Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Jag skulle säga att du gör det, inte särskilt mycket när du skriver vanligt utan när du programmerar.

morec: Kommer fan inte ihåg vad du nickar på irc!

irc: #sweclockers@qnet
msn: skogix@hotmail.com
icq: 286031292

Jag kan svara åt han

xevz, han finns på Qnet, freenode å aoeu's server

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

plast tangentbotdet ser softare ut än det i aliminum, frågan är bara om det är det? tänker på känslan i knapparna men det bör vara samma...

Jag tabbat mycket och jag tycket att det är bra att ha den knappen i mitten då. Jag undrar även var man hittar ett svensk typematirx?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
plast tangentbotdet ser softare ut än det i aliminum, frågan är bara om det är det? tänker på känslan i knapparna men det bör vara samma...
https://secure.blazingdot.com/~matrix/images/newpics/ezr2020d...
Jag tabbat mycket och jag tycket att det är bra att ha den knappen i mitten då. Jag undrar även var man hittar ett svensk typematirx?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av björnfan
http://aoeu.info/?site=typematrix, tror jag bestämt.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Så nu har jag också börjat med svorak. Riktigt nice faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björnfan

Jag läste ju det Mitt minne är inte vad det borde....

Permalänk
Medlem

Drar upp den här gamla tråden igen..

Hur går det för er som har bytt till Svorak? Hittade den här då jag googlade och sitter just nu och skriver Svorak på iBooken.. Går vidrigt långsamt men ett plus är iaf att man nästan tvingas skriva med korrekt fingersättning. Tangenterna tänker jag inte flytta om men jag måste nästan fuska lite.. Vim är ett helvete att jobba i dock.. :/

(All text ovan skriven i Svorak. Tid: ~10 min..)

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte kommit till skott, hur fixar man dvorak i linux?

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk

Skriver med svorak, har gjort ett bra tag nu... Något jag gjorde när jag började med svorak (Magnus layout) var att spela "Typing of the dead", ett spel som går ut på att skriva ihjäl monster och så... Lirade det i 2 dagar och spenderade tid på IRC och var igång rätt friskt med svorak på kort tid.

Det är skönare att skriva på då skrivandet känns mer länkat till skillnad från skrivandet med QWERTY. Det kanske ska tilläggas att jag spenderat mer än 10 år med QWERTY och kände mig väldigt säker med det, men nu så här i efterhand vet jag ju att bytet var rätt, oavsett skolan och kompisars layouter.
(Det går att köra AutoHotkey-filen i skolan också).

Jag liknar det vid att ha 2 lika kraftfulla combos i Tekken, en som du kan göra smidigt och bekvämt, sittandes vid TVn, en annan som du måste släcka och tända lyset i badrummet för att göra... Valet är rätt enkelt.

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Medlem

sådär. nu sitter också jag på svorak. det går förvånandsvärt snabbt. jag har till och med lärt mig var de flesta tangenterna sitter. väldigt naturlig layout imho.

det som behövdes för att jag skulle lära mig skriva så här bra var några omgångar av:

åäöpyfgcrl aoeuidhtns qjkxbmwvz hej jag heter philip och jag är tjugoett år gammal. jag ska träna på svorak tills jag kan det utantill. abcdefghijklmnopqrstuvwxyzåäö hej jag heter philip och jag ska skriva svorak tills jag har lärt mig det utantill. hej jag heter philip och jag ska skriva svorak tills jag har lärt mig det utantill.

för helvete! att det här alltid ska hända mig. nu har jag en relativt stor kontrollskrivning i tillämpad termodynamik imorn, och jag sitter och fösöker lära mig svorak? det var det värsta (skrivet på qwerty)

men i alla fall, de bokstäver jag kan utan att titta på layouten är: (back to svorak)
a-c-e-ghi--lmno--rstuvw-y-åäö

några kvar
haha, nu kan jag hela alfabetet på svorak. nu är det bara finputsning kvar

det är ju typ som att lära sig ett nytt spel med 29 tangenter bundna.

en halv dags träning, och ingen fusklapp längre. det tar bara lite lång tid att skriva.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Hedersmedlem

Fan vad nice hur många som byter/provar på.

I övrigt så ska man ha målet att få layouten att sitta i fingrarna/ryggraden, inte i huvudet. Men det kommer den att göra så småningom.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

För övrigt är jag "gonz_" på aoeu-nätet...

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
vinner man verkligen så mycket tid på att skriva svorak? Tycker jag skriver ganska snabbt redan i qwerty.

Det sägs att man stagnerar i snabbare i qwerty än dvorak. På sikt ska man alltså bli snabbare men det tar naturligtvis ett tag innan man kommer upp i samma nivå som qwerty om man varit bra på det. Själv tycker jag att det käns naturligare att skriva med svorak, man behöver inte hoppa omkring med händerna lika mycket. Jag ska dock erkänna att största anledningen till bytet var att jag vill testa på det lite, något som jag inte åndrar det minsta. Det funkar dessutom utmärkt att hoppa mellan svorak och qwerty.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RikkiAnderzoni
För övrigt är jag "gonz_" på aoeu-nätet...

