Kryptering, DriveCrypt Plus Pack, 256bit AES (bus-enkelt!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
förstår inte riktigt vad du menar

Asså jag e inte så bra på att förklara.. Nån annan som förstår?

Jag tar iallafall de igen... Nu som ett exempel

Jag har en hårddisk som jag har full me warez..Jag vet att APB kommer hem till mig imorron vill därför formatera min hårddisk för att bli av med alla warzen.. Men en vanlig formatering räcker inte! Utan man måste skriva över varje litenbit av hårddisken ett antal ggr för att det inte ska gå att återställa min data.. Det finns nämligen företag som norska Ibas som kan återställa nästintill vad som helst.. Vid en överskrivning så ligger den gamla datan fortfarande kvar under den nya så att man i ett lab kan återställa den. Så om man krypterar en hårddisk 1 gång så lägger sig det nya på det yttersta lagret.. Ibas kan då återställa det näst yttersta lagret så att de får tag på informationen som fanns på hårddisken innan krypteringen..man måste då kryptera ganska många ggr för att det ska va helt borta med olika nycklar..

Jag är inte riktigt säker på det jag säger nu men ni som vet om det stämmer kan ju säga vad som stämmer...

Hoppas nu att ni förstog vad jag menade..

Permalänk
Medlem

Hmm, intressant synpunkt faktiskt.. Bästa är ju att beställa en helt ny hårddisk och börja med att installera krypteringprogrammet och kryptera hårddisken och sedan fylla upp den med information som krypteras i realtid när den överförs till den nya.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Yeeeesss!! Ja va inte så dålig på o förklara ändå!!!

Härligt OJJE!!!
För de måste ju verkligen vara så!
Känns lite segt o behöva köpa en ny hårddisk bara för det! Får se om man skippar krypteringen..

Permalänk
Medlem

Om du vill rensa disken på allt material och vara nästan helt säker på att allt försvunnit:

http://dban.sourceforge.net/

Men givetvis räcker inte det om du vill vara ännu mer säker; slå sönder disken i småbitar och sprid delarna äver hela världen... men risken finns ju att någon samlar ihop allt och kontaktar IBAS så åker du dit, även om chansen är väldigt, väldigt liten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Asså jag e inte så bra på att förklara.. Nån annan som förstår?

Jag tar iallafall de igen... Nu som ett exempel

Jag har en hårddisk som jag har full me warez..Jag vet att APB kommer hem till mig imorron vill därför formatera min hårddisk för att bli av med alla warzen.. Men en vanlig formatering räcker inte! Utan man måste skriva över varje litenbit av hårddisken ett antal ggr för att det inte ska gå att återställa min data.. Det finns nämligen företag som norska Ibas som kan återställa nästintill vad som helst.. Vid en överskrivning så ligger den gamla datan fortfarande kvar under den nya så att man i ett lab kan återställa den. Så om man krypterar en hårddisk 1 gång så lägger sig det nya på det yttersta lagret.. Ibas kan då återställa det näst yttersta lagret så att de får tag på informationen som fanns på hårddisken innan krypteringen..man måste då kryptera ganska många ggr för att det ska va helt borta med olika nycklar..

Jag är inte riktigt säker på det jag säger nu men ni som vet om det stämmer kan ju säga vad som stämmer...

Hoppas nu att ni förstog vad jag menade..

jaaaaah nu förstår jag.

jo självfallet så ska man använda sej av en ny disk eller så måste man flytta all data till en annan disk för att sedan köra någon form av "Disk Wipe" för att sedan kryptera disken och flytta tillbaka datat (därefter "wipe:a" den andra disken).

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
jaaaaah nu förstår jag.

jo självfallet så ska man använda sej av en ny disk eller så måste man flytta all data till en annan disk för att sedan köra någon form av "Disk Wipe" för att sedan kryptera disken och flytta tillbaka datat (därefter "wipe:a" den andra disken).

Disk Wipe funkar inte bra det heller! Om man har filer som är tillräckligt viktiga för att polisen ska betala ibas mycket x antal tusen för att fixa det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av madah
Men givetvis räcker inte det om du vill vara ännu mer säker; slå sönder disken i småbitar och sprid delarna äver hela världen... men risken finns ju att någon samlar ihop allt och kontaktar IBAS så åker du dit, även om chansen är väldigt, väldigt liten. [/B]

Men vilket är det bästa programmet?
Jag ska testa om dban på diskett e bra.. vet nån om det är bättre än de som finns på ultimate boot cd?

AutoClave (Discontinued) 0.3
Active@ KillDisk Free Edition 3.1
Darik's Boot and Nuke 1.0.5
PC INSPECTOR e-maxx

ovanstående är de som finns på ubcd..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Disk Wipe funkar inte bra det heller! Om man har filer som är tillräckligt viktiga för att polisen ska betala ibas mycket x antal tusen för att fixa det...

med wipe menar jag att man använder sej av ett program som har olika algoritmer för att ta bort filer tex. R-Wipe&Clean

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
med wipe menar jag att man använder sej av ett program som har olika algoritmer för att ta bort filer tex. R-Wipe&Clean

http://web.telia.com/~u85533121/wipe.jpg

Är det 100% säkert att det inte går att få ut nåt ur den hårddisken sen?

Inte ens om det finns bevis för att jag har mördat 999999999 människor?

Helt jävla säkert?

Permalänk
Medlem

Då låter man programmet köra ett par dagar i stäck, och sedan så byter man program/algometri och börjar om med raderingen/överskrivningen..

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Tror det mesta går att återskapas hur många gånger du än kör algoritmer på hårddisken - frågan är väl mer hur länge det skulle ta?

Visa signatur

"If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to stort it out themselves." -- Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Ungefär hur långt tid skulle det ta för att återställa om man kör med Peter Gutmann?

Och hur många timmar/Gb tar det med Peter Gutmann medoden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Ungefär hur långt tid skulle det ta för att återställa om man kör med Peter Gutmann?

Och hur många timmar/Gb tar det med Peter Gutmann medoden?

48 MB 30 Sek med mitt system (nedan)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
48 MB 30 Sek med mitt system (nedan)

Hur lång tid skulle det ta att återställa det som man har försökt ta bort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Hur lång tid skulle det ta att återställa det som man har försökt ta bort?

beror ju på programmet du använder

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
beror ju på programmet du använder

Men man kan väl inte återställa något som man skrivit över med 35 ggr med mjukvara?

Det måste man ju självklart göra i ett lab!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Men man kan väl inte återställa något som man skrivit över med 35 ggr med mjukvara?

Det måste man ju självklart göra i ett lab!!!!

hur ska jag då kunna uppskatta hur lång tid det tar.... ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
hur ska jag då kunna uppskatta hur lång tid det tar.... ?

ingen aning!!

Men vi kan dra slutsatsen att det kommer inte att gå att återskapa med mjukvara!

Min andra slutsats är att det inte går att ta fram det i lab heller eller om det går så är det fruktansvärt dyrt och inget staten skulle betala för även om det så var att ja hade mördat hela rikstan och hela regeringen!!

Rätta mig om jag haar fel

Permalänk
Medlem

R-Wipe&Clean klarar ju inte att formatera hela disken! Den klarar bara att ta unused space..Då kan man ju inte ta systemdisken!!

Nån som har ett tips på ett annat program som klarar Gutmann metoden och är väldigt säkert!?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av squasho
R-Wipe&Clean klarar ju inte att formatera hela disken! Den klarar bara att ta unused space..Då kan man ju inte ta systemdisken!!

Nån som har ett tips på ett annat program som klarar Gutmann metoden och är väldigt säkert!?

stoppa i disken i en annan dator och wipe:a den

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
stoppa i disken i en annan dator och wipe:a den

Jag har bara bärbara datorer förutom den jag sitter vid nu! Och jag vill inte öppna de bärbara!
Nån som vet ett annat program?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madah
Om du vill rensa disken på allt material och vara nästan helt säker på att allt försvunnit:

http://dban.sourceforge.net/

Men givetvis räcker inte det om du vill vara ännu mer säker; slå sönder disken i småbitar och sprid delarna äver hela världen... men risken finns ju att någon samlar ihop allt och kontaktar IBAS så åker du dit, även om chansen är väldigt, väldigt liten.

Jag har börjat formatera med det programmet nu! Med gutmann metoden! Hoppas jag pallar göra det klart bara!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av squasho
Jag har bara bärbara datorer förutom den jag sitter vid nu! Och jag vill inte öppna de bärbara!
Nån som vet ett annat program?

ERD Commander 2005 har en wipe funktion

[edit] Lite roligt, de har lagt med Firefox så man kan surfa... undrar varför de inte tog med IE:rolleyes:

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte oroa sig för att APB ska dekryptera hårddisken. Det är nämnligen, olagligt att kringå krypteringar enligt 'första-juli-lagen'.

kanske nämnt tidigare, orka inet läsa alla inlägg.

Permalänk
Medlem

Om man skriver data till disken och fyller ut 100% av utrymmet KAN ingen gammal data finnas kvar. Då behöver man ju inte hålla på å skriva över X antal ggr och använda super-duper-algoritmen Allan. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Om man skriver data till disken och fyller ut 100% av utrymmet KAN ingen gammal data finnas kvar. Då behöver man ju inte hålla på å skriva över X antal ggr och använda super-duper-algoritmen Allan. Rätta mig om jag har fel.

Data kan återskapas under rätt förhållanden så långt tillbaka som 15 överskrivningar. Varierar en del beroende på hur tätt packad informationen på skivan är, äldre hårddiskar går att återställa ännu fler, de allra tätaste något färre.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Glömsk

Jag tycker ni bör vara lite mer kritiska. På sci.crypt (krypteringsnewsgroup) argumenteras det tillräckligt friskt huruvida DriveCrypt är snakeoil eller inte att man ska vara försiktig.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag tycker ni bör vara lite mer kritiska. På sci.crypt (krypteringsnewsgroup) argumenteras det tillräckligt friskt huruvida DriveCrypt är snakeoil eller inte att man ska vara försiktig.

Menar du att det är nån myndighet eller liknande som har lagt ut programmet för att folk ska känna sig säkra eller hur menar du?
Vilken är den sidan? Länk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kejsarn
Man behöver inte oroa sig för att APB ska dekryptera hårddisken. Det är nämnligen, olagligt att kringå krypteringar enligt 'första-juli-lagen'.

kanske nämnt tidigare, orka inet läsa alla inlägg.

Har du nån sida där man kan se hela lagen så att man kan se vad de skriver om kryptering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Data kan återskapas under rätt förhållanden så långt tillbaka som 15 överskrivningar. Varierar en del beroende på hur tätt packad informationen på skivan är, äldre hårddiskar går att återställa ännu fler, de allra tätaste något färre.

Jag måste ha väldigt dålig koll på hur en disk fungerar. Om man har en gammal hårddisk på 1GB och du skapar en fil som är exakt 1GB stor på den disken så det inte finns en enda ledig bit kvar. Kan man då få tillbaka orginalinnehållet? Det betyder ju att en disk på en gigabyte egentligen rymmer 15GB i så fall. Jag förstår inte alls hur det kan fungera.

Help.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Pointsec kör med blåsfisk 256bits om jag inte missminner mig, och det är skapligt respekterat krypteringsprogram.

Används av myndigheter, banker och massa större företag.

Nått som jag anser att alla borde ha kryptering på är sina bärbara datorer som ofta lämnar hemmet/arbetsplattsen.
Händer ju trotts allt skapligt ofta att de tappas bord och blir stulna.

Eller vad sägs om USB minnen som man kan spara viktiga dokument på också, inte så kul om man tappar det och obehöriga får tillgång till de.

Då vill man ju inte att personen som har den efter ska kunna kolla på mina semesterbilder från i sommras och viktiga dokument.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Jag måste ha väldigt dålig koll på hur en disk fungerar. Om man har en gammal hårddisk på 1GB och du skapar en fil som är exakt 1GB stor på den disken så det inte finns en enda ledig bit kvar. Kan man då få tillbaka orginalinnehållet? Det betyder ju att en disk på en gigabyte egentligen rymmer 15GB i så fall. Jag förstår inte alls hur det kan fungera.

Help.

Jag tror det är ungefär såhär; om du har skrivit en 1:a först och sen en 0:a, så kommer biten som sparas bli 0.1. Om man fortsätter skriver över med 0:or kanske biten blir 0.001 osv. Skriver man sedan en 1:a blir den 0.998, men för datorn är denna bara en etta fortfarande.

Men i ett lab som t ex IBas kan de läsa ut denna etta som 0.998, och då se detta som "aha, tre överskrivningar med 0:or och sedan en 1:a". Dock är det här endast teoretiskt och jag vet inte hur möjligt det är i praktiken.