Permalänk
Hedersmedlem

@superhjalte Enligt bruksanvisningen har den inte snabbchuck. Har tyvärr inte testat Biltemas bänkborrmaskin, men tänkte bara att tipsa om Bosch PBD 40 som är ganska omtyckt av många.
Fördelar: Snabbchuck, lägre och högre varvtal, konstantelektronik, digital avläsning, lägre vikt och man slipper remmar.
Nackdelar: Dyrare (Jula, Bauhaus och Clas har dock ofta rea på denna), mindre avstånd från chuck till pelare/borrdjup/bord till chuck.

Finns en tråd om Bosch:en på Byggahus.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NAD:

Svårt att borra helt rakt med borrmaskin tyckr jag, lättare att spänna fast grejen man ska borra i och sen bara sänka ner borren

Du har så rätt. Jag är finsnickare/maskinsnickare i grunden och det är klart att man får mer precision än att "borra för hand". Tänk hur det var förr, på farfars tid när man använde svängborren - man gjorde så gott man kunde.

Om du skulle ha en elektrisk borrmaskin hemma så kan man köpa ett borrstativ. Wolfcraft tillverkar mycket prylar för att underlätta ens hantverk. Prismässigt faller detta alternativ bort så jag ser inga hinder i att köpa en pelarborr från Biltema. De väger förvisso x antal kilo. Visst, Arboga Drilling Machine och andra fina tillverkare gör jättefina produkter men det är ju inte på det planet du befinner dig på om jag förstår dig rätt

Permalänk
Skrivet av Kent:

@superhjalte Enligt bruksanvisningen har den inte snabbchuck. Har tyvärr inte testat Biltemas bänkborrmaskin, men tänkte bara att tipsa om Bosch PBD 40 som är ganska omtyckt av många.
Fördelar: Snabbchuck, lägre och högre varvtal, konstantelektronik, digital avläsning, lägre vikt och man slipper remmar.
Nackdelar: Dyrare (Jula, Bauhaus och Clas har dock ofta rea på denna), mindre avstånd från chuck till pelare/borrdjup/bord till chuck.

Finns en tråd om Bosch:en på Byggahus.

Bosch har man inte hört så mycket dåligt om, och den ser ju väldigt "bra" ut..

Så nu får man kasta ut lite bevakningar på den och hoppas på nån kör en rea på den

Visa signatur

Bara för att jag inte är paranoid längre betyder det inte att dom har slutat jaga mig