Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liten Amatör!
kan man skölja en prolle i vatten?!

50%50 tror jag,även om det skulle vara "avjoniserat" vatten eller destilerat,så det ju inte helt säkrt efter som det bildas nya joner etc ganska lätt.iofs så är inte dne prollen du har så dyr:P..testa:D..

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Hmm... Ja har inte alla pengar i världen så ja vill inte riskera! =/

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Medlem

hm okej,det var ju synd för dte had eju varit kul o ha!

ne men okej.så så tror ja det ligger till iaf.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liten Amatör!
kan man skölja en prolle i vatten?!

Frågan är varför skölja en prolle i vatten ?

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

jag orkade inte läsa hela tråden så jag tänkte ge ett förslag om topic. köp en ny fläkt och om din celeron skulle paja nån gång senare byter du tillbaka till orginalfläkten. killarna på verkstaden märker nog ingenting

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem

Ska byta pasta, och se hur det fungerar.
Och det där med ny fläkt skulle inte min far gilla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xylocain
Ska byta pasta, och se hur det fungerar.
Och det där med ny fläkt skulle inte min far gilla.

Nehe okej?,tycker han det är bättre att den brinner upp eller?,knappast.

Nej men försök ta ett snack med han annars och berätta hur det ligger till ;).

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt pasta till Arctic Silver 5, men jag har samma jävla temperatur. AARAATRRGRGHGGHRGHRGHHG!

Jag kan inte beskriva min ilska!
Vad har jag gjort för fel? Har jag haft för mycket?

Permalänk
Medlem

Finns inte särskillt mkt fel,men som sagt la du på så LITE som vi sa såa tt du inte fick "för lite mani" så att man lägger på lite extra hela tidne för man tycker det hela tidne är för lite:P,men ett tunt lite smått genomskillnit?,annars har du fått ditt kylare riktigt? så att allt sitter som det sak,dessa 4"pluggar" sitter på sin plats?.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Jodå, jag lade på ganska lite... Men alltså. Ska hela processorn vara täckt eller?
Men åh! Ska man alltså se igenom skiten? min är ganska täckt.

Permalänk
Medlem

Rengör fläkten och flänsen från allt damm!
Rengör processorn med Aceton(finns att köpa på närmaste konsum eller ica-butik om jag inte tar miste)
Därefter tar du Isopropylalkohol(finns på apoteket).
Du ska rengöra med en bomullsfri trasa eller liknande. Så det ej blir ludd.

Klicka ut ett "riskorn" med kylpasta på processorn om du har en heatspreader.
Vilket jag antar att Celeron D's har?
Gnid in kylpasta på din kylfläns med en plastpåse och torka sedan
bort med en luddfri trasa eller dylikt.
obs. TA EJ BORT MED KEMIKALIER, torka endast.
Din kylfläns undersida bör nu ha en gråaktig yta, du ska då
sätta på den på processorn och "snurra" runt lite med den så
kylpastan blir utsmetad. Lyft inte på kylningen för då kan det bli
luft mellan processorn och kylflänsen.

Finns bilder på denna sida samt manual på engelska för AS5:
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions_big2.h...

PS.

Kopierat från sidan:

Important Reminder:
Due to the unique shape and sizes of the particles in Arctic Silver's conductive matrix, it will take a up to 200 hours and several thermal cycles to achieve maximum particle to particle thermal conduction and for the heatsink to CPU interface to reach maximum conductivity. (This period will be longer in a system without a fan on the heatsink or with a low speed fan on the heatsink.) On systems measuring actual internal core temperatures via the CPU's internal diode, the measured temperature will often drop 2C to 5C over this "break-in" period. This break-in will occur during the normal use of the computer as long as the computer is turned off from time to time and the interface is allowed to cool to room temperature. Once the break-in is complete, the computer can be left on if desired.

DS.
MVH Fredrik

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

nää om du ska följa fredirks(Ramagon) råd med acetonen så kolla så att det är UTAN olja,eftersom det annars försämrar värmeledsförmågan.JA heal processorn ska vara täckt med ett TUNT lager,genom skillningt inte täckt.Men dock precis som fredrik därefter sa,rengör allt dvs fläkt fläns osv.kom gärna med resulat,har du gjort detta enligt konstens alla regler så ska det inte finns fler anledingar än något FEL isf,men skulle dock INTe tro detta.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Han hävdar att man ska gnida in pasta på flänsen och sedan ta bort det? Det behövs väl ändå inte? Fördel?

Permalänk

hm.. det är inte själva fläkten som är halvdöd då? vet att en polare hadde fel så hans fläkt snurrade knappt. stoppa in fingret i fläkten när den är igång. Så att den snurrar snabbt och inte dör direkt.

/FarmoR

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Jojo, den funkar. Skruvar den mellan 1350 - > 3500 rpm.
Det är lugnt, men ändå inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
hm.. det är inte själva fläkten som är halvdöd då? vet att en polare hadde fel så hans fläkt snurrade knappt. stoppa in fingret i fläkten när den är igång. Så att den snurrar snabbt och inte dör direkt.

/FarmoR

Det låter som ett riktigt uselt förslag,givetvis stannar fläkten om du kör in fingret i det.
(dock skulle fläkten kunna vara lite halv sunkig o snurra sakta,men då ska du givetvis kolla detta i tex speedfan(den ska ligga i ca 2200-2500rpm i 100%),inte stoppa in fingret.

Det fredrik pratade om att lägga klick i mitten och snurra runt,har han fått från atics hemsida,där står det så i apliceringsanvisingarna.men gör som ovan sagt ett antal gånger.tunt lager för sista gången,

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuioN
Det låter som ett riktigt uselt förslag,givetvis stannar fläkten om du kör in fingret i det.
(dock skulle fläkten kunna vara lite halv sunkig o snurra sakta,men då ska du givetvis kolla detta i tex speedfan(den ska ligga i ca 2200-2500rpm i 100%),inte stoppa in fingret.

Det fredrik pratade om att lägga klick i mitten och snurra runt,har han fått från atics hemsida,där står det så i apliceringsanvisingarna.men gör som ovan sagt ett antal gånger.tunt lager för sista gången,

Men ja menar ju såklart så att den snurrar lite ordentligt så den inte dör av att man bara nuddar skiten.. jag skulle hellre kolla med fingret än att lita på massa mjukvara :).

Till trådskaparn: är flänsen het när den processorn är som hetast?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Men ja menar ju såklart så att den snurrar lite ordentligt så den inte dör av att man bara nuddar skiten.. jag skulle hellre kolla med fingret än att lita på massa mjukvara :).

Till trådskaparn: är flänsen het när den processorn är som hetast?

Nej låter fortfarnde dåligt seedu,nej som sgat du kan lita på speedfan i detta fall.men som sagt inget mer och tilläga bara göra som i alla ovan skrivna inlägg.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR

Till trådskaparn: är flänsen het när den processorn är som hetast?

Flänsen är inte varm alls. Processorn är varm som ett svin däremot, så kan det vara så att flänsen är "sneknullad"?

Fråga: HUR STOR SKILLNAD GÖR KYLPASTAN EGENTLIGEN?
Många mytomaner påstår att man inte kan få en bättre temp om man byter till, i det här fallet, Arctic Silver 5.

Jag ska följa yuioN's råd att ha ett TUNT och GENOMSKINLIGT lager.

Ska göra om processen, fast då med Aceton och bomullsfria trasor. Nu handlar det om att trycka den jäveln för alltid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xylocain
Flänsen är inte varm alls. Processorn är varm som ett svin däremot, så kan det vara så att flänsen är "sneknullad"?

Fråga: HUR STOR SKILLNAD GÖR KYLPASTAN EGENTLIGEN?
Många mytomaner påstår att man inte kan få en bättre temp om man byter till, i det här fallet, Arctic Silver 5.

Jag ska följa yuioN's råd att ha ett TUNT och GENOMSKINLIGT lager.

Ska göra om processen, fast då med Aceton och bomullsfria trasor. Nu handlar det om att trycka den jäveln för alltid.

Hmm.. om inte flänsen är varm alls så kan det ju dålig kontakt mellan prollen och flänsen.
se till så den sitter ordentligt

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Flänsen sitter hårt och sånt, men jag vettifan hur jag ska få "till" det, eftersom allt sitter rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xylocain
Han hävdar att man ska gnida in pasta på flänsen och sedan ta bort det? Det behövs väl ändå inte? Fördel?

Fördel? Vad jag vet så är det en fördel att man fyller dom mikroskopiska "groparna", det som är meningen med kylpasta. Att ge så bra kontaktyta som möjligt.

Vet dock itne om det är nödvändigt att göra detta, men kanske lika bra å göra det ändå?

Och ja, man ska ha Kemiskt Ren Aceton. Jag tycker själv att man får bäst resultat om man använder Aceton och sedan Isopropylalkohol. För det ser mer rent ut om man har isopropylalkohol, fast ögat kan ju bedra

MVH Fredrik

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

När jag monterar tillbaka flänsen, ska jag då trycka den mot CPU:n som en galning?