Aha, "xevz" här om du missat det.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv

Hur uttalar man egentligen dvorak och svorak? Man vill ju hälst säga rätt när man skryter om att man kan det för kamraterna, vore lite pinsamt annars

Permalänk

Haha, jag säger "svårak" och "dvårak", har inte direkt tänkt på det så jättemycket

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Medlem

jag har upptäckt att jag skriver snabbare med qwery nu efter att ha tränat på svorak i två dagar svorak kan jag skriva i hyffsad hastighet nu, men qwerty går snabbare än innan otroligt.

det måste bero på att jag på grund av svorak har fått bättre fingersättning. (eller så är det bara för att svorak går sjukt segt nu i början ;P är nog uppe i 1 tecken per sekund nu, men i alla fall )

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Hur har ni löst ctrl-kommando problemen? Ctrl+c exempelvis sitter väldigt olägligt med dvorak.

Visa signatur

Damn! Those alien bastards are gonna pay for ruining my ride.

Permalänk
Medlem

ctrl+insert = kopiera
shift+insert = klistra in
klipp ut har jag ingen större koll på dock, men det använder jag ytterst sällan ändå.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

Nagini: Sitter inte olägligt, handalternation är jättetrevligt (man ska inte hålla in en modifier på samma sida som man skriver, likaså med Shift).

I övrigt så använder jag aldrig de kombinationerna, när jag redigerar text använder jag Vi(m) som har sin egen variant.

EDIT:
vb (inlägget under): kode skriver Qwerty.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Nu använder jag vanlig qwerty, men till kopiera-klistra-klipp finns Ctrl-Insert, Shift-Insert och Shift-Delete man kan använda även om dom inte sitter lika bra som ctrl-xcv oftas. Shift-Insert använder jag ibland, sitter ju lagom till när man scrollar med pilarna, brukar funka i alla windowsprogram jag testat iaf

Edit: Suck så slött, två inlägg hann emellan från att jag läste till att jag skrev.. kanske skulle byta till dvorak jag med

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu en egen version av Svorak (som jag kallar Zvorak), och är inne på tredje dagen.
Så här ser min layout ut (ungefär):

Modifiern är Alt-Gr, förresten.

Kopiera och Klipp in har jag på Ctrl-J och K.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagini
Hur har ni löst ctrl-kommando problemen? Ctrl+c exempelvis sitter väldigt olägligt med dvorak.

Kör med autohotkey för att mappa om knapparna, om du kör windows vill säga.
Min Autohotkey.ini ser ut såhär:

^q::send ^x ; ctrl-q -> ctrl-x ^j::send ^c ; ctrl-j -> ctrl-c ^k::send ^v ; ctrl-k -> ctrl-v ^.::send ^z ; ctrl-z

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ska precis till och testa svorak nu med hade jag tänkt, men, med qwerty så skriver jag med helt fel fingersättning. Pek och långfinger bara
Så, tänkte bara fråga vilka fingrar jag ska ha vart när jag bytt till svorak?

EDIT: Gärna ett program för att lära sig att skriva med dvorak och rätt fingernättning, går väldigt segt att skriva just nu.

Permalänk
Medlem

Går det att hitta DLL-filen för X64 måntro?

EDIT: Windows dvs

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edholm
Går det att hitta DLL-filen för X64 måntro?

EDIT: Windows dvs

http://fdiv.org/temp/Svorak.zip

Testa den, lovar ingenting dock. Jag gjorde den eftersom de som fanns inte fungerade i vista beta 2, så jag skapade en egen (baserad på lokets svorak) som funkade i vista. Har inte testat den i -bitars windows dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
Ska precis till och testa svorak nu med hade jag tänkt, men, med qwerty så skriver jag med helt fel fingersättning. Pek och långfinger bara
Så, tänkte bara fråga vilka fingrar jag ska ha vart när jag bytt till svorak?

EDIT: Gärna ett program för att lära sig att skriva med dvorak och rätt fingernättning, går väldigt segt att skriva just nu.

Alla fingrar.

Tänk dig att du rätar ut tangenterna (så de ligger i raka kolumner), pekfingrarna ska då ta hand om de tangenter som ligger på samma kolumn som man har den ursprungligen (j på Qwerty, h på Dvorak/Svorak), samt kolumnen till vänster (högerhanden)/höger (vänsterhanden), resten av fingrarna ska ta enbart de kolumner som fingret ligger på (förutom lillfingret, det tar liksom pekfingret knapparna som ligger vid sidan om).

Svårt att förklara, så här är en liten artikel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Touch_typing

EDIT:
Thomas: Liket, inte Loket.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

EDIT:
Thomas: Liket, inte Loket.

Bah, jag skyller på mitt tangentbord.
"-bitars" ska vara 64-bitars, men några knappar jävlas. Ska köpa nytt snarast.

Tack för tipset om svorak förresten, tror att det var du (eller din signatur) som övertalade mig. Det var ett bra tag sedan nu, men ändå!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
http://fdiv.org/temp/Svorak.zip

Testa den, lovar ingenting dock. Jag gjorde den eftersom de som fanns inte fungerade i vista beta 2, så jag skapade en egen (baserad på lokets svorak) som funkade i vista. Har inte testat den i -bitars windows dock.

Man tackar
Fungerade dock inte

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

m0REc: Tack, nu tror jag att jag gör rätt

Ingen som vet om det finns något program för att öva in tangenterna? Vet att det finns för vanliga qwerty, men tänkte om det fanns till svorak med

Permalänk
Hedersmedlem

DvorakNG och dvorak7min finns till *NIX, till Windows vet jag inte.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.