[Debian] Hur stänga av hårddiskar? viloläge?

Permalänk
Medlem

[Debian] Hur stänga av hårddiskar? viloläge?

Finns det nåt sätt att ställa in energisparparametrar i debian? Jag har en server i garderoben som väsnas lite och som inte har allt för mycket trafik. Det skulle vara skönt om den gick ner på sparlåga när den inte använts på typ 10 min. Går det att ordna?

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Medlem

man hdparm

Om jag inte minns fel är det växlarna y/Y eller något som stängde av hårddiskar.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag har experimenterat med detta igår/idag, och kan säga med viss säkerhet att det inte är så lätt som man kan hoppas på.

Det bästa verkar vara att köra ett icke-journaling filsystem (t ex ext2) och noflushd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Det bästa verkar vara att köra ett icke-journaling filsystem (t ex ext2) och noflushd. [/B]

noflushd? Jag kör ext2. Ska man skriva noflushd när man mountar eller är det ett kommando? Jag kan inte testa just nu eftersom servern är nere (se annan tråd).

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Hedersmedlem

http://noflushd.sourceforge.net/

Jag har inte provat det själv tyvärr, jag kör ext3.
Sedan så har jag andra anledningar att skaffa en ny hårddisk istället för att testa vidare... Anledningen till att jag vill ha den här av är att den låter helt sjukt mycket (hörs på 15 meters avstånd samt överröstar 3 hela datorer utan problem).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Jag har experimenterat med detta igår/idag, och kan säga med viss säkerhet att det inte är så lätt som man kan hoppas på.

Det bästa verkar vara att köra ett icke-journaling filsystem (t ex ext2) och noflushd.

Går bra att köra med journalbaserade filsystem med. Gäller bara att man tar och aktiverar laptop_mode och sätter swapiness till ett lägre värde...