Permalänk
Medlem

Överklocknings-bugg/fel?

God kväll alla sweclockare, eller kanske bör säga god natt Jo, det är såhär att jag inhandlade nyligen det system som står i min sign. Fungerar klockrent utan bekymmer. Tills överklockningen sätter igång, kan överklocka finfint (vad jag nu menar med finfint) men iaf, efter jag har överklockat så får jag sämre resultat i alla tester så som 3dmark osv.

Jag själv kan tänka mig att det inte är nätaggregatet som inte klarar av det men min far har betydligt bättre kvalitet och bättre nätaggregat i allmänhet och han har samma system som mig, dock har han en 3200+ och han får samma bekymmer.

Är det här en bugg, börjar den dividera hastigheterna för att den "snubblar" över vissa tal? Eller är det några särskilda inställningar man behöver gå igenom vid överklockning på amd64orna?

Systemet går finfint överklockat, inga låsningar eller så, men som sagt, får sämre resultat, både i test och spel.

Permalänk
Medlem

Det kan betyda att ditt nätagg inte orkar att driva allt!

Eller så kan det va så att sakerna går för varmt. Prestandan minskar när saker går för varmt spec graffekortet.

Skulle gissa på nätagget i alla fall..

//Frenell

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Hjälpsam

Du får sämre resultat när datorn inte 100% fixar allt rätt. Det finns viss inbyggd felkontroll på datan. Vad som hände är att du kör en beräkning och datorn säger "näähhh detta stämmer inte, räkna om". När felkontrollen inte heller hänger med så börjar man få seriösa fel och hängdningar. Bara för att ett system är Prime stabilt betyder det inte att den ger optimal prestanda. Vanligt fenomen Optimal prestanda brukar ligga mellan 5-10mhz FSB under stabila max taket ungefär.

Vad som inte riktigt hänger med beror helt på, kan vara allt från att nätagget inte ger tillräkligt mycket kräm eller ren ström för att komponenterna skall fungera optimalt, kan vara processorn som inte riktigt pallar trycket osv.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Värme är dock inget bekymmer. Grejerna kyls ordenligt och prollen ligger på 33grader idle, systemet 30, och graffet 40grader.

Fluf, det du säger där låter trovärdigt men jag tycker det vore ytterst konstigt att inte ens kunna klocka grafikkortet 50Mhz gpu/minne utan att få sämre resultat. Likadant vid prollen och minnet.

Permalänk
Medlem

det kan bero på tempen åsså men ja tror inte att de e så

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem

farmboy, du läste möjligen inte mitt tidigare inlägg va? :/

Permalänk
Medlem

tror det är nätaggredatet..:O

Permalänk
Hjälpsam

I de flesta system jag har överklockat så har jag märkt att strax innan datorn eller grafikkortet blir ostabilt så sjunker de faktiska benchresultaten. Då räknas inte syntetiska test som SiSoftSandra tex.

Så för ultimat prestanda brukar jag klocka så långt det går stabilt sedan benchar jag en rand benches relaterade till det jag har klockat ca 3-5ggr om och tar ett snittvärde. Sedan sänker jag klocken något osv för att hitta peaken... Inget ovanligt. Ibland är maxprestanda = maxklock, ibland något lägre.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Fluf det där ren fakta, men ganska irrelevant (stavning?) just nu, för oavsett om jag klockar 50Mhz eller 300Mhz så försämras resultaten. Ska dock låna ett annat nätaggregat idag och se om det är de som spökar till det.

Permalänk

Det kan inte vara så att dina minnesinställningar automatiskt försämras när du klockar upp, eller har du dem inställda manuellt?

Annars kanske en BIOS-uppdatering skulle kunna hjälpa, men du har nog senaste gissar jag...

Det var det enda jag kunde komma på såhär på rak arm.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Det kan inte vara så att dina minnesinställningar automatiskt försämras när du klockar upp, eller har du dem inställda manuellt?

Annars kanske en BIOS-uppdatering skulle kunna hjälpa, men du har nog senaste gissar jag...

Det var det enda jag kunde komma på såhär på rak arm.

Har minnenrna för tillfället på manuell klockning. Haha du satte mig på pottkanten, vet inte om jag ahr det nyaste bioset, att ajg inte tänkte på det... Måste genast titta.

Permalänk
Medlem

Är inte så jätteinsatt i just detta, men det låter som det är nätaggregatet som spökar, men du säger att det blir samma fel på din fars, trots att han har bättre nätaggregat? Hur mycket skiljer dem åt? (Nätaggregaten alltså)

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Mitt nätaggregat: 350W NoName 15A ut på 12V.

Min fars: 480W ISO 34A ut på 12V.

Trots att jag vet hur kvaltier kan vara på nätaggegat så säger siffrorna en hel del ändå, min fars nätaggregat kan inte vara sämre än mitt, trots spänningsfall.