*litet råd att tänka på vid köp av laptop*

Permalänk

*litet råd att tänka på vid köp av laptop*

När du köper bärbar är mitt stående tips att tänka på följande:

Många (framförallt av de största tillverkarna) har oftast två serier, en billigare för hemanvändare och en dyrare för företag och "professionella" användare. Riktigt lockande erbjudanden, tex säljer dell nya för 7000, kan visa sig bli mindre trevliga överraskningar mot mer påkostade historier.

En affär som i princip enbart säljer till företag sa att de av HP och några andra märken numera bara tog in den dyrare eftersom den andra (billigare och mer riktad mot privatanvändarna) hade mycket högre felfrekvens. Inte lite utan det blev för deras del en kostnadsfråga att hålla på att administrera detta.

En annan anekdot är en vän vars bärbara compaq är en typisk "konsumentdator". Köptes på onoff för 1,5 år sedan med bra prestanda men som redan börjat gå sönder. Tex högtalarna knastrar, fått byta skärm och fått sprickor(!) i plasten.

Alltså, det kan löna sig att lägga några extra slantar om man vill slippa detta. Fast det viktigaste är nog att det som gör datorerna "billigare" förutom kvalitétsnedsättningen är att de sätter i sämre (ibland mycket!) skärmar. Jag jämförde skärmen på min dell latitude mot en inspiron och skillnaden var klart påtaglig, ljussvagare, inte lika klara färger etc...

hoppas det hjälper någon vilsen själ i laptopköpartankar... (:

Permalänk
Medlem

Tip från mig... köp inte Compaqs bärbara datorer... har haft två och de är inget att rekomedera (ena fick bluescreen var 5:e minut)

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR
Tip från mig... köp inte Compaqs bärbara datorer... har haft två och de är inget att rekomedera (ena fick bluescreen var 5:e minut)

Jag sitter på en av Compaqs bärara just nu, och man kan inte beskylla den för att ha varit med om lite saker. Trots det har den klarat det mesta.

Min brorsa köpte den begagnad av 3stepit för en 4 år sedan och under hans tid har både blixten slagit ner i den och dödat ett batteri (knappast compaqs fel) han har haft den gående dygnet runt i en 3 år och i höstas köpte jag den av honom när han skaffade en ny. Fortfarande är datorn i princip felfri, dock börjar det ju märkas på den att den har ett par år på nacken. Bland annat sitter det några märken i skärmen och plasten där handlederna vilar är blank och fin

Att sedan Compaq har problem det är möjligt, men mycket kan nog förklaras med att dina datorer varit så kallade konsumentdatorer?

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR
Tip från mig... köp inte Compaqs bärbara datorer... har haft två och de är inget att rekomedera (ena fick bluescreen var 5:e minut)

Compaq = HP numera.
Eller nått sånt iaf.
Ettorna på min skola har HP, står däremot COMPAQ i modellnamnet.

Tror det är så iaf.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psyborg
Compaq = HP numera.
Eller nått sånt iaf.
Ettorna på min skola har HP, står däremot COMPAQ i modellnamnet.

Tror det är så iaf.

HP äger compaq, men båda produktmärkerna verkar fortfarande säljas. Ibland får en hp-dator ladda compaq drivers och tvärtom.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
HP äger compaq, men båda produktmärkerna verkar fortfarande säljas. Ibland får en hp-dator ladda compaq drivers och tvärtom.

Ok

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

HP äger compaq, men compaqs gamla produktdesign finns fortfarande kvar. Ta en titt på t.ex HP:s nc-serie. De maskinerna ser designmässigt ut ungefär som Compaqs maskiner gjorde före sammanslagningen, till skillnad från nx-serien som i mitt tycke är "äkta" hp.

Att HP sen yrar med varumärkena är en annan sak. Dom säljer ju billiga konsumentbärbara som Compaq Presario (tror jag dom hette) men börjar man titta närmare på dem så är det HP:s design.

Jag har en Compaq EVO N1020v som köptes just vid tiden för sammanslagningen. Det är en typisk "billig modellserie" men just den här modellen var ganska välutrustad och kostade en del. Plasten har börjat spricka lite här och där och skärmen är lite lös, men den har varit väldigt stabil och driftsäker.

Permalänk
Medlem

HP äger compaq och både den datorn som jag hade och har står/stod det compaq på... även om den andra är gjord när compaq hade blivit uppköppta av HP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjarte

Att sedan Compaq har problem det är möjligt, men mycket kan nog förklaras med att dina datorer varit så kallade konsumentdatorer?

konsumentdatorer?... menar du att det är de biliga serierna som har dåliga delar?... för i sådana fall är de sant :P... hehe båda fick sprickor på baksidan av skärmen efter 1-1.5 år :P... tangent bordet på den som jag har nu fugerar inte ibland.

Har en compaq evo N1015v

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem

Tack för infon, blir nog en dyrare än jag tänkt mig, kanske med magnesiumskal?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag har aluminiumchassi.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR
konsumentdatorer?... menar du att det är de biliga serierna som har dåliga delar?... för i sådana fall är de sant :P... hehe båda fick sprickor på baksidan av skärmen efter 1-1.5 år :P... tangent bordet på den som jag har nu fugerar inte ibland.

Har en compaq evo N1015v

Rimligtvis, ja. De som har bra skärmar och bra delar har oftast bättre byggkvalitet

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"