsinstallation igen (alltså inne i virtuella maskinen).

Grafiken är mycket enkel ser det ut som, så det ska nog inte vara några problem.

Visa signatur