Permalänk
Medlem

Haha, det sa bara knaster knaster.

Vill dela med mig av en kanske lite lustig incident och samt ett problem jag fick här nu.

Jag har ett x antal datorer i mitt rum här, inkl. min server. Nu är det så att jag precis bytt hdd i min "nya" burk och ska sätta mig och installera nytt OS på den. Mitt i OS installationen blinkar det till i alla skärmar inkl bordslampan, bara max 1 sekund. alla mina maskiner startar om inkl servern så lillsyster kommer in i rummet och skriker mig i örat att internet dog och att hon ville ha tillbaka det för att hon satt på lunar och chattade! ;D

Iaf... Min dator som jag skulle installera OSet på nu har ju startat om vid de här laget och jag glömmer att trycka F6 vid boot av OS installen (F6 för SATA stöd för de som inte känner till det) och får då ge mig på powerswitchen och precis i samma sekund som jag trycker in strömmen blinkar allting till en gång till... WTF?! och nog kommer syrran in igen som ett stolpskott, hahaha. (berserkargångs syrran)

Haha, iaf. Vad är felet? Har aldrig hänt innan, förstår att det är någonting i min burk som kortsluter allt som är kopplat till mina grendosor (proppen går inte i hallen och allt utanför rummet blinkar inte till) och det ända jag gjort är bytt hdd.

Vore tacksam för lite hjälp i denna mörka, men ändå komiska natt. ;D
(Börjar tro att det är någon som busar med mig) ;p

Permalänk
Medlem

Överbelastat vägguttag? Testa dra en grendosa från ett uttag utanför rummet!

Visa signatur

2500+@2079MHz -=- A7N8X Deluxe/GD rev 2.0 -=- 512MB PC2100 -=- Geforce2 MX 400.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyLoN
Överbelastat vägguttag? Testa dra en grendosa från ett uttag utanför rummet!

Jepp måste det vara.

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk

Jag tror det är lunarstorm, dina l33ta datorer tyckte inte om att bli besudlade med dataströmmar från lunarstorm så de gick i strejk.

Annars kan det vara ont om ström som ni andra säger, men en hårddisk bör ju inte göra så stor skillnad i förbrukning att det märks, du har inte råkat spilla cola i nån grendosa eller nåt? Råkade ut för det på ett litet LAN, det blev väldigt tyst i 3 sekunder, precis så man hörde hårddiskar och fläktar stanna, sen började alla CSpojke_13 gnälla..

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Medlem

Men alltså förstår min situvation... Jag har delat upp strömmen så gott jag kan, och om det skulle vara ett överbelastat vägguttag skulle min fars datorer i andra rummet dött iom att de liggr på samma länga... men de gjorde dem inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyLoN
Överbelastat vägguttag? Testa dra en grendosa från ett uttag utanför rummet!

Så får man inte göra, vad jag vet. Dra förlängningskablar mellan rum alltså. Jag är dock inte säker.

Men du kan ju alltid kolla om det är något uttag som går på en annan säkring eller så.

Men samtidigt så är det konstigt att inte proppen går eller så Så det vete tusan vad det egentligen är som händer där. Kanske något jordfel eller så, men i princip borde inte spänningen kunna sjunka så lågt att andra datorer påverkas utan att detta dessutom skulle innebära ett så stort strömuttag så att säkringen går. Har du jordfelsbrytare förresten?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk

Går de olika rummen på varsin fas? Jordslingor och krypströmmar kan ställa till med en del otyg.. jordningen mellan de olika faserna kan ledas genom en nätverkskabel och med ledningarnas spänningsfall bör det bli nån volt som löser ut jordfelsbrytaren.

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad_and_ugly
Går de olika rummen på varsin fas? Jordslingor och krypströmmar kan ställa till med en del otyg.. jordningen mellan de olika faserna kan ledas genom en nätverkskabel och med ledningarnas spänningsfall bör det bli nån volt som löser ut jordfelsbrytaren.

Jordfelsbrytaren slår ifrån men ska inte slå till igen lika så en säkring. Som han beskriver de så blinkar de till som de brukar göra när de är oväder.

Ifall du har en jordfelsbrytare så prova själv testet på den. Ifall du har "dvärgbrytare" så kan den va "utsliten" Har hört att dom klarar 5-6 överbelastningar sen kan dom bete sig konstigt.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag ingen jordfelsbrytare och Det vore ytterst konstigt om det är mitt uttag det är fel på.. iom att min fars datorer ligger i samma slinga borde hans dött i samband med att mina datorer här inne gjorde det. Men hur... ;/