Permalänk
Medlem

Är det inte grymt jobbigt att gå tillbaka till qwerty i skolan, hos kompisar m.m när man väl vant sig svorak?

För att inte tala om när någon lånar din dator

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan hoppa mellan Svorak och Qwerty som ingenting, såvidare jag inte blivit van att skriva Svorak på det tangentbordet innan, annars så tar det en liten stund innan jag vänjer mig.

Skogix: På sin vanliga plats, qwe.

Men sedan använder ju du en jobbig layout och då blir det jobbigare.

Angående programmering, jag rekommenderar alla att prova Magnus layout eller en egen sådan layout, passar utmärkt för att koda, skriva smilies, regexp och lite sådant (det var några av hans mål när han skapade layouten).

http://wiki.aoeu.info:2502/aoeuinfo/show/Magnus+layout

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Rapport: Hoppade på svoraktåget när denna tråd skapades i juni förra året. Kommer nog inte byta tillbaka.

Visa signatur

5.times {print "Lär dig ruby!"} http://poignantguide.net/ruby/

Permalänk
Medlem

Svorak vore lite spännande att hoppa på, flera bekanta som gjort det. Men en sak som förvirrar mig är, hur gör ni för att spela quake med wasd-knapparna? Måste ju bli jättejobbigt.

Permalänk
Medlem

Man brukar lösa alla såna problem. I vissa spela funkar WASD-knapparna mirakulöst ändå. Annars är det lätt att ändra tillbaka, om man kör med att visa en språk-ikon i traybaren.

Visa signatur

5.times {print "Lär dig ruby!"} http://poignantguide.net/ruby/

Permalänk
Hedersmedlem

Annars kan man köra på PEUI och använda tangenterna runtom istället för Shift, CTRL och dem. Detta förutsatt att man använder ett någorlunda vanligt tangentbord, det går inte så bra på ett Kinesis Contoured.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Angående programmering, jag rekommenderar alla att prova Magnus layout eller en egen sådan layout, passar utmärkt för att koda, skriva smilies, regexp och lite sådant (det var några av hans mål när han skapade layouten).

Hur fungerar Magnus layout på ditt TypeMatrix egentligen? Magnus layout bygger ju på användning av AltGr som TypeMatrix saknar

Permalänk
Hedersmedlem

Nej då, TM saknar inte AltGr. Den ligger som standard på Alt nere i högra hörnet, men jag har flyttat den till PgUp, Escape ligger på PgDn (använder den mycket iom att jag kör Vim) och PgUp/PgDn ligger på CTRL/Alt.

Kopplar du in ett engelskt tangentbord så kommer AltGr alltid att hamna på den högra Alt-tangenten. Likaså blir det på Kinesis (fan vad skönt det blir när det kommer).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv

Aha, smidigt!

Då ska jag nog göra som du och också försöka lära mig Magnus layout.

Någon som vet hur man byter plats på två tangenter i Windows?

Permalänk

Jag satte klisterlappar på mina tangenter och testade Svorak en kväll. En ganska trevlig upplevelse där det kändes som man satt vid en dator för första gången och rev sig i håret medan man letade efter en bokstav. Tyvärr går det inte att flytta runt tangenterna och ändra layouten på ett vanligt tangentbord eftersom tangenterna f och j har annorlunda fästen. Därför hänger jag kvar vid qwerty.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har bara flyttat runt tangenterna en gång (och det var efter att jag lärt mig layouten och hade tråkigt en dag), men jag har aldrig tittat på tangentbordet. Det är bara dåligt, jag tittade på min lapp i någon dag sedan kastade jag den och snart skrev jag Svorak hyfsat väl.

Tycker att det här pratet om att möblera om tangentbordet är ganska onödigt då man ändå inte ska titta på tangentbordet, någonsin. Därmed anser åtminstonde jag att det är en dålig ursäkt att inte gå över till Svorak för något så trivalt som att man inte kan möblera om tangentbordet helt.

Den roligaste upplevelsen med att byta var när man kom in i det lite och det började kännas som om man skrev baklänges.
Annars är känslan rätt fin när man kommer till ett antal ord efter varandra som man skriver helt på hemmaraden och att tecknen ligger fint fördelade på båda sidorna av tangentbordet.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Hej kamrater!
Nu är jag också en av bytarna!
Det går oerhört segt. Jag har skrivit allt detta i Dvorak, och det tog ungefär en 10 miuter.
Har även flyttat runt alla tangenter på mitt X-Flat!

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Skogix: På sin vanliga plats, qwe.

Jag räknar dedär till 26 bokstäver, och på ett svenskt så ska du få in 29. Vilka tangenter offras?

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Det där är ju en engelsk variant, är det inte?

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helmutt
Det där är ju en engelsk variant, är det inte?

Är den enda varianten jag hittar på deras hemsida, finns det swe-layouter?

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
https://secure.blazingdot.com/~matrix/images/newpics/new2030u...

Jag räknar dedär till 26 bokstäver, och på ett svenskt så ska du få in 29. Vilka tangenter offras?

Lägg märke till att <>| tangenten är borttagen. Den används inte på engelska tangentbord, och jag använder den inte heller. Har de tangenterna på r, l och i (o, p och g på Qwerty) med AltGr nertryckt.

På mitt TM ligger de annars när man håller in Fn tillsammans med ., q och j (z, x och c på Qwerty).

Dessutom har du de fina tangenterna med specialtecken på som ersätts av åäö och sådant på ett svensk Qwerty, jämför bilden nedan och du postade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Är den enda varianten jag hittar på deras hemsida, finns det swe-layouter?

http://distopic.net/xevz/typematrix.jpg
Varsågod.

EDIT: Offtopic, det var länge sedan man pratade med dig, in på IRC och dra en query/msg till mig!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Kör med http://web.telia.com/~u93403177/dvorak/sv/design.html och det är än så länge mycket bekvämt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

man är allt lite sugen på att testa detta, men eftersom att jag använder flera datorer så känns det som att det nog inte kan vara en sån höjdare att hoppa fram och tillbaka :)..
är det värt det ?

Visa signatur

no.. im not suffering from retardedness.. im enjoying every second of it..

Permalänk
Medlem

m0REc: var fick du tag på den där?

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elipsion
m0REc: var fick du tag på den där?

http://aoeu.info/?site=typematrix, tror jag bestämt.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

titta, den var ju på svenska ^^

men inte den på ergoff, eller?

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur det är när jag kommer till plugget idag;
Ska jag bli mobbad för att jag inte kan skriva eller inte?

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, då. Det är den på Ergoff. Deras bild är inte korrekt.

Dessutom kommer den nya versionen de får in vara annorlunda, de kommer vara helt blanka så får man med en tunn plastfilm som man lägger över och kan då få vilken layout man vill sålänge det finns en plastfilm för den.
Ändrar tydligen inte på känslan i tangentborden heller.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Angående programmering, jag rekommenderar alla att prova Magnus layout eller en egen sådan layout, passar utmärkt för att koda, skriva smilies, regexp och lite sådant (det var några av hans mål när han skapade layouten).

http://wiki.aoeu.info:2502/aoeuinfo/show/Magnus+layout

Finns den att installera någonstans? dvs helst som en kb*.dll

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
Finns den att installera någonstans? dvs helst som en kb*.dll

Njae, det är ingen som orkat göra en ordentlig Windowslayout för den än då i princip ingen i kanalen kör Windows men här är en AutoHotkey-implementation:
http://files.aoeu.info/svorak.exe

Var någon som skulle påbörja en vettig layout nu i veckan tror jag så håll utkik på sidan/hoppa in i kanalen.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Har också hoppat på tåget nu och det märks direkt att man inte flyttar fingrarna alls lika mycket som med wasd.

Men jag har ett problem, i dialogrutor och chattfönster får jag qwerty-uppsättning.
Använder xp-filen härifrån: http://www.aoeu.info/?site=layouts_windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Jag kan hoppa mellan Svorak och Qwerty som ingenting, såvidare jag inte blivit van att skriva Svorak på det tangentbordet innan, annars så tar det en liten stund innan jag vänjer mig.

Skogix: På sin vanliga plats, qwe.

Men sedan använder ju du en jobbig layout och då blir det jobbigare.

Angående programmering, jag rekommenderar alla att prova Magnus layout eller en egen sådan layout, passar utmärkt för att koda, skriva smilies, regexp och lite sådant (det var några av hans mål när han skapade layouten).

http://wiki.aoeu.info:2502/aoeuinfo/show/Magnus+layout

Samma här, jag sitter med svorak på stationära och qwerty på laptoppen. Dock måste jag säga att jag fortfarande skriver fortare på qwerty efter att ha tränat på svorak i 3-4 månader.

Permalänk
Medlem

vinner man verkligen så mycket tid på att skriva svorak? Tycker jag skriver ganska snabbt redan i qwerty.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
vinner man verkligen så mycket tid på att skriva svorak?

nej, men du skriver mer bekvämt.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
vinner man verkligen så mycket tid på att skriva svorak? Tycker jag skriver ganska snabbt redan i qwerty.

Jag skulle säga att du gör det, inte särskilt mycket när du skriver vanligt utan när du programmerar.

morec: Kommer fan inte ihåg vad du nickar på irc!

irc: #sweclockers@qnet
msn: skogix@hotmail.com
icq: 286031292

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!