Permalänk

Förslag till bygge för en rökare.

Hejsan!

Nu ligger det till såhär att en utav mina vänner har precis skaffat en egen lya. Han är en äcklig rökare, och har ingen balkong. Så efter varje gång kommer ja hem och stinker sur gammal gubbe, pga all rök. Hans köksfläkt fungerar inte bra mao.

Så ja tänkte om man kunde bygga en liten låda med typ ett nätagg och lite fläktar i som skulle hjälpa köksfläkten.

Den får inte va för stor, men ska ändå kunna hjälpa till hyffsat.
Jag vill inte köpa en spray eller något annat, för de vore för simpelt och för snålt att ge han.

Så om någon har tråkigt eller bara är väldigt vänlig, så skulle jag uppskatta om någon orkade typ rita en liten skiss i typ sketchup eller liknande, eller bara skrev ner sin idéer och förslag.

Tack på förhand.

Visa signatur

.:. MSI K8T Neo FISR-2 .:. Ahtlon64 3000+ .:. 2x256 TwinMos-Winbond .:. C3D Radeon 9800 Pro .:. 120gb Maxtor Diamondmax 9 .:. Aopen H700A + Chieftec 420w .:.

Permalänk
Medlem

Jag är själv rökare, har ett rum utan ventilation eller fönster jag arbetar i, ställ ut ett glas med ättisksprit, det drar åt sig lukten väldigt mycket, att blåsa iväg den gör bara att du flyttar det till annat ställe.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Hjälpsam

Mm, gammalt städknep. Dock inte så roliga inflyttningspresent kanske... Kanske kan vidarutveckal till ett ättika ställ i juste design?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har ni testat att göra rent köksfläkten? Eller byta ut den/få den utbytt...

Permalänk
Medlem

gör så han slutar röka

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
gör så han slutar röka

Bästa tipset hittils

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Jonisator under hundringen.
funkar hyggligt.

Visa signatur

*Jag leker bar med min burk*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Bästa tipset hittils

Finns ju inget mer vidrigt än rökare...borde bli rökförbud på allmänna platser, finns inget jobbigare än att t.ex. vänta på bussen och så ska 2-3 personer dra upp sina jävla vit-oranga små fula pinnar och tro dom är tuffa. Dom får gärna ge sig själva lungcancer, men inte oss ickerökare..

Oops, gick en aning offtopic där

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

har själv rökt i 10 år och nu slutat.. fy fan vad vidrigt det är på krogen med alla rökare.. jag välkommnar juni månad när rökförbund införs på krogar..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förtår inte rökare, hur kan de ens vilja röka inne. förstör ju hela lägenheten totalt.. urk..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
Förtår inte rökare, hur kan de ens vilja röka inne. förstör ju hela lägenheten totalt.. urk..

För att inte tala om elektroniken och de stackars datorerna...
Nikotin och tjära sätter sig som en äcklig hinna på alla kretskort och kan förkorta livslängden på en hårddisk.

Tipsen:
1.Få honom att sluta
2. Tjusigt ättikställ
3. En ställning med 4 120 mm fläktar som man sätter i fönstret så skiten sugs ut...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

En detektor som känner av om han röker och som sedan poppar ett automatvapen upp och dödar honom?

Vet faktiskt inget förutom ättikan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
har själv rökt i 10 år och nu slutat.. fy fan vad vidrigt det är på krogen med alla rökare.. jag välkommnar juni månad när rökförbund införs på krogar..

Faan va najs, inte många som klarar av att sluta röka. Tummen upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
har själv rökt i 10 år och nu slutat.. fy fan vad vidrigt det är på krogen med alla rökare.. jag välkommnar juni månad när rökförbund införs på krogar..

Men då behöver de ju inte ändra åldersgränsen till 20 på krogen. För nästan alla under 20 ska ju vara coola o röka, sen fastnar de i skiten och då kan de inte gå på pubben eftersom man inte får röka

2 flugor i 1 smäll. problem solved.( stavning)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

trött på att höra om hur äckligt rökning är... om han inte har balkong och röker inne är väl det hans problem. Är själv rökare sedan 16 år och har försökt seriöst att sluta runt 4 ggr... inte så lätt. När jag hade en 1:a utan balkong gick jag 2 vån ner och ut för att röka... men idag har jag balkong.

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o0ski
Faan va najs, inte många som klarar av att sluta röka. Tummen upp!

yepp.. bara bestämmde mig en dag när jag vakna bakfull och halsen alldeles förstörd av cigg... Har inte rökt en cigg sedan dess, enda gången jag känner suget är när jag dricker öl....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

skulle inte detta kunna vara en idé?

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/luftrenaren.j...

ja är inte någe bra på att rita det vet jag:P

men det är en simpel ide som skulle kunna funka. Man får sätta den på nån stång eller någe så den inte täpps till i botten.

aja.. bara en idé

Permalänk
Avstängd

jag vet att bostadsföreningar förbjuder än att dra ut matfläkten ut i skorstenen.. men vafan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CyberVillain, så är det här där jag bor också, men... varför röka inomhus... det har jag aldrig förstått, inte heller när folk röker i bilen... FY FAN...
som sagt... ska sluta...nån gång... men inte idag när det är sååå rart att sitta ute på balkongen med laptopen i ena näven o en cigg i den andra

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magoo
sååå rart att sitta ute på balkongen med laptopen i ena näven o en cigg i den andra

i mars??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad sägs som att fixa köksfläkten?

Visa signatur

Goz!

Permalänk

Snackat lite med han nu, och han var inte så jättesugen på att ha en "maskin" som han kallade det där. Utan vi ska gå igenom fläkten först och se efter lite. Om det inte skulle hjälpa skulle vi komma överrens om en lösning

Visa signatur

.:. MSI K8T Neo FISR-2 .:. Ahtlon64 3000+ .:. 2x256 TwinMos-Winbond .:. C3D Radeon 9800 Pro .:. 120gb Maxtor Diamondmax 9 .:. Aopen H700A + Chieftec 420w .:.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albinoleffe
Snackat lite med han nu, och han var inte så jättesugen på att ha en "maskin" som han kallade det där. Utan vi ska gå igenom fläkten först och se efter lite. Om det inte skulle hjälpa skulle vi komma överrens om en lösning

Är det så förbaskat svårt att gå ner på gatan om man nu måste röka?

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
Är det så förbaskat svårt att gå ner på gatan om man nu måste röka?

Precis vad jag tänkte. Öppna fönstret och stå där på nåt vänster kan han väl göra om inte annat? Det här med att bygga en fläkt av nätaggregat låter lite overkill. Köp en vanlig fläkt i stället.

Visa signatur

"All animals are equal but some animals are more equal than others." - George Orwell, "Animal Farm"

Permalänk
Medlem

En Electrolux luftrenare med kolfilter fixar biffen. har en sådan här hemma så nu kan jag skita vilt. AHAHAH!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
har själv rökt i 10 år och nu slutat.. fy fan vad vidrigt det är på krogen med alla rökare.. jag välkommnar juni månad när rökförbund införs på krogar..

Hehe jag längtar också efter rökförbud men vart lite rädd när en bekant berättade det hade dykt upp ett nytt problem i Norge där dom redan har rökförbud... "Det luktar riktigt hawy med svett" nu istället Herregud, vart är världen påväg fast hellre svett en rök.. man får väll ha doftgranar eller nått smarrigt som iförsig också är cancerframkallande

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem

Är rökare själv som bara röker på balkongen eller på andra ställen utomhus. tydligen har han ingen balkong, och även om han hade det så tror jag att han valt att röka inomhus. (har jag åxå gjort en gång i tiden).

tydligen ville han inte ha någon "maskin" därinne.

så den enda kompromissen är väl att du får köpa ättiksprit (vilket någon nämnde fungerade prima) och hälla i en burk när du väl är där. och när han är ensam kan han få springa runt i stanken(JA det stinker förjävligt) själv.

Där har du en toppenlösning!

Mvh
zachie

EDIT. hmmm... undrar om albinoleffe betyder Albin o Leffe eller Albino-Leffe skumma tankar på kvällskvisten.

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulan
Hehe jag längtar också efter rökförbud men vart lite rädd när en bekant berättade det hade dykt upp ett nytt problem i Norge där dom redan har rökförbud... "Det luktar riktigt hawy med svett" nu istället Herregud, vart är världen påväg fast hellre svett en rök.. man får väll ha doftgranar eller nått smarrigt som iförsig också är cancerframkallande

Tyder ju bara på att rökare är ofräscha människor som inte tvättar sig.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Köp en klättersele så han får hänga utanför fönstret när han sall röka
Kanske lite omständigt.
Haha schjysst att de har lagt tobak i samma del som urin och fotsvett.

Föresten köp ett kit med gasmask och luftrenare som du tar på dig varje gång du drar hem till din kompis.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox