Kryptering, DriveCrypt Plus Pack, 256bit AES (bus-enkelt!)

Permalänk

Kryptering, DriveCrypt Plus Pack, 256bit AES (bus-enkelt!)

ALLA ! Använd DriveCrypt Plus Pack ! Krypterar hela disken / alla diskar i 256bit AES, boot-auth med dubbla passwords. Helt transparent man märker inte av att systsemet är krypterat. 1-3 % prestanda försämring.
Man krypterar diskarna och informationen finns kvar. Väldigt smidigt, allt går automatiskt, enda skillnaden blir ett password när man bootar upp datorn, om man väljer att kryptera system-disken dvs.

Sen är det bara att stänga av burken eller låsa burken om APB kommer. Allt dem hittar är till synes oformaterade diskar och krypteringen är omöjlig att knäcka.

Permalänk

tja, om du inte kan räkna ut att det är www.drivecrypt.com eller inte kan använda www.google.com så tycker jag att du ska låta din mamma sitta vid datorn istället för du är uppenbarligen för handikappad själv.

Permalänk
Medlem

killme413 ta o lugna ner dig lite nu va gå och ät lite så du blir glad igen :)Det va ju bara en enkel fråga haha

Visa signatur

.:Dr.Cerebrum:.

Permalänk
Medlem

inget är oknäckbart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killme413
tja, om du inte kan räkna ut att det är www.drivecrypt.com eller inte kan använda www.google.com så tycker jag att du ska låta din mamma sitta vid datorn istället för du är uppenbarligen för handikappad själv.

glöm att jag frågade typiska fjortisar här...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerebrum
killme413 ta o lugna ner dig lite nu va gå och ät lite så du blir glad igen :)Det va ju bara en enkel fråga haha

enkel? Hade varit enklare om han använde sin enda hjärncell och räknade ut det själv istället för att sitta å skriva en onödigt inlägg och sedan vänta på att jag skulle slösa min tid på att svara på hans onödiga inlägg. Vet att ni är efterblivna med LITE kan ni väl själva?

Permalänk

ojoj 'mamma han e dum mot mig!!' haha

och Varget, enligt http://www.nist.gov/public_affairs/releases/aesq&a.htm
som är Amerikanska National Institute of Standards and technology så är det iaf ganska svårt.

"Assuming that one could build a machine that could recover a DES key in a second (i.e., try 255 keys per second), then it would take that machine approximately 149 thousand-billion (149 trillion) years to crack a 128-bit AES key. "

Sen visst, det kanske inte kan räknas som omöjligt men Preskriptionstiden... hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killme413
och Varget, enligt http://www.nist.gov/public_affairs/releases/aesq&a.htm
som är Amerikanska National Institute of Standards and technology så är det iaf ganska svårt.

"Assuming that one could build a machine that could recover a DES key in a second (i.e., try 255 keys per second), then it would take that machine approximately 149 thousand-billion (149 trillion) years to crack a 128-bit AES key. "

Sen visst, det kanske inte kan räknas som omöjligt men Preskriptionstiden... hehe

Att attakera en implementation med bruteforce är bara dumt, människor brukar göra gott med misstag ändå. Lösenordet man anger i början är inte direkt 256bitar långt...

Men visst det är godkännt som säkerhet troligen men bör vara medvetan om att det mesta går att knäcka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killme413
ojoj 'mamma han e dum mot mig!!' haha

och Varget, enligt http://www.nist.gov/public_affairs/releases/aesq&a.htm
som är Amerikanska National Institute of Standards and technology så är det iaf ganska svårt.

"Assuming that one could build a machine that could recover a DES key in a second (i.e., try 255 keys per second), then it would take that machine approximately 149 thousand-billion (149 trillion) years to crack a 128-bit AES key. "

Sen visst, det kanske inte kan räknas som omöjligt men Preskriptionstiden... hehe

vill bara påpeka att det inte är "255 keys per second" utan att det är 2 upphöjt till 55 typ 2x2x2x2.... osv osv 55 ggr... så det borde bli en himla massa kombinationer

etermos

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Permalänk

Tja,

Om vi nu skall gå in på själva krypteringen så är just AES en väldigt trevlig och stark kryptering, visst går den knäcka på ett eller annat sätt men att använda brutforce är nog inget ens APB eller någon annat liknande dagis skulle få för sig att göra. Skulle dom nu få för sig det så är dom jävligt dumma eller vet att du har ett svagt lösenord.

Det handlar bara om att välja ett bra lösenord, inte skall du välja typ apa eller jehovas då dom är ganska svaga ur säkerhetssynpunkt och det kommer inte skydda med hur mycket krypteringar du än har om inte lösenordet är starkt nog.

Det bästa är ett långt lösenord gärna över 20-30 tecken med små och stora versaler, siffror och andra konstiga krumelurer och tecken vilket kommer göra det oerhört jobbigt att brutforca.

"Krypteringen är aldrig starkare än lösenordet" tror man brukar säga så.

Jag funderar själv på att instalera drivecrypt och köra kryptering på hela systemet, just för att det är lite fräckt. Gick det snabbt att göra, var det enkelt? Hur fungerar utdelning av resurser via nätverket i windows osv?

Mvh,
Viper

Permalänk
Medlem

har läst runt lite, tror de är fler som fått diskarna förstörda av de där än dom som lyckats med det
vad ni än gör, ladda då för fan inte hem en release ni inte är säker på.

Permalänk

hehe tja det är lite klurigt att förstå exakt hur man ska göra första gången. Men läs igenom HELP innnan så smider det sen.
Tog ungefär en minut per GB att kryptera. Enablade boot auth, valde två svåra lösenord och sen är det bara att boota om så är det implementerat, då kan man avinstallera drivecrypt om man vill. Allt är helt transparent så det är som innan, nätverk funkar etc. Fungerar dock ej på Dynamiska eller RAID diskar vilket e lite synd.

Men mitt smider har inte haft några problem, man kan skapa emergency rescue disk för att decrypta manuellt om man råkar fucka upp allt rejält och corrupta Master boot record. Se till att spara krypteringsnyckeln (key store)på en skiva eller något bara om du skulle behöva decrypta alla diskar nån gång. Sen går det bra att ta bort key store från hårddisken.

Permalänk
Hedersmedlem

killme413 får en varning. Vårda språket i fortsättningen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
killme413 får en varning. Vårda språket i fortsättningen.

Hur orkar du sitta å slava åt sånna som han? Nu slösa han inte bara min tid utan även din tid, lyckad kille. Hur kan du gå med på att klaga på någon som tillför något till forumet? Om alla ska fråga allt möjligt skit som dem enklare kan ta reda på själva så skulle det bli en väldig massa skräp på forumet. Folk får fan skärpa sig!

Nu till någon som ville ha hjälp där jag vet det behövs då jag hade problem själv.

DriveCrypt plus pack 3.0

Installera, använd inte GINA dll eller vafan den heter om du vill kunna välja User som ska logga in när du bootar datorn.
Sen registrera (fniss).
Första rutan "Please Log in" är ett GUI till din Key Store fil. I denna fil samlas krypteringsnycklar, men man kan med fördel endast använda 1 nyckel till samtliga diskar om man vill.

Valet "a crypto token" gäller bara för 2 sorters krypterings-USB minnen så strunta i det.

Strunta i read only.
Du ska nu skapa en ny Key Store. Välj "Create".

Ser ingen direkt fördel med att lägga keystore i en wav fil eller bmp, om man inte har tänkt att lagra nyckeln på nån okrypterad hårddisk på sin dator eller nån annan server och vill att den ska vara svår att hitta. Men det är bara osäkert när man hellre kan bränna ut den och ta bort den från datorn.

Det man kan behöva sin nyckel till i efterhand är om man vill decrypta sin disk helt nån gång. (man använder den krypterad i vanliga fall)

"normal file", lägg den någon stans på System disken, akta dig för att lägga den på disken du tänkt kryptera, är lite skumt hur det där funkar, man kan nämligen logga ut ur keystore och om man då inte har boot auth ( funktion som nämns senare) så kommer man inte åt sin krypterade hårddisk längre, ligger då nyckeln där så är det kört.
(krypterar man systemdisken och kör boot auth så kan man fortfarande logga ur key store men diskarna förblir tillgängliga, lite skumt men..)

Välj ett lämpligt namn. Välj sedan ett svårt Master password, gärna knepiga tecken, storá, små, ex "Kn3PiG7-Passw00rd__@@//"
haha men lycka till att komma ihåg det där!

Man kan välja att endast använda Master password, eller ha Master password och sedan user password om man vill ändra password ofta och ändå ha en säkerhet att ett password som man inte använder alltid är samma om det skulle behövas.

Nu var key store klar, nu ska du lägga en krypterings-nyckel i key store så du kan använda den för att kryptera diskarna.

"New Key" skriv bara valfritt namn och tryck "generate"

Så nu har du en kryptering-nyckel.

Nu kan du kika på "Options" Red Screen login gör att keyloggers etc inte kan snappa upp ditt password.. men då fungerar det inte att skriva in sitt password via remote desktop tex. Så det väljer man själv. Lock out är la soft, bara ta samma password som för key store.

"Drives" välj valfri hårddisk och tryck Encrypt, tar ca 1½ minut per GB. Installera boot auth, då authar du innan windows startar.

skapa sen en sån Emergency rescue disk om du tänk köra boot auth, ifall det skulle bli nå problem så kan du decrypta allt manuellt från CD eller diskett med ditt master password.

Nu kan du avinstallera skiten om du vill och ta bort din key store fil. Diskarna förblir krypterade. Skulle du vilja decrypta diskarna sedan så kan du installera skiten igen och välja din key store fil från din cd-skiva och decrypta så är allt som vanligt igen. hihi.

tips, ta ett svårt, gärna dubbla lösenord.
spara inte key store filen på datorn eller någonstans APB kan hitta den. Du behöver ju inte spara den alls om du inte vill. Emergency Rescue disk räcker ju för nödfalll men det kan ju va bra att ha om du sätter i fler diskar etc.

nu ska ja sova ögat, försök att inte fråga nåra onödiga frågor nu, finns en help-fil dessutom.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killme413
Hur orkar du sitta å slava åt sånna som han? Nu slösa han inte bara min tid utan även din tid, lyckad kille. Hur kan du gå med på att klaga på någon som tillför något till forumet? Om alla ska fråga allt möjligt skit som dem enklare kan ta reda på själva så skulle det bli en väldig massa skräp på forumet. Folk får fan skärpa sig!

Uttalanden som "Vet att ni är efterblivna", "[...] så tycker jag att du ska låta din mamma sitta vid datorn istället för du är uppenbarligen för handikappad själv", "Hade varit enklare om han använde sin enda hjärncell [...]" kommer aldrig att tolereras på forumet oavsett situation.

Fortsätter du med den typen av språk åker du ut.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

fair enough!

Permalänk
Medlem

istället för att kryptera hdd, varför inte börja avgifta sig själv med att sluta ladda ner? APB loggar väl ändå trafiken? Och vem är det egentligen som behöver kryptera sin hdd?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk

Klarar Drivecrypt av att kryptera redan "fulla" diskar, alltså diskar som redan har en massa saker på dem och som inte är tomma.
Om man kör truecrypt så vet jag att det programmet måste formatera hela disken innan för att sedan kryptera den... och detta funkar inte så bra hos mig eftersom jag inte vill radera mina diskar + att jag inte har tillgång till någon extra disk som jag kan lägga filerna på så länge.

Om drivecrypt klarar av att kryptera en disk utan att formatera den först så lägger jag mina pengar på det, men vilken version skall man ta?
Vanliga Drivecrypt eller Plus Paketet?
Det skiljer ju en hel del pengar.

Har pluspaketet alla funktioner som "standard"-paketet har? Förutom några extra "plus-funktioner" då.

Vet inte om jag är så intresserad av att kryptera boot-auth eller min systemdisk, känns lite overkill just nu. Har inga privata/viktiga filer på systemdisken ändå, det har jag på andra partitioner/diskar - och det är just dom som jag vill kryptera.

Har någon därute svaret på mina frågor?
Mvh
Ziggy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziggytoxic

Om drivecrypt klarar av att kryptera en disk utan att formatera den först så lägger jag mina pengar på det, men vilken version skall man ta?
Vanliga Drivecrypt eller Plus Paketet?
Det skiljer ju en hel del pengar.

Jag har för mig att det bara är med Plus-paketet som man kan kryptera utan att formatera.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziggytoxic
Klarar Drivecrypt av att kryptera redan "fulla" diskar, alltså diskar som redan har en massa saker på dem och som inte är tomma.
Om man kör truecrypt så vet jag att det programmet måste formatera hela disken innan för att sedan kryptera den... och detta funkar inte så bra hos mig eftersom jag inte vill radera mina diskar + att jag inte har tillgång till någon extra disk som jag kan lägga filerna på så länge.

Om drivecrypt klarar av att kryptera en disk utan att formatera den först så lägger jag mina pengar på det, men vilken version skall man ta?
Vanliga Drivecrypt eller Plus Paketet?
Det skiljer ju en hel del pengar.

Har pluspaketet alla funktioner som "standard"-paketet har? Förutom några extra "plus-funktioner" då.

Vet inte om jag är så intresserad av att kryptera boot-auth eller min systemdisk, känns lite overkill just nu. Har inga privata/viktiga filer på systemdisken ändå, det har jag på andra partitioner/diskar - och det är just dom som jag vill kryptera.

Har någon därute svaret på mina frågor?
Mvh
Ziggy

yea med drivecrypt plus pack finns all informationen kvar. man formaterar inte diskarna, man krypterar diskarna och allt innehåll.

Sedan är det stooor skillnad på DriveCrypt Standard och DriveCrypt Plus Pack. DriveCrypt standard är ungefär som Truecrypt, man skapar containers etc.

Finns nog fler funktioner i DriveCrypt Standard än i Plus Pack..
Men PlusPack är mycke softare till att kryptera hela hårddisken och behålla informationen.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Fungerade mycke bra

Tack för tippset killme413

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
istället för att kryptera hdd, varför inte börja avgifta sig själv med att sluta ladda ner? APB loggar väl ändå trafiken? Och vem är det egentligen som behöver kryptera sin hdd?

eeh ? jag e fattig studen. jag har inte råd med deras skyhöga priser. Dessutom slipper man vänta 10 år innan det kommer på bio i sverige och 25 år på att det ska släppas i video-butikerna.

Sen varför skulle det vara någon förändring nu? jag har alltid vetat att det är olagligt att sprida piratkopior men bara för att APB sätter dit folk så tänker väl inte jag sluta? Då gör jag istället det omöjligt för dem att sätta dit mig och fortsätter piratkopiera.

Dem kan ju lycka till att finna något som helst bevismaterial på krypterade diskar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killme413
yea med drivecrypt plus pack finns all informationen kvar. man formaterar inte diskarna, man krypterar diskarna och allt innehåll.

Sedan är det stooor skillnad på DriveCrypt Standard och DriveCrypt Plus Pack. DriveCrypt standard är ungefär som Truecrypt, man skapar containers etc.

Finns nog fler funktioner i DriveCrypt Standard än i Plus Pack..
Men PlusPack är mycke softare till att kryptera hela hårddisken och behålla informationen.

Lite dum fråga kanske men...
Jag antar att man inte behöver standard DriveCrypt för att köra Plus Pack?

Lite konstigt dock att vanliga drivecrypt har mer funktioner än plusversionen?
Det ringer konstigt i mina öron?

Mvh
Ziggy

Permalänk

konstigt eller ej, så är det och nej man behöver ej standard för att köra plus pack. Det är standalone

Permalänk
Medlem

En intressant detalj när det gäller kryptering, AES och alla andra krypterings algoritmer må vara säkra nu men problmet är om man knäker dem typ hittar en bugg som man kan utnytja. Då kan man kryptera upp allt utan att det tar 2135385 år. Dvs bara för att AES är säkert nu betyde det inte att det rä det imorgon.
För att komma runt detta använder man flera algoritmer tex Blowish + AES, vilket resulterar i prestanda förlust men säkerhets vinst utifall att ena algoritmen blir knäkt.

Permalänk

ja eller så pluggar dem in ett bio-chip i en delfin och hackar skiten med ultraljud på 5 minz

Permalänk
Medlem

Alltså, programmet, DriveCrypt Plus Pack är ju en demo-version som finns att ladda ned? Nått jag missat eller? programmet funkar ju bara i 30 dagar?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killme413
Se till att spara krypteringsnyckeln (key store)på en skiva eller något bara om du skulle behöva decrypta alla diskar nån gång.

Att spara nyckeln känns ju lagom smart!

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johda
Att spara nyckeln känns ju lagom smart!

Om jag förstått det rätt behöver du även ett lösenord för att kunna dekryptera saker, och det bör därför inte vara någon fara att spara nyckeln.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない