CRT skärmar med PerfectFlat, DynaFlat, Diamondtron?

Permalänk
Medlem

CRT skärmar med PerfectFlat, DynaFlat, Diamondtron?

Hej.

Jag har just bestämt mig att köpa mig en 19" CRT skärm för runt 2000-3000kr. Men mitt problem är att jag har har köpt någon skärm på ~5år så jag vet inte vad man ska ha just nu. Tänkte först köpa en TFT men jag ändrade mig pga. att jag spelar rätt mycket.

Minna krav jag har på skärmen är att den ska hålla länge, bra färger, kontrast och bra hz i olika upplösningar.

Sett att det finns massa olika skärmar på t.ex datorbutiken.com i denna prisklass men alla har olika Bildrörstyp och det säger mig 0.

Så min fråga är om någon skulle kunna förklara lite skillnader mellan nedanstående bildrörstyper och eventeullt rekomendera en bra skärm som finns på datorbutiken.com, komplett.se eller dustin.se som är prisvärd.

CRT, Natural Flat, Diamondtron http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM959NF

Shadow Mask, Real Flat
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=PH109B60

PerfectFlat
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSG90FBL

Skuggmask, DynaFlat
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM957MBSI
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM957MB

Flatron ez
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LGT910BU

DynaFlat-X
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HYQ995

Diamondtron
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NECFE991SB

tack på förhand.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Jag har en Viewsonic G90F+B om du är intresserad 3 månader gammal. Har bra kontrast färgåtergivning har ultrabright funktion som gör bilden ljusare bra vid tex spelande.
du kan få för 1800:- kvitto garanti ingår såklart.
pma mig om det är intressant.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Varför säljer du den?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk

Jag skulle rekommendera Samsung 959NF. Den har diamontronrör som är bäst av de olika typer skärmarna i din lista har. Den är också relativt billig

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Varför säljer du den?

För att jag fått en Tft skärm lr fick köpa billigt av en polare ny i kartong.
pga att han fick en 19tums tft och en 17tums tft så köpte jag 17tummare av han.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Samsung 959NF kräver att man har en hel del tur för att man ska bli nöjd. Vissa verkar supernöjda medans andra fått reklamera sin flera gånger och är ändå inte nöjd. Jag har en själv och måste säga att det finns bättre skärmar. Den bästa CRT-skärm som jag någonsin sett är Sony G420 (vill minnas att den hette så).

Permalänk

Klart att det finns bättre skärmar, sånna som baseras på trinitron t.ex. Men man får förmodligen mycket skärm för pengarna om man köper en 959NF.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Diamondtron är det du ska leta efter. Dynafalt, natrual flat, flatron, real flat och prefect flat är mer eller mindre samma sak, en plan bildyta. Skuggmask (shadowmask på engelska) är vad vandliga CRT skärmar har och ger sämre bildkvalité än Diamondtron.

Av dom skärmarna låter samsung 959NF bäst, NEC'n har också Diamondtron men kostar 1000:- mer och har mycket sämre uppdateringsfrekvenser (Hz).

En sak du bör tänka på är att Diamondtron (och trinitron) skärmar har 2 stycken gråa streck som går tvärs över bildytan, dessa är dock väldigt väldigt tunna, mot ljusa bakgrunder som sweclockers forum kan man se dom men i spel har jag svårt att upptäcka dom ens om jag verkligen försöker.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

När jag köpte CRT senast, för cirka två år sen, var det bara Diamondtron och Trinitron som var helt platta. LG:s "DynaFlat" osv hade krökt bildrör med platt glas framför för att skapa en illusion av att vara platt.

För övrigt bytte jag min 959NF 3 gånger innan jag fick reklamera den. Köpte en Sony E450 som fick bytas ut 2 gånger innan jag fick en med bra bild. Sjukt dåligt tycker jag, för en "dyr" skärm. (Hade problem med konvergens, oskärpa, geometri osv.) En kompis Samtron 96P hade bättre bild!

Kommer aldrig lägga pengar på en "dyr" CRT igen.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Behöver inte köpa någon av dem skärmarna men den skärmen jag ska köpa ska vara i prisklassen runt 2000-3000kr, jag valde att skriva dem skärmena pga. av att de hade olika bildrörstyper.

Ok, min polare har en ~4år gammal diamontronskärm med 2 sträck, tyckte inte man såg dem när man inte kollade.

Hur stor chans är det att man måste reklamera Samsung 959NF?
Tycker om om att reklamera produkter pga. av dåliga erfarenheter från dustin.se.

Om jag inte köper den skärmen vilken annan skärm verkar bra? eller är denna skärm den bästa diamontron skärmen för det priset?

Finns det någon annan bra skärm för runt 2000kr, dvs lite billigare än denna så man har något att välja bland.
Så vad ska man ha om man inte köper diamontron?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Samsung 959NF eller Samsung 957MB eller Viewsonic G90F+B...

beroende på vad du tänkt lägga.
Sen när man köper en skärm kan man jue inte utgå från att den ska vara defekt.

Men om jag promt måste välja av dem i listan så Samsung 959NF eller Viewsonic G90F+B

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Dot pitch/Spaltavstånd ska vara så låg som möjligt, sen ska uppdaterings frekvensen vara så hög som möjligt;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte 959nf är särskilt prisvärd. Samsung 997df tycker jag vore ett bättre val. Mer värt att lägga ytterligare pengar på större storlek.

Permalänk
Medlem

Quadrone större storlek som en 22" eller?
hmm, det här blir svårt men det verkar luta åt en Samsung 959NF
Någon som vill övertala mig att köpa en annan skärm eller ge mig några negativa erfarenheter än att den kan vara trasig vid köp?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk

Jag är lite såld på Viewsonics G90F+B då den är svart (sämsta motiveringen jag hört....) då allt nu mera ska vara det enligt mig och det blir lättare för ögonen. Nån som har den och kan skriva om det kanske? Borde vara bra ju.

PS Jag har en "Vivitron" skärm idag och den har varit bra i 6 år (gammal Gateway 200 skärm) men är nu inne på sissta värsen. Vad är skillnaden på Vivitron mot Tinitron??? Sträcken är där iaf. Dom störs man inte av men man ser dom allt

Visa signatur

Antec Sonata + Antec Sonata AcoustiPack / Abit IC7 + v. 23 BIOS / Pentium 4 @ 3.0 GHz + Zalman CNPS7000A-Cu / 2 x TwinMOS 512 Mb PC 3200 DDR Ram / Club 3D Radeon 9800 Pro + Zalman ZM80C-Hp + Zalman ZMOPT1 / D-Link 530 TX 10/100 Mbit/s
Samsung DVD SD 616E / Nec DVD +- RW1300A / Iomega Zip 100 / Samsung Diskettstation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Little Elk
Jag är lite såld på Viewsonics G90F+B då den är svart (sämsta motiveringen jag hört....) då allt nu mera ska vara det enligt mig och det blir lättare för ögonen. Nån som har den och kan skriva om det kanske? Borde vara bra ju.

PS Jag har en "Vivitron" skärm idag och den har varit bra i 6 år (gammal Gateway 200 skärm) men är nu inne på sissta värsen. Vad är skillnaden på Vivitron mot Tinitron??? Sträcken är där iaf. Dom störs man inte av men man ser dom allt

Jag har Viewsonic G90F+B

Fördelar:
Snygg
Bra starka färger
Bra kontrast
Ultrabright funktionen (gör så bilden blir ljusare) tex bra vid spelande lr om man kollar film.

Negativa saker:
Har uppvärmningstid ca 30min innan bilden är ända ut i kanterna.
I övrigt finns just inget negativt.

Bra skärm helt enkelt. slipper de 2 irriterande strecken som Samsung 959NF och övriga diamontron/trinitron skärmar har. Största valet varför jag heldre valde en Skuggmaskskärm.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Uppvärmningstid på ca 30 min? Är inte det lite mycket? Jag har inte märkt att jag har någon uppvärmningstid alls på min skärm.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Uppvärmningstid på ca 30 min? Är inte det lite mycket? Jag har inte märkt att jag har någon uppvärmningstid alls på min skärm.

vissa skärmar har uppvärmningstid.
många av viewsonics modeller har det.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

hmmm okej.

Någon som har något att säga om den här skärmen, de tycker jag ser intressant ut
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=PH109B60

någon som vet om den har uppvärmningstid?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Avstängd

Jag har en Samsung 959NF, den fungerar perfekt! den har uppvärmningstid till bilden går ända ut i kanterna

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashim
Jag har en Samsung 959NF, den fungerar perfekt! den har uppvärmningstid till bilden går ända ut i kanterna

men det är jue ändå en väldigt bra skärm. Personligen gillar jag inte trinitron pga dess 2 streck. Men en polare har just den skärmen 959nf och den funkar också perfekt.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Tänk er en OLED skärm som spelskärm ! 0,01 ms !!! Det skulle krossa allt!

Permalänk

**varning för fyllo** He he, det skulle vara grymt men ögat hinner i alla fall bara med 16 bilder i sekunden så va tjänar det till

Visa signatur

Antec Sonata + Antec Sonata AcoustiPack / Abit IC7 + v. 23 BIOS / Pentium 4 @ 3.0 GHz + Zalman CNPS7000A-Cu / 2 x TwinMOS 512 Mb PC 3200 DDR Ram / Club 3D Radeon 9800 Pro + Zalman ZM80C-Hp + Zalman ZMOPT1 / D-Link 530 TX 10/100 Mbit/s
Samsung DVD SD 616E / Nec DVD +- RW1300A / Iomega Zip 100 / Samsung Diskettstation

Permalänk
Medlem

LG bästa skärmmärket måste jag säga. Min är überbra. Den lyser.