Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gandi
köp 800xl..

och ha kvar venice 3500+?

Visa signatur

|| Chieftec Mesh - M/fönster || AMD Venice 3700+ - Big Typhoon TT || 7800GT Org. Kylare || Corsair TWINX2048 || Seagate Barracuda 250Gb || Asus A8n-E || Ska klockas rejält så fort jag får chansen :)

Permalänk
Medlem

Helt oft nu men jag hoppas ni har överseende med det
Agp verren på x800xl verkar ha molexen , men inte pci-e , hur kommer det sej?.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E-dwarf
Helt oft nu men jag hoppas ni har överseende med det
Agp verren på x800xl verkar ha molexen , men inte pci-e , hur kommer det sej?.

AGP porten klarar inte att leverea lika mycket ström som PCIe porten därför krävs det extern ström på AGP korten.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
AGP porten klarar inte att leverea lika mycket ström som PCIe porten därför krävs det extern ström på AGP korten.

Ah tack , nu var det inte lika förvirrande helt plötsligt.

Permalänk
Medlem

Kaolis, Jag tror att du får mycket mer kräm ut ur spel ifall du väljer 3000+ och X850XT, då processorerna inte spelar någon markant roll i spel i dagsläget, det är grafikkorten som drar lasten. Men du bör höra runt med andra då jag är knappast kvalificerad att ge råd av detta slag, men det är vad jag tror iaf.

Permalänk
Medlem

k, men tror du inte att prollen kommer hålla längre medans graffet bara typ ett år? fast vad du sa lät rätt vettigt

Visa signatur

|| Chieftec Mesh - M/fönster || AMD Venice 3700+ - Big Typhoon TT || 7800GT Org. Kylare || Corsair TWINX2048 || Seagate Barracuda 250Gb || Asus A8n-E || Ska klockas rejält så fort jag får chansen :)

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt klart på vad du tänker göra med datorn, är det enbart eller för det mesta bara spel så ska du se till att satsa maximalt på Graffet, men annars är ju Processorn rätt viktig i lite seriösare syften, när man jobbar med program etc. Det är relativt, svårt att ge svar...

Det är större synlig prestandaökning ifall du väljer 3000+ och X850Xt, skillnaden är nog störst där... man ser ju knappt skillnaden i processorhastighet när man jobbar, då det ändå bara skiljer nån hundra mhz sas. Minnet är nog också viktigare än processorn.
Ska du jobba seriöst, så tror jag att du ska välja 2gb Value minne och 3000+ och om du ska spela så ska du välja 3000+ och X850Xt. typ.

Någon får gärna rätta mej om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite bara, den verkar ju va så poppis

Är det någon som har sätt eller vet att det finns något test med,

6800/6600gt/Ultra (Dural Core) vs 2 st 6800/6600gt/Ultra SLI?

hmm kanske får vänta på det?

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Permalänk
Medlem

skulle det här systemet vara bättre...(använder mest för spel)
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=129196
med ram:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308282&cks=PRL
(obs rammet jag har med på datorbutiken.se ska inte vara)

prolle:
http://www.sbs.o.se/default.asp?artnr=ADA3000BPBOX

Totalt blir det 11450kr... min budget är up till 12500. satt kan någon komma på not bättre?
jag behöver hjälp lol... vet inte vad jag ska välja.
Åter igen tack för ALL hjälp.
p.s. jävligt populär tråd

EDIT: kom på en ny lösning...
graffe:850XT
prolle: venice 3200+2.0 ghz
minne: 3st 512mb twinmos SP

med chassi och allt annat 12100kr ungefär

fast utan tangent bord mus musmatta högtalare...fast det har jag lite halvt hehe.

Visa signatur

|| Chieftec Mesh - M/fönster || AMD Venice 3700+ - Big Typhoon TT || 7800GT Org. Kylare || Corsair TWINX2048 || Seagate Barracuda 250Gb || Asus A8n-E || Ska klockas rejält så fort jag får chansen :)

Permalänk

Är också intresserad av svar på ovanstående fråga då jag ska köra liknande. Dock så nöjer jag mig med 800 graffekort och A-DATA minnen.

Och kan någon förklara vad skillnaden är mellan hans moderkort och tex detta

Abit AN8 nForce4 4DDR-DIMM 3PCI 2PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX

som kostar typ 200kr mer. Finns det nån anledning som gör att det är värt att lägga 200 mer på detta?

Permalänk
Medlem

hmm där dog denna tråd

Visa signatur

|| Chieftec Mesh - M/fönster || AMD Venice 3700+ - Big Typhoon TT || 7800GT Org. Kylare || Corsair TWINX2048 || Seagate Barracuda 250Gb || Asus A8n-E || Ska klockas rejält så fort jag får chansen :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaolis
skulle det här systemet vara bättre...(använder mest för spel)
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=129196
med ram:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308282&cks=PRL
(obs rammet jag har med på datorbutiken.se ska inte vara)

prolle:
http://www.sbs.o.se/default.asp?artnr=ADA3000BPBOX

Totalt blir det 11450kr... min budget är up till 12500. satt kan någon komma på not bättre?
jag behöver hjälp lol... vet inte vad jag ska välja.
Åter igen tack för ALL hjälp.
p.s. jävligt populär tråd

EDIT: kom på en ny lösning...
graffe:850XT
prolle: venice 3200+2.0 ghz
minne: 3st 512mb twinmos SP

med chassi och allt annat 12100kr ungefär

fast utan tangent bord mus musmatta högtalare...fast det har jag lite halvt hehe.

graffe:800XL
prolle: venice 3200+2.0 ghz
minne: 2st 512mb twinmos SP (eller 4 om du verkligen måste ha mer än 1Gb ram).

1000kr extra för ett GF6800GT är inte befogat.

Spara lite pengar att leva på istället för att lägga allt på en dator. Finns annat här i livet

Sen så drar inte X800XL-korten mindre ström för att (vissa av) korten saknar molex. Dom drar mindre ström för att kärnan är byggd på en nyare/mindre tillverkningsprocess.

Edit: Skaffa inte 3 minnesmoduler, antingen 2 eller 4. Annars funkar inte Dual-channel.

Permalänk
Medlem

jaha ok visste inte det där med dual channel. det var ju bra å veta

Visa signatur

|| Chieftec Mesh - M/fönster || AMD Venice 3700+ - Big Typhoon TT || 7800GT Org. Kylare || Corsair TWINX2048 || Seagate Barracuda 250Gb || Asus A8n-E || Ska klockas rejält så fort jag får chansen :)

Permalänk
Medlem

Du kommer att bli nöjd med X800Xl, men ifall du tänker köpa bättre så är X850Xt det du ska välja.

Prollen spelar som sagt ingen synlig roll mellan venice modellerna... Satsa på mer ram ifall du vill ha mer flyt i program och windows för övrigt. 3000+ X800XL och 2gb minne skulle nog ge ett bra flyt till ett väldigt humant pris. För att välja ett bättre system så skulle det vara 3500+ X850Xt 2gb minne, men det spränger 12500:- gränsen. Ska du inte jobba med bildredigeringsprogram eller annat liknande seriöst så är det knappast nödvändigt att skaffa 2gb minne, 1gb räcker gott och väl.

Ska du köra 2 skärmar, så ska du kolla att grafikkortet har 2st DVI, Dual-DVI dvs.

Permalänk
Medlem

e det bättre att ha 2g ok ram eller 1 gig bra ram (ie twinmos sp)

Visa signatur

|| Chieftec Mesh - M/fönster || AMD Venice 3700+ - Big Typhoon TT || 7800GT Org. Kylare || Corsair TWINX2048 || Seagate Barracuda 250Gb || Asus A8n-E || Ska klockas rejält så fort jag får chansen :)

Permalänk
Medlem

Beror på vad du använder datorn till. spel (vissa MMO spel undantagna) och allmänt användandehar ingen nytta av över 1GB och eftersom man måste sänka hastigheten/commandrate om man har 4*512MB minne är det ofta bättre med 1GB. men om du använder program som kan använda mer än 1GB så är det helt klart bättre med 2GB då för lite minne är det absolut värsta man kan råka ut om du frågar mig.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

jag spelar cs:s och en mmorpg som kallas dark age of camelot... men jag tror jag tar 1 gig för då kan jag köpa bättre prolle... när det e dags att upgradera e det bara att köpa nytt

Visa signatur

|| Chieftec Mesh - M/fönster || AMD Venice 3700+ - Big Typhoon TT || 7800GT Org. Kylare || Corsair TWINX2048 || Seagate Barracuda 250Gb || Asus A8n-E || Ska klockas rejält så fort jag får chansen :)

Permalänk
Medlem

joh, låter bra det... Ang. kvantitet vs. kvalitet, jaa, kvantitet är för program som behöver mycket ram och kvalitet är väl mest för klockning...