För dålig dator? (HL2)

Permalänk

För dålig dator? (HL2)

Hej

Jag har en Dell 5150 (bärbar) 3.0Ghz, 512mb ddr och Geforce FX5200Go 64mb.

HL2...
Det laggar lika mycket i 640x480 som i 1280x1024. (Känns nästan som att det laggar mer i 640x480). Jag kör lägsta möjliga grafikinställningar och med allt som går att stänga av avstängt...
Har någon något tips hur man ska gå tillväga för att få det att flyta så bra som möjligt, eller är det bara så att grafikkortet är så jäkla dåligt att det inte går att få det att hänga med utan lagg??

Tacksam för ett svar!
/M

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort är väll inte det bästa kanske?

Permalänk
Medlem

Varför försöker man lira HL2 på en bärbar?

Vill man spela på sin dator köp en stationär...

Grafikkortet är för klent...512MB ram till skulle inte skada...

Permalänk
Medlem

Har du tankat de nyaste drivrutinerna från www.nvidia.com ?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Newcastle - ASUS K8V-X - Kingston 1536 DDR PC3200 - 840 gb - Leadtek 6600GT - WinXP pro SP2 -8Mbit- [K800i] [DS970]

Permalänk

Jag klarar HL2 på 512 i ram, jag har dock ett 6800le, så grafikkortet är nog det största problemet.

Visa signatur

Citera för att jag ska hitta tillbaka.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet som sagt :/

Skulle försökt få tag i en bärbar med Radeon 9700 Mobile hade du haft lite mer kraft

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

vilken directx rendering kör du i hl2 ?

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk

Försök köra spelet i directX7 eller möjligtvis 8, så borde det nog fungera.

Men som sagt, grafikkortet är klent.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekomendera att försöka lira med minsta möjliga Directx level som möjligt , Mitt gamla 9600 pro orkade knappt med i 9.0 , så jag sänkte till 8 eller vad det var o vips så fick jag närmare 20-40 fps mer.

Permalänk
Medlem

Om du högerklickar på hl2 i Play Games-menyn i steam och sedan properties. Där tar du luanch options och skriver i -dxlevel 70

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Inaktiv

lol hackar de ja har en 850mhz 390mb sdram o geforce 2 mx/mx 400 kör på 800x600 på low o de hackar inte ett skit

Permalänk
Medlem

min dator laggar inte ens på högsta grafiken o på 1152*864
men det är ju min det.

Visa signatur

Antec Super Lanboy | Aspire 500W | Msi k8n Neo2 Platinum | AMD64 Winchester 3500+|Zalman 7000b-Alcu|
X800Xt-PE|Corsair XMS3200Xl 2x512Mb 2-2-2-5| Seagate S-ATA 200Gb|Nec Dvd Brännare O LG Dvd Spelare + lysrör|Sleeving kit |fläktar|Mx 510|Koss SB45|fUnc 1030|SuperPi - 31|3dmark 05 - 7896

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuuZ
lol hackar de ja har en 850mhz 390mb sdram o geforce 2 mx/mx 400 kör på 800x600 på low o de hackar inte ett skit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzerieZ
min dator laggar inte ens på högsta grafiken o på 1152*864
men det är ju min det.

Nu var det ju inte era datorer det handlade om, nej.

Visa signatur

Citera för att jag ska hitta tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuuZ
lol hackar de ja har en 850mhz 390mb sdram o geforce 2 mx/mx 400 kör på 800x600 på low o de hackar inte ett skit

Skriv på svenska. Jag läste skiten 56 gånger sen förstod jag vad du menade.
Jag svarar ALDRIG!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Han skriver lite otydligt i början, sen skriver han dator specs och avslutar med "det hackar inte ett skit"

Vad är det som är svårt med det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cynomyS
Han skriver lite otydligt i början, sen skriver han dator specs och avslutar med "det hackar inte ett skit"

Vad är det som är svårt med det?

Jag svarade aldrig att det kan flyta på hans dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: För dålig dator? (HL2)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Magnum
Hej

Jag har en Dell 5150 (bärbar) 3.0Ghz, 512mb ddr och Geforce FX5200Go 64mb.

HL2...
Det laggar lika mycket i 640x480 som i 1280x1024. (Känns nästan som att det laggar mer i 640x480). Jag kör lägsta möjliga grafikinställningar och med allt som går att stänga av avstängt...
Har någon något tips hur man ska gå tillväga för att få det att flyta så bra som möjligt, eller är det bara så att grafikkortet är så jäkla dåligt att det inte går att få det att hänga med utan lagg??

Tacksam för ett svar!
/M

SRY MEN DELL e inget bra märke hursomhelst!:P

Visa signatur

:D"J0hnny" B Good:D

Permalänk
Medlem

Re: Re: För dålig dator? (HL2)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av we_man88
SRY MEN DELL e inget bra märke hursomhelst!:P

därför att...

Glöm inte att ge lite kött på benen till dina argument. Menar du att det hade fungerat bättre på en Fijutsu Siemens eller dyl. med samma specifikationer?

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem

Alla "märkesdatorer" är inget o ha om du har tänkt att uppgradera och klocka..eftersom överklocknings funktioner är låsta i dom flesta BIOS på dessa datorer..Dom som har försökt att byta grfikkort tex i en compaq vet att det inte alltid är så lätt..Det är inte ovanligt att det är integrerade komponenter tex grafikkort och är det inget att ha för nya och krävande spel..polaren har en dell och det finns ingen AGP-port och det är integrerat grafikkort villket gör att den står i ett hörn och sammlar damm (används till kontorsarbete)

Det är heller inte ovanligt att tillverkarna hittar på egna lösning tex konstiga portar till isticknigskort osv..(har erfarenhet ifrån compaq) villket är helt idiotiskt

Personligen skulle jag aldrig köpa en "märkesdator"..pga av: Dyrare änn en om du skulle köpa en dator i delar o plocka ihop..du får endå mer och bättre grejor för pengarna änn om du skulle köpa en färdig Dell eller nått annat..

Permalänk
Avstängd

...men fortfarande så ger märkesdatorer normalt precis samma prestanda som vanliga datorer, minus för dom program som brukar installeras i förväg dock.
d.v.s en självbyggd dator med samma specs är i stort sett precis lika bra som en fijutsi simäns eller liknande. dock slipper du skammen om du kör det självbyggda...

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem

Re: För dålig dator? (HL2)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Magnum
Hej

Jag har en Dell 5150 (bärbar) 3.0Ghz, 512mb ddr och Geforce FX5200Go 64mb.

HL2...
Det laggar lika mycket i 640x480 som i 1280x1024. (Känns nästan som att det laggar mer i 640x480). Jag kör lägsta möjliga grafikinställningar och med allt som går att stänga av avstängt...
Har någon något tips hur man ska gå tillväga för att få det att flyta så bra som möjligt, eller är det bara så att grafikkortet är så jäkla dåligt att det inte går att få det att hänga med utan lagg??

Tacksam för ett svar!
/M

Det ska funka för att jag spelar det på en Dell 8600* 1.2Ghz, Ram vet jag inte riktigt orkar inte kolla men inte mkt mer änn det, och desutom så har den ett 64 mb graffe kort!!

Visa signatur

Gigabyte 790XTA-UD4 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | Cooler Master V8 | Corsair Dominator 4 x 2Gb DDR3 | GTX 560 TI | Corsair SSD Force Series 115GB | 2TB Western Digital Caviar Green | Cooler Master Elite 334 Black | Logitech G110 | Logitech G700 | Logitech G930

Permalänk
Inaktiv

pocke-boy, ja men jag fattar fortfarande inte hur de kan flyta på så bra på min dator och dåligt på hans, min e ju fan 10ggr sämre...

Permalänk
Medlem

Jag börjar förstå varför "alla" hatar 04/05:or..

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxer
Alla "märkesdatorer" är inget o ha om du har tänkt att uppgradera och klocka..eftersom överklocknings funktioner är låsta i dom flesta BIOS på dessa datorer..Dom som har försökt att byta grfikkort tex i en compaq vet att det inte alltid är så lätt..Det är inte ovanligt att det är integrerade komponenter tex grafikkort och är det inget att ha för nya och krävande spel..polaren har en dell och det finns ingen AGP-port och det är integrerat grafikkort villket gör att den står i ett hörn och sammlar damm (används till kontorsarbete)

Det är heller inte ovanligt att tillverkarna hittar på egna lösning tex konstiga portar till isticknigskort osv..(har erfarenhet ifrån compaq) villket är helt idiotiskt

Personligen skulle jag aldrig köpa en "märkesdator"..pga av: Dyrare änn en om du skulle köpa en dator i delar o plocka ihop..du får endå mer och bättre grejor för pengarna änn om du skulle köpa en färdig Dell eller nått annat..

Ok, hur många här på sweclockers har för vana att bygga sina egna bärbara? Hur ofta ser man lösa moderkort, skärmar, grafikkort och laptop-lådor på komplett eller dustin? Kanske kan vara bra att läsa hela tråden om man ska kommentera något?

Bärbara burkar har sällan den hårdvara som krävs för tyngre spel. Otroligt långsam hårddisk om man jämför med en traditionell stationär dator, klenare grafikkretsar och ofta långsammare busshastighet och minne. Allt sammantaget ger det svaret att det inte är någon vidare speldator.

Inte för att jag tar illa upp men jag sitter med en stationär märkesdator (en Dell faktistkt) och då jag inte har varken ork, lust eller ambition att överklocka, tweaka och dona med datorn så är det en helt ok lösning. Förhållandevis prisvärd var den också.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Kan svaret på den ursprungliga frågan inte vara så enkelt att tft-skärmen på din bärbara har för dålig responstid vilket leder till att det ser ut som det laggar lika mkt hela tiden